Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Woogy schreef:helaas werkt het wel zo. het geval is echter. renpaarden en dravers krijg je nauwelijks verkocht. Als je ze al verkoopt is de kans nog groot dat ze bij de slager komen omdat zeer weinig mensen geduld hebben met het heropvoeden van de paarden.
Het is niet voor iedereen in de wieg gelegd om een paard om te scholen, en hierdoor is dit vaak een betere weg voor de paarden. Zou de beestjes liever niet zien dat ze helemaal afgebeuld worden en in een hoekje gestopt omdat de gene die het dier heeft overgenomen er niets mee kan.
Daarbij vinden de meeste ex-koerspaarden de rijsport niet leuk. De meeste mensen doen toch over het algemeen vaak dezelfde dingen dagen achter elkaar...een volbloed hoort niet in een bak. het beestje verpieterd en dat is toch wel even iets erger dan een beestje naar de slager brengen.
SaintAissa schreef:En dus sluit de gemiddelde penny muts als jij zijn paard 23 uur per dag op in een donker hok en trek je hem er 1 uur uit om je voor JOUW plezier mee rond te crossen in de meest onnatuurlijke vormen die je maar kunt bedenken. Pasje zijwaarts, volte halve baan, schoudertje binnenwaarts. Erg paardvriendelijk inderdaad.
Simple minded people....
SaintAissa schreef:Dit is precies wat ik wilde horen....![]()
Jij bent nu ernstig beledigd omdat ik een vooroordeel heb. En dat is precies wat jij doet...
SaintAissa schreef:Heb je ooit wel eens een koerspaard van dichtbij gezien?
Behalve dan het paard dat toevallig bij jou op de manege terecht is gekomen...
SaintAissa schreef:Een geschikte baas zoeken voor een moeilijk paard, dat valt niet mee. Een koerspaard wil werken. Je kunt hem dus niet aan iemand verkopen die hem dat niet kan bieden.
SaintAissa schreef:Daarbij heeft elk koerspaard een handleiding. hoe kan iemand die nou begrijpen als hij 1 keertje komt kijken en dat paard besluit te kopen? Dat paard verkopen aan iemand die hem niet begrijpt... Is dat dan eerlijk?
SaintAissa schreef:Misschien zou het goed zijn als je eens een keertje naar een koers zou gaan kijken, bekijkt hoeveel aandacht en werk zo'n paard op een dag krijgt en hoe zo'n paard ermee omgaat.
SaintAissa schreef:Uit mijn mond zul je niet horen dat het inslapen van sommige paarden geen weloverwogen beslissing is. Ik kan zeker vanuit mijn stoel niet oordelen wat het beste is voor een bepaald paard, maar ik blijf erbij dat mensen moeten leren denken voor ze doen (niets persoonlijks!). Een voorbeeld, gewoon een voorbeeld (dus niet allemaal er over vallen, thanks), misschien dichter bij huis: Veulentjes zijn zo schattig! Hoeveel mensen willen er wel graag eens “een veulentje van hun merrie”, want wat is er nu liever? Maar in de praktijk… Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld die een Shetlandhengstje (al dan niet zonder papieren) willen? (Hetzelfde, zelfs nog erger, geldt voor mensen die graag eens een nestje willen van hun poes… Zijn er niet al genoeg katten op de wereld!!Mogelijk begrijp je de weloverwogen beslissing van sommige eigenaren dan wel. Op dit moment denk ik niet dat jij degene bent die kan oordelen over wat het beste is voor een renpaard....
Jamezy schreef:SaintAissa schreef:Een geschikte baas zoeken voor een moeilijk paard, dat valt niet mee. Een koerspaard wil werken. Je kunt hem dus niet aan iemand verkopen die hem dat niet kan bieden.
Zijn dat geen dingen die je moet bedenken voor je besluit een dergelijk paard te fokken?