op wat voor leeftijd inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_X_HarrY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:16

mensen die weinig tot niks weten over de rensport en met name over het beleren van het paard op jongere leeftijd moeten niet gelijk van die conclussies trekken vind ik. Zij/Jullie weten helemaal niet hoe het er aan toegaat in practijk. Om een oordeel te mogen geven raad ik hun/jullie eerst eens aan om een kijkje te neme bij zo'n training.
Maarja, je zult altijd wel van die mense blijven houden die er op tegen zijn. Zo is dat nou eenmaal in de wereld en vooral in de paarden wereld. Mensen denken het altijd beter te weten.
XxX noekiej

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:13

Cer schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een volbloed eerder uitgehard is dan ieder ander paard.
Dat is hetzelfde domme excuus wat koibois ook al 300 jaar gebruiken om een 2 jarige quarter in te rijden. Ook daar zijn de resultaten ernaar.
Dat iets al heel lang op dezelfde manier gebeurt wil niet zeggen dat het dus goed is. Dat is kortzichtig.
En het botten en pezen werk is voor ieder paard gelijk.

Hier sluit ik me weer bij aan. Ik geloof ook niet dat het ene ras eerder volgroeid is dan het andere. De groeischijven schijnen voor elk ras op ongeveer dezelfde leeftijd te sluiten.

Ik vind wel dat we over het algemeen te laat met het trainen van paarden beginnen (de rijpaardrassen), en als het dan zo ver is gaat het weer veel te snel. Neem toch een hele lange tijd om die botten, pezen en banden klaar te maken voor het echte werk, en begin er eerder mee. Maar trainen op jonge leeftijd wil niet zeggen eindeloos longeren of direct een ruiter er op. Op een goede bodem langzaam werk op rechte lijnen, zou een ideale start zijn van een sportpaardenleven. En niet al op driejarige leeftijd flinke prestaties verwachten, maar langer wachten.

Met mijn jonge draverhengst ga ik het straks weer precies zo doen. Heel jong beginnen, maar lang wachten met het vragen van echte prestaties. De tijd zal het uitwijzen of dat de juiste manier is, maar ik heb er alle vertrouwen in gezien mijn vorige dravers.

DunjaR

Re: op wat voor leeftijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:53

Sorry maar ik vind die leeftijd echt te vroeg met 6 zijn ze ook al vaak met pensioen toch?? of vergis ik me...
ik vind het ook niet kunnen maar wat de meeste hier zeggen dit gebeurt al heel lang dus het mag.......en we hebben door de jaren heen niets geleerd.

en ik zal wel weer pennie genoemt worden interesseert me geen hol maar een paard met 1,5 jaar beleren dan is tie nog niet eens uitgegroeit.

dit zal een eindeloze discussie zijn en altijd blijven en iedereen moet het voor zich weten.

opvallend is wel dat alle exrenpaarden vaak veel beenproblemen hebben levende bewijs staat hier op stal en ken er zo nog een paar in de buurt.

het gaat ook allemaal om de CENTEN!!!!! en dat is gewoon een feit

dit is mijn mening hierover, ook al weet ik bijna geen fluit van de rensport je kan mij niet vertellen dat dit een 'normaal'gegeven is om je paard zo vroeg te beleren en op de baan te zetten. feit is wel dat ze dan natuurlijk allemaal het snelste zijn dus dat zal de reden wel zijn.

ik ben ook blij dat ik geen deel uit de rensportwereld maak want ik zou slapeloze nachten hebben.

Ik ben een paar x op Duindigt geweest en vond het ook wel weer heel erg leuk om alles te zien maar mijn sport zal het nooit worden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:03

Oke leuke discussie, maar heb even een vraagje over dat vroeg beginnen he, wat bedoelen jullie hiermee dat als je vroeg begint met je paard dat het voordeel heeft op pezen en gewrichten, hoe zit dat?

Ik bedoel is het fout een 1 of 2 jarige (new forest welsh) dingen te laten doen zodat de pezen en gewrichten er voordeel in hebben en met 4 jaar pas laten inrijden.

Wat zou dit voor effect hebben en watvoor oefeningen, doen jullie dan.
Zou dit kunnen of is dit gewoon het foute ras ervoor.

Meer info hier over graag!
-boeken, sites, mensen met ervaring

Ik heb namelijk een 7 maanden oud hengstje waar ik nu al alles over het inrijden enzo over ben op aan het zoeken wat het best zal zijn.

Ik bedoel is het beter om op 2 jarige leeftijd te beginnen en langzaam op te bouwen en met 3,5 iemand erop te zetten dan te beginnen op 3,5 en met een maand iemand erop te zetten en gelijk alles gaan leren + verwachten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:19

mango schreef:
het gaat ook allemaal om de CENTEN!!!!! en dat is gewoon een feit

Ja, logisch als je bedenkt dat je per paard wel 500 euro per maand kwijt bent aan trainingskosten. En dan heb ik het nog niet over de bijkomende kosten per jaar... Voor ons is het ook nog altijd hobbie, dus als het paard geen geld meer verdiend, koerst het ook niet meer.

Maar het beleren doen wij dus wel gewoon als jaarling, zo vroeg mogelijk. Daarna proberen bij de trainer of het wat is, en anders weer het land in. Onze tweejarige staat nu ook gewoon thuis en wordt niets mee gedaan.

@MSQuincyTE: misschien een idee om je post te onderbouwen? Gewoon roepen dat je iets slecht vind, vind ik wel wat makkelijk.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:06

Ach er is weer zo,n kreet tussen gekomen om een beetje vuur aan te wakkeren... Ik vind het zo,n loze 'De pot verwijt de ketel' kreet.

Ik ga niet eens in discussie met dit soort LEKEN!

Steek eerst je hand in eigen boezem (kijk bijvoorbeeld eens hoe heerlijk de afwijkingen in quarterland gewoon doorgefokt worden, een goede vriending kan een jonge hengst, die nog niets gedaan heeft, naar de slager brengen door een erfelijke afwijking! Yihaa!...staaltje western...).

Ik rij vanaf mijn 6e jaar en kan zeggen dat ik in elke tak van paardensport werkzaam ben geweest of het in elk geval van dichtbij heb mogen beleven. Het langst in de draf en rensport en de laatste 10 jaar de westernsport.

Doe eerst een gedegen onderzoek. Ga eens een week mee lopen op zo,n stal en ventileer dan je bevindingen...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:42

@Laartjuh: How about met 3,5 beginnen, en langzaam aan verder gaan. Het is natuurlijk niet perse of/of. Het kan ook en/en.

Over hand in eigen boezem steken, dat is idd een goeie

Het zwakste argument bij alles vind ik altijd 'ja maar kijk maar naar die, want die doen dahahaht' *drein*

Nee, kijk naar jezelf, en durf dat es goed onder de loupe te leggen.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:58

Yep, kijk wat je bij je eigen discipline en met je eigen paard kunt verbeteren, dat is vast zat. Als ik mijn "ouwe" merrie nog zo blij zie rondhuppelen, dan weet ik dat ik het met haar in ieder geval niet verkeerd heb gedaan, en ga ik met haar opvolger weer op dezelfde manier aan de slag - maar zonder de fouten die ik met haar weer heb gemaakt.

Wijzen naar een andere discipline is dom en te makkelijk. Ook daar zitten goede mensen. Sluit je ogen niet voor de misstanden in je eigen sport - en probeer er wat aan te doen!

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:54

Ik ben het eens met Prom( as usual? ) . Ook ik ben tegen de 2-jarige koersen.

Al vind ik dit meer een fout van het beleid van de drafsport over de hele wereld. Zolang er in toonaangevende landen 2 jarige koersen uitgeschreven worden zal het in Nederland wel niet veranderen.

Ook vind ik het een fout van de NDR dat paarden veel kunnen verdienen als 2 jarige en minder als 5 jarige. Schuif alle klassiekers dan maar op.

Op een gegeven moment kom je jezelf wel tegen als sport.

Kijk maar naar de rennen voor jonge renpaarden, er zijn gewoon niet meer paarden die zo vroeg kunnen starten.

Verder hebben mensen een verschrikkelijk eng idee bij 'beleren' , niet alle paarden worden dan meteen tot het uiterste gepusht.

Onze jaarling heeft eerst voor de lange lijnen gelopen, heeft bij elkaar misschien 100 kilometer voor de kar gedraaft en speelt nu lekker in het land.

Ik kan mij niet voorstellen dat een jaarling in de natuur geen 100 kilometer draaft in zijn leven .

En ja, er zijn mensen binnen de drafsport die dingen doen met een jaarling waar ik van gruwel, maar meteen zeggen dat iedereen in de drafsport fout omgaat met zijn draver , daar ga IK niet in mee

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:31

T zelfde probleem als bij de NRHA reining. Ook het meeste te verdienen voor de jonge paarden..... jammer is dat.
Maar ja, daarom ben ik ook geen prof!

Bij rij-onderdelen is het nog een extra nadeel dat men de trainingstechnieken gaat kopieeren van de grote amerikaanse shows naar de kleine nederlandse amateurshows, eigenlijk een beetje voor piet snot.
Ik weet niet hoe dat bij de draf/rensport gaat? Kan je dat ook als amateur beoefenen?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:40

Mag ik vragen waarom jullie ervoor kiezen om zo vroeg al met die paarden te gaan koersen? Dat vraag ik me nou al een paar dagen af, na dit topic gezien te hebben..

Ik ben een leek in de draf/rensport, dus ben erg benieuwd..

sgwgirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:41

MIJN mening: Ik vind het net als bij andere paarden bij de 3e jaar wel goed of later, maar niet eerder.

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:43

Ik vind het wel jong, maar denkt dat als je dan begint, het wel het beste is

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:20

Olympia schreef:
Mag ik vragen waarom jullie ervoor kiezen om zo vroeg al met die paarden te gaan koersen? Dat vraag ik me nou al een paar dagen af, na dit topic gezien te hebben..

Ik ben een leek in de draf/rensport, dus ben erg benieuwd..

Ikzelf kies daar dus niet voor, wij wachten liever wat langer .

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:00

Even inhakend op een eerdere opmerking.. Mijn merrie is op zn westerns beleerd, vrij jong, en vrij hard. Ze is ondertussen 21 en doet t nog goed! Je zou dus zeggen dat er niks mis is met die manier van aanrijden, zij heeft er ook niks aan overgehouden...

Maar ik zou het NOOIT zo doen, bij een ander jong dier... ongeacht dat die van mij het goed doorstaan heeft.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:01

Ok zo'n duscussie blijft altijd bestaan!

Ik vind 2 jaar om een koers te lopen idd erg vroeg! Te vroeg bij de meeste paarden. Maar ja als je je stal vol hebt staan en een eigenaar wil dat jij hem start als 2jarige dan kun je dat maar beter doen. Het gaat dus idd meestal om het geld. Als 2 jarige kunnen ze meende ik ook het meeste verdienen. Maar de meeste paarden kunnen nog beter gewoon een jaar wachten!

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:16

De draf en rensport kun je ook als amateur beoefenen ja .

En Olympia: wij starten ook nooit vroeg .

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:14

laartjuh schreef:
Oke leuke discussie, maar heb even een vraagje over dat vroeg beginnen he, wat bedoelen jullie hiermee dat als je vroeg begint met je paard dat het voordeel heeft op pezen en gewrichten, hoe zit dat?

De meeste warm- en volbloeds hebben een hele sterke motor, maar de carosserie is niet sterk genoeg zeg maar. Conditie en snelheid pikken ze heel snel op, maar hardheid van het beenwerk (gewrichten, botten, pezen en banden) is iets wat pas na een aantal jaren (juiste) training optimaal is.

Er is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat deze structuren zich veel beter ontwikkelen als ze niet alleen maar ontzien worden, zoals vaak gebeurt (veel veulens en jonge paarden staan op stal), maar juist geprikkeld. Dus door lichte arbeid te vragen prikkel je de structuren en worden ze sterker. Zo wordt de dichtheid van het bot groter, pezen en banden belastbaarder, en kraakbeen beter van kwaliteit. Op latere leeftijd zijn deze structuren beter belastbaar, dwz. minder kans op blessures.
Dit is iets wat alleen op jonge leeftijd kan. Schade die ontstaat door te weinig belasting in de jonge jaren is later nooit meer in te halen, aangezien die structuren dan niet meer zo in ontwikkeling zijn.

Hetzelfde geldt trouwens voor hersenweefsel: hoe meer het geprikkeld wordt (door mentale belasting, externe indrukken dus), hoe beter het zich ontwikkelt (grotere dichtheid van neuronen), en hoe beter het later verschillende taken aan zal kunnen. Dus ook door je paard geestelijk kennis te laten maken met vanalles kun je het beter voorbereiden op de toekomst.

Let wel, ik heb het over rustig opbouwen, training met beleid, en genoeg rust tussendoor om volledig te herstellen. Koersen met 2 jaar vind ik zelf te vroeg, omdat het een zware belasting is. Dat is afbraak, geen opbouw.
Maar vroeg beginnen met trainen bereidt het paard lichamelijk én geestelijk alleen maar beter voor op een leven van belasting. Dat kun je zielig of oneerlijk vinden. IK vind het veel oneerlijker om een paard tot zijn 3e of 4e in de opfok te laten staan, het dan terug te halen naar een totaal onbekende en nieuwe wereld, waar het een stortvloed van nieuwe indrukken over zich heenkrijgt en volledig gestresst aan deze nieuwe fase in zijn leven begint. Ik heb genoeg van die paarden gezien.

En tja, mijn draver is nu minstens 22 en loopt nog regelmatig endurancewedstrijden van 60 km o.a. in de Ardennen. Dus of hij nou versleten is..? Ik weet niet wat er vroeger allemaal mee gebeurd is, maar hij zal niet gespaard zijn.
Dravers en volbloeden zijn misschien niet eerder rijp, maar wel heel hard, waardoor ze misschien een hoop aankunnen wat voor veel andere rassen teveel gevraagd is.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:18

Citaat:
Let wel, ik heb het over rustig opbouwen, training met beleid, en genoeg rust tussendoor om volledig te herstellen.
En daar wringt denk ik de schoen. Want iedereen beoordeelt dat anders...

Mijn ervaring met westerpaarden is dat de slimme en meegaande overvraagd worden 'omdat ze zo lekker gaan' en de slomere moeilijkere 'omdat ze er doorheen moeten'.

Either way, ze worden niet met beleid getraint.

Wat je zegt over een paard tot zn vierde op de opfok laten staan.. nee, dat lijkt mij ook niet verstandig... Je kan een hoop leuke dingen doen met een jong paard om em te prikkelen

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:29

Idd, ze worden vaak bij 1,5/2 jaar al ingereden en bij 2 of 3 jaar de baan al op! Ik vind het ook vreemd dat de paarden dat dan al kunnen houden zonder een zere rug ofzo te krijgen maar het zal wel goed zijn want ze presteren ook .
Bij koerspaarden beleren ze ook al bij 1,5/2 en gaan ze met hun 2de ook al vaak de baan op!!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:32

ruitje schreef:
De draf en rensport kun je ook als amateur beoefenen ja .

En Olympia: wij starten ook nooit vroeg .

Nee dat had ik gelezen, maar vroeg me gewoon af waarom die mensen die het wel doen daarvoor kiezen...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:37

Even in de stijl van kunppels en het hoenderhok Onze tweejarige is gisteren weer in training gegaan Ze heeft een paar weken vakantie gehad en is dus net weer in training. Ik denk wel dat we het als tweejarige gaan proberen.
Dat gaat bij ons trouwens niet om het geld, want zoveel valt er niet te verdienen Gewoon kijken of het wat is.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:40

Maar ik neem aan dat ze wel vol gas moet bij de koersen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:58

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:16

probleem met tweejarigen koersen is, dat je ze bijna niet meer terug ziet in de koersen als ouder paard. Dus vraagt het kennelijk toch teveel van zo'n jong paard - en je dunt zo het koerspaardenbestand uit. Wat is het probleem van nog een jaartje wachten?