Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 16:14

Thanks voor jullie tips!

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:19

tones schreef:
De mijne is 19, ik kan me geen fijner paard wensen, maar zou zelf geen 18 jarige kopen. :o

De jouwe is ook nog in topconditie!

Mijn Draver is 21 en heb ik gekocht toen hij 2.5 jaar was.
Dus ja er is zeker wel toekomst voor een omgeschoolde Draver, maar hou ook de leeftijd in gedachten.
Hoe snel gaan de "oude" kwpn paarden over de toonbank op dit moment?

Ik zou ook geen 18 jarige kopen; over mijn veulen kan ik alleen maar zeggen als hij half het meewerkende karakter heeft van mijn Draver, dan is het al een topper.
Ik heb je advertentie niet gelezen, maar als je daarin aangeeft dat je met een beter paard verder gaat dan lijkt me dat niet zo heel slim.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:23

Nolanlover, als ik het goed lees ben je 19 en jij heb jaren op een handelsstal gewerkt? Dan heb je denk ik gewoon nog niet de ervaring om een draver om te scholen, dat is geen schande, een draver is helemaal niet voor iedereen geschikt :)

Dat is ook helemaal niet wat ik wil, dat iedereen aan de draver gaat, je moet het karakter echt leuk vinden :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:24

Het seizoen en de leeftijd en de advertentie werken niet mee.

Toekomst voor omgeschoolde dravers is er zeker. Ruitje doet het goed maar er zijn meerdere mensen/stallen die dravers verkopen als rijpaard :j

Mijne is nu 22 maar nog in topconditie! Dat merk ik wel bij meer dravers dat ze ook als ze iets minder jong zijn nog graag willen en kunnen werken. :j

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:26

TS wat een leuk paardje heb je met een aansprekend koppie.

Wat ik naast de genoemde dingen mis in de advertentie zijn een hoop foto's en een duidelijkere omschrijving van zijn karakter onder het zadel. Is hij bomproof of juist een heethoofd, zou hij geschikt zijn voor endurance, ik lees over een rengalop maar heeft hij ook een langzamere versnelling voor de recreatie ruiter, etc.

En voor het leasen, aan wat voor bedrag moeten we dan denken en mag hij verplaatst worden of juist niet.. dat soort dingen dus.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:29

Ik denk idd ook dat het aan je advertentie en de leeftijd ligt.
Op de foto in je ad is het paard niet in zn geheel te zien. Ik zou als potentiele koper een goede standfoto, een foto van zn gangen in vrijheid, en een foto van zn gangen onder de man willen zien. En dat er een foto van een lief hoofdje bij zit, leuk, maar verkooptechnisch minder interessant. Tevens benoem je dat je met je andere paard dressuurmatig aan de slag wil. Dit impliceerd voor veel mensen dat je deze niet goed genoeg acht voor dresuurmatig werk. Ik zou daar niets over zeggen. Je kan miss beter aangeven dat jij hem niet meer kan bieden wat ie nodig heeft.
Aangezien dit paard al wat 'ouder' is in verkooptermen is het denk ik wel een goed idee om aan te geven dat het een goed leerpaard is (edit, als dit zo is natuurlijk... anders een veelzijdig paard) helemaal gezien de feiten die jij noemt over wat je allemaal met hem gedaan hebt. En daar wat foto's/filmpjes van bij zetten. Recreatiepaard zou ik denk ik ook achterwege laten. Of ie ingezet wordt voor recreatie of voor de sport bepaald een nieuwe eigenaar zelf wel. Stel dat iemand die een rustig makkelijk paard zoekt waarmee hij/zij bv in de kennismakingsklasse vd endurance, trek of wat ook wil gaan rijden? Daar is het imo een zeer geschikt paard voor!

Succes met de verkoop, komt vast goed!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:31

Ik bied mijn dravers altijd aan als draver, wil juist geen mensen die zich niet hebben verdiept in het ras en denken dat het een nrpser is, daar schiet je paard ook niks mee op!

Dit is een advertentie van mij van een jaar terug, misschien kun je er wat uit pikken? Ik probeer het karakter zo goed mogelijk te laten zien, zodat je zeker weet dat de juiste mensen er op af komen :)

http://www.bokt.nl/markt/ad/182040/allr ... reserveerd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:54

Ik zou juist voor een draver kiezen in de toekomst denk ik soms... (lijkt me soms een stuk makkelijker dan mijn sobere spul ;-) ).

Ik kan veel positieve dingen bedenken: veelal sociaal opgegroeid in een groep, lopen vrijwel altijd buiten (zeker in de opfok), zijn veel gewend (verkeer/ toeters/ bellen), komen veel in de hand, er worden wat meer duidelijke regels gehanteerd... over het algemeen goed opgevoed dus.
Daarbij zijn ze qua management makkelijker dan een koudbloed lijkt me. Je hoeft niet iedere grasspriet te tellen die erin gaat.

Mijn enige twijfelpunt zijn soms de mensen die ze in bezit hebben gehad of ze verhandelen. Sommige paarden zijn echt erg hardhandig behandeld of toch een beetje teveel gesjeesd.
Dergelijke eigenaren snuffel je er gelukkig zo tussenuit.

In jouw geval is de advertentie niet heel aantrekkelijk.... althans, mensen lezen vaak niet zo graag.
Men is erg visueel ingesteld, fijne foto's zijn vreselijk belangrijk.
De tekst kort, maar sympathiek en echt inhoudelijk.

Bij Ruitje's advertenties heb ik al meermaals gedacht.... "Oh gosh, had ik maar veeeeeel meer tijd... dan kocht ik dat paard!" Dus laat je door haar advertenties inspireren!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:57

ik vind het argument altijd zo droog: dravers zijn kapotgekoerst op jonge leeftijd...serieus..die kans lopen zes jarige dressuurpaarden zeker niet die Z lopen. :Y)

Verder ga ik helemaal met ruitje mee.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:58

ruitje schreef:
Nolanlover, als ik het goed lees ben je 19 en jij heb jaren op een handelsstal gewerkt? Dan heb je denk ik gewoon nog niet de ervaring om een draver om te scholen, dat is geen schande, een draver is helemaal niet voor iedereen geschikt :)

Dat is ook helemaal niet wat ik wil, dat iedereen aan de draver gaat, je moet het karakter echt leuk vinden :)

Profiel van mij en mn zusje samen, is dus niet mijn leeftijd ;) Maar mijn leeftijd doet er verder niet toe, ik kan een heel eind uit de voeten met verschillende soorten paarden. Zie alleen het nut er niet van in om dravers, die mi vaak niet goed gebouwd zijn (erg op de voorhand) en regelmatig trauma's van het koersen hebben, om te scholen als recreatie paard. Er is al een overschot aan recreatie paarden. Wat mij betreft zijn er genoeg andere paarden met drie goede basisgangen die beter geschikt zijn als recreatie paard.

En dat jij ze promoot snap ik natuurlijk ook wel, je kan moeilijk je eigen handeltje afkraken ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:07

Ik hoef er niets aan te verdienen (en ruitje doet dat ook niet, zo duur zijn ze niet :') ), en ik promoot ze ook met alle liefde.

Maar trauma's van het koersen? :roll: Onzin. Hoogstens verkeerd aangepakt worden door de verkeerde persoon, en dat gebeurt niet bij uitzondering als ze onder het zadel beleerd worden...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:14

Ik verkoop pas sinds dit jaar dravers, en zit al 10 jaar op Bokt dravers te promoten dus dat zal wel meevallen.

En ik zeg 1 bericht terug dat niet iedereen een draver moet kopen, dus dat promoten snap ik niet zo?

Goh, hoe oud ben je dan zelf, en hoeveel dravers heb je nou precies gereden? Want jouw ervaring doet er nou juist wel toe, zeker als je omschrijft dat ze ' regelmatig trauma's hebben van het koersen' , als jij namelijk echt een beetje verstand had van dravers weet je dat dit de grootst mogelijke onzin is.

Ooit wel eens bij een trainingsstal voor dravers geweest? En wat je impliceert met het laatste stuk is echt bizar, dravers moeten dood omdat er paarden lopen met betere basisgangen? Er zijn zat niet-dravers met slechtere basisgangen en daarnaast gaat het ook om karakter.

Er zijn duizenden mensen die plezier hebben met hun draver, dat het jouw ras niet is kan, maar je moet geen zaken als feiten presenteren terwijl ze niet waar zijn.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:23

Ruitje, ik hoef me hier niet te verantwoorden. Dit zijn mijn ervaringen, en ja die mag ik delen, net zoals jij dat doet. Dat jij het geweldige paarden vindt, prima, maar het is niet voor niks dat deze paarden een relatief slechte naam hebben. En dat komt echt niet omdat ze allemaal slecht omgeschoold zijn, dat ga je mij niet wijsmaken.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:28

Wat een onrespectvolle reactie Nolanlover, alsof handel de enige intentie van Ruitje zou zijn.
Kortzichtig om alle dravers op de schroothoop te schuiven wegens een overschot aan 'andere recreatiepaarden' enkel om de ervaring die jij ermee hebt, terwijl de draverliefhebber zich hier in zijn geheel niet stoort aan het feit dat elk mens zijn eigen voorkeur heeft voor types paarden.
Zelfs al zou het zo zijn als je zegt, dat al die paarden zo'n slechte naam hebben omdat er een reden voor is, als dat nou de eigenschappen zijn die iemand in een paard zoekt is er toch niks aan de hand? :')
Je mening mag je hebben maar voor een argument rammelt er mij hier iets teveel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:34

nolanlover schreef:
Ruitje, ik hoef me hier niet te verantwoorden. Dit zijn mijn ervaringen, en ja die mag ik delen, net zoals jij dat doet. Dat jij het geweldige paarden vindt, prima, maar het is niet voor niks dat deze paarden een relatief slechte naam hebben. En dat komt echt niet omdat ze allemaal slecht omgeschoold zijn, dat ga je mij niet wijsmaken.

Je mening is echt duidelijk een mening, en verre van een feit....
Je hebt recht op je eigen mening, maar poneer het niet als feit...... dat is gewoon een beetje dommig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:35

nolanlover schreef:

Zal ik het dan maar doen :P

Over de bouw van dravers is het al relatief lastig om een oordeel te vormen. Ze worden niet op exterieur gefokt en daardoor is er een enorme diversiteit. Alleen al een schofthoogte tussen de 1.45 en 1.75 zegt genoeg.

Daarbij zie ik niet in waarom je een draver niet zou omscholen tot recreatiepaard. Ze zijn vaak goed opgevoed, redelijk bomproef, hebben voldoende looplust en werklust, zijn redelijk hard en, over het algemeen, niet koppig. Drie normale basisgangen is ook geen probleem en met wat mazzel heb je er zelfs eentje met gangenaanleg.

Het enige is dat je een draver moet omscholen en dat vraagt kennis. Kennis die je bij de plaatselijk rijschool niet op kunt doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:36

nolanlover schreef:

Misschien komt de slechte naam wel van mensen die met onvoldoende kennis van alles roepen?

:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:39

In je advertentie vallen vooral je foto's op en niet positief. Maak een paar mooie fotos van een goed gepoetst paard, incl een recht van de zijkant en van de achterkant. Zorg dat de benen en de bouw van het paard goed te zien zijn. Verder zou ik zeker een paar nette rijfilmpjes erbij zetten met daarin in elk geval een mooi beheerst en nagevelijk galopje (vanwege de slechte naam van dravers op dat gebied) en alle overgangen. Nu oogt het erg haastig en niet de moeite waard.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:40

Onrespectvol? Gewoon realistisch. Als men hier op bokt vraagt wat er mis is met een draver komt iedereen met mooie verhaaltjes aanzetten. Dravers die wel galopperen, die super te rijden zijn, ga zo maar door. Een ieder ander die ik er over hoor is lang niet zo positief en als je op de verkoopsites kijkt geeft dat ook niet zo'n rooskleurig beeld.

Prima als de eigenschappen van dravers je aanspreken, zeker kopen dan. Maar het merendeel van de mensen is daar nou eenmaal niet naar op zoek, gezien de huidige verkooptoestand van dravers.

Als het geen probleem was, had ts vast ook geen topic geopend....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:43

nolanlover schreef:

Ik vraag nergens om verantwoording? Ik vraag om wat verduidelijking over hoe jij aan deze ervaringen komt. Daarnaast vraag ik wat meer door over de beweringen die jij doet over het ras.

Dat jij er dan voor kiest om daar niet op te antwoorden is voor mij al een antwoord ;)

Ze hebben een slechte naam omdat ze verkeerd omgeschoold worden of gereden worden door mensen die niet geschikt zijn voor het ras.

Het is echter altijd makkelijker om een paard/ras de schuld te geven dan te reflecteren op je eigen kunnen of de fout die je in het aankoopproces heb gemaakt.

Het is een circel, door hun lage prijs komen ze bij onervaren/startende ruiters, die weten niet hoe ze moeten omscholen, zo komen ze aan hun slechte naam en hebben ze een lage prijs.

Vertel jij mij maar waarom een koudbloed 1000 meer waard is, je kan er precies hetzelfde mee als met een draver :)
Het is allemaal emotionele waarde, en daarnaast moet je naar het paard kijken, de ene tinker is zo gebouwd dat hij het Z kan halen, de andere draver ook. Daar staan er dan weer 3 tegenover die dat niet kunnen maar een maatje voor het leven zijn.

Gelukkig zoekt niet iedereen hetzelfde paard, dan zou het lastig worden op de markt :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:44

nolanlover schreef:
Dravers zijn gebouwd om hard te draven. Vaak kunnen ze dan ook slecht galloperen en zitten ze niet zo heel fijn. Daarbij kunnen ze ook nog wel eens redelijk gevoelig en sensibel zijn. Zet daar een doodbrave recreatie tinker tegenover en je hebt je antwoord....

Dravers zitten voor de recreatieve ruiter juist heel fijn, lekkere vlakke gangen.

Ik snap echt echt écht niet dat dravers zo een slechte naam hebben. Denk ook dat dat komt omdat het omscholen moeilijk is. Het zijn zulke fijne paarden. Zo werkwillig, hard, en ze hebben tenminste pit. Er wordt altijd gezegd dat het geen dressuurpaarden enz. zijn. Maar zijn haflingers etc. dat wel dan? := Maar oei als je daarover zegt dat het geen dressuur- of springpaarden zijn. Dravers zijn daar imo zelfs geschikter voor, vooral voor het springen. Het zijn super recreatiepaarden, waar je in de basissport ook lekker mee aan de gang kunt :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:46

Nolanlover, realistisch zou ik het niet noemen.
Eerder een eigen inbreng over hoe jij en jou naasten dit hebben mee gemaakt.

Ik ken ook meerdere dravers.

1 daarvan heeft nooit gekoerst. Prima dier!
ander is een oudje, weet niet hoe oud precies. Vol levenslust, goede stap draf EN galop.
Prima onder het zadel.

De laatste heeft gekoerst, is daarna correct ingereden, maar toen bij de eigenaar doorgereden zonder hulp. Er is veel mee gedaan, maar echt netjes gedresseerd was deze niet.
Na 3 maandjes, elke dag n kwartiertje er mee bezig te zijn, is deze pony succesvol verkocht aan een gezin, waarvan de ruiter 12 jaar oud is.
Het meisje heeft een goed gereden, bomproof paardje, die tevens ook nog erg leuk loopt in de wedstrijden. Ze heeft les van een goede instructeur, waardoor het dier zichzelf makkelijk uit de voeten maakt in de galop.

Dus je mag je mening een feit vinden.
Dan vind ik mijn mening ook een feit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:46

nolanlover schreef:
Prima als de eigenschappen van dravers je aanspreken, zeker kopen dan. Maar het merendeel van de mensen is daar nou eenmaal niet naar op zoek, gezien de huidige verkooptoestand van dravers.

Wat is de huidge verkooptoestand van de dravers? :)
Niet alleen deze in de advertentie die leeftijd en advertentie waarschijnlijk wat tegen heeft. Een kwpn, haflinger, tinker of welk ras dan ook van 18 jaar zal ook niet heel vlot verkopen tenzij het hoogopgeleide paarden zijn.

Bij deze ben je ook welkom om eens komen galopperen en rijden op mijn draver hoor!

Overigens hoor ik toch vaak hele positieve dingen over dravers :D Maar misschien druft niemand meer negatief te zijn na het zien van mijn geweldige draver! :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:47

Huidige verkooptoestand? Verkoop jij dravers dan, dat je daar zicht op hebt :')

Mooie verhaaltjes? Ik kan wel wat topics hier in gooien van hoe netjes ze lopen na een goede omscholing hoor, want anders dan jij ben ik wel heel erg open over waar ik mijn ervaring vandaan heb.

Dat niet de hele wereld een draver wil, daar zijn wij het allemaal mee eens, dat vind ik echt geen probleem, zelfs een pluspunt :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:48

ruitje schreef:
Gelukkig zoekt niet iedereen hetzelfde paard, dan zou het lastig worden op de markt :)

En saai op de wereld -O-