Bizzybijtje schreef:Natuurlijk is er een link tussen een zwakke achterhand en galopperen moeilijk vinden... Daarom gaat ie ook zo hard; hij kan simpelweg zichzelf niet fatsoenlijk dragen in galop. Het is immers een draver, natuurlijk kunnen ze uiteindelijk galopperen maar ze hebben hun bouw niet in hun voordeel.
Ik vergelijk dat hard gaan in galop bij paarden die het net leren onder hetzadel altijd met een kindje die leert fietsen zonder zijwieltjes. Die gaan ook in het begin hard omdat ze hun balans nog niet op orde hebben wat nodig is voor langzaam fietsen.
Bij dravers is het ook een kwestie van kracht en balans. Als je wilt galoperen probeer dan een nette overgang te maken en dan rustig een paar passen galop en weer terug naar draf. Dat werkt eter dan ze hard laten gaan en uit elkaar laten vallen.
De bouw van een draver is nogal wisselend dus daar kan ik zo geen uitspraken over doen.
Het werk aan de hand heeft mijn draver ook veel goeds gedaan om meer te leren dragen. Dravers hebbeneen stuwende manier van bewegen en de omschakeling van stuwend naar meer dragend kost tijd (dus geduld) en weten waar je mee bezig bent.