Wat is jullie ervaring met dravers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jetpieterse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:32

Wat 'ruitje' zegt: Geen een is het zelfde (:

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:33

Mijne is op 1,5 j beleerd en heeft tot haar 3-4 jaar gekoerst gehad.
Die gaat nu mee wandelen, dressuur gaat heel goed en ze springt ook leuk een parcours.
Ze kan goed galoperen als ik het vraag, maar je moet er je tijd in steken :)
Wie weet dat ik ze zelfs deze winter al start!

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:42

Hier ook een Draver-fan :wave:

Bedenk wel op voorhand goed of de doelen die je nu nog voor ogen hebt, je binnen een aantal jaar ook nog tevreden gaan stellen. Ik heb mijn paard ook als wandelpaard gekocht, en ben pas later ook meer plezier beginnen vinden in het dressuurwerk. Mijn paard is heel enthousiast en werkwillig, maar wat overbouwd en vrij lang in de rug dus het kost allemaal wat meer tijd en moeite voor zijn lijf. Aangezien ik zelf geen Anky ben of grote ambities heb neem ik daar ook mijn tijd voor, maar ik zou dus wel eerder aanraden naar een meer compacte Draver uit te kijken (waarschijnlijk ook de reden waarom Stal WFD ze vergelijkt met KWPN'ers :) ).

Verder alleen maar lof over het ras, maar ik ben ook bevooroordeeld, want net als Wendy heb ik het leukste paard (ik zal maar zeggen van België :P ). Ulaan verdient zijn sporen zowel op (meerdaagse) trektochten, endurance, dressuur,... en dat nog eens met een pittig maar eerlijk karakter en een gedoseerd temperament :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:45

De dravers die ik heb gekend van andere mensen, vond ik leuke paarden.
Helaas hadden ze wel gebreken dus ze zijn niet oud geworden.
Maar volgens mij waren dat ex koerspaarden, die 'uitgekoerst' waren.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:46

mika11 schreef:
De dravers die ik heb gekend van andere mensen, vond ik leuke paarden.
Helaas hadden ze wel gebreken dus ze zijn niet oud geworden.

Ik ken er nochtans een pak die al 20+ zijn :) Rex van Nina is er ondertussen rond de 30 en nog steeds een heel fit rijpaard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:51

Ulaan, ja dat kan natuurlijk.
Er zijn zat goede en gezonde dravers.
Het geldt net als bij elk ander paard, bij aankoop het paard laten controleren/keuren.
Dravers zijn natuurlijk niet ongezonder of anders dan andere paarden.
Maar soms laten mensen zich voor een prikkie zich een kat in de zak verkopen.

petraaken

Re: Wat is jullie ervaring met dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:26

Ik heb ook een draver gehad. Als overgang van pony naar paard. Schat van een dier. Bokte niet, stijgerde niet en nog een grapjas er bovenop. Na 2 jaar hard werken zag je niet meer dat hij een draver was in zijn uiterlijk. Soms kon je het nog zien als hij moest aanspringen in galop aan de rechterkant. Verder was het best een goeie springer en ideaal buitenritpaard. Was nergens bang van (behalve van een lading geweerhagel rond zijn hoofd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:37

Hier ook een draver die jong uit gebracht is op de koersen en een jaar of 8 op de drafbaan heeft gelopen. Hij is ondertussen 18, klasse III startgerechtigd in de endurance en nog steeds topfit. Niet kapot gelopen op de drafbaan. :) Daar zou ik over het algemeen ook niet bang voor zijn.

@Mika, ik denk dat daar ook al die vooroordelen mee naar voren komen. Door dat mensen zich een kat in de zak laten verkopen. Het moet vooral goedkoop zijn waardoor de meeste dravers niet bij een ervaren ruiter terecht komen en waardoor er meestal ook niet geïnvesteerd wordt in lessen, zadelmaker en keuringen ect.

Ik vind dravers heerlijke paarden en met goede begeleiding kun je er ook echt heerlijk mee werken. In mijn ogen is het wel belangrijk om ook met een recreatiepaard te gaan lessen. Een een instructeur te vinden die naar het kunnen van het paard kijkt en les geeft om de zwakke punten van ruiter en paard aan te pakken. Niet iemand die les geeft om het ideale plaatje na te streven.

Stal WFD is wat dravers betreft echt een aanrader. :j

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:55

Mag ik jou van harte een draver aanbevelen en dan het liefst een draver van het Amerikaanse type de
"American Standardbred," deze dravers worden gefokt met een hele grote "will to please" en zullen altijd proberen mee te werken met wat jij wil, groot nadeel van dit type draver is dat als jij geen geduld hebt om het uit te leggen dat krijg je een blok beton eerder aan de gang als een Standardbred.
Ze steigeren of bokken zelden of nooit maar gooien gewoon het anker uit en staan stil en doen niks meer
dit is hun manier om te zggen "ik snap jou niet".

Ze zijn in Nederland te krijgen want hier is het gewoon een draver maar als je de moeite neemt om er een te vinden en je hart open te zetten dan zul jij plezierig verbaast zijn over de veelzijdigheid van dit type draver.

Zoek AUB een beetje op het internet van voor paard het is, de stokmaten varieren van 1.45 tot 1.70
en de kleuren zijn bruin, donkerbruin tot zwart, grijs en wit zijn zeldzaam.

je bent een jaar verder voor je een blijk van vertrouwen krijg want ze geven hun hart niet zo maar, maar als je de klik heb gaan ze echt voor je door het vuur.

Bovenstaande geschreven naar aanleiding van de vriendschap tussen mij en mijn Standardbred Sam.

"Sam I so utterly love you" !!!!!!!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:09

Ik zou ook een draver aanraden, mits je ervaren genoeg bent. Ik heb 2 dravers gehad. Beide heerlijke , eerlijke, gevoelige, bomproef, pittige ,goed opgevoede paarden. De 2e heb ik ook bij Stalwestfriesedijk weg. Ik heb echter wel veel pech gehad met mijn dravers. De eerste kreeg een zware peesblessure (vervolgens ook nog dampig) dus die is vroeg met pensioen gegaan. De 2e was (Zoals alle dravers die van de baan komen) verschrikkelijk scheef. Dit was op gegeven moment zo erg dat er tussen beide schouders ong. 7 cm verschil zat. Bij veel dierenartsen geweest, foto's, echo's, 2 fysio's, ostheopaat en noem alle ellende maar op. Heb hem uiteindelijk nadat ik hem een jaar heb gehad in moeten laten slapen. Hij had zo een pijn en was echt zichzelf niet meer.

Door deze ellende heb ik nu een fries. Waar ik trouwens erg blij mee ben. Maar toch denk ik dat als, mocht er hier weer een plekje vrij komen, dat ik weer een draver koop.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:32

Niet alle dravers die van de baan zijn zijn verschrikkelijk scheef. Ik heb 2 topics in mijn profiel staan van hoe mijn dravermerrie voor de koers getraind werd :) .

Een scheef paard red zich ook in de koers niet, trainers willen ook niets liever dan een recht paard :)

7CM is wel bizar veel zeg :o

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:53

Ben blij dat steeds meer trainers dat inzien. Heb ook is proefgereden op een draver en die kon echt maar 1 kant op, zodra ik omdraaide flipte die. Maar goed. 7 cm is idd erg veel. Ik denk dat hij dus al een flink verschil had toen ik hem kocht, en helaas is dat niet iets waar ik op heb gelet en blijkbaar werd dat bij de keuring ook niet gezien. Mijn eigen DA had het niet eens gezien, 1 van de fysio's viel het op. Terwijl het zo een groot verschil is. Maar goed, dat verwacht je ook niet. Maar dat zijn wel dingen waar ik volgende keer goed op ga letten, je kon het bij dat paard aan de ongelijke hoeven al zien.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:01

Dravers zijn verschrikkelijk veelzijdig. Voor jouw 'eisen' voldoet ie perfect :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:32

Hier twee dravers op stal en ze bevallen uitstekend :) Totaal verschillend en toch ook heel erg hetzlfde. Grootste overeenkomst in de wil om te werken en het fijne karakter, nuchter maar niet dom en het door het vuur gaan voor de eigenaar. Hele fijne dieren, maar je moet wel degene kopen waarmee het echt klikt. Ben je rijtechnisch nog niet zo ervaren koop dan een doorgereden dier. Het zadelmak maken is niet zo moeilijk, maar het aanleren van correct lichaamsgebruik soms een stuk lastiger. Als die knop er eenmaal op zit een stuk makkelijker.

Hier wel twee die altijd willen lopen en als ze het niet snappen gewoon heel hard gaan, dus het op de rem hierboven geldt niet voor allemaal. Mijn merrie is volledig verreden maar onze ruin hebben we groen gekocht en is heel puur in zijn reacties. Hij kon ook zo mee op buitenrit en vindt alles leuk. Hij is vrij compact en heeft een hele goede galop.

Al met al, dravers zijn leuke paarden en lang niet zo moeilijk als je soms leest. Maar neem de tijd om de juiste te vinden en dan heb je een maatje voor het leveb :D

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:36

iamsam schreef:
Mag ik jou van harte een draver aanbevelen en dan het liefst een draver van het Amerikaanse type de
"American Standardbred," deze dravers worden gefokt met een hele grote "will to please" en zullen altijd proberen mee te werken met wat jij wil, groot nadeel van dit type draver is dat als jij geen geduld hebt om het uit te leggen dat krijg je een blok beton eerder aan de gang als een Standardbred.
Ze steigeren of bokken zelden of nooit maar gooien gewoon het anker uit en staan stil en doen niks meer
dit is hun manier om te zggen "ik snap jou niet".

je bent een jaar verder voor je een blijk van vertrouwen krijg want ze geven hun hart niet zo maar, maar als je de klik heb gaan ze echt voor je door het vuur.

Ik heb ook een Amerikaanse, maar die durft ook bokken als ze jolig is tijdens het rijden en als iets haar niet aanstaat te steigeren. In sommige gevallen gaat ze stilstaan maar niet altijd.
Dat van vertrouwen klopt wel, heb ze nu 1,7 maanden en nu komt de echt echte hechte band! :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:35

F-AM --> DRS.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:44

Hoi! Ik val hier even binnen want dit is erg leuke praat hier!

Dus hier mijn ervaring met de draver (wat overigens weldegelijk een ras is dat...inderdaad... voornamelijk gebruikt wordt voor de drafsport, maar dat ook een uitstekend rijpaard is).

Over het algemeen vind ik het extreem bijzondere dieren. Ik ben er nog maar eentje tegengekomen in mijn leven, maar dat is dan ook een exemplaar waar je U tegen zegt ;)

Ik rij hem 1x in de week op de manege (is dus niet van mijzelf). Het gaat om een 26 jarige (!!!!) ruin. Je zou denken.. ow een oudje, vast een trage knol... nou, ik kan je verzekeren dat deze jongen alles behalve traag is! Echt, hij is 26, maar hij heeft werkelijk de energie van een vijf jarige. Wat mij betreft echt een wonder. Wanneer alle paarden in de wei liggen te puffen van de hitte loopt meneer nog vrolijk rond te dartelen! Hij heeft ook een ontzettend fijn karakter, echter moet je wel consequent zijn want hij kan je behoorlijk uitdagen (wel op een leuke manier).

Wat mij betreft is het echt een ster, dressuurmatig ook, ontzettend soepel! Dravers niet goed kunnen galopperen?! Haha, dat is juist wat ie het liefst doet! In zijn ogen is het voornamelijk hoe harder hoe beter!

Ik heb sterk het vermoeden dat die enorme hoeveelheid energie kenmerkend is voor dravers. Het zijn tenslotte van oorsprong renpaarden. En daar ligt ook het punt.. ze zijn niet voor iedereen (zal uiteraard verschillen van paard tot paard). Ik zou deze heer in ieder geval niet aanraden voor beginnende mensen. Je moet echt al goed op je zit kunnen rijden en met een lichte hand, wil je hem een beetje onder controle hebben. In het begin waren het dan ook meer crosslessen als wat anders :p maar ik heb echt een enorme klik met dat beest en we dressuren al behoorlijk goed rond in de rijbak ;) Verder is het best een held op sokken, hij rent er niet vandoor, maar kan wel kijkerig zijn.

Ik ben in ieder geval behoorlijk besmet met het draver virus en ik ga er later zeker 1 kopen!! :D

Dit was mijn draver ervaring! :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:48

Het leven met een draver is gaver! :)

Ben in het gelukkige bezit van 2 draverdames. De één is nu 21 en heeft een aantal jaren gekoerst. Met haar heb ik endurance (klasse 3 startgerechtigd) gereden en wil met haar nu een startkaart aanvragen om eens af en toe een dressuurproefje te starten :)

Eenkennig (ze laat zich niet zomaar door iedereen pakken of aanhalen), lief (mijn 10-jarige nichtje met weinig rijervaring stapt zo op haar weg), snel en pittig onder het zadel (biedt mij voldoende uitdaging, ook nu nog); het is gewoon een paard om op te bouwen! <3

Mijn 5-jarige heb ik als veulen gekocht en is sinds een maand of 2 onder het zadel...zij is juist een enorme knuffelkont en ook zij heeft een enorme 'will to please' en heeft nog geen stap verkeerd gezet onder het zadel :)

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:17

Over het algemeen zijn dravers hele lieve en eerlijke paarden, het karakter zit meestal wel goed

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:07

Mijn ervaring is alleen maar goed te noemen.
Maar past jouw karakter bij een Draver is de vraag?
Heb je geduld en wil je niet stiekem meer dan je nu aangeeft?

Ik kreeg mijn paard om recreatief te rijden en eventueel wat dressuur.
Toen kwam ik in aanraking met de westernsport en nu rij ik wedstrijden met mijn Draver.
In 2009 al eens gestart, maar door omstandigheden een paar jaar geen wedstrijden gereden.
Vorig jaar in de L5 (gaat er uit, maar was zonder galop) gestart en afgelopen zaterdag mijn laatste punten in de L4 gehaald om te kunnen promoveren naar L3.
De regels veranderen nu bij de Wran, maar ik heb op eigen kracht ons 2 klassen hoger gereden.
Vooral de trail is echt ons onderdeel. Mijn paard wil enorm graag voor me werken en wat hij niet zo goed kan, maakt hij door zijn uiterste best te doen, meer dan goed.
Ik heb hem gekregen dat hij 2.5 jaar was en hij is nu 20 jaar.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:49

Ik heb een draver. Gekocht toen ze 2 was toen was al heel braaf. En ze pakt alles goed op soms als nieuwe is op weg wilt soms niet langs en dribbelt dan soms. Maar heb nog ook niet echt verkeerssmak gemaakt. Ze is nu 3 half maar heb eigenlijk geen nadelen gevonden bij der. Maar zij heeft nooit gelopen dus heb eigenlijk geen problemen met galop gehad. En ze kan goed springen ze heeft goede techniek in huis en op stal is ze super braaf. En ze is heel sociaal naar ander paarden toe. Dus mijn evaring is goed met draver. En in verkeer is ook gewoon super braaf. Ik ga dan wel wedstrijden mee rijden maar zijn kan op zich nog ver komen. Maar der is wel gewoon een verschil met dravers die gelopen hebben en die niet. Want een kennis van mijn heeft 1 die wel gelopen heeft en die heeft een hoop problemen met de galop. En die heeft minder mooie galop dan mijn. En niets vervelend bedoelt voor mensen waar van wel gelopen heeft. Maar ik heb mijn paard nog helen maal naar me eigen hand kunnen zetten. En ik heb haar zelf de galop aan geleerd. Maar ze kan soms wel heel sterk zijn maar daar heb wel steeds beter mee om leren gaan. Maar mijn paard heeft totaal niets weg van draver.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:49

Blijft een groot misverstand, of een draver gekoerst heeft zegt niks over zijn aanleg voor de galop :) .

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:15

ruitje schreef:
Blijft een groot misverstand, of een draver gekoerst heeft zegt niks over zijn aanleg voor de galop :) .

dat is zeker wel mijn ervaring met dravers hoor. Want ik ken 1 die wel gekoerst heeft en die heeft lang niet zoon mooi galop als mijn. En die heeft veel moeite met de galop en zo . En dit is geen misverstand. En mijn heeft helen maal niet gekoerst . En heb totaal geen moeite met galop. En die gekoerst heeft ziet echt uit als draver en mijn niet. Niet banketstaaf bedoelt maar ik heb zelf ook op draver gezeten die gekoerst heeft. En die zit heel anders dan mijn en die gekoerst heeft die gaat als aangeeft om in galop moet dat gaat juist alleen maar harder draven in plaats dat in galop valt. Ik heb niets tegen tegen dravers die gekoerst hebben maar ik heb zelf het verschil gemerkt en zelf ervaren.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:19

Cayenne schreef:
Stal Westfriese Dijk heeft een aantal hele fijne omgeschoolde dravers staan. Staan echt een paar tussen die qua uiterlijk voor een knappe KWPN'er door zouden kunnen gaan.

ik heb ook draver staan alleen natuurlijk niet te koop. Maar mijn is niet om geschoold maar mijn heeft gewoon nooit van der leven gekoerst en mijn heeft uiterlijk van kwpn maar iedereen heeft met allen rassen eigen ervaring .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:04

Niet banketstaaf bedoeld, om in je eigen woorden door te gaan :+ maar ik denk dat ruitje wat meer dravers is tegen gekomen in haar leven dan jij. Het is ook mijn ervaring. En niet gekoerst betekend niet dat ze nuet gewoon voor de sulky getraind zijn.