opstap probleem bij mijn draver, iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

makkie79

Re: opstap probleem bij mijn draver, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:46

@ruitje
Je heb helemaal gelijk maar er zijn er een aantal opgestapt en gelijk heel hard er af gevallen dat ik nu helemaal schrik heb om er iemand anders op te laten!!
Eigenlijk moet ik iemand vinden en het probleem niet vertellen en ze zonder info op laten stappen en dat verschillende keren op verschillende dagen want 1 x wil niets zeggen maar ja dat is echt moeilijk omdat ik weet hoe hij kan zijn!!
En ik vergeef het me eigen nooit als er iets gebeurd met zo een meisje of jongen man of vrouw pff.

Zoals ik al zei het is met inrijden verkeerd gegaan en misschien nog wel eerder want hij heeft op het eiland in Tzummarum gestaan waar zoveel paarden in nood waren en een aantal verdrinken zijn dus wie weet hebben ze hem wel willen redden door op hem te springen en heeft hij een trauma.
En met inrijden (ik had hem groen gekocht en gevraagd of ze hem voor mij in wilde rijden) is veel te snel gegaan en geheel fout.
Toen ik ging kijken hadden ze of net gereden of er was niemand die hem reedt en toen ik zelf hem ging rijden daar moest hij geknepen worden om zijn aandacht af te leiden!!!!!!
Maar met rijden zelf is hij super braaf zou er zo een klein kind op kunnen zetten!!!
Maar goed na vier weken belde ze met het verzoek of ik hem kon halen want hun stallen waren onder gelopen en stonden op instorten.
En eerlijk gezegt kon ik niet ook niet wachten hoor en dacht ach ik ben rustig heb geduld geef hem alle tijd en dan komt het echt wel goed!!
Nou niet dus!!!
Daarnaast had ik hem gekocht als ruin papieren gezien hem laten keuren en nog zelf gevoeld ja hoor een ruin, maar telkens als ik hem reed en er kwam een merry in de buurt sprong hij op het paard voor hem!!
Bloed al laten nemen bleek hij een klophengst te zijn!!! grrr waar kan je nog op vertrouwen!!
Zware operatie volgde een ketser van een bal er alsnog uit gehaald en de VA zei vrouwtje je komt goed weg want klophengsten zijn wandelende tijdbommen!!!

Dus dit is er allemaal al aan voraf gegaan en daarnaast ook al vele malen hulp gehad op diverse stallen en goede instructrices.
En van zadelmaker tot osteopaat en van tandarts tot paardenfluiteraar en readers!!!
Nu nog de goede tip!!!
Of echt de juiste persoon.
En misschien missen we samen een klik (niet dat ik dat zelf denk want buiten het opstappen is het ecjt mijn maatje en is het mijn grootste knuffel en volger)

Oja 1 ding kan het ook nog zijn hij is echt wel dominant en ik ben dat ook!!
Dus we botsen ook wel eens qua karakter maar daar kunnen we beide niets aan doen zo zijn we eenmaal!!! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 01:10

Ik sluit mij aan bij spatter. Heb een tijdje les gehad op een paard dat het ook vast het liefst in flink tempo wegloopt wanneer je op wil stijgen. Is kwestie van voet in de beugel, afzetten, zitten, paard aan het werk. Geen gedoe, daar wordt je paard juist onzeker en onrustig van. Gewoon rijden. En ontspannen, tijdens het opstijgen en daarna. Maak er geen issue van, dan doet je paard dat ook niet.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:34

Total agree on Spatter...

Heel veel volbloeden die van de baan komen hebben hetzelfde probleem, omdat ze gewend zijn om op te stappen middels het geven van een voetje of springen. Moeilijk punt in de omscholing van velen.

Maak van het opstappen zo min mogelijk heisa. Begin eens met in de stal op te stappen, dan kan hij best weglopen, maar als jij in het midden staat kan hij toch geen kant op. Als die beter gaat, stap je buiten op, maar je zet hem met zijn hoofd in een hoek. Hij zal best een keer tegen de muur op klimmen, maar zorg dat je snel genoeg bent en zit voordat hij zich omdraait. Snoepjes en andere lijmmiddelen zijn helemaal mijn ding niet en weiger ik ook te gebruiken. Een klopje op de hals als je zit ( en meteen weglopen, niet eerst nog willen stilstaan!!) zijn voor je paard al beloning zat.

Als je een maand elke dag zo te werk gaat, is je probleem opgelost :)

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:34

@ funnyhorses, schrik parcoer is al onderdeel van mijn natural horsemanship. Paraplu in en uit klappen mee rond zwaaien ed., groot zeil die ik eerst heel klein heb en na verloop van tijd steeds groter kon maken en over hem heen leggen, zelfs over zijn hoofd zodat hij niks kan zien maar hij wel blindelings met mij mee loopt omdat hij me toch vertrouwt. Heel leuk, werkt ook goed, gaan wel echt maanden overheen, maar daar zit zeker progressie in dus daar ga ik ook steeds verder mee. Mijn instructeur heeft me ook gevraagt om een keer met hem te gaan wandelen. Dit heb ik 1 keer gedaan maar geen succes. dus dit stellen we nog even uit tot een later stadium aangezien hij hier echt nog niet klaar voor is.

@breakthelaw, ik denk niet dat me dat gaat lukken, als ik mijn voet al optil loopt hij al weg, dus kan ik als zijn baktskuk vast heb niet eens in de buurt komen van mijn beugel. Opstappen met 1 hand lijkt mij te lastig bij hem.

@makkie, overbluffen helpt idd maar krijgen ze uiteindelijk toch weer door, net zoals bij mij met de can'tseebacks, was voor korte duur.
herken ook het verhaal van vliegens vlug opstappen, lijkt echt onmogelijk.....
en geeft niks van het hele verhaal ik vind het wel erg interresant.

@ruitje. Ben ik het helemaal met je eens en ik ontken ook niet dat er enige twijfeling is onstaan bij het opstappen bij mij, dat heeft zich gewoon ontwikkelt en het is nu moeilijk om vol zelf vertouwen op te stappen als je weet hoe raar het kan gaan. Mijn instructeur is ook een keer op hem gaan zitten omdat hij dacht dat mijn paard het misschien wel eng vond dat ik (zijn vertrouwens persoon) in 1 keer niet meer naast hem stond en hij daar geen raad mee weet. Dus ik mijn paard vast houden en hij er uiteindelijk op. Maar jhelaas vertoonde hij hetzelfde gedrag als dat ik bij hem op zou stappen. Verder is er niemand die op mijn paard wil gaan zitten, iedereen weet hoe hij is en men is nog niet levensmoe. Zoals zoveel mensen gezegt hebben; ik snap niet wat je nog met hem doet....

@saintaissa, lopende weg opstappen is bij mij ook geen probleem dit heb ik bij zoveel dravers gehad, aangezien ze gewoon simpel weg niet gewend zijn om stil te staan en ik dit dan ook niet in 1 keer van ze verwacht. In de stal opstappen is geen optie, dit is levensgevaarlijk dan breekt hij de tent af. wel stap ik in de bak altijd in een hoek op, maar geloof me als je 1 x met je ogen knippert staat hij al aan de andere kant of is door zijn gek doen gestruikelt over zijn eigen ben en ligt hij languit op zijn snuffert, of hij staat al op zijn achterbenen.

over het algemeen ben ik het ook zeker met spatter en vele andere van jullie eens maar het is niet even simpelweg de voet in de beugel en zitten maar. Zoals ik al zei als ik mijn voet op til is hij al weg, zo snel kan niemand op een paard opstappen..........
Geen geneuzel en gaan is ook altijd mijn motto geweest, maar bij hem is dat erg moeilijk.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:50

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:32

Mijn draver had het ook heel erg toen ik hem kreeg. De oude eigenaresse (die hem ook op de baan uitbracht) moest tussen twee kettingen opstappen en vloog er dan tussen uit.
Dat moest ik anders gaan doen had ik bedacht!
Maar als ik alleen was kwam ik er gewoon simpelweg niet op. Had al een aantal keer weer op de grond gelegen omdat meneer mij te snel af was en toen bedacht dat ik hem geen ruimte meer moest geven.
Ik heb een tijdje een hoek in de bak afgezet met balken schuin op de bakrand en hem met zijn hoofd in de hoek gezet. Toen kon ik erop. Hij draaide wel snel maar ik zat in ieder geval.
Toen iedere keer na het rijden nogmaals op en af en toen liet hij het wel toe, hij was zijn energie kwijt en leek het minder spannend te vinden.
Later kon in de balken weglaten maar moest hem nog wel in een hoek zetten, waarschijnlijk voor zijn eigen gemoedsrust.
Ik denk dat het twee maanden geduurd heeft en toen kon ik normaal op hem opstappen.
Probleem was opgelost!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:11

ik ben het ook echt mee eens dat ik van het opstappen geen issieu moet maken en we (mijn vriendin en ik ) het ook met zo min mogelijk druk dus zij houdt hem vast aan het halster ik neem geen teugel in de hand omdat wanneer hij gaat lopen je hem dan toch tegen wilt houden en dat werkt het beste zonder druk opstappen.
Maar vliegensvlug opstappen heb je het zelf al eens geprobeerd??
Dat redt je echt niet met je zwaai.
Het is niet zo dat hij weg stapt maar hij neemt een sprong vooruit.
Nou ik heb het geprobeerd en lande tot twee x toe achter zijn zadel en zie hem dan maar eens te stoppen zonder hou vast enz.
Maar zoals jullie al aan gaven ik moet er geen probleem van maken en dat probeer ik ook niet te doen.
Eerst waren mijn trillende benen heel erg maar nu weet ik als ik zit zit ik en vallen doe ik dan ook niet meer (met dank aan mijn stockzadel)(want zitten betekent ook echt zitten in zo een zadel).Wat ik ook deed om de zenuwen uit mijn benen te krijgen dan ging ik fluite (ik weet het rare manier van ontspannen maar blijkbaar doe ik dat altijd ook op mijn werk en het ergste is ik fluit het liedje van eigen huis en tuin en dat al 8 jaar ongeveer).
Totdat mijn vriedin zei zodra je fluit gaan makkie zijn oortjes naar achteren en weet hij dat het spannend gaat worden!!
Dus ik probeer niet te fluiten (moeilijk hoor want ik doe het al zo lang)
Ach ja en volhouden is ook een tip!!!

Groetjes Lonneke

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:44

ik heb mijn draver met clicker en wat lekkers geleerd om netjes stil te staan (eerst als ik er alleen naast stond, dan wat aan zadel ging prutsen en dan met daadwerkelijk opstappen). hielp hij haar heel goed en ze leerde het supersnel. maar ze lijkt niet op de draver uit jouw verhaal dus misschien werkt het voor hem weer niet. bij haar was het meer ongeduld en soms wat spanning maar echt eng vond ze het niet en deed ook niet extreem moeilijk.

Gangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:50

Misschien een tip?
Waarom zet je hem niet met zijn hoofd tegen een bakwand aan of een muur? Dan kan hij niet gelijk gaan lopen of draaien. Tevens krijgt hij dan vertrouwen dat er gewoon niks aan de hand is.

koetjepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:52

mijn draver had eerst ook echt een hekel als ik wilden op stappen maar toen ben ik het met een krukje gaan proberen en dat vindt ze niet erg ze heeft geen last van haar rug want dat heb laten onderzoeken. maar omdat ik zelf van wegen een agiles pees ontsteking niet meer zo makkelijk kon op stappen toch maar met een krukje geprobeerd en ze vindt het prima

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:26

Mijn haf stond ook niet stil bij opstijgen. Zodra ik aanstalten maakte begon hij te lopen. Bij hem hielp het om flink boos te worden als hij bewoog (ook als hij bewoog voordat ik er op aan het klimmen was, gewoon stil blijven staan was de opdracht). Echt bij elke milimeter hoefverplaatsing gaf ik al een snauw, grom of brul. En als hij dan ook maar even stilstond flink prijzen en belonen (ook weer met de stem). Dan de volgende stap: voet in de beugel; weer grauwen, snauwen en grommen als hij bewoog en BRAAAAAF als hij dat niet deed. En zo steeds verder..... Het heeft maanden geduurd, maar ik kan er nu met losse teugels opklimmen, hij blijft keurig staan!
Ik heb het bewust zonder helper gedaan, of krukje, of bakrand etc, ik was bang dat het dan ook nooit meer zonder zou kunnen.
Kweet t, haf is geen draver maar het zou jou maar verder helpen net als het mij heeft geholpen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 07:44

pieps dat kun je doen bij een vervelende haflinger, niet bij een hele bange draver
dat werkt averechts
trouwens ook bij een bange haf

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:49

TS hoe snel ben je echt met opstappen? Want daar zit het hem denk ik wel in.

Ons dravermerrietje heb ik ook een tijd onder het zadel getraind, zelfde probleem als bij jou.
Daar is niet zoveel aan te doen, en inderdaad hoe meer je oefent en er een "punt" van maakt hoe meer de stress oploopt.
Omdat hij gekoerst heeft is hij waarschijnlijk gewend tussen de kettingen optuigen, kar aanklikken en gelijk weg. Het stilstaan is voor veel dravers echt een probleem.

Ik heb toen met onze merrie ook vanalles getest, buiten opstappen, in de gang opstappen, het maakte allemaal geen verschil.
Hoe ik het deed uiteindelijk was paard in de rijbaan zetten, in de hoek, hoofd naar de omheining, vliegensvlug erop, niet eens de beugel aandoen aan de andere kant maar gelijk weg laten lopen zodra ik boven was. Dat stapte ze een rondje heel snel en verhit en dan kon ik zachtjes de rechterbeugel aandoen. Na een paar maanden reageerde ze wel minder heftig maar helemaal normaal is het nooit geworden. Vond ik ook niet erg, ze is gewoon zoals ze is :D

Rykee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:02

Heb hetzelfde probleem met mijn draver gehad, dan wel niet zo erg als wat jij zegt. Maar vaak ook de ene dag was alles eng de volgende dag was het leuk, zal wel draver eigen zijn denk ik dan maar.

Ze deed net als jouw paard vaak,, tjaa,, soort van 'paniekerig' met opstappen. In het begin werd ik eigenlijk zelf ook alleen maar ongeduldig en geïrriteerd en dat sloeg weer over op het paard. Dus hoe rustiger je zelf bent, hoe makkelijker het hopelijk gaat. Merkte wel dat ze er op sommige plaatsen moeilijker over deed dan op andere.
In de bak werd ze zenuwachtig. Zette ik haar buiten op de poetsplaats met haar hoofd richting een muurtje dan was er niks aan de hand.. Zodra ik er op zat was ook altijd gelijk de stress weg. En nu vind ze het eigenlijk overal wel prima.

Denk dat ik gewoon mazzel heb gehoord als ik jouw verhaal hoor haha! Maar hoop dat je er misschien wat aan hebt ;)

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:17

Toen ik mijn draversmerrie kocht kon ze ook niet stil staan en wou ze gelijk weg stappen met opstijgen.
Ik heb haar in het begin veel gelongeerd en geprobeerd om te laten wennen aan mijn stem.
Na een tijdje (het is even oefenen) stond ze stil zo gauw ik ho zeg, en dit is nu nog steeds zo.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:30

hii
ik heb ook een paar van die dravers gereden die net ingereden waren.
die waren ook van het neit willen opstappen die liepen weg begonnen te rennen.
gewoon geen aandacht aan besteden als jij je normaal gaat gedragen met opstappen ziet hij uiteindelijk dat er niets is om gespannen voor te zijn dus gewoon doen.
als jij je gaat spannen met opstappen of het meerdere keren gaat proberen denk hij ook van ja daaaag der is wat aan de hand.;)

of als hij echt begint te rennen vraag om iemand om hem beet te houden en met hem te gaan lopen , al lopent voet in de beugel hangen been erover zitten doe het gewoon lopend ;) dat kan ook nog wel eens werke en maak dat steeds kleiner :)

hoop dat je wat aan hebt gr

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:37

even een update van mijn kant. Momenteel ben ik weer actief bezich en weer verder gegaan met natural horsemanship.
En het heeft even geduurd maar oefening baart kunst, ik kan tegenwoordig gewoon opstappen.
hij staat braaf stil, loopt niet weg en ik kan gewoon fatsoenlijk opstappen zonder alle poespas.
Dit heb ik wel mede te danken aan mijn trainer die mij erg veel bijgeleerd heeft en mij mijn paard heeft leren te begrijpen.

Ondanks dat velen van jullie zeiden er geen aandacht aan te besteden, was dit voor mij geen oplossing aangezien hier het prbleem niet door verholpen werd en ik dus gewoon echt niet op mijn paard kwam. Wat natuurlijk wel de bedoeling is.
Ik heb aan het opstappen samen met mijn trainer veel aandacht besteed, en een betere manier van opstappen voor mijn paard ontwikkelt. als het me lukt zal ik snel even een filmpje uploaden, dan kunnen jullie allemaal zien hoe fantastisch mijn topper het nu doet.

allemaal wel heel erg bedankt voor het mee denken en de tips!