oude, slechte renpaarden naar de slacht?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:58

Er wordt zowat altijd gezocht naar een nieuwe eigenaar, maar de meesten willen gewoon geen ex-koerspaarden hebben (of dat nou dravers of volbloeds zijn). En het komt helaas ook voor dat ze ze niet aan kunnen en het arme dier dan van hand tot hand gaat, en dat lijkt me nou ook geen leuk leven.

Woogy

Re: oude, slechte renpaarden naar de slacht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:52

helaas werkt het wel zo. het geval is echter. renpaarden en dravers krijg je nauwelijks verkocht. Als je ze al verkoopt is de kans nog groot dat ze bij de slager komen omdat zeer weinig mensen geduld hebben met het heropvoeden van de paarden.
Het is niet voor iedereen in de wieg gelegd om een paard om te scholen, en hierdoor is dit vaak een betere weg voor de paarden. Zou de beestjes liever niet zien dat ze helemaal afgebeuld worden en in een hoekje gestopt omdat de gene die het dier heeft overgenomen er niets mee kan.
Daarbij vinden de meeste ex-koerspaarden de rijsport niet leuk. De meeste mensen doen toch over het algemeen vaak dezelfde dingen dagen achter elkaar...een volbloed hoort niet in een bak. het beestje verpieterd en dat is toch wel even iets erger dan een beestje naar de slager brengen.

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:54

ben het geheel met woogy eens

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:04

Woogy schreef:
helaas werkt het wel zo. het geval is echter. renpaarden en dravers krijg je nauwelijks verkocht. Als je ze al verkoopt is de kans nog groot dat ze bij de slager komen omdat zeer weinig mensen geduld hebben met het heropvoeden van de paarden.
Het is niet voor iedereen in de wieg gelegd om een paard om te scholen, en hierdoor is dit vaak een betere weg voor de paarden. Zou de beestjes liever niet zien dat ze helemaal afgebeuld worden en in een hoekje gestopt omdat de gene die het dier heeft overgenomen er niets mee kan.
Daarbij vinden de meeste ex-koerspaarden de rijsport niet leuk. De meeste mensen doen toch over het algemeen vaak dezelfde dingen dagen achter elkaar...een volbloed hoort niet in een bak. het beestje verpieterd en dat is toch wel even iets erger dan een beestje naar de slager brengen.

tsja.. dat is wel zo.. ik hoop het niet eerlijk gezegt..

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:07

Ik kan Woogy ook alleen maar gelijk geven. Vind het ook zo sneu dat veel dravers manegepaard worden, daar zijn ze helemaal niet voor gemaakt...

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:58

daarom vind ik het in veel gevallen ook helemaal niet zo heel erg als de paarden opgehaald worden. dan ben ik eigenlijk blij voor ze dat ze in ieder geval niet slecht terecht zullen komen. al vind ik het toch wel erg dat het zo moet omdat mensne gewoon een leuk goedkoop paard kopen maar er niks mee kunnen

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:14

na, ik ben anders erg blij met mijn ex renpaardje.
Maar ik heb er wel wat mee te stellen gehad en dat is iets wat je echt moet willen. Het vereist ook het nodige geduld, waar een heleboel mensen helaas niet over beschikken. Maar je krijgt er ook wel wat voor terug! (goed, ik ben dan wel een volbloed liefhebber)

Dus ik ben het met de meesten hier wel eens, ze zijn moeilijk verkoopbaar, er heersen ook ontzettend veel voor-oordelen en niet iedereen kan met deze dieren omgaan. En als je er niets mee doet, worden ze dood-ongelukkig. En dan is de slacht misschien wel een betere optie, want dan heeft het paard er idd geen weet meer van.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:58

Bij het bedrijfsmatig houden van paarden gaat het net als het bedrijfsmatig houden van koeien en andere dieren. Als ze niet meer rendabel zijn kunnen ze vertrekken... klinkt hard, maar zo is het wel!
En ik ben het met woogy eens dat de slacht dan vaak voor het dier een diervriendelijkere oplossing is dan dat zo'n paard nog zn leven moet slijten bij allerlei eigenaren die er niets mee kunnen en dan alsnog bij de slager belanden. ( Ik ben zelf opgegroeid op een koeienbedrijf en dan leer je ook wel nuchter tegen dat soort dingen aan te kijken)

Ondanks dat ben ik toch erg blij met mn ex-renpaard (hij heeft onder een jockey een aantal jaartjes op de baan gelopen). Iemand had hem geimporteerd uit Polen met het plan er een marathonpaard van te maken... maar het paard snapte er niets van wat er van hem gevraagd werd. Vervolgens een springruiter die hem wel eventjes zou rijden... liep ook op niks uit en kreeg vervolgens het stempel onhandelbare rotknol...
Via een kennis kwam ie per ongeluk bij mij op stal als "een project" en we zien wel...
OK, het omscholen vergt wel wat geduld en doorzettingsvermogen, maar je krijgt er ook veel voor terug. (feeling so penny... )
Ze zijn idd snel heet, maar dat komt vooral door het feit dat ze iets niet snappen wat er van hun gevraagd wordt, en kunnen daardoor het stempel onhandelbaar krijgen...
Maar zolang hij snapt wat er van hem verlangd wordt is ie superkoel.
Veel afwisseling in de training houden en regelmatig lekker een stuk galoperen
Ik heb dit paard gekocht voor de SGW en het springen en dressuur als noodzakelijk kwaad. Maar hij blijkt de dressuur nu best wel goed op te pakken, springen is ie wat onvoorzichtig op het hout en in de SGW is ie gewoon TOP.
Dit is hem nou na 2 jaartjes hard oefenen:
Afbeelding

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 06:41

heel erg leuk om te zien hoe oude renpaarden en dravers het doen vooral foto's en verhalen blijven posten

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 09:55

waaw ja dat ziet er wel super uit reeskees!! dat paardje mag blij zijn da je hem gevonden hebt!

Over sommige reactie's ben ik het wel eens hoor oa dat renpaarden soms echt wel niet graag in een bak rijden enz en dat ze daar niet echt voor gemaakt zijn maar... het is toch niet enkel het rijden dat telt? ik kan best een paardje houden als "vriendje" hoor maar ik snap best wel dat dat voor sommige mensen niet kan ofzo... mijn mening

Ook wat Woogy dach ik zei over mensen die hun een renpaardje kopen omdat dat een goedkoop diertje is en ze er eigenlijk dan niets mee kunnen aanvangen vind ik goed gezegd, daar heb je helemaal gelijk in!

Maar ik blijf bij mijn standpunt, oude renpaarden, die genoeg gelopen hebben verdienen een goede oude dag! en renpaarden die niet snel genoeg lopen naar de slacht... dat vind ik een hele slechte reden om je diertje zijn leven weg te gooien:(

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:57

Ramgad, persoonlijk ben ik het met je eens, ik hou mijn paarden na hun koerscarriere ook gewoon de rest van hun leven - en voor al die andere paarden moeten we maar hopen dat steeds meer mensen ontdekken wat een fijne paarden dravers en volbloeds zijn, en ze dan een 2e carriere gunnen.

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:14

dat moeten we maar hopen inderdaad, maar ook niet iedereen kan met een ex renpaard, of een draver overweg.
De mensen in mijn omgeving verklaarden me voor gek dat ik een 100 procent volbloed had gekocht. Maar ik heb zo ontzettend veel schik met haar. Ze heeft zo haar problemen, vooral slechte hoeven, maar dat is wel op te lossen. Ze begint het aardig te doen in de endurance en ze heeft daar ook echt lol in.
Afbeelding

kibbeling

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:54

leuke om goede berichten te horen van omgeschoolde volbloeds!! ik snap heel goed wat er gezegd wordt met "het beter af zijn bij de slager". maar toch gaat het er bij mij persoonlijk niet helemaal in. natuurlijk zitten er een paar echte gekken tussen waar het wel heel lastig voor wordt om een goed adres te vinden, maar bij de meeste is omscholing naar mijn idee toch wel mogelijk. ik ben van mening dat sommige eigenaren er toch wel een beetje te zakelijk over kunnen denken, helaas. al met al ben ik heeeeeeel blij dat wij op de juiste persoon gewacht hebben met het verkopen van onze watermill power. uiteidelijk hadden wij hem ook eerder kwijt gekund aan misschien minder geschikte tehuizen.....maar het wachten werd beloond. hij heeft het nou ontzettend naar zijn zin bij zijn nieuwe bazinnetje!! we kregen van de week een sms dat hij zijn eerste springwedstrijd goed had doorstaan! als ik dat hoor ben ik bijna net zo trots als in de tijd dat ik zelf een koers met hem won.

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 15:46

echt fantastisch dat er toch nog mensen zijn die echt hun best doen om die beestjes een goed verder leven te geven!! fantastisch!

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:34

kijk tuurlijk een goed thuis zoeken is gewoon het beste, maar helaas komen ze vaak bij mensen terecht die op het uiterlijk vallen(je smelt er gewoon voor..punt) en er eigenlijk niet bij stilstaan dat het een ras apart is. vervolgens gaan ze van hand op hand en van stal naar stal en uiteindelijk belanden ze dan nog vaak in de konmar omdat zo'n verhandelt beestje de naam "onhandelbaar" krijgt, terwijl ze dat dan juist worden. dan kun je ze beter de lijdensweg besparen en gewoon gelijk op laten halen. of er een goed thuis voor zoeken, wat ik liever zie gebeuren met ze allemaal, maar helaas gaat dit niet altijd op

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:37

Ik ben het wel eens met Woogy! Ik ken ook 2 dravers beide omgeschoold. De ene naar western en kan leuk meedoen. De ander naar dressuur en die loopt nu in de B. Maar beiden kenden het paard al toen het nog een koerspaard was. Dat scheeld wel.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:06

precies. heel eerlijk gezegt zou ik als ik in de rijwereld zat er niet aan beginnen en gewoon een doorsnee rijpaard kopen. Maar aan de andere kant wie begint aan een koerspaard komt er nooit meer vanaf. de dieren raken na een poos enorm gehecht en heel eenkennig

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:17

Mijn draver heeft ook bij de slacht gestaan, de vorige eigenaar heeft haar daarvan gered..Het is wel zonde dat er zoveel naar de slacht gaan, maar er zijn idd maar heel weinig mensen die iets met zo'n paard willen doen.
Ik vind het geweldige paarden, als ik er een paard bij zou kopen zou dat ongetwijfeld een draver worden Met Orchid rijd ik nu een beetje in de bak en heel veel lange buitenritten. Dat vind ze echt geweldig. Ik wil nog wel eens lekker lange afstanden gaan rijden. Als het niet van endurance wedstrijden komt dan gewoon voor mezelf.
Ook wel een beetje dubbel, mensen die niets van de draf- en rensport weten, die zeggen dat er zoveel naar de slacht gaan, maar er dan zelf ook niets dan negatieve reclame voor maken, zodat er eigenlijk voor die paarden nog minder kans is op een goed baasje.
En met dat rondjes galoperen in de bak, al zou Orchid dat nooit kunnen, wat kan mij dat schelen? (ze kan het btw sins kort wel redelijk..) Een paard met zo'n karakter hoeft wat mij betreft geen perfecte rondjes te galoperen...

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:47

Interessante discussie.
Tot een half jaar geleden had ik totaal geen ervaring hoe het er echt aan toe gaat op een drafstal. Wel al diverse volbloeden van de baan dressuurmatig / endurance getraind, maar echt hoe het er op een drafstal aan toe gaat wist ik niet.
Er zijn heel veel vooroordelen, en geen een daarvan is uitgekomen bij mij.

Alle paarden staan dagelijks op de wei (lees: enorm weiland met veel gras), zelfs alle hengsten. Nou, dat gebeurt op geen enkele dressuurstal hoor.
De paarden worden keurig behandeld en in hun waarde gelaten. Ze worden niet alleen op de baan gereden maar ook in de berm / bos. En ze gaan maar af en toe snel, de rest van de training vind ik als endurancer absoluut niet zwaar.
Tuurlijk zijn er blessures, maar die zijn er toch in elke sport? Er staan ook paarden ouder dan 10 jaar die nog goed meedraaien in de sport, maar daar hoor je nooit iemand over.

En van alle paarden die ik zo heb leren kennen zijn er inderdaad een aantal die je niet naar een particulier moet sturen (5% van alle paarden misschien, de rest is prima voor particulieren). Dan komen er de grootste ongelukken en sommige dieren zullen absoluut niet gelukkig zijn als rijpaard. Dat is niet hun 'ding'. Een laatste maand op het land en dan naar een goede slager in NL is dan veel en veel dierwaardiger en verstandiger.

Deze dieren krijgen een mooier einde dan afgedankte rijpaarden met een blessure / 'onhandelbaar' die bij een handelaar terecht komen en dan op transport gaan naar Italie.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:18

heel juist ja, het stukje dat de hengsten ook gewoon lekker naar buiten gaan vergeten we hier allemaal
ik heb stage gelopen op een dressuurstal waar alleen de ruinen en merries gescheiden van elkaar naar buiten gingen, hengsten hadden pech. Bij ons op de renstal gaan hengsten naar buiten(welliswaar alleen, maar ze kunnen lekker rollen en gek doen) en bij de dravers gaan de hengsten naar buiten. merries met z'n tweeën en de ruintjes ook samen. Dat zie je vrijwel in geen enkele sport

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:43

SaintAissa schreef:
En dus sluit de gemiddelde penny muts als jij zijn paard 23 uur per dag op in een donker hok en trek je hem er 1 uur uit om je voor JOUW plezier mee rond te crossen in de meest onnatuurlijke vormen die je maar kunt bedenken. Pasje zijwaarts, volte halve baan, schoudertje binnenwaarts. Erg paardvriendelijk inderdaad.

Simple minded people....

Klopt, mijn 19-jarige New Forest-merrie heeft het ZO slecht bij mij

Dus omdat ik graag een paar keer per week rustig bitloos en het liefst buiten rijd, dol ben op wandelen, ze onder behandeling is bij een fysio, gewoon om haar soepel te houden, en zo vaak mogelijk buiten loopt in kuddeverband, ben ik een Penny-muts? Prima. Wij hebben het duidelijk merkbaar naar onze zin zo en ik weiger haar als een gebruiksvoorwerp te behandelen.

En wat mackie betreft ("Die paarden zijn een goede en eerlijke behandeling gewend en die willen we geen onrecht aandoen door ze te verkopen aan de eerste de beste, die er toch niet mee om kan gaan"): Neem eens de tijd en moeite een geschikte baas te zoeken. Wij hebben op stal een ex-renpaard staan, en die mensen zijn echt niet onvakkundig! Inderdaad, er zijn genoeg mensen die puur op uiterlijk vallen, of een lekker snel paard willen of weet ik wat voor reden... Die mensen zijn niet geschikt voor een dergelijk paard. Ik persoonlijk zou mijn paard sowieso nooit verkopen aan de eerste de beste (ik kan me niet voorstellen dat iemand die om zijn paard geeft dat wel doet, trouwens!) en verdienen niet alle paarden een goede en eerlijke behandeling? Helaas krijgen sommige paarden dit niet, maar dat heeft echt niets te maken met of het al dan niet een ex-renpaard is of niet... Te moeilijk? Precies wat ik bedoel; fokken uit eigenbelang.

Verzieken door er voor MIJN eigen plezier op rond te crossen, pfff... Het is geen renpaard!

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:12

Dit is precies wat ik wilde horen....

Jij bent nu ernstig beledigd omdat ik een vooroordeel heb. En dat is precies wat jij doet...

Heb je ooit wel eens een koerspaard van dichtbij gezien?
Behalve dan het paard dat toevallig bij jou op de manege terecht is gekomen...

Een geschikte baas zoeken voor een moeilijk paard, dat valt niet mee. Een koerspaard wil werken. Je kunt hem dus niet aan iemand verkopen die hem dat niet kan bieden.

Daarbij heeft elk koerspaard een handleiding. hoe kan iemand die nou begrijpen als hij 1 keertje komt kijken en dat paard besluit te kopen? Dat paard verkopen aan iemand die hem niet begrijpt... Is dat dan eerlijk?

Misschien zou het goed zijn als je eens een keertje naar een koers zou gaan kijken, bekijkt hoeveel aandacht en werk zo'n paard op een dag krijgt en hoe zo'n paard ermee omgaat.

Mogelijk begrijp je de weloverwogen beslissing van sommige eigenaren dan wel. Op dit moment denk ik niet dat jij degene bent die kan oordelen over wat het beste is voor een renpaard....

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:16

Bovenstaande bedoel ik overigens niet aanvallend, mocht het zo overkomen. Iedereen moet zelf maar uitzoeken hoe met zijn paarden om te gaan... Dit is puur en alleen mijn mening (en ik wens niet uitgemaakt te worden voor vanalles en nog wat!), ook al weet ik mss minder van draf- en rensport dan de gemiddelde bezoeker van dit stuk forum, persoonlijke aanvallen zijn geen stijl!

Maar ik blijf bij mijn standpunt

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:46

SaintAissa schreef:
Dit is precies wat ik wilde horen....

Jij bent nu ernstig beledigd omdat ik een vooroordeel heb. En dat is precies wat jij doet...

Het ging met niet zozeer om dat je een vooroordeel zou hebben, maar meer de manier WAAROP. Mijn reactie was geen vooroordeel, trouwens. Wat zijn jullie snel aangebrand Ik wordt van drie kanten belaagd, dus ja, een reactie kon niet echt uitblijven

SaintAissa schreef:
Heb je ooit wel eens een koerspaard van dichtbij gezien?
Behalve dan het paard dat toevallig bij jou op de manege terecht is gekomen...

Dus ieder paard staat op een manege? De mijne niet hoor, en ik heb al jaren bewust niet meer bij een manege gereden (maar dat even terzijde). Om je vraag te beantwoorden: Ja. Meerdere malen zelfs.

SaintAissa schreef:
Een geschikte baas zoeken voor een moeilijk paard, dat valt niet mee. Een koerspaard wil werken. Je kunt hem dus niet aan iemand verkopen die hem dat niet kan bieden.

Zijn dat geen dingen die je moet bedenken voor je besluit een dergelijk paard te fokken?

SaintAissa schreef:
Daarbij heeft elk koerspaard een handleiding. hoe kan iemand die nou begrijpen als hij 1 keertje komt kijken en dat paard besluit te kopen? Dat paard verkopen aan iemand die hem niet begrijpt... Is dat dan eerlijk?

Verkoop een paard dan niet aan een dergelijk persoon... Mijn paardje heeft evengoed een handleiding

SaintAissa schreef:
Misschien zou het goed zijn als je eens een keertje naar een koers zou gaan kijken, bekijkt hoeveel aandacht en werk zo'n paard op een dag krijgt en hoe zo'n paard ermee omgaat.

Is goed, wanneer spreken we af?

SaintAissa schreef:
Mogelijk begrijp je de weloverwogen beslissing van sommige eigenaren dan wel. Op dit moment denk ik niet dat jij degene bent die kan oordelen over wat het beste is voor een renpaard....
Uit mijn mond zul je niet horen dat het inslapen van sommige paarden geen weloverwogen beslissing is. Ik kan zeker vanuit mijn stoel niet oordelen wat het beste is voor een bepaald paard, maar ik blijf erbij dat mensen moeten leren denken voor ze doen (niets persoonlijks!). Een voorbeeld, gewoon een voorbeeld (dus niet allemaal er over vallen, thanks), misschien dichter bij huis: Veulentjes zijn zo schattig! Hoeveel mensen willen er wel graag eens “een veulentje van hun merrie”, want wat is er nu liever? Maar in de praktijk… Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld die een Shetlandhengstje (al dan niet zonder papieren) willen? (Hetzelfde, zelfs nog erger, geldt voor mensen die graag eens een nestje willen van hun poes… Zijn er niet al genoeg katten op de wereld!! )

PS. Heb trouwens geen trek in een ellelange touwtrek-discussie over wie er gelijk heeft of wat het beste is voor ex-renpaarden. Reacties, prima, maar wel beschaafd. Dit is mijn standpunt en als het jouwe anders is, prima, dat respecteer ik ook. Ik vind in laten slapen gewoon niet netjes naar het paard toe, misschien Penny, maar hey... Ik zal nog eens ergens mijn mening geven, haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:36

Jamezy schreef:

SaintAissa schreef:

Zijn dat geen dingen die je moet bedenken voor je besluit een dergelijk paard te fokken?

Ze worden gefokt voor de baan, niet voor de particulier...

Er bestaan zoveel vooroordelen over dravers en volbloeden dat het gewoon erg moeilijk is ze na hun koerscarrière te verkopen. Je kunt wel je best doen om een goede baas te vinden, maar als die 'baas' nou geen draver of volbloed wil? Dan ben je misschien een jaar verder voor hij verkocht is en dan weet je nog niet waar het dier terecht komt.

Gelukkig zijn er inmiddels meer mensen die een uitgekoerste draver willen kopen omdat het paarden zijn met een goed karakter en ze goed opgevoed zijn. En zolang ze lekker aan het werk mogen zijn ze over het algemeen prima hanteerbaar.