Je draver onder het zadel rijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Romy_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:13

Les nemen

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:32

Wat vervelend zeg :(:) Misschien kun je een oproepje op Bokt plaatsen?

@Romy_22: misschien even de moeite nemen om het hele topic door te lezen? :+

MijnLady

Re: Je draver onder het zadel rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:50

Hallo,

Ik heb mijn draver nu 2 jaar, ze is op dit moment vijftien en heeft verschillende koersen gelopen voordat ik haar kreeg.
Mijn paard liep ook altijd met het hoofd omhoog en ging zo hard mogelijk. In de bak rijden was in het begin echt een drama!
Ik heb een instructrice die zich voornamelijk richt op grondwerk en rijden vanuit pat parelli en klaus ferdinand hempfling.
We zijn begonnen met heel veel loswerken in de bak. Ze word niet door teugels belemmerd in haar beweging maar kan op haar eigen manier zoeken naar balans.
Toen dit goed ging zijn we begonnen met longeerwerk.
Buitenritten loopt ze altijd goed, maar zo snel mogelijk. Dus tijdens buitenritten zijn we bezig geweest met
schakelen en veel overgangen.

We zijn nu twee jaar verder. Ik rij haar altijd al op een touwhalstertje en ze verzamelt nu erg goed aan een losse teugel!

Mijn tips;
In het begin veel loswerken zonder allerlei teugeltjes, ze moet zelf opzoek naar juiste balans, zonder dat ze belemmers wordt!
Blijf doorzetten en rij in de bak veel verschillende voltes, rij een parcours waar veel bochten in zitten maar zorg er voor dat de bochten niet te scherp zijn!

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:53

Als hij 100% zeker goed loopt, zou ik gewoon les nemen van iemand die er wel verstand van heeft.
Een draver zal (helemaal in het begin) anders bewegen dan een prix st. george paard... Succes er mee!
Dat tegen de hand zijn moeten ze in princiepe natuurlijk voor de sulky, nu moet hij zich leren ontspannen onder het zadel.
Aangezien paarden gewoonte dieren zijn zal dit wel even duren voor je dit helemaal goed hebt.
Laatst bijgewerkt door Kevin34 op 05-09-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:55

Ik zou een instructrise zoeken die ervaring heeft met dravers & niet iemand die ervaring heeft met sportpaarden, om het zo even te zeggen.

Verder, dravers zijn nu eenmaal geen dressuurpaarden & de basis is er heel moeilijk in te krijgen, dravers zijn nu eenmaal gewend om anders te lopen. Helemaal als ze gekoerst hebben ;)

Veel oefenen op die basis! Geen moeilijke dingen doen, gewoon stapje voor stapje. En afwisseling is erg belangrijk (sowieso bij ieder paard) ;)

Loopt ze ook scheef?

Laceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:42

Ik krijg ook altijd commentaar over mijn dravers dat ze verkeerd lopen en blablabla.
Zulk soort mensen zijn alleen maar de dressuurpaarden gewend. Een draver is een renpaard en loopt heel anders dan dressuurpaarden.
Ze zijn gebouwd om hard te kunnen lopen.
Om de basis te kunnen oefenen moet je iemand zoeken die jou daarin wilt helpen en geen commentaar geeft op de manier hoe je paard zich beweegt.
Dan kan je heel veel plezier hebben van je draver!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:08

Met een draver is het echt een kwestie van volhouden, veel lessen ( zelfs de besten hebben soms hulp nodig )
Verders zijn dravers hartstikke lieve beesten en is het echt onzin dat ze niet goed onder het zadel te rijden zijn, je moet alleen geduld hebben en snappen dat het voor zo'n dier de omgekeerde wereld is.
Zoek dan ook net zoals "Laceje" zegt een instructeur die hier begrip voor heeft.
Verders wens ik je veel succes.

Groeten Stéphanie

PS : als je rijd zonder begeleiding probeer recht te richten, als dat lukt is dit alvast een goed begin

nikki19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:19

ik twijfel ff maar volges mij was de moeder van mijn draver ook manze buitenzorg :)

en zoals de rest zegt veel gedult en volhouden en zoek inderdaad een instructrice die er ook tyd in wil steken.
ze zijn prima onder het zadel te rijden maar het vergt even wat meer moeite,
zeker in het begin.

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:44

Tuurlijk zijn er ook dravers die Z lopen, maar het is voor dravers gewoon heel moeilijk het verzamelen. Ze hebben langere achterbenen waardoor het voor hun moeilijk is de achterhand er goed onder te plaatsen en zo zijn er nog veeeeeel meer dingen.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:40

Ik ben momenteel mijn 13-jarige draversruin rustig aan het omscholen tot recreatie paard.
Mijne heeft een hele carrière voor de sulky achter de rug. Is in den beginne (vermoed ik) wel zadelmak
gemaakt, maar daar houdt het dan ook op. Enkele koersen heeft hij ook onder het zadel gelopen.

Ik doe vooral nu veel grondwerk met hem en oefen op stemcommando's.
Longeren doe ik soms met en soms zonder zadel.

De eerste keer onder het zadel ging inderdaad zoals bij een jong paard. Even hangen en aankijken.
Hij neemt trouwens alles heel fijn op, maar je moet duidelijk zijn in wat je van hem vraagt, en zo nodig
het op een andere manier vragen. Onder het zadel doen we nu nog niet meer als een tiental minuutjes stappen
en oefenen op het halthouden.

soofje1996Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:35

Een vriendin van mij heeft ook een draver, ik zie duidelijk ook aan alle berichten over dravers dat ze erg moeilijk zijn qua hals en nagefelijk te rijden.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 02:35

Soofje, wat een gebazel :D Ze hebben gewone halzen net als gewone paarden en net zo nageeflijk als gewone paarden. Het zijn ook gewone paarden. Koerspaarden in training worden maar een paar keer per week snel gereden, de rest van de training is kilometers maken, lekker lang en laag en nageeflijk. Verder worden koerspaarden ook veel onder het zadel gereden op de meeste stallen en particulieren die enkele paarden hebben doen hier hard aan mee. Koerspaarden krijgen ook geregeld galoptraining, worden gelongeerd, ook over cavaletti en zouden ze niet goed door het lijf worden getraind dan zou er nooit meer eentje snel zijn.
Voorhandlopers kunnen niks, ook niet op de baan. In elke training draait het erom, dat de achterhand het werk doet. Enige kleine verschil is, dat een wedstrijddraver meer getraind is in de lengtespieren. Die hebben ze hard nodig om over een paar kilometer op hoge snelheid te kunnen draven.

Het zit hem niet in de paarden, het zit hem vooral in de mensen die een uitgekoerste draver kopen en er vies nat mee gaan. Gebrek aan kennis, ervaring, niet goed kunnen observeren en totaal geen kaas hebben gegeten van spieren en de hele anatomie van het paard. Kijk op marktplaats hoeveel dravers er bijna gratis zijn af te halen wegens geen klik. Ligt niet aan de paarden, hoor.

Als laatste de fabel dat dravers zo scheef zouden zijn omdat ze zogenaamd altijd 1 kant op moeten lopen, ook zo'n mooi sprookje. Men traint op een baan altijd links en rechtsom. Bovendien zijn er banen in het buitenland waar de paarden net de andere kant om moeten lopen als in Nederland.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:36

Daisy1990 schreef:
ik zit met een nieuw probleem.
ik heb net les gehad van een hoge dressuur ruiter. Maar zij weigerde mij les te geven, omdat hij in haar ogen niet goed liep. Maar hij is helemaal nagekeken en hij loopt helemaal goed! Hij heeft alleen rechtsachter een Hanentred. Maarja denk dat deze mensen dit niet kennen ofzo.
Ik sta op Wennekers in Aalsmeer, en hier bemoeien ze zich er zo erg mee. Echt niet leuk meer.
weten mensen misschien nog instructeurs hier in de buurt?

Wil je eens een filmpje maken als je je paard onder het zadel rijd in stap en draf?
Ben wel benieuwd... dravers hebben niet echt een aparta gang hoor, meestal kan je het het beste zien in een middendraf e.d., omdat de achterbenen dan vaak wijd komen.

Ik geloof namelijk niet dat mensen denken dat er van alles aan je paard mankeert onder het motto dat ' een draver anders loopt' .
Namelijk nooooooit last van gehad.

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:21

Ik wil helemaal niet onbeleefd overkomen, maar waarom begin je meteen met dressuur les te nemen?

Als ik jou was zou ik eerst beginnen met grondwerk, sommige dravers hebben al moeite om de bak door te komen, vanwege de krappe bochten. Met grondwerk bouw je eerst een band met je paard op en kun je hem ook soepeler krijgen. Daarna kun je altijd nog dressuur lessen nemen. je kunt van je draver niet ineens verwachten dat hij het allemaal wel kan en doet. Ik ben 3 jaar met mijn draver bezig (nou heb ik ook wel een gevalletje), maar sinds kort kan ik pas echt goed met hem rijden. wel is hij mijn maatje voor het leven geworden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:38

In_Black schreef:
Voorhandlopers kunnen niks, ook niet op de baan. In elke training draait het erom, dat de achterhand het werk doet. Enige kleine verschil is, dat een wedstrijddraver meer getraind is in de lengtespieren. Die hebben ze hard nodig om over een paar kilometer op hoge snelheid te kunnen draven.

Is niet helemaal waar, dravers zijn gefokt met een stuwend achterbeen. Stuwend naar voren is snelheid, voor echt dressuur heb je meer draagkracht nodig. Dat is vaak lastig voor een dravers zeker als je er 1 hebt die wat op de voorhand gebouwd is.
Halslijn van een draver maakt soms ook lastiger om hem nagevelijk te rijden.

MAAR er is zoveel verschil in exterieur binnen de dravers dat het moeilijk is echt een concreet punt te maken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:38

laurelton schreef:
Ik wil helemaal niet onbeleefd overkomen, maar waarom begin je meteen met dressuur les te nemen?

Als ik jou was zou ik eerst beginnen met grondwerk, sommige dravers hebben al moeite om de bak door te komen, vanwege de krappe bochten. Met grondwerk bouw je eerst een band met je paard op en kun je hem ook soepeler krijgen. Daarna kun je altijd nog dressuur lessen nemen. je kunt van je draver niet ineens verwachten dat hij het allemaal wel kan en doet. Ik ben 3 jaar met mijn draver bezig (nou heb ik ook wel een gevalletje), maar sinds kort kan ik pas echt goed met hem rijden. wel is hij mijn maatje voor het leven geworden.

Je kan het prima combineren.
Dit is echt de term die overal waar iets fout gaat neergelegd word.
Natuurlijk is grondwerk belangrijk, maar mag TS dan gelijk maar niet meer rijden?
Ze kan het het beste combineren, heb ik ook gedaan.
En met rijden lekker de basis doen, dat kan elk paard aan, ook een draver..
lekker overgangen, halt,stap,halt, stap en van stap naar draf en terug.
Figuren rijden..

En ja dat past allemaal in een dressuurles.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:42

En buiten dat, is het alleen maar goed als TS les neemt :)

Dat is altijd beter dan zelf gaan prutsen oid wat je ook regelmatig ziet ;)