wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:26

Omdat dit topic beter past op het forumonderdeel Draf- en Rensport ga ik je topic verplaatsen.
ED --> DRS

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:30

HijadelaLuna schreef:
Maar wat jij nu noemt is niet draver gerelateerd, dat is training gerelateerd.

En waarom is dat training gerelateerd?
Wil je zeggen dat elk ongetraind paard zo galoppeert onder het zadel?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:45

Omdat er maar weinig paarden zijn (muv de hoger gefokte dresuurlijnen om het zo te beschrijven) die zonder training gelijk een dragende, uitgebalanceerde nette 3-takt galop laten zien zoals jij dat verwoordt. Daar moet voor geoefend worden, en dat is bij een draver gewoonweg meestal niet gedaan, bij hun is galop "not done". Als je dat gaat trainen valt er best wat leuks van te maken, juist omdat ze door die draf wel voldoende kracht hebben vaak. Dan denk ik dat je er met een gemiddelde koudbloed minder vanaf komt :+ De missen ten eerste vaak de kracht (wederom kwestie van trainen), maar daarnaast zijn ze ook liever lui dan moe dus veel moeilijk om er echt iets van te maken :=

anneliesdj

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:51

Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb genoeg paarden en pony's zadelmak gemaakt, de galop die ik bedoel zit er bij 9 van de 10 vanaf de eerste keer al in, bij een draver train je daar een jaar voor.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:05

Ik zeg doen!

Máár, het omscholen is niet zomaar voor iedereen weggelegd, het kost geduld, kennis en goede rij-ervaring. Neem of een omgeschoolde draver, of doe het met hulp, nadat je je helemaal hebt ingelezen. Maar een al omgeschoolde draver is ontzettend fijn. Ze zijn erg werkwillig, wat de omscholing ook gewoon leuk maakt.

Ik ken twee dravers, heb ze alle twee omgeschoold. Heb nog nooit met zulke fijne paarden gewerkt. Super werkwillig!

En beiden konden toevallig ook erg goed springen. De draver die hier nu staat schijnt veel talent te hebben. Springen nu ook al vanuit galop etc.

Wil je de dressuurwedstrijden in en hoger dan het Z eindigen, dan moet je natuurlijk geen (standaard) draver nemen. Maar met een laag budget kan je ook niet verwachten hoger dan het Z te komen met dat gekochte paard.

Je kan me altijd een pbtje sturen, dan kan ik je digitaal helpen met het omscholen :)

Anneliesdj, vanwaar jouw reacties? Heb je (veel) ervaring met dravers? Hun galop is vaak geen 10 waard inderdaad. Maar met goede training kom je al een heel eind hoor. En dat hoeft dan zeker geen jaar te duren ;)

De eerste draver was een draver die enkel telgangde, niet draafde en ook niet galopeerde. Die heeft nu in 2 wedstrijdjes al een paar winspunten :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:08

anneliesdj schreef:
Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb genoeg paarden en pony's zadelmak gemaakt, de galop die ik bedoel zit er bij 9 van de 10 vanaf de eerste keer al in, bij een draver train je daar een jaar voor.

Bij dravers die van de baan komen ja, maar die zijn al getraind, die moet je dus gaan corrigeren. Corrigeren is lastiger dan aanleren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:24

Volgens mij heb ik al genoemd dat mijn ervaring is met gekoerste dravers, dravers die nooit voor de sulky hebben gestaan zijn ook niet veel te koop.
Maar goed, ik heb allang wel duidelijk gemaakt wat mijn problemen ermee zijn en ik heb genoeg vergelijkingsmateriaal. Doe ermee wat je wilt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:28

Jij doet het naar mijn idee over komen alsof de draver als paard zijnde een gebrek hebben.

Wat ik probeer te zeggen is dat ik dat niet met je eens ben. Dravers zijn veelal anders getraind en zul je op bepaalde gebieden moeten corrigeren voordat je er een fijn recreatiepaard aan hebt. Met het paard an sich is niks mis :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:32

Ik heb mijn draver 6 jaar geleden gekocht,
En heb daar tot het M thuis mee getraind.
Op wedstrijd werd hij altijd aangezien voor een KWPNer en ik heb menig dressuurpaard eruit gereden en 8en voor zijn galop.

Bij interesse wil ik hier zeker wel foto's plaatsen.

Mijn draver kan alles,
Springen, dressuur, buiten zo mak als een lam, voor de wagen..
En als het nodig is zit er heerlijk pit in.

Vreselij lief met kinderen.
Nog nooit een stap verkeerd gezet.

Ik zeg doen :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:33

En over dat dravers niet mogen galopperen,
Is grote onzin.
Er zijn genoeg trainers die hun dravers galoptraining geven. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:36

nikilover schreef:
En over dat dravers niet mogen galopperen,
Is grote onzin.
Er zijn genoeg trainers die hun dravers galoptraining geven. ;)

Dat weet ik, maar dat zijn niet de dravers die van de baan komen en niet "kunnen" galopperen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:41

anneliesdj schreef:
Volgens mij heb ik al genoemd dat mijn ervaring is met gekoerste dravers, dravers die nooit voor de sulky hebben gestaan zijn ook niet veel te koop.
Maar goed, ik heb allang wel duidelijk gemaakt wat mijn problemen ermee zijn en ik heb genoeg vergelijkingsmateriaal. Doe ermee wat je wilt.

Mijn ervaring is ook met gekoerste dravers.

HijadeLuna; ik denk dat dat ook erg ligt aan de training en middelen. Een draver galop aanleren in een bak zal moeilijk en langzaam gaan. Heb jij een bos/recht pad tot je beschikking zal het knopje galoperen veel sneller om gaan en zal het veel meer balans krijgen wat zorgt voor een betere galop etc.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:45

Geryon schreef:
anneliesdj schreef:

HijadeLuna; ik denk dat dat ook erg ligt aan de training en middelen. Een draver galop aanleren in een bak zal moeilijk en langzaam gaan. Heb jij een bos/recht pad tot je beschikking zal het knopje galoperen veel sneller om gaan en zal het veel meer balans krijgen wat zorgt voor een betere galop etc.

Is dat niet bij elk onervaren paard zo? Als ik een paard beleer is dat meestal een koudbloed, in de bak testen we de rem en het been geven, een keer sturen, dan naar buiten voor de rest.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:49

Geryon,

Dat is absoluut niet waar..
Op een recht bospad krijg je alleen : zo hard mogelijk en gaaaaaaan.
Ongecotroleerd, en wanneer een draver gaat, gaat hij..
In een bak is ten eerste veel veiliger, en voor het paard waarschijnlijk ook makkelijker.
Als het goed is heb je je paard namelijk al tot dusverre getraind dat hij ontspannen, rechtgericht en in balans kan stappen, draven en schakelen voordat je uberhaupt met de galop gaat beginnen.

Overigens zijn hier al tig topics over..
Als TS even goed zoekt kan ze genoeg bruikbare informatie vinden :)

Ik heb zelf ervaring met dravers die zowel nog nooit gekoerst hadden,
Als die al uitgekoerst waren.

Overigens heeft dit nooit een verschil gemaakt,
Aangezien in beide gevallen de paarden ook dressuurmatig getraind werden,
Aan de longe, en/of onder het zadel.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:56

Dravers zijn superfijne dieren :j Ze zijn erg werkwillig en intelligent en zijn vaak overal wel voor in, erg veelzijdig dus.
Ik denk wel dat het van belang is om eerst te gaan bedenken wat je doel is met het paard.
Er gaat vaak wat meer tijd in zitten bij het omscholen van een Draver. Geduld is zeker belangrijk, maar doe je het goed dan krijg je daar een geweldige vriend voor terug :)

Op dit forum kun je terecht voor al je vragen en informatie over de Draver:
http://www.draverspraat.nl/forum/

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:59

Ik merk wel degelijk een verschil tussen dravers en jonge paarden van andere rassen hoor. Een draver heeft niet de meest ideale bouw voor een rijpaard, hij heeft de bouw om lang en hard te gaan. Een rijpaard wil je juist compacter hebben en bij voorkeur uit zichzelf al het dragen aanbieden. Een goede galop is gedragen vanuit het achterbeen dat ook buigt in de sprong. Lichamelijk is dat voor een draver lastiger en zal het langer duren voor er een constante correcte galop komt. Geeft niet, maar moet je ook niet verwachten bij een net uitgekoerste draver. En is iets waar onervaren ruiter heel erg tegen aan kunnen lopen.
Dat ze niet correct kunnen galoperen of uberhaupt geen galop kunnen is natuurlijk onzin, maar denk dat er niets mis is met toegeven waar de zwakke punten van een ras liggen.
Maar de achterstand die ze lichamelijk soms hebben maken ze op in werklust. Ik ken weinig rassen die altijd willen werken, ookal begrijpen ze je niet, ookal kunnen ze het niet. Daarnaast zijn zeker de oud koersers goed bomproef, die van mij schrikt nergens van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 03:04

Dat is dus ook wat ik bedoelde.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:17

anneliesdj schreef:
bovendien kunnen ze knap eigenwijs zijn.

Hoe zeggen ze dat ook alweer.. Oh ja: het paard is de spiegel van de ruiter?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:34

Ik heb sinds een paar weken een draver voor mijn dochter van nog net geen 10 jaar, een geweldig goed opgevoed paard dat niet verblikt of verbloosd als het ergens komt waar hij nog nooit geweest is. Ook met onze buitenritten en in de bak is hij heel fijn te rijden. Een heerlijk en eerlijk paard waar we zeker een leuk eind mee kunnen komen. Wij hoeven geen topper te zijn maar een ondeling wedstrijdje zou leuk zijn.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:52

Ik zou kijken naar wat je doel is met het paard en dan kijken welk ras geschikt is. Hetvis ook smaak welk ras je kiest.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:38

HijadelaLuna schreef:
Geryon schreef:

Is dat niet bij elk onervaren paard zo? Als ik een paard beleer is dat meestal een koudbloed, in de bak testen we de rem en het been geven, een keer sturen, dan naar buiten voor de rest.

Ligt aan je werkwijze. Ik ben het met je eens :j

nikilover schreef:
Geryon,

Dat is absoluut niet waar..
Op een recht bospad krijg je alleen : zo hard mogelijk en gaaaaaaan.
Ongecotroleerd, en wanneer een draver gaat, gaat hij..
In een bak is ten eerste veel veiliger, en voor het paard waarschijnlijk ook makkelijker.
Als het goed is heb je je paard namelijk al tot dusverre getraind dat hij ontspannen, rechtgericht en in balans kan stappen, draven en schakelen voordat je uberhaupt met de galop gaat beginnen.

Overigens zijn hier al tig topics over..
Als TS even goed zoekt kan ze genoeg bruikbare informatie vinden :)

Ik heb zelf ervaring met dravers die zowel nog nooit gekoerst hadden,
Als die al uitgekoerst waren.

Overigens heeft dit nooit een verschil gemaakt,
Aangezien in beide gevallen de paarden ook dressuurmatig getraind werden,
Aan de longe, en/of onder het zadel.

Hoezo is dat niet waar? Voor jou (en anderen) is dat misschien niet waar, maar voor mij en anderen wel.

Veel dravers moeten het knopje galop even doorkrijgen. Daarnaast ben ik gewoon van mening dat elk onbeleerd paard eerst het bos in moet gaan onder het zadel.

Eerst gaat het heel hard inderdaad, maar zodra het paard meer balans en ervaring krijgt, zal het langzamer kunnen galoperen. In een bak kun je niet zo heel hard gaan in galop, krijg je platte bochten, en is dus gevaarlijk om daar galop aan te leren.

Zodra de ietswat langzamere galop er goed op neem ik die ook mee in de bak. Dan galoperen ze vaak makkelijker, maar waarom? Zijn er meer bochten, dus kunnen ze makkelijker hun balans houden. Op de lange zijde zullen ze altijd weer wat harder gaan om in galop te kunnen blijven.

En daarbij, ik wacht niet zo lang met de galop hoor. Ik train niet in de galop, maar ik vind het wel handig als het knopje erop zit en ik eens in het rijden een rondje galop mee kan pakken (waarin ik niets anders vraag dan een goede contactteugel omdat dat het ze makkelijker maakt).

Zou ik niets anders dan een bak hebben zou ik inderdaad wachten met de galop, omdat het anders geen doen is in de bak en erg gevaarlijk.

Op deze manier deed ik dat alle twee de keren en het is alle twee de keren hartstikke snel gegaan :D
Topic van mij in de draver:
[RIJ-ITP] De omscholing van draver Ariba, kijk mee!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:19

Als een Draver gaat, gaat hij? Geldt dat niet voor elk paard? ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:59

Marrit13 schreef:
Als een Draver gaat, gaat hij? Geldt dat niet voor elk paard? ;-)

Je hebt nog niet bepaald een nuttige bijdrage geleverd in dit topic, terwijl je blijkbaar ook ervaring hebt met dravers.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:20

Maar TS ,wat wil je gaan doen met je paard?Wat zoek je?

Zoek je een dressuurpaard om mee in de z te belanden,zou ik gaan voor een ander ras.

Maar zoek je een recreatiepaard,dan is een Draver net zo geschikt als bijvoorbeeld de gemiddelde fjord,haf of arabier of ander doorsnee paard.

Ik heb zes jaar mogen genieten van mijn Draversmerrie,die ten alle tijden super betrouwbaar was.
Zelfs met kinderen.In een grote groep waar bijv.een idiote arabier er weer vandoor vloog omdat hij een grasspriet zag bewegen,bleef ze keurig bij me.
Een heerlijk ras.nuchter,en mensgericht.En ook nog eens mooi.Wat wil een mens meer? :j

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:35

anneliesdj schreef:
Dat is gewoon niet waar, dravers kunnen niet galopperen zoals een dressuur of springpaard dat kan.
Als ze nooit gekoerst hebben en je kunt vanaf het begin de galop goed bevestigen dan kun je er best een nette galop uit krijgen maar echt goed zal het dan ook niet worden.
Maar een die wel gekoerst heeft krijg je pas na jaren een acceptabele galop uit.

Voor sommige dravers geldt dit misschien, maar er zijn zat bij die wel gewoon kunnen galopperen. Juist door dit soort verhalen krijg je een afkeer tegen dravers.

Mijn eigen draver koerst in aangespannen en monte (bereden) koersen. Ik rij hem regelmatig in de clubles waar we trainen voor de dressuur inclusief de galop. Springen vindt hij helemaal geweldig en hierbij galoppeert hij gewoon.

TS; als ik je een advies zou mogen geven zou ik dravers zeker niet van je lijstje afstrepen. Het zijn heerlijke beestjes, goudeerlijk en ze doen alles voor je!