Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:03

Ninx schreef:
Dat begrijp ik...
Maar zo weinig ruwvoer, en zoveel krachtvoer... die darmflora gaat helemaal naar zijn halleluja....
De betreffende paarden hadden ook veel last van voernijd, en het veelvuldig gapen deed me denken dat er (helaas) ook wel een maagzweer kon zitten...

De eerste paarden die ik noemde kregen aanzienlijk meer, en die mensen trainden heel consequent. De paarden waren iets voller, maar zij kwamen toch vrijwel na iedere koers in feeststemming terug op stal... dat 'heel schraal' houden lijkt dus niet noodzakelijk voor winst...

Maar het werkt ook anders he. Als jij elke dag 10 km gaat rennen heb je ook een dieet met meer koolhydraten nodig, anders red je het niet. Het is niet alsof ze lopen te lantefanteren :+ Het is wel topsport. En tuurlijk zit er verschil tussen wat mensen voeren. Er zit ook verschil in hoe mensen trainen. Voor het ene paard werkt iets wel. voor het andere niet. Daarom veranderen paarden ook wel van trainer. Als de ene het er niet uit kan halen kan de andere het mijn zijn aanpak misschien wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:05

Ninx schreef:
Oh ja, wat ik ook wel wat storend vind: er wordt wel erg veel mee gefokt (krijg ik de indruk).
Op vrijwel alle draversstallen (en dat zijn er niet vreselijk veel) wordt er flink gefokt, voor mijn gevoel niet altijd met een duidelijke visie.
Is dit reëel beeld? Wordt er idd zoveel gefokt?

Nee, dit is neit reeel, als je kijkt naar de afgelpen jaren is het fokpercentage bijna met de helft verminderd. Er zijn normaal altijd 2 veilingen per jaar, een daarvan heeft altijd 2 dagen maar dit jaar was het maar 1 dag ivm weinig aantallen.
Met dravers wordt nog altijd doelbewuster gefokt dan met wel ras dan ook, want dravers worden alleen gefokt om op de baan te komen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:05

Ninx schreef:
Oh ja, wat ik ook wel wat storend vind: er wordt wel erg veel mee gefokt (krijg ik de indruk).
Op vrijwel alle draversstallen (en dat zijn er niet vreselijk veel) wordt er flink gefokt, voor mijn gevoel niet altijd met een duidelijke visie.

Dat beeld is niet reëel. Men is heel erg kritisch over welke merries wel en niet worden gedekt. Alleen al wegens de kosten, een draver fokken is erg kostbaar. Maar het is wel zo, dat zonder fokken er over een paar jaar zelfs geen driejarigen-koersen meer kunnen worden uitgeschreven.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:06

Het zijn zeker geweldige dieren, gevoelig,werkwillig. Net een normaal paard <3

Gisteren heb ik afscheid moeten nemen van mijn maatje vulcano boshoeve.

De problemen die hij had kwamen volgens de arts veel voor bij dravers...
Hij was stuk en op... 8 jaar...
;(

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:07

Ninx schreef:

In 2010 zijn er 367 Nederlands geregistreerde merries gedekt. http://www.dutchtrotters.nl/dekboeken/dekboek2010.htm Het vorige D-jaargang (1986) waren er bijna 800 veulens. Dus nee, tegenwoordig wordt er niet veel meer gefokt :+

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:07

suikermeisje schreef:
ik ben van mening dat een oudere draver die gekoerst heeft (16 jaar oud bijvoorbeeld) eerder versleten is dan een draver van dezelfde leeftijd die nooit gekoerst heeft en bijvoorbeeld gewoon recreatief gereden is. Maar dit is met KWPN'ers ook zo. 1 van 16 die al vanaf jongs af aan mee springt op hoog niveau en 1 van 16 die alleen maar beetje buitenritjes heeft hoeven doen heb je grote kans dat de eerste eerder slijtage heeft aan zijn benen.
En vaak gaan er te grote/zware ruiters opzitten wat het paard eigenlijk niet aankan, maar het zijn doorzetters en geven het dus niet zo snel aan.

Waarom denk je, dat paarden slijten van koersen? In een mulle bak voltes laten lopen is misschien wel zo slecht.
Bovendien gaan er op elk soort paard te grote en te zware ruiters zitten. En een draver met een beetje maat kan echt wel een volwassene dragen.

In_Black

Re: Nadelen van dravers, zijn die er dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:07

Wendy, dat is wel heel erg weinig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:08

amigootje schreef:
Het zijn zeker geweldige dieren, gevoelig,werkwillig. Net een normaal paard <3

Gisteren heb ik afscheid moeten nemen van mijn maatje vulcano boshoeve.

De problemen die hij had kwamen volgens de arts veel voor bij dravers...
Hij was stuk en op... 8 jaar...
;(

Arme Vulcano, maar die liet al op de baan veel problemen zien. Is van Cas Timmer geweest, beestje had veel talent maar door al zn ongemakken kwam hij niet uit de verf. Ze hebben een boel bij hem geprobeerd toendertijd, vaak de osteopaat erbij etc.
Dan heb je maar een jaar van hem mogen genieten of niet??

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:12

Maar zo hebben andere rassen ook problemen. Ik ben zelf nog nooit "specifieke problemen" tegengekomen bij dravers. Alleen zaken als hoefkatrolontsteking, spat ed zullen ook bij dravers voorkomen. Het zijn net gewone paarden.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:12

Tja.. Het ene woord tegen het anderen.. Ik hoor zo veel verschillende dingen, die zegt dat hij wel al problemen had, die weer niet...

Hij had in alle twee zijn achter benen een chronische ontsteking aan de aanhechting van de tussen pees, gaten in de pees, pees was verdikt en zat vocht in... En litteken weefsel... Dit was echt uit het verleden kwa letsel.

Ik weet nu dat hij ze rust heeft, hij heeft bij mij een prachtig jaar gehad, lekker de hele dag je buik rond eten op het land. Het is goed zo voor vulcano, hij laat een enorme leegte achter...

Maar een draver die niet meer draven kan...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:14

In_Black schreef:
Maar zo hebben andere rassen ook problemen. Ik ben zelf nog nooit "specifieke problemen" tegengekomen bij dravers. Alleen zaken als hoefkatrolontsteking, spat ed zullen ook bij dravers voorkomen. Het zijn net gewone paarden.

Klopt, zo kunnen ze ook al op driejarige leeftijd artrose hebben.

De enige Draver met een blessure die wij hebben gehad had een peesblessure, en die had ie thuis in het weiland opgelopen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:15

Ik vind dit heel sneu voor jou, Amigootje.

Wat je vertelt over wat Vulcano mankeerde, dat klinkt als een blessure die ook door invloeden van buiten af kunnen zijn ontstaan.
Het is fijn dat hij nog een fijne tijd heeft gehad bij jou.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:27

nadelen dravers? haha, bij elk ras, zitten paarden die sneller versleten zijn of op zijn dan ras/soortgenoten. Heb jarenlang een draver verzorgt, koerste ook nog. Dat beestje van 1.75 reed ik dressuurmatig inclusief galop door de week en zaterdags en maandags vlogen we naar de koers, paard is nu 15 en heeft nergens last. Op de manege waar ik altijd reed, stond een draver genaamd wizard, tenminste dat was afkorting van zijn hele naam. Wizard heeft aantal jaar geloof tot ongeveer dat hij 12/13 was, gekoerst, toen ze uit de koers kwam heeft ze nog zo'n 10 jaar als manege paard gediend in vooral de beginners lessen. Mocht van de eigenaresse. Toen de dochter van de eigenaar 13 was en Wizard rond de 23/24 is ze uit de lessen gehaald en is de dochter er dressuurwedstrijden mee gaan rijden, die heeft haar in 2 jaar tijd, omgeschoold, van manege paard tot dressuur draver in het M1 met de punten voor het M2. Dus hoezo snel versleten????

ik vroeger, als klein meisje in de les op wizard
Afbeelding

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:42

Nadelen... Ik zit al 10 minuten te denken, maar ik kom geen een nadeel tegen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:46

LizzyLover schreef:

Ik dus ook niet!
Ja per paard zullen er vast negatieve puntjes zijn maar het ras in zijn geheel weet ik niks negatiefs... :n

Er werd op de eerste pagina iets gezegd over dat dravers beter draven dan galopperen. Dat ga ik even lekker tegenspreken want mijn draver galoppeert een stuk beter dan dat ze draaft :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:49

Delaja schreef:
LizzyLover schreef:

Ik dus ook niet!
Ja per paard zullen er vast negatieve puntjes zijn maar het ras in zijn geheel weet ik niks negatiefs... :n

Er werd op de eerste pagina iets gezegd over dat dravers beter draven dan galopperen. Dat ga ik even lekker tegenspreken want mijn draver gallopeerd een stuk beter dan dat ze draaft :Y)

Dat komt omdat dravers zijn gebouwd om voorwaarts te bewegen, en niet verzameld. Galopperen doen ze vaak in 4 takt, omdat ze dan weer balans missen. Uiteraard verschilt dit per draver.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:50

Het zal voor veel mensen een "nadeel" zijn dat voor een draver L- tot M nivo wel het hoogste haalbare is. Maar als je op Bokt om je heen kijkt zijn er niet veel die Z of hoger starten. Dus zie ik het nadeel niet zo :+
Ik kwam nog iets tegen dat ze niet kunnen dragen. Maar dat is een kwestie van trainen.
Joolien, een draver met een viertakt galop heeft in de meeste gevallen medische zorg nodig. Eentje die goed los in het hele lijf is, doet dit niet.
Balans en gedragenheid kun je trainen. Ook hiermee zijn het net normale paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:52

In_Black schreef:
Het zal voor veel mensen een "nadeel" zijn dat voor een draver L- tot M nivo wel het hoogste haalbare is. Maar als je op Bokt om je heen kijkt zijn er niet veel die Z of hoger starten. Dus zie ik het nadeel niet zo :+
Ik kwam nog iets tegen dat ze niet kunnen dragen. Maar dat is een kwestie van trainen.
Joolien, een draver met een viertakt galop heeft in de meeste gevallen medische zorg nodig. Eentje die goed los in het hele lijf is, doet dit niet.
Balans en gedragenheid kun je trainen. Ook hiermee zijn het net normale paarden.

Of de ruiter nakijken ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:53

Jij had het over het paard, niet over de ruiter.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:54

In_Black schreef:
Het zal voor veel mensen een "nadeel" zijn dat voor een draver L- tot M nivo wel het hoogste haalbare is.

Klopt. In veel gevallen heeft de ruiter de ambitie of de middelen niet om te starten. Ik ben ervan overtuigd dat je met het juiste paard en de juiste ruiter best een eind kan komen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:55

Ik weet zelfs nog een voordeel. Ze hebben vaak 5 gangen ( aanleg voor tolt en telgang) .
Nadeel als ander dan race paard : ze zijn gefokt voor de baan , zoals een springpaard is gefokt om te springen. In ( bijna ) elke andere tak van de wedstrijd sport zullen ze dus achterblijven bij een specifiek voor betreffende tak gefokt paard.

Maar dat geldt voor zoveel rassen ( haflingers zijn gefokt voor recreatie, dus in elke tak van sprot blijven ze achter bij een specifiek gefokt paard )
maar daarom kun je er best in alle takken van sport op basis+ niveau fijn mee presteren.

Net een gewoon paard dus :)

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:10

Ik heb tot op heden nog geen nadelen ondervonden. Alleen maar positieve dingen. Waar ik mij gigantisch aan kan ergeren is dat mensen hun mening klaar hebben als het woord "Draver" je de mond nog niet uit is.

Ik heb Zvenska niet gekocht voor de dressuur. Als ik dat graag zou willen, had ik bij het kwpn moeten kijken oid.

@Wendy: Ik ga volgend jaar met Zvens klasse 1 endurance starten in Ommen. Ben jij er dan ook weer bij?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:15

Oeh, dat zou wel leuk zijn he, moeder en dochter :D Zal eens kijken of dat lukt!

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:19

Dat lijkt me wel heel gaaf ja!

Op dit moment heb ik haar goed op de rit. Iedere week lekker een lange rit in het bos en gisteren is ze zelfs met mij wezen wandelen naar mijn huis. Het eerst deel op de fiets en daarna aan de hand.
Ze keek helemaal nergens van op. Alleen toen ik de zak van mijn jas opendeed (met klitteband sluiting) schrok ze toch wel even.. :D Af en toe is het net een clown!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:15

Zelf vroeger op een draver gereden. En de galop was bagger. Maar daarentegen waren we in draf altijd de snelste, sleller dan de andere paarden in galop.
Maar zelf zou ik niet snel een draver kopen. Ik heb er een aantal jaren terug eentje aangeboden gekregen, uitgekoerst, ruin, en eigenaar wilde graag dat het beestje goed terecht zou komen. Ik vond het enerzijds een beetje banketstaaf, want ik was op zoek naar een paard, maar ik zocht gewoon geen draver. Ik zocht een springpaard. Had het paard gratis kunnen krijgen, 5 jaar oud.