welk zadel voor draver (recreatief)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: welk zadel voor draver (recreatief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:42

ik heb nu nog een vzh-zadel. Dat ligt echter niet goed vandaar dat ik nu ga overstappen naar barefoot (boomloos).

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 16:51

@ tjiseee Weet je al welke het word?

IRISxJOLLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:59

Dressuur

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:39

Attack schreef:
@ KindnessM welke barefoot heb je?

@ whisperramse zijn er ook bitjes dan die thiedemann heten? Ik was inderdaad van plan om haar in het begin met een thiedemann teugel te gaan rijden omdat ze haar hoofd zo ver naar voren steekt

Geen mensen die een westernzadel gebruiken?

ja er zijn ook zulke bitjes, maar het bit doet in feite niks aan de nageeflijkheid en het aan de teugel lopen.
Kun je desnoods niet longeren met een pessoateugel of iets dergelijks?
Ik ben niet echt iemand voor hulpteugels, ze kunnen veel verbeteren maar op lange termijn ook veel verslechten.
Bij goed gebruik is het natuurlijk enkel een voordeel!

PS; ik vermoed wel dat je al les hebt, maar ga enkel onder begeleiding met een hulpteugel rijden

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 12:10

Zodra ik weer kan rijden ivm mijn knie en een zadel heb (ook wel makkelijk Haha!) ga ik wel een paar lesjes nemen bij de manege. Maar zeker niet standaard, ik heb er zo'n hekel aan om in een bak te rijden... Heb in het verleden een paard gereden met een Thiedemann en daardoor veel ervaring met deze hulpteugel.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:27

thiedemann vind ik echt geen goede hulpteugel omdat je zelf veel minder controle hebt over wat hij doet, het blijft een vaste teugel...

ik ben nog steeds voor het hulpteugelloos rijden, maar als je het toch liever zou gebruiken zou ik dan toch voor gogue of slof gaan.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:44

Paljassofie schreef:
thiedemann vind ik echt geen goede hulpteugel omdat je zelf veel minder controle hebt over wat hij doet, het blijft een vaste teugel...

ik ben nog steeds voor het hulpteugelloos rijden, maar als je het toch liever zou gebruiken zou ik dan toch voor gogue of slof gaan.

Hebben jullie zelf niet met een gogue gereden?
Neen, dan zie ik liever een thiedeman ipv een slof...
De thiedeman gaat enkel in gebruik als het paard te hoog geheven is, bij een slof trek je echt naar beneden...
Want dat doe je tenslotte met een slof, je vraagt niet , je dwingt...
Dit kan lange tijd goed gaan, maar de slof kan ook onmisbaar worden bij sommige combi's en zeker de onervaren ruiters.
Heb je desnoods al eens gedacht aan een halsverlenger? Dit heeft bij mij heel goed geholpen en je paardje heeft nog "iets" van bewegingsvrijheid.

Wat misschien ook kan helpen is werken aan de lange lijnen, lekker longeren met een pessoateugel (zeer goed voor de spieren!) of met een touwtje.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:51

ja wij hebben ook een tijd met een gogue gereden en mijn instructrice raadde het mij onlangs aan om het af en toe eens te doen. Voor de longe word hij ook nog vaak gebruikt als we geen zin/tijd hebben om die hele pessoa eraan te hangen.

bij een slof kan je zelf kiezen wanneer hij inwerkt... dus ook hoe streng hij inwerkt. En elke hulpteugel is in verkeerde handen bij een onervaren ruiter Knipoog

ik denk ook nog steeds dat je gewoon geen hulpteugel zou moeten gebruiken maar gewoon echt goed les. Ik ga ook meestal buiten rijden, maar wekelijks heb ik mijn priveles waar wij echt veel aan hebben.

En het beste lijkt mij nog steeds : hulpteugel bij longe, lekker goed les zonder hulpteugels bij rijden Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:12

Hey,

Ik rij de ene met een vzh-zadel, dat richting dressuur komt. Haar heb ik ook een tijdje met martingaal gereden totdat ik bitloos ging rijden. Nu rij ik haar veel zonder zadel, omdat ze dan ontspannender is en af en toe met zadel.
De ander zijn we aan het beleren met een gewoon vzh-zadel. Daar gebruik ik helemaal geen hulpteugels bij.

Groetjes Rianne

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:43

Ik rijd mijn dravertje met een zwart lederen VZH zadel Ja

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 09:52

whisperramse schreef:
Attack schreef:
@ KindnessM welke barefoot heb je?

@ whisperramse zijn er ook bitjes dan die thiedemann heten? Ik was inderdaad van plan om haar in het begin met een thiedemann teugel te gaan rijden omdat ze haar hoofd zo ver naar voren steekt

Geen mensen die een westernzadel gebruiken?

ja er zijn ook zulke bitjes, maar het bit doet in feite niks aan de nageeflijkheid en het aan de teugel lopen.
Kun je desnoods niet longeren met een pessoateugel of iets dergelijks?
Ik ben niet echt iemand voor hulpteugels, ze kunnen veel verbeteren maar op lange termijn ook veel verslechten.
Bij goed gebruik is het natuurlijk enkel een voordeel!

PS; ik vermoed wel dat je al les hebt, maar ga enkel onder begeleiding met een hulpteugel rijden

Dresuurzadel waar ik ook mee spring en int bos cross Haha!
maar over het thiedemanbit, hiermee heb ik mijn dravertje leren geloperen, omdat hij zo sterk was en de kop heel erg naar voren stak. kreeg hem dus niet verzameld en daardoor kon ik niet tot nauwelijks galopperen.. maar met een thiedemanbit kreeg ik mijne we degelijk makkelijker nagevelijk. maar je meot wel oppassen omdat het een streng bit is dat je paard de rug (en hals) niet helemaal vast gaat zetten erdoor. mijne reageerde er heele goed op iig Pling

tinkatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:00

ik rij met een koerszadel (we trainen ze voor de koers dus)
en m'n vriendin gewoon met een recreatiezadel

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:25

Wintec dresuurzadel
Geen hulpteugels, wel op buitenrit met een pelham, of hackamore Knipoog (paard is nogal enthousiast buiten..) Duivel

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:39

ik rijd met een wintec 500 met een medium boom en die past op vrijwel al onze dravers die we op stal hebben

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:44

Ik rij momenteel met dressuurzadel maar heb nu een barefoot Nevada op proef, en ben er helemaal verliefd op, daar ga ik dus voor sparen. Verder rij ik sinds kort bitloos en ook dat bevalt heel erg goed.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:47

Wij hebben een op maat gemaakte Euroriding Luxor.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:47

Ik heb zeventien jaar rondgereden met één en dezelfde Kieffer Aachen op mijn draver.
Heerlijk zadel voor recreatief gebruik.

Was een VZH.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:08

Ik rij dan wel endurance, maar ook als ik alleen recreatie zou rijden zou ik toch met hetzelfde zadel rijden. Haha! Ik rij met dit zadel ook dressuurmatig/western, springen gaat ook redelijk.

Ik heb een endurancezadel op westernboom, een ROC I. Hierbij ligt de boom op flexibele panelen die meebewegen met de rug van het paard, en de vulling kan gemakkelijk helemaal aangepast worden aan de rug. Dus van dit zadel durf ik wel te beweren dat het op veel paarden zal passen Knipoog , maar bij een gewoon westernzadel is het inderdaad oppassen geblazen. Op Rex paste geen enkel westernzadel dat ik gepast heb goed.
Als je recreatief rijdt en denkt in de richting van een westernzadel zou ik ook eens naar een endurancezadel op westernboom kijken als ik jou was. Lachen Voordeel is o.a. dat deze zadels véél lichter zijn, gemakkelijker schoon te houden, korter en ronder gesneden, en beter aangepast aan de niet-kaarsrechte rug van niet-quarters. Qua prijs zit je zelfs iets goedkoper denk ik, want een fatsoenlijk westernzadel heb je (nieuw) niet onder de 1200 euro.

Hulpteugel gebruik ik nooit met rijden, wel met longeren (pessoa of slof). Vroeger heb ik een keer of 3 met een martingaal gereden, toen had Rex door hij ook kon galopperen zonder zijn neus in de lucht te steken Haha!, en heb ik het ding er snel weer afgehaald.

Een Thiedemannbitje (heeft niks te maken met Thiedemannteugel Knipoog ) heb ik ook nog thuis liggen, ooit eens tweedehands gekocht om uit te proberen, maar Rex reageert er veel te hyper op.
Het geeft de mogelijkheid om een lichte hefboomwerking te krijgen, i.c.m. kinkettinkje (wat ik meteen al door een riempje vervangen heb omdat dat vriendelijker is).

binkies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:05

mijn draver had een husebos op en dat lag prima
het maakt eigenlijk niet zo veel uit wat voor zadel je er op heb liggen
groetjes

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:18

Citaat:
Dresuurzadel waar ik ook mee spring en int bos cross Haha!
maar over het thiedemanbit, hiermee heb ik mijn dravertje leren geloperen, omdat hij zo sterk was en de kop heel erg naar voren stak. kreeg hem dus niet verzameld en daardoor kon ik niet tot nauwelijks galopperen.. maar met een thiedemanbit kreeg ik mijne we degelijk makkelijker nagevelijk. maar je meot wel oppassen omdat het een streng bit is dat je paard de rug (en hals) niet helemaal vast gaat zetten erdoor. mijne reageerde er heele goed op iig Pling

Sorry, maar volgens mij moet je echt wel niet zo'n bit grijpen om nageeflijkheid te bekomen hoor!
Dan zie ik nog liever een hulpteugel, dit bit werkt immers zeer goed in.
En BTW; elk probleem kan worden opgelost met les...
Je paard liep misschien met zijn hoofd niet meer in de lucht, maar nageeflijk?
Een paard moet op je pinken kunnen gereden worden...

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:20

Ik rij met een kunstof dressuurzadel van Clover International, verder geen hulpteugels
maar alleen met een dubbel gebroken bit met koper en een borsttuig Haha! .

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:27

ik rij met een jc Saphir een heerlijk zadel voor mezelf en voor mijn paard.. daarvoor had ik een wintec 250 alleen deze zat veelste hard voor mijn kont en na het rijden deed dus altijd mijn kont zeer. en ik heb een rolletjesbit met koper en borsttuig enz

WhynotLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:32

De draver waar ik altijd mee reed had een gewoon lederen vzh zadel.. ik kon er prima en fijn mee rijden. ook een keer buiten, en dat is iets moeilijker met een dressuurzadel.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:20

WhynotLover schreef:
ook een keer buiten, en dat is iets moeilijker met een dressuurzadel.

Valt denk ik wel mee, er rijden zelfs best veel mensen endurance met een dressuurzadel. Knipoog

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:33

Maris89 schreef:
Wij hebben een op maat gemaakte Euroriding Luxor.

Sinds kort een Barefoot Cheyenne Haha! .