De arabier

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:46

Woogy schreef:
Verder tsja? een arabier is een arabier dus daar weinig over te zeggen, de enige reden dat ze er toch bijstaan is omdat veel mensen denken dat volbloeds en arabieren hetzelfde zijn.


Uhm, ik dacht dat de Arabier hier ook bij hoorde omdat er mee gekoerst wordt......

En als we het nou eens gewoon over het Engels Volbloed en het Arabisch Volbloed/Arabier hebben ontstaat er ook geen verwarring bij het woord Volbloed

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 19:12

ik hou het op volbloed en arabier
maar inderdaad om die reden heb ik ze erbij gezet, en zodat mensen in 1 oog opslag zien dat het twee verschillende rassen zijn

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:44

Tieneke schreef:
Barcelano schreef:
Dus als ik het goed begrijp zijn Arabische volbloeden geen volbloeden meer maar zijn alleen de Engelse volbloeden alleen nog 100% Vol


Volgens de TS wel, volgens mij is het andersom Omdat de Engelse nooit bestaan had zonder de Arabische, die was er eerst.


Dat klopt ook Tieneke daarom had ik zoiets van wat zeg de ts nou allemaal.
Je hebt Engels Volbloed en Arabisch Volbloed.


En binnen het Arabisch ras heb je types:
Spaans
Pools
Russisch
Egyptisch.

Deze zijn er echt niet gekomen door andere invloeden van andere rassen.
Maar door een bijvoorbeeld:
Brede Egyptenaar x Brede Egyptenaar= Spaans

Dit is maar even een simpele voorbeeld he.

Vind het een beetje een rare uitleg van de ts over het Arabisch Volbloed,

En er waren vroeger altijd al races in de woestijn nog voordat de engelse volbloed bestond en toen gebruikte men gewone Arabische Volbloeden

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:46

En in Groot Britannie zijn zelfs Volbloed Arabieren toegelaten tot het Engels Volbloeden stamboek om de EV te verbeteren. Maar goed, genoeg discussie daarover. Het zijn beide gewoon volwaardige rassen!

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:48

Barcelano schreef:

Dat klopt ook Tieneke daarom had ik zoiets van wat zeg de ts nou allemaal.
Je hebt Engels Volbloed en Arabisch Volbloed.


En binnen het Arabisch ras heb je types:
Spaans
Pools
Russisch
Egyptisch.

Deze zijn er echt niet gekomen door andere invloeden van andere rassen.
Maar door een bijvoorbeeld:
Brede Egyptenaar x Brede Egyptenaar= Spaans

Dit is maar even een simpele voorbeeld he.

Vind het een beetje een rare uitleg van de ts over het Arabisch Volbloed,

En er waren vroeger altijd al races in de woestijn nog voordat de engelse volbloed bestond en toen gebruikte men gewone Arabische Volbloeden


Helemaal mee eens
Ik zie niet in waarom een Engelse wel een Volbloed zou zijn (terwijl die uit kruisingen is ontstaan) en een Arabische niet.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:51

Ja beide zijn een volwaardig ras.
ik wil de EV echt niet afkraken.
Vind ook dit dier mooi.
Maar hoe de AV word uitgelegt hier:S???

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:53

Barcelono, daar heb je gelijk in. Misschien iemand een beter verhaal over de renarabier? Dan plaatsen we dat er gewoon bij

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:28

oh zucht, enkel omdat er door de renarabieren nogal wat volbloed heen is gefokt, wordt er hier gedacht dat ik het heb over alle arabieren in de wereld. denk dat als ik echt ga pluizen aan de pedigree van m'n pony dat ik ook meerdere volbloeds tegenkom. geloof best dat de meeste andere arabieren zuiver gefokt zijn. maar de reden waarom ik het engels volbloed en arabier noem is een hele andere. In geen enkele andere taal hebben ze het over arabisch volbloed, maar wel over purebred, wat zuiver gefokt is....vandaar snappen we het nu? zijn we er nu over uit?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:34

Djilan schreef:
Beiden heten gewoon Volbloed...
Arabisch Volbloed en Engels Volbloed.
Snap niet waarom daar nou moeilijk over gedaan moet worden.


Niet helemaal correct. In de volksmond heet het Engels Volbloed. Zoek jij dat stamboek maar eens op. In NL staan de zgn. Engelse volbloeds nl. ingeschreven in het Volbloed stamboek. (maar dat weten zelfs sommige mensen van de NDR niet hoor! )

en verder snap ik niet waar deze discussie nou over gaat.
Met beide wordt gekoerst. Daar ging het toch om? Dit is toch het draf- en rensport gedeelte?

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:37

Symbeami schreef:
Djilan schreef:
Beiden heten gewoon Volbloed...
Arabisch Volbloed en Engels Volbloed.
Snap niet waarom daar nou moeilijk over gedaan moet worden.


Niet helemaal correct. In de volksmond heet het Engels Volbloed. Zoek jij dat stamboek maar eens op. In NL staan de zgn. Engelse volbloeds nl. ingeschreven in het Volbloed stamboek. (maar dat weten zelfs sommige mensen van de NDR niet hoor! )

en verder snap ik niet waar deze discussie nou over gaat.
Met beide wordt gekoerst. Daar ging het toch om? Dit is toch het draf- en rensport gedeelte?


Nja, maar als je als TS een duidelijk statement maakt over de naamgeving in je openingsbericht, kan je daar reactie op verwachten.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:14

Volgens mij heeft de TS het alleen over ren-arabieren en die zijn vaak niet helemaal zuiver gefokt en dus niet volbloed. Ook maakt de TS verschil tussen volbloed arabieren en arabieren. Bij arabieren is er ooit iets anders tussen gekomen en bij volbloed arabieren niet. Correct me if I'm wrong; maar zo heb ik het begrepen. Dus volgens mij praat iedereen langs elkaar heen..

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:16

een ren-arabier is qua ras toch nog hetzelfde ras als een "gewone" arabier? Ze behoren toch allemaal tot hetzelfde stamboek... Als een Arabier niet zuiver gefokt/volbloed of hoe je het noemt, is, is het gewoonweg geen Arabier

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:17

heel vermoeiend. het gaat hier om het slag renpaarden onder de arabieren. wat ik vertel in het openingsbericht slaat dan ook op het slag renarabieren...
maar goed. PUNT!

nou graag verhalen van mensen met renarabiertjes

Qazwsxedc
Berichten: 885
Geregistreerd: 24-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:52

Zo, weet ik ook weer wat nieuws, bedankt !

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:15

Tjongejonge, wat staat hier een VERSCHRIKKELIJK HOOP BULLSHIT zeg.

Ga ALSJEBLIEFT eerst even studeren..........

In Duitsland: heeft men het onderscheid tussen de Arabisch Volbloed en de SHAGYA arabier die een klein percentage aan vreemd bloed heeft, en uiteraard de half arabier etc. dat zit daar allemaal in 1 stamboek, waar het ARABISCH VOLBLOED de boventoon voert, omdat de anderen namelijk afgeleiden zijn van het Arabisch volbloed.

Helaas wordt in NL de arabisch volbloed nogal eens afgekort met arabier, net zoals de engels volbloed (ontstaan uit arabische volbloeds met inmenging van) volbloed wordt genoemd.

ALLE rennen voor arabieren (arabische volbloeds) in Europa mag ALLEEN aan worden deelgenomen door: arabische volbloeds, die geregistreerd staan in een WAHO erkend stamboek. In een WAHO (world arabian horse organisation oftewel ons moeder stamboek) staan ALLEEN maar arabische volbloeds van zuivere afstamming geregistreerd, als het vermoeden en/of bewijs bestaat van inkruising met een ander ras, dan worden ze UIT het stamboek EN de WAHO gegooid ( soms het hele stamboek zelfs of een complete lijn) en mogen ze dus NIET deelnemen aan rennen, keuringen, shows etc.

En de idioot die weet te vertellen dat elke lijn Spaans, Russisch, Pools of weet ik veel ingekruist is met een ander ras omdat ze anders uitzien moet héél snel zijn schoolgeld terug gaan halen, want dat is wel ge grootste KLETS die ik ken.
Het onderscheid heeft zich ontwikkeld door jaren lange selectie van bepaalde eigenschappen, en alleen gebruiken van bepaalde lijnen.

OOK de Franse arabieren ( vaak NIET mooi omdat ze gewoon op een ANDER punt geselecteerd zijn sedert vele jaren) zijn VOLBLOED ARABIEREN.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:41

marengo schreef:
Tjongejonge, wat staat hier een VERSCHRIKKELIJK HOOP BULLSHIT zeg.

Ga ALSJEBLIEFT eerst even studeren..........

In Duitsland: heeft men het onderscheid tussen de Arabisch Volbloed en de SHAGYA arabier die een klein percentage aan vreemd bloed heeft, en uiteraard de half arabier etc. dat zit daar allemaal in 1 stamboek, waar het ARABISCH VOLBLOED de boventoon voert, omdat de anderen namelijk afgeleiden zijn van het Arabisch volbloed.

Helaas wordt in NL de arabisch volbloed nogal eens afgekort met arabier, net zoals de engels volbloed (ontstaan uit arabische volbloeds met inmenging van) volbloed wordt genoemd.

ALLE rennen voor arabieren (arabische volbloeds) in Europa mag ALLEEN aan worden deelgenomen door: arabische volbloeds, die geregistreerd staan in een WAHO erkend stamboek. In een WAHO (world arabian horse organisation oftewel ons moeder stamboek) staan ALLEEN maar arabische volbloeds van zuivere afstamming geregistreerd, als het vermoeden en/of bewijs bestaat van inkruising met een ander ras, dan worden ze UIT het stamboek EN de WAHO gegooid ( soms het hele stamboek zelfs of een complete lijn) en mogen ze dus NIET deelnemen aan rennen, keuringen, shows etc.

En de idioot die weet te vertellen dat elke lijn Spaans, Russisch, Pools of weet ik veel ingekruist is met een ander ras omdat ze anders uitzien moet héél snel zijn schoolgeld terug gaan halen, want dat is wel ge grootste KLETS die ik ken.
Het onderscheid heeft zich ontwikkeld door jaren lange selectie van bepaalde eigenschappen, en alleen gebruiken van bepaalde lijnen.

OOK de Franse arabieren ( vaak NIET mooi omdat ze gewoon op een ANDER punt geselecteerd zijn sedert vele jaren) zijn VOLBLOED ARABIEREN.



Bedankt kon er even niet opkomen hoe ik het moest uitleggen........

Amen!!!!

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:17

Helaas geen geklets...

Het is zeker waar dat de verre voorouders van oa Manganate gekruisd zijn.

In de 1e en 2e wereldoorlog is men in Frankrijk de stamboeken kwijtgeraakt. Na de oorlog heeft men nieuwe stamboeken aangemaakt, waar ook gekruiste arabs in terecht zijn gekomen. Logisch, iedereen die zich meldde met een iets arabisch lijkend paard, werd opgenomen in het stamboek. Helaas waren er nog geen DNA tests in die tijd.

De verre voorouders zijn dus inderdaad geen raszuivere arabieren, maar kruisingen met Akhal Teke en volbloeds. De nakomelingen zijn wel als volbloed geregistreerd en dus ook erkend door WAHO als volbloedarabier.

Een ander verhaal is de hengst Amer. Hij staat op het moment ter dekking bij Ummqarn voor 8000 pond ex BTW. Zijn nakomelingen zijn hele goede koerspaarden. En dat is niet voor niks.
De pedigree van deze hengst gaat maar tot de 4e generatie. Niet erg vreemd, want hij is een niet-volgroeide volbloed.
De sheiks zijn met hem gaan fokken, maar het Franse stamboek wilde hem niet als arabier erkennen.
Natuurlijk zijn de sheiks het daar niet mee eens en dreigen een boycot van Franse arabierenkoersen. Zie het resultaat... De ene na de andere Amer nakomeling wint in de emiraten.

En dan nog durven zeggen dat het allemaal raszuiver is??
WAHO geregistreerd betekent nog lang niet uit zuivere lijnen...
En er wordt inderdaad een hoop dom geluld , maar in dit geval vraag ik me af wie de klok heeft horen luiden maar niet weet...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:08

dank je wel kimmie
vraag me af wie nu zijn schoolgeld terug moet gaan halen?

snap ook niet waarom mensen zo'n ophef maken en zo aangevallen reageren om hoe ik het noem...maar ja.

voor de derde en laatste keer. PUNT achter deze discussie en nu gaarne verhalen en foto's van mensen met (ex) ren arabieren

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:26

Wél geklets Kimmie,

Jij hebt het denk ik bij Manganate over Denouste, ook dit paard is onderzocht, en als volbloed arabier uit de bus gekomen.
Of was jij erbij in pakweg 1815 dat deze paarden géén arabisch volbloeds waren maar Achal teke of Volbloed ? Want zover ongeveer gaat de pedigree toch echt.
Dat was toch voor de eerste wereldoorlog ? Of ben ik nou gek ?
Waar komt het gegeven (geschreven en niet de herinnering van..) van volbloeds en Achal teke ( zie ik ook echt terug in Manganate) vandaan ?

Alle arabieren komen ver genoeg terug uit de woestijn, en hebben op een bepaald moment geen geschreven pedigree meer gehad en heten desertbred.
Nou, moeten we maar beginnen om het Arabisch volbloed paard op te heffen ( en de engels volbloed dan ook trouwens) . Je weet wel dat de Arabisch volbloed een ietsje ouder ras is als de engels volbloed ??

Ik vindt de conclusie die jij trekt erg knap: jij weet het beter dan de rest van deze wereld. Waarop baseer jij het gegeven dat Amer een niet volgroeid volbloedje is ipv een arabier ?? Of had je zelf DNA of bloed onderzocht, ach ja natuurlijk, stom van mij.

Jij zegt dat de WAHO moedwillig paarden inschrijft die geen volbloed arabier zijn, dacht ik ook van niet nee.
GEZWAM, dat is wat het is, weet tegen wie je hebt ik loop langer mee als vandaag.
Er wordt genoeg gekletst, zorg dat je bewijs hebt voor je onzin de wereld instuurt.
Manganate valt/viel wel te controleren: er is in meer landen gefokt met de voorouders van hem, zeker wel in ieder geval met Denouste, dus met vergelijking van DNA materiaal van nakomelingen kom je ver.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:29

Woogy schreef:
dank je wel kimmie
vraag me af wie nu zijn schoolgeld terug moet gaan halen?

snap ook niet waarom mensen zo'n ophef maken en zo aangevallen reageren om hoe ik het noem...maar ja.

voor de derde en laatste keer. PUNT achter deze discussie en nu gaarne verhalen en foto's van mensen met (ex) ren arabieren


Ik in ieder geval niet, vraag maar eens aan je baas, die kent me.
Aangevallen omdat het KLETS is.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:40

Maar goed: PUNT zei je dus ik mijn mond dicht vanaf nu

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:13

Niemand hoeft zijn mond hier te houden. Wèl is het prettig als iedereen respectvol en tactvol op elkaar reageert, ook al zijn we het dan niet met elkaar eens.

De discussie over of Manganate, Denouste, Amer ea nou wel of geen arabieren/arabisch volbloeden zijn mag wat mij betreft prima gevoerd worden, maar niet hier. In dit topic zie ik graag een omschrijving van het Arabisch Volbloed als renarabier. Dus als iemand dáár nou eens een mooie omschrijving van neer wil zetten, graag!

robbiespaya
Berichten: 36
Geregistreerd: 29-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:34

mijn paardje doet ook mee aan de ren sport
en mijn andere 2 paardjes doen dresuur en dat zijn 2 volbloed arabieren
en bart is een schimmel en die doe de rensport
Laatst bijgewerkt door Djilna op 30-05-06 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 posts samengevoegd...

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:12

robbiespaya schreef:
mijn paardje doet ook mee aan de ren sport
en mijn andere 2 paardjes doen dresuur en dat zijn 2 volbloed arabieren
en bart is een schimmel en die doe de rensport


hoe heet hij zij dan? en een schimmel die bart heet ken ik volgens mij niet..

maikiejj

Berichten: 221
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: SpikeCity

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:58

heb zelf ook n arabiertje..
t enige wat ik kan zeggen,:
Behandel je ze met liefde ,,springen ze voor je door t vuur!