Kent iemand deze dravers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kjcm

Re: Kent iemand deze dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:38

kennnen is een groot woord, als ik het indertijd goed heb begrepen, was het een goeie draver, speedy volita was helemaal een succes. kweet alleen niet meer of die nou bij aad heeft gestaan of dat ie in de beemster stond (zoals m'n aanstaande me net verteld)
eigenlijkzou ik weer s langs moeten gaan bij 'm om te informeren. misschien morgen

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:46

Speedy Volita heeft niet bij Aad Pools gestaan, in die tijd had hij een andere topper, de hengst Jewelprice!
Deze hengst liet zich trainen door een herdershond, die altijd naast hem liep, een heel leuk verhaal, vraag daar maar eens naar als je naar Aad toe gaat...
Speedy Volita was van Piet Meyn uit Oostzaan, die hem vanuit Amerika naar Nederland haalde.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 12:58

Ik heb van 1978 tot 1995 in Oostzaan gewoond en ik denk dat iedere Oostzaner er toch wel een klein beetje trots op was dat Speedy Volita van een Oostzaner was .

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:52

Himyar schreef:
Ik heb van 1978 tot 1995 in Oostzaan gewoond en ik denk dat iedere Oostzaner er toch wel een klein beetje trots op was dat Speedy Volita van een Oostzaner was .

Even offtopic,
Grappig, Himyar, ik lees in je profiel dat je bij ons op de manege (Reijne, Spijkerboor) hebt gereden in de les bij Henk van Amstel!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:23

Klopt en ik sta daar sinds september vorig jaar "in pension" .
Bevalt me geweldig goed!

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:21

Sta je dan bij Evelien en Henk of op manege Spijkerboor?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 12:58

Nee, daar stond ik vroeger. Mijn eerste paardje (1987) stond bij Cor Pronk in Oostzaan, toen ben ik naar A.B. van Noord zijn stal in Amsterdam-Noord verhuisd, toen naar manege Kalverhoek (tweede helft 1993), ben daar vijfeneenhalf jaar gebleven, toen met Evelien mee naar Nauerna, toen met Evelien mee naar Starnmeer, toen drieeneenhalf jaar bij meneer Meijer in Wormer en nu dus op Spijkerboor, bij Bas en Miriam.
Onze Oostzaanse buurman had altijd een boerderij gehad in het verleden en hij bezat nog wat weiland in Oostzaan. Op een stuk land van hem heb ik een paar zomers mijn paardje gezet. Iemand die daar aan dat weiland woonde, had ook twee paarden daar lopen (Fury en Macho, een Gelders basispaard). Mijn tuig mocht ik bij deze mensen in de schuur leggen. Deze man, Dries Haak begon met zijn dochter en paardje Fury naar Spijkerboor te gaan voor lessen van Henk van Amstel. Dries vroeg of ik met mijn paardje mee wilde en dat wilde ik wel, dus toen ben ik begonnen mee te gaan. Fury was een heel stout schimmel merrietje, vermoedelijk met een flinke scheut Arabisch bloed. Ik had toen een donkerbruin merrietje. We hadden meestal de grootste moeite om Fury op de trailer te krijgen. Dit zal zo rond 1990/1 zijn geweest, maar precies weet ik het niet meer.

Maar nu gaat het wel erg off topic allemaal .
Terug naar de dravers!
De eigenaar van Boko ken ik nog van de jaren tachtig, toen hij ook bij Van Noord in Amsterdam-Noord kwam.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:18

Himyar schreef:
Dat moet hem zijn ja.
In die tijd was ik nog zo jong en naief en de eigenaar van die paarden had zelf de schurft aan op de sulky zitten, ik reed iedere dag zo'n drie dravers voor de sulky. Voor mijn gevoel deden we met zijn allen maar wat en ik vond het erg leuk allemaal, maar ik verdiepte me verder nergens in. Niet in trainingsmethoden, niet in bloedlijnen, niets. En de eigenaar was ook niet zo bezig met trainingsmethodes volgens mij .
In ieder geval heb ik ook geen idee wat bijvoorbeeld de winsom is van Udo. Het enige wat ik me kan herinneren dat het niet lang was nadat Speedy Volita het heel goed deed op de baan, dat er in die tijd een dekhengst was die Formal Notice heette en dat we een keer met een fokmerrie helemaal naar België zijn geweest. Langzaam komen steeds meer herinneringen terug. De eigenaar is toen hij zijn drafbaan dreigte kwijt te raken, over gegaan op N.R.P.S. pony's en heeft zo ongeveer al zijn dravers "de deur uit gedaan". Kan me gewoon niet veel meer herinneren van hoe dat toen is gegaan en waar ze naartoe zijn gegaan etc.

Mijn ouders hadden Jonker Victoria. Deze klopte Speedy Volita in de 1e heat van de mijl van Groningen.

greetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:55

Speedy Volita was in het begin bij Jan de Leeuw. Jewelprise ken ik ook dat was een broertje Everprise en Grace Again die bij Sjeng Hendrikx in training waren waar ook de supermerrie Cheri Spencer stond. Speedy Volita had ook nog een zoon nl. Totem Volita. Horse L was geloof ik van "golden kloasie" Klaas Oosterhof de juwelier uit Groningen. Merrie was destijds bij Tienus Lugies in training.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:02

Hee, dat is leuk! Iemand die zich Horse L kan herinneren?!
Dit ben ik in 1982, twaalf jaar oud, op Horse L op het weiland achter "de Kolk" in Oostzaan. Helaas een nogal onscherpe foto:

Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:25

En dit is de geheel witte draver Arie, die nooit heeft gekoerst:
Afbeelding
En dit ben ik in 1986 met de hengst Zaanland, toen vier jaar oud, in 1987 (nadat hij verkocht was) afgemaakt vanwege een ongeval op de baan geloof ik:
Afbeelding

Helaas maakten we in die tijd bar weinig foto's, ik had niet eens een goede camera.
En dat groene jasje (gekocht in Engeland) draag ik nu nog dagelijks naar de manege .
We hadden toen trouwens ook een vierjarge hengst op stal die Zurbaran heette.
Horse L heeft trouwens ook nog een veulen gehad dat Atalanta (P) heette. Die is een tijdje van Bart van Noord geweest.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:23

greetje schreef:
Speedy Volita had ook nog een zoon nl. Totem Volita. Horse L was geloof ik van "golden kloasie" Klaas Oosterhof de juwelier uit Groningen.

Totem Volita was een broertje van Speedy Volita, geen zoon. Ze heeft een zoon die nog steeds koerst, nl Otto Boko

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:05

jewelprise ken ik van verhalen, hij scheen erg jaloers te zijn. aad trainde hem al een tijd (of eigenlijk trainde hij zichzelf in het "hengstenkampje" met idd een herdershond die heen en weer rende) toen er een nieuw paardje kwam die tegenover jewelprise in een box kwam te staan en als aad dan kwam kijken bij de beide paarden en hij draaide z'n rug naar jewelprise toe om te kijken naar zijn overbuurman/vrouw dan voelde hij als het ware ogen in z'n rug prikken, iedere keer weer. op een gegeven moment draait aad zich snel om en ziet hij jewelprise zich snel verschuilen achter de boxdeur!! er is mij ook een verhaal bekend van jewelprise én dat andere beessie, aad was aan t kwikkelen, met dat nieuwe paardje dus, jewelprise stond buiten in dat hengstenkampje (met hoge hekken), ziet aad met dat andere paard waar hij (jewelprise) een hekel aan had, breekt door een aantal balken van de omheining en vliegt dat andere paard dat voor de kar stond naar de keel! aad met paard en kar als een bezetene naar stal gecrosst met jewelprise erachteraan. jewelprise is uiteindelijk naar zijn eigenaar terug gegaan, maar na een tijdje vroeg de eigenaar aan aad of hij s langs kon komen om te kijken wat er jewelprise aan de hand kon zijn want hij stond als een dood vogeltje in de box en buiten, er zat geen leven meer in. aad komt daar het terrein op, loopt richting de stallen met de eigenaar, is wat aan het praten met de man, horen ze in ene een kabaal bij de stallen vandaan komen..............is het jewelprise die boel aan het afbreken was, de eigenaar stond met z'n mond open van verbazing, die had hem nog nooit zo zien doen. het paard had gewoon heimwee(als je het zo kan noemen) en bij het horen van aad z'n stem ging hij helemaal uit z'n dak.

kjcm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:09

een Htje die koerste toch niet meer in '82 denk, of wel? dat ik bij aad kwam had hij wez warber staan, vareljo b, sita sigero, yolita a, zarah alki (toen meest verdienende kortebaner allertijden) august (onwijs snel maar zo krom als een hoepel en levensgevaarlijk) de Ctjes werden net zo'n beetje beleerd voor de kar volgens mij. wat zou dat geweest zijn? 85/86?

greetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:00

Je hebt gelijk Promptertje. Was idd een broer van Speedy Volita.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 08:34

kjcm schreef:
een Htje die koerste toch niet meer in '82 denk, of wel? dat ik bij aad kwam had hij wez warber staan, vareljo b, sita sigero, yolita a, zarah alki (toen meest verdienende kortebaner allertijden) august (onwijs snel maar zo krom als een hoepel en levensgevaarlijk) de Ctjes werden net zo'n beetje beleerd voor de kar volgens mij. wat zou dat geweest zijn? 85/86?

Nee, een Htje koerste niet meer in 1982, in ieder geval Horse L niet, het is terug te rekenen hoe oud ze toen was . In ieder geval niet zo jong meer, 18 ofzo ?

Malkesta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:54

Wez Warber die heeft toch ook bij Ge Den Dubbelden gestaan?

greetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:07

Hymiar wat voor bloed zit er achter die Arie? Gallant Prince ofzo. Overigens mooi type.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 09:27

greetje schreef:
Hymiar wat voor bloed zit er achter die Arie? Gallant Prince ofzo. Overigens mooi type.

Dat weet ik dus helaas niet, omdat ik in die tijd me daar totaal niet mee bezig hield.

kjcm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:33

escadron schreef:
Wez Warber die heeft toch ook bij Ge Den Dubbelden gestaan?

wez was van een eigenaar (kom, hoe heet hij ook alweer) die veeeel meer dravers had, hij had ook een manege waar ze terecht kwamen als ze niet meer konden koersen. hij was ook eigenaar van Vareljo B,Gert S,Gerdo S, Guido s etc.etc.

kjcm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:36

Himyar schreef:
kjcm schreef:

Nee, een Htje koerste niet meer in 1982, in ieder geval Horse L niet, het is terug te rekenen hoe oud ze toen was . In ieder geval niet zo jong meer, 18 ofzo ?

dat ik bij aad terecht kwam waren de Ytjes al eigenlijk aan de oude kant, 9 jr of zoiets weet je wel. dus een Htje zal dan nu, volgens mij zijn ze alweer bezig aan de volgende ronde alfabet na mijn tijd bij aad, boven de 20 of 25 jaar zijn, geen 18 iig.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 12:59

kjcm schreef:
dat ik bij aad terecht kwam waren de Ytjes al eigenlijk aan de oude kant, 9 jr of zoiets weet je wel. dus een Htje zal dan nu, volgens mij zijn ze alweer bezig aan de volgende ronde alfabet na mijn tijd bij aad, boven de 20 of 25 jaar zijn, geen 18 iig.

Ik bedoelde dat Horse L in 1982 al iets van 18 jaar was .
In 1981 was Yrma P geboren.

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:13

greetje schreef:

Welk alfabet? De enige arie die ik zo kan vinden is van 1959, is een alfabet te vroeg, denk ik Horse L heb ik wel in mijn boek hier staan, maar alleen als product. (v. K'Unique u. Dilvana hanover)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:20

Volgens mij moet Arie van 1983 zijn. Wie zijn ouders waren, heb ik geen idee van. Zou wel leuk zijn te kunnen herleiden hoe hij ooit zo wit heeft kunnen worden.
Bedankt voor de afstamming van Horse L!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:26

Ik heb stamboeken deel I, II, III en V. Ik zal Arie van t weekend eens opzoeken, mijn ouders hebben de rest wel