jockeys slaan hun renpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: jockeys slaan hun renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:17

ren-arabieren worden pas ingereden als ze bijna 3 zijn zodat ze mee kunnen koersen als ze 3 jaar oud zijn. Het inrijden is simpel, een paar keer per week maar. Niet te vergelijken met andere sporten en inrijden.
Engelse volbloeden worden helaas wel al vroeg ingereden, ben ik het persoonlijk ook niet mee eens.
Feit is wel dat renpaarden op die leeftijden weinig lopen en dus ook weinig slijten. Rennen doen ze ook op de wei, en de jockey's wegen weinig.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:19

het is minder erg dan je denkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:20

3 jaar vind ik voor topsport alsnog te jong (daarom hoor ik ook nergen bij hihi). En dat de jockeys weinig wegen, duidelijk, niets om je aan vast te houden, niets aan Tong uitsteken

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:21

saskiakefie schreef:
nou, goede springruiters, trekken niet zo in de mond hoor

Piet Raymakers geen goede springruiter? Die heeft dit weekend in J.A gewonnen.... En ik heb die met inrijden gezien dat óók hij in de mond trekt! En heb je Edward Gal wel eens zien inrijden? Dat is ook niet bepaald met een zachte hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:23

MiniMouse schreef:
@gipsyboy!
Heb je wel eens gezien hoe ze een westernpaard trainen??Dat gaat ook niet even vriendelijk hoor..Ze doen niet voor niks alles gelijk zonder dat je ze helemaal aanraakt met je been..en zonder zweep etc. Die hulp middelen kennen ze wel hoor.
En heb je wel eens gezien hoe ze zon stop oefenen bah!,nou ik hoef het in ieder geval niet te zien.
Maar beetje of topic he? Haha!

Hie bedoel je hokjesgeest Verward
Er zijn meer goede westernruiters dan slechte.
Mensenm verdiep je eerst eens even in een tak van de sport voordat je een oordeel hebt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:24

Ik snap niet waarom altijd een sport met een andere tak van een sport vergelijkt moet worden.
Er is een vraag naar het paardenrennen toe. Eerste dat er word gezegd maar de dressuur, maar de westernsport, maar de springsport.....

Word ik echt onnozel van

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:26

Inderdaad. Ja

Classic_Life, volkomen met je eens.
nielsd, ook volkomen met jou eens, MiniMouse, die paarden zijn daar ook voor getraind. Speciaal beslag, etc. Kijk maar eens naar Riecky Young. Top westernamazone.
Ze heeft een keer een privé clinic aan mij gegeven, en ik ben er helemaal voor.
Die paarden hebben ook andere bespiering dan jou 'dressuur'knol.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:27

katiavl schreef:
Ik snap niet waarom altijd een sport met een andere tak van een sport vergelijkt moet worden.
Er is een vraag naar het paardenrennen toe. Eerste dat er word gezegd maar de dressuur, maar de westernsport, maar de springsport.....

Word ik echt onnozel van

Inderdaad. Je moet het niet vergelijken, want het is niet te vergelijken.
Andere mensen, andere manier van trainen, andere manier van fokken, andere manier van uitrusting, andere manier van bespiering.
Als het echt zo slecht was, zou het niet bestaan. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:29

Picassox schreef:
katiavl schreef:

Word ik echt onnozel van

Inderdaad. Je moet het niet vergelijken, want het is niet te vergelijken.
Andere mensen, andere manier van trainen, andere manier van fokken, andere manier van uitrusting, andere manier van bespiering.
Als het echt zo slecht was, zou het niet bestaan. Lachen

Inderdaad, van dat naast het paard slaan wist ik niet eens. Ja Wist zelfs niet van die beperking op slaan.
Dus zo zie je maar, leren kan je nog. Maar elke keer wat voor vraag het ook is, gebeurd dit weer.

Twiggy2008

Tja, voor hun derde jaar inrijden met bit, terwijl ze nog volop aan het wisselen zijn, vind ik dus echt niet kunnen. En ik weeg nog geen 50 kg en ga ook nog niet op mijn jonge paard zitten (is bijna 3). Clown
Verdiep je eens in de groei van een paard, zou ik zeggen.....

En dat paarden een dikke huid hebben? Mijn paard reageert heel heftig op zwepen (als iemand er al mee zwaait is 'ie weg), omdat ik nooit een zweep gebruik (is niet nodig). Hoe vaker je ze gebruikt, hoe sneller een paard afstompt. Of dat dan niet erg is, bedenk dat zelf maar.

Als je rekening houdt met de fysieke en mentale groei van een paard, je overvraagt en forceert het paard niet en doet niets onder dwang en door angst aan te jagen of het paard pijn te doen, en je rijdt dan wedstrijden, dan is het een ander verhaal.

lana_te

iedere paardensport heeft z'n nadelen Ach gut ik ben voor dressuur en springsport ok wel voor menen en western maar niet echt voor de rennen zoals waregem koersen Boos! er worden paarden ingeslapen door het harde vallen de nate tereinen en gewoon omdat er geld mee gemoeid is blijven ze dat doen die dieren worden wel nogal uitgetroken hoor elk paard leeft voor zijn disipline maar zoals die wedstrijden vind ik niet! en wat dat zweepje betreft daar kan je geen wonden mee slaan hoor! Vork

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:33

Dressuur & Springsport is net zo achter de schermen. Clown
Bijv. paard van Ellen Bontje werd verkocht door de 'echte' eigenaar omdat het paard goed liep.
Paard van Edward Gal (Sister de Jeu) loopt als 6 jarige merrie mee in de top sport, en zo kunnen we nog even doorgaan. Clown

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:36

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:00

@ MiniMouse, ik was het volledig met je eens tot deze zomer, toen ik voor het eers op een quarter stapte en vanaf dag 1 bleek de stop er al in te zitten, daar lag ik op haar nek... lang leve haar goede karakter. Dus nu ben ik het gedeeltelijk met je eens... Tong uitsteken

@ Nadya, ondankts de dikke huid, ja, ze voelen die vlieg zitten. Ik doel er niet op dat je een paard kunt slaan omdat ie een dikke huid heeft, een paard is een gevoelig dier. Maar ik blijf altijd bij het paard zelf, hoe die elkaar aanpakken, daar kan ik nooit tegenop.
Maar ik geloof niet dat een paard op de renbaan snel mishandeld wordt, daar moeten wel (ook al weet ik daar niets van) regelementen voor zijn.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:16

Ik ben eens op de renbaan in Tsjechië geweest zo'n 7 à 8 jaar geleden... nou 1 grote K*t zooi daar... ik weet niet hoe het in andere landen is... maar de paarden werden daar zwaar mishandeld... het was een officiële wedstrijd op een "gerenommeerde" renstal... we zijn daar heel snel weer weg gegaan... het begon er al mee dat de paarden daar in de stallen en op het terein gewoon nog geen seconde stil konden staan van stress... grote neusgaten, het wit van de ogen te zien etc... en vervolgens werd er daar een paard in elkaar geramt omdat hij niet stil stond waardoor er nog grotere paniek ontstond bij dat paard Gestoord paard dus ram aan het flippen viel vervolgens op de grond, en kreeg toen nog een paar schoppen na onder zijn buik... (paard heeft met het maaien van zijn benen degene trouwens goed geraakt!) Echt serieus het was daar echt te erg voor woorden, het zal heus niet op iedere renbaan er zo aan toe gaan maar daar ging het er dus wel nogal hard aan toe... Toen we dus richting uitgang liepen moesten we langs de renbaan zelf... en daar werden de paarden inderdaad met volle kracht met de zweep in elkaar gemept zodat ze nog harder gingen rennen... ik hoef hier denk ik niet meer te zeggen wat ik er verder van vind....

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:19

whao, ik ben een paar keer in Tjechië op vakantie geweest en heb daar paarden gehuurd voor een buitenrit, heb daar op een europees kampioen springen gereden, en die mensen waren zo goed voor hun dieren alsof het hun eigen kinderen waren... zo blijkt maar weer, het land zegt niks....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:23

Nadya schreef:
Tja, voor hun derde jaar inrijden met bit, terwijl ze nog volop aan het wisselen zijn, vind ik dus echt niet kunnen. En ik weeg nog geen 50 kg en ga ook nog niet op mijn jonge paard zitten (is bijna 3). Clown
Verdiep je eens in de groei van een paard, zou ik zeggen.....

En dat paarden een dikke huid hebben? Mijn paard reageert heel heftig op zwepen (als iemand er al mee zwaait is 'ie weg), omdat ik nooit een zweep gebruik (is niet nodig). Hoe vaker je ze gebruikt, hoe sneller een paard afstompt. Of dat dan niet erg is, bedenk dat zelf maar.

Als je rekening houdt met de fysieke en mentale groei van een paard, je overvraagt en forceert het paard niet en doet niets onder dwang en door angst aan te jagen of het paard pijn te doen, en je rijdt dan wedstrijden, dan is het een ander verhaal.

lieverd paarden wisselen hun tanden ook nog later hoor, als ze 4 zijn enzo... dan zijn de meeste ook al gereden EN met bit Knipoog

ga eens kijken bij een renstal Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:27

Apple schreef:
Volgens mij kun je in elke discipline wel de uitwassen vinden op en daarover topics op Bokt. Of dat nu dressuur, springen, endurance, western, sgw of draf- en rensport is.

Vork helemaal mee eens.. Altijd gemakkelijk natuurlijk om een hele discipline te gaan zwart maken.
In alle takken zie je 'erge dingen'..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:29

het probleem is vaak dat als mensen filmpjes zien het LIJKT alsof er telkens geslagen wordt.
echter wordt er vaak helemaal niet raak geslagen maar de paarden gaan er toch harder door lopen.
en dan erbij de meeste pony's en paarden die ik heb gereden als je die te vaak slaat met de zweep gaan ze in staking of je slaat ze de lucht er uit of ze gaan er zachter door lopen en daar heb je in de koers al helemaal niks aan.
het lijkt wel allemaal of er zoveel geslagen wordt maar dat valt allemaal reuze mee.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:37

Zo heb ik les gehad van een duitse militairist (toen ik nog engels reed). Ik moest voor hem lopen en hij had sporen in zijn handen. Toen zij hij dat ik moet gaan rennen, ik deed een poging tot, maar toen kreeg ik die sporen in mijn zij, in plaats van rennen ging ik door mijn knieën.. dat was ons huiswerk... waarom ging ik niet harder lopen?
De wijste les die ik in mijn hele leven heb kunnen genieten.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:39

kyrkelover schreef:
en dan erbij de meeste pony's en paarden die ik heb gereden als je die te vaak slaat met de zweep gaan ze in staking of je slaat ze de lucht er uit of ze gaan er zachter door lopen en daar heb je in de koers al helemaal niks aan.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik rijd op een stal waar renarabieren getraind worden en wij rijden nooit met zweep. Er staat 1 merrietje dat met gemak moet kunnen winnen,ze is altijd als 1e de startbox uit, als 1e de 1e bocht door, en dan komt de jockey met de zweep en laat ze zich terug zakken tot plaats 5 ofzo. Maar hoe vaak en hoe duidelijk je ook tegen de jockeys zegt dat ze niet moeten slaan ze doen het toch wel(geldt in ieder geval voor de jockeys die de paarden van onze stal rijden)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:40

lana_te schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=EXichpUG ... earch=%5B/
dit is een filmpje van een rennpaard mooi en droevig ondertussen gestorven Verdrietig

Ik zie niets anders dan een ontzettend gelukkig paard.. Overal zijn oortjes erop en pretoogjes. Dat paard heeft een geweldig leven gehad en heeft geleeft om te racen...
Dat hij dood is zonde, maar dat is van de 5 jarige die bij het longeren zijn been brak bij mijn vorige stal ook...
Laatst bijgewerkt door griebels op 30-01-07 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:42

Neon schreef:
Ik ben eens op de renbaan in Tsjechië geweest zo'n 7 à 8 jaar geleden... nou 1 grote K*t zooi daar... ik weet niet hoe het in andere landen is... maar de paarden werden daar zwaar mishandeld... het was een officiële wedstrijd op een "gerenommeerde" renstal... we zijn daar heel snel weer weg gegaan... het begon er al mee dat de paarden daar in de stallen en op het terein gewoon nog geen seconde stil konden staan van stress... grote neusgaten, het wit van de ogen te zien etc... en vervolgens werd er daar een paard in elkaar geramt omdat hij niet stil stond waardoor er nog grotere paniek ontstond bij dat paard Gestoord paard dus ram aan het flippen viel vervolgens op de grond, en kreeg toen nog een paar schoppen na onder zijn buik... (paard heeft met het maaien van zijn benen degene trouwens goed geraakt!) Echt serieus het was daar echt te erg voor woorden, het zal heus niet op iedere renbaan er zo aan toe gaan maar daar ging het er dus wel nogal hard aan toe... Toen we dus richting uitgang liepen moesten we langs de renbaan zelf... en daar werden de paarden inderdaad met volle kracht met de zweep in elkaar gemept zodat ze nog harder gingen rennen... ik hoef hier denk ik niet meer te zeggen wat ik er verder van vind....

ik weet niet hoe het in tsjechie is, maar hoe het paard was, zo zijn ze allemaal... Kunnen niet wachten om over die baan te gaan!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:43

griebels schreef:
lana_te schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=EXichpUG ... earch=%5B/
dit is een filmpje van een rennpaard mooi en droevig ondertussen gestorven Verdrietig

Ik zie niets anders dan een ontzettend gelukkig paard.. Overal zijn oortjes erop en pretoogjes. Dat paard heeft een geweldig leven gehad en heeft geleeft om te racen...
Dat hij dood is zonde, maar dat is van de 5 jarige die bij het longeren zijn breek bij mijn vorige stal ook...

idd, heeft er weinig met dit topic te maken dat filmpje. Ik sprong met mijn ponytje(zie profiel) ook over 1.50m heen, wat volgens sommige levensgevaarlijk zou zijn want hij zou wel eens zijn been kunnen breken.. En dat deet hij ook... Op de weide door een trap van een ander paard.. Dus dan zou het ook 'mishandeling' zijn je paard op de weide te zetten met soortgenootjes Bloos

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:45

@ picassox Haha! Haha! Haha! dressuurknol??Heb ik die dan?? Haha! Haha!
@ roest: mijn eerste en laatste ervaring die ik heb gezien met western rijden waren nu eenmaal
slecht. Er zullen vast goede zijn daar twijfel ik niet over, maar er zijn ook veel slechte en dat is bij elke tact van sport jammer. Ze zouden gewoon bepaalde regels moeten stellen bij elke tact van paardensport en dan bedoel ik ook bijv. beoordeling van manier van rijden bij het warmrijden..
Maar ja gaat ook weer te ver misschien Knipoog