Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:25

ach.....weer zo'n discusie.....
dan moeten we allemaal stoppen met paardrijden!!!!
die zijn tenslotte niet ontstaan om ons te vermaken ;)
dat wij het nou handige dieren vonden en we ze hebben getemt....
tenslotte allerlei rassen gecreerd hebben omdat wij dat leuk vinden.......
tsja.....daar zijn ze oorspronkelijkl toch allemaal niet voor gemaakt?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:25

pingvinii schreef:
@_Esther_87_
Tuurlijk, bij de rensport en dressuur gebeuren ook ongelukken, maar wel ff wat minder dan bij de rensport
En dat kun je ook statistisch onderbouwen of is dat gewoon een aanname? :+ (Steeple chasing niet meegerekend.)

pingvinii schreef:
Ooit een paard in de vrije natuur zien gedwongen worden om harder te rennen dan ze misschien kunnen?

Ooit een paard in de vrije natuur überhaupt onder het zadel gezien? Over hekken van 1.60m zien springen? In een rechthoek van 20*60m rond zien huppelen?

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:26

pingvinii schreef:
xCaitlin schreef:
Er zijn inderdaad strenge regels voor, en als die regels overtreden worden komt er een flinke boete op. Ook op het aantal zweepslagen.

Rensport lijkt zielig, maar is imo wel het meest paardnatuurlijk. Ooit een paard in de vrije natuur zulke hoge hindernissen zien springen, of moeilijke dressuuroefeningen zien doen? Maar rennen doen ze wel.

Ooit een paard in de vrije natuur zien gedwongen worden om harder te rennen dan ze misschien kunnen?

Ja als er een prooidier achter ze aan zit :+

vuurneon

geerke schreef:
vuurneon schreef:
Er zitten hele strenge regels aan verbonden, sla je te vaak wordt je eruit gezet en krijg je een boete!

Rensport ben ik zelf nog niet geweest, drafsport wel. Was volledig onder de indruk van de regels en de striktheid van het naleven :J Kijk er met hele andere ogen tegen aan nu! Want pfoe, wat vinden die dieren het leuk!

dat helpt....het paard is dan al geslagen toch?

Het helpt wel degelijk! De volgende keer laten ze het wel namelijk ;) Zijn geen fijne boetes en gediskwalificeert worden zit de sponsor ook niet op te wachten.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:26

vuurneon schreef:
pingvinnii: een paard dat niet wil rennen, is geen goed renpaard. Ze hebben paarden nodig die het ook graag willen, anders schiet het niet op natuurlijk en ben je altijd langzamer. Dus is het paard geen topper, probere ze het eerst te verkopen :)
Ik zag het ook bij de drafsport; zodra die de baan zien veranderen ze. Zie je bij andere sporten ook :j Oren gingen naar voren en werden helemaal enthousiast. Als het dier het niet leuk vond, kreeg je het echt niet zo hard voorwaarts!

ahum, misschien wel als ze worden geslagen? (ik zeg niet dat ik tegen zwepen ben ofzeuwh, maar ze worden gewoon vaak en hard geslagen)

Yaemyn

Je moet de film Ruffian eens kijken. R.I.P. Ruffian. ;(

pingvinii

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:28

MrTut: Dat doet geen pijn, of wel soms?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:28

Nomanji schreef:

Ja pfff. je hebt het over een FILM!
hahahahahhahahahah niet echt iets waarop je iets kan basseren vind ik
Laatst bijgewerkt door liekevb op 17-10-11 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:29

liekevb schreef:
Nomanji schreef:

hahahahahhahahahah

volgensmij bedoelt ze op youtube ofzo?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:29

Ik weet niet hoe graag jij de klauwen van een bergleeuw in je nek wilt hebben, maar als ik de keuze had tussen vijf slagen met een gewatteerd stokje en een leeuw die even zijn nageltjes in mijn rug haakt, dan weet ik het wel. :))

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:30

pingvinii schreef:
vuurneon schreef:
pingvinnii: een paard dat niet wil rennen, is geen goed renpaard. Ze hebben paarden nodig die het ook graag willen, anders schiet het niet op natuurlijk en ben je altijd langzamer. Dus is het paard geen topper, probere ze het eerst te verkopen :)
Ik zag het ook bij de drafsport; zodra die de baan zien veranderen ze. Zie je bij andere sporten ook :j Oren gingen naar voren en werden helemaal enthousiast. Als het dier het niet leuk vond, kreeg je het echt niet zo hard voorwaarts!

ahum, misschien wel als ze worden geslagen? (ik zeg niet dat ik tegen zwepen ben ofzeuwh, maar ze worden gewoon vaak en hard geslagen)

Heb jij eigenlijk wel ervaring met paarden? Denk je nou serieus dat paarden zoveel meters op hun allerhardst helemaal uitgestrekt gaan rennen omdat ze anders geslagen worden? Er zijn simpelere oplossingen als ze niet willen hoor...(hoe stevig denk jij dat die ruiters zitten met die korte beugeltjes, komop...)

xCaitlin

liekevb schreef:
Nomanji schreef:

hahahahahhahahahah

Maar wel van een waargebeurd verhaal. Net als Secretariat en Seabiscuit.

vuurneon

pingvinii schreef:
vuurneon schreef:

Neehee, want ze mogen niet vaak geslagen worden ;) Zo hard is het ook niet; ze gebruiken de zweep vooral langs de langs de hals ipv huidcontact. Het lijkt vaak meer dan het is :)
En nee ook niet als ze vaker worden geslagen. Een paard die afgestompt is door de zweep, zal een slechte racer zijn. Ze willen zelf al rennen :j Anders worden ze uberhaupt niet ingezet als de wil er niet is. Daarvoor is het te duur.

Misschien moet je maar eens een race van dichtbij bekijken? :)

emr

pingvinii schreef:
vuurneon schreef:

Heb je wel eens de top van de springsport bekeken met eigen ogen? Dat is ook niet altijd een pretje.

liekevb

Nomanji schreef:

hahahahahhahahahah[/quote]

volgensmij bedoelt ze op youtube ofzo?[/quote]

Nee ruffian is echt een film.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:31

_Summerly_ schreef:
Ik weet niet hoe graag jij de klauwen van een bergleeuw in je nek wilt hebben, maar als ik de keuze had tussen vijf slagen met een gewatteerd stokje en een leeuw die even zijn nageltjes in mijn rug haakt, dan weet ik het wel. :))

het ging over achterna gezeten worden.. niet gepakt worden

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:31

Nomanji schreef:

hahahahahhahahahah[/quote]
Maar wel van een waargebeurd verhaal. Net als Secretariat en Seabiscuit.[/quote]

Ja en zo zullen er ook vast verhalen zijn over dressuur paarden en springpaarden...
(alleen is dat minder spannend om een hele film over te maken)

(oh quote gaat neit echt goed, haha)
Laatst bijgewerkt door liekevb op 17-10-11 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:31

het is onzin om te beweren dat een paard niet zou rennen,springen of dressuur zou doen als hij het niet leuk vond.
Een paard is een vrij 'dom' dier,wat heus zijn best voor je wilt doen,en vaak braaf doet wat er gevraagt wordt.....degene met een ijzersterke eigen wil belanden meestal al vroegtijdig bij de slager.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:32

Waarom haalt iedereen meteen de springsport en dressuursport erbij? ik vind de rensport tog wel ff iets anders, en ik heb niet gezegt dat ik springsport of dressuursport helemaal goed of leuk vind

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:33

geerke schreef:
het is onzin om te beweren dat een paard niet zou rennen,springen of dressuur zou doen als hij het niet leuk vond.
Een paard is een vrij 'dom' dier,wat heus zijn best voor je wilt doen,en vaak braaf doet wat er gevraagt wordt.....degene met een ijzersterke eigen wil belanden meestal al vroegtijdig bij de slager.

Geloof me, als een renpaard niet wil rennen doet ie dat ook niet (of slecht), is het een slecht renpaard en wordt hij uit de sport gehaald.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:34

pingvinii schreef:
_Summerly_ schreef:

het ging over achterna gezeten worden.. niet gepakt worden
Dat hangt met elkaar samen lijkt me, als zo'n dier niet alles geeft om te ontsnappen, wordt hij gepakt. Dan is de rensport een stuk minder zielig, want niet hard genoeg kunnen rennen om eerste te worden, heeft verder geen consequenties voor het dier zelf.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:35

Nou nou, ik bedoelde niet dat mensen moesten kijken omdat dat paard in die film zo slecht behandeld word, want dat word ze helemaal niet!
Vind het alleen belachelijk dat Ruffian potverdorie zo jong moest doodgaan voor die sport!
En als renpaarden klaar zijn, wat dan?? Dan begint de echte hel pas want dan zijn ze overbodig geworden.
Het is een mooie film, als je interesse hebt kan je kijken, was niet de bedoeling een punt te maken.
Je hoeft me dan ook zeker niet uit te lachen omdat ik een filmtitel noem??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:36

pingvinii schreef:
Waarom haalt iedereen meteen de springsport en dressuursport erbij? ik vind de rensport tog wel ff iets anders, en ik heb niet gezegt dat ik springsport of dressuursport helemaal goed of leuk vind

Omdat je nog geen enkele goede reden hebt gegeven waarom nou juist de rensport zielig of slecht is...

Ongelukken --> gebeuren in alle takken van alle sporten
Zweepgebruik --> gebeurt ook in alle takken en mijn vermoeden is zelfs dat er in de rensport minder zweep gebruik word...Immers paard dat te vaak met de zweep heeft gehad gaat daar slechter op reageren en dat lijkt me lastig als je in een race net even wat extra aansporing wil geven. Daarnaast is een paard wat vooruit geslagen moet worden imo ook geen goed renpaard...Je kan een paard best in galop slaan, maar in knoerharde rengalop lijkt me toch heel lastig worden hoor..
Dus waarom is het dan zo slecht?

petitparis

@ TS: ooit al eens een renpaard gereden? die hoef je niet te slaan om sneller te gaan. Dat werkt misschien een keer of 2 maar een paard dat niet wil rennen dat kan je (indien toegestaan verrot slaan) die loopt echt niet harder. Ik moet de mijne altijd met man en macht tegenhouden en als ze een ander paard voor haar ziet, dan gaat ze er als een idioot achteraan, ze heeft echter nooit een echte ren gelopen...

rensport is niet zieliger dan eender welke ander tak van de paardensport. want zoals velen hier zeggen zodra er geld mee gemoeid is of prestaties verlangt worden is geen enkele tak van de sport risicoloos en vrij van "geweld".

ik heb al genoeg quarters zien passeren met wonden van sporen of mondhoeken die bloeden. Ok dit is niet zoals het hoort, maar het gebeurd ook. Paarden die een hele dag vastgebonden staan in een bepaalde houding.
Spring- en eventing paarden kunnen ook vallen en hierdoor misschien afgemaakt worden door een inschattingsfout. Deze zomer nog is er ook nog een springpaard op wedstrijd afgemaakt. ruiter komt ten val, paard panikeert, gaat over de nadars, tussen de vrachtwagen door en uiteindelijk door een omheining....
En ik ben er zeker van dat in de spring en dressuurspoet de zweep veel vaker gebruikt wordt dan in de rensport.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 17-10-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

xCaitlin schreef:
geerke schreef:

Geloof me, als een renpaard niet wil rennen doet ie dat ook niet (of slecht), is het een slecht renpaard en wordt hij uit de sport gehaald.

een paard wat niet wil heeft een duidelijke eigen mening,dat probeer ik uit te leggen.
Die paarden kun je niet veel mee in de sport,ook al springen ze hoog,draven ze hard en rennen ze hard.
Een paard moet redelijk kneedbaar zijn....of murf,(gebroken)zo kun je het ook noemen.