Dravers zijn schraal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:41

was al bang dat ik de enige was met zo n draver maar er zijn gelukkig nog meer :D

delerium

Re: Dravers zijn schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:20

RT-D -> DRS

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:42

Quir schreef:
Nee, de rest van de paarden zijn gewoon té dik. :)

Ben het hier wel mee eens.. Tuurlijk niet allmeaal maar ga er maar eens op letten hoeveel van die dressuurpaarden en springpaarden van recreante ruiters wel niet te dik zijn.. die schommelen serieus gewoon door de bak heen..
En het grappige is .. als mensen van een pensionstal met mij mee gaan naar mijn werk (entrainement) dan vinden ze de paarden te dun.. en als andersom vinden hun de paarden op pension veels te dik..

Tja andere doeleinden andere paarden.. als ze in 1.10 die baan rond moeten is het aantal kilo dat ze mee moeten slingeren van belang hoor

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:57

Nou mijn Franse Draver is allesbehalve schraal. Ze is 'welgevuld' haha.

Afbeelding
Ze is best 'breed'. Ik ging gisteren op een ander paard rijden, ik heb al drie jaar niet op een ander paard gereden, en het zat zo verschrikkelijk smal. Alsof er niets tussen je benen zat. Moest ik echt even aan wennen. Nee, Jos is lekker breed.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:26

Afbeelding

Amigo is ook al een ielig paard gekocht, weinig glans in de vacht en heel afwachtend. Als je naar de bovenstaande foto kijkt is daar niets van over. (Misschien op deze foto heeft hij iets te veel van de grasjes genoten)

Een draver hoeft niet zo iel te zijn, zeker niet als dit topic geopend is nav. het gewoon magere dravertje wat elders op bokt al discussies oplevert. Een draver is niet een heel ander soort paard dan andere rassen, er bestaan veel keiharde vooroordelen. Hoe vaak horen we mensen die er helemaal van overtuigd zijn dat een draver niet kan galopperen?
Een draver hoort niet enorm iel te zijn, hooguit zullen sommige paarden wat smaller tonen wanneer ze nog amper bespiering hebben. Maar dat geld evengoed voor compleet andere rassen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 14:48

Avalon_ schreef:
Een draver hoeft niet zo iel te zijn, zeker niet als dit topic geopend is nav. het gewoon magere dravertje wat elders op bokt al discussies oplevert.

Dat geval was idd het laatste duwtje om dit topic te openen. Maar ik verbaas me er al langer over. Dat personen met een draver mij altijd toesnauwen "dravers horen zo te zijn" wanneer ik opmerk dat het dier in kwestie toch wel heel magertjes staat. (ok, ik geef toe, niet iedere dravereigenaar, maar toch wel een voldoende aantal om mij te doen verbazen.)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:59

Afbeelding

Mijn oude paardje, ook een draver. Maar absoluut niet mager.
Ik zie vaak dravers die er toch lekker gezond en vol uit zien hoor.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:04

Het ligt wel degelijk aan het ras en dan niet of ze snel schraal zijn of snel dik, maar aan de mening van menig mens. Als je een Haflinger of Fjord hebt, dit in top conditie is (dus eens niet te dik, wat zeeeeer zelden is) vind iedereen het een mooi dier die in (zeer) goede conditie is. Wat overigens dan ook is, maar heb je (bijvoorbeeld) een draver in een vergelijkbare conditie. Wordt deze als schraal of te mager gezien...

Waarom? Komt door de bouw.

Een Haflinger/Fjord in top conditie, zal je net aan de ribben kunnen zien. Daarbij hebben deze rassen van zichzelf veel meer spiermassa (wil niks zeggen over bespiering). Een draver is snel mager/schraal, omdat ze veel smaller zijn en weinig spiermassa van zichzelf hebben. Natuurlijk toont de Haf dan (veel) dikker/steviger dan de draver... Echter zegt het vaak niks!!! Daarnaast toont een Haflinger/Fjord sneller dik/vet en een draver minder snel.

Verder tonen bepaalde rassen veel sneller dik/mager dan andere, of ze al dan niet snel dik worden. Dat is niet ras afhankelijk, maar paard afhankelijk. Engels volbloeden zijn vaak schrale, maar ik heb er 1 gehad die ook dik werd van lucht. Zo zijn er natuurlijk ook dravers, etc. De Haflingers, Fjorden, Shetlanders, etc natuurlijk ook, maar dit zijn sobere dieren en dus geselecteerd op weinig voeding veel kunnen "presteren". En ook hier bij zijn er paarden die met geen mogelijkheid vet te krijgen zijn. Zo heb ik een Haflinger gereden, nou die zou minstens 2000 kg moeten wegen als je zag wat die vrat. Alleen was deze in top conditie, niet te schraal en niet te dik!

Overigens kan je de conditie van het paard niet bepalen door te voeren. Je moet voeren voor wat voor werk hij verricht heeft! Dus niet voeren voor wat hij morgen moet gaan doen, dan worden ze vet. Mensen geven standaard elke dag het zelfde voer, maar geven niet minder als het paard niet gewerkt heeft en geven niet meer als het paard wel gewerkt heeft. Maak dat de mensen maar eens wijs. :)

En het gezegde: Het hoort zo bij dravers. Of bij Haflingers of welk ras dan ook. Is gewoon pure onzin.
Een paard hoort op het juiste gewicht te zijn, met de juiste bespiering, het juiste voer en de juiste beweging...
Simpeler kunnen we het niet maken, wel moeilijker.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:06

je hebt gespierde en strakke dravers (koerspaarden). Die zijn mss wat bloot op de ribben, maar hebben een mooi bespierd lijf en zijn dus zeker niet mager/schraal te noemen. Bij die dieren mag je best ewen paar ribben zien, die zijn gewoon topgetraind.

Je hebt ook onbespierde en schrale dravers en heel vaak zie je dat als ze net rijpaard zijn geworden en mensen er even aan moeten wennen dat ze veel meer te eten krijgen dan een soberder ras. Ook de draver zelf moet even wennen dat ie nu zijn energie uit z'n ruwvoer moet halen, ipv uit het krachtvoer. deze dieren zien er vaak wat schraler uit, dit 'hoort' niet, maar komt vaak wel weer goed

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:21

de nederlandse dravers zijn wel wat 'smal'.Smal boegje...ik bedoel ,een fries is breder.
De franse zijn wat breder.
Dravers die koersen zijn gewoon gespierd,daar zit geen gram vet op...dat moet ook niet.
Persoonlijk zie ik ze liever iets ronder,zoals de foto's hier boven.
Avalon@Die van jou is werkelijk prachtig!En de anderen ook hoor!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:29

Toen ik mijn draver kocht was ze ook echt schraal en ielig, geen andere woorden voor.
Inmiddels, drie jaar later, is ze aan de dikke kant en moet ik echt op haar voer gaan letten zodat ze niet nog dikker wordt. Ik heb er niks speciaals aan gedaan om haar voller te krijgen, gewoon twee keer per dag een halve schep biks en tussendoor nog appels en wortels.

Edit: recente foto's staan in mijn profiel. Die van carlijn zijn van deze maand.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:35

Denk dat er idd maar weinig paarden echt TE schraal zijn. M'n fries had meer dan 100 kg overgewicht toen ik haar kocht, nu is ze goed bespierd. Maar vind haar persoonlijk nog steeds iets te dik. Maar dat hoef bij mij op stal niet te zeggen, want een fries zou een beetje spek moeten hebben :?
Ik heb zelfs iemand gekend die vond dat haar arabier niet makkelijk aankwam, maar daar zag je toch de vetbulten op z'n rug zitten. Maar ze vond ze echt niet te dik. M'n mond viel echt open van verbazing.
Geen enkel paard hoor 'wat spek' te hebben. Dat is volgens mij net zo ongezond als voor mensen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:36

ik denk dat het beeld van dravers toch echt komt door de sport/ koersen. Daar zijn de paarden echt helemaal afgetraind en zit geen vet op. Ze verrichten dan ook echt werk en veel werk. Ik heb op een aantal dravers stallen gewerkt en de paarden krijgen echt heel veel krachtvoer voor de energie enzo. Dat moet ook wel anders kunnen ze niet op hun top lopen. Ik denk dat een draver voor recreatie net zo snel dik zou kunnen worden dan een andere rijpaard, omdat ze dan niet echt werken

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:38

Heb je wel eens een dikke marathon loper gezien?
Als je zo hard traint zit er ook weinig vet op, ik noem het fit en niet schraal. Ik noem schraal paard, een paard met zeer weinig bespiering, niet gezond uitziend en waarbij je graag een zak voer voor neer zet.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:38

Ik vind de dravers in de OP helemaal niet schraal :n Deze dieren zijn juist helemaal afgetraind en dat is logisch. Vergelijk het bijvoorbeeld met deze foto. Deze dames zijn ook in topconditie maar zien er erg schraal uit. Zet training en (uitgebalanceerde)voeding eens naast elkaar van deze topsporters, dan verbaast het je niets dat ze enorm veel vet verbranden.
Laatst bijgewerkt door noviceh op 29-05-11 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:40

Schraal? Waar? Mijn draver is dik :o

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:52

Ooit heb ik een foto op bokt geplaatst waar heel veel mensen over vielen, omdat ze te schraal was, haar spieren waren te goed te zien en ze konden van de foto aflezen dat ze ongelukkig moest zijn :? De werkelijkheid was dat mijn merrie in topconditie verkeerde, ik reed destijds fanatiek endurance en ze heeft nog nooit zo goed in haar vel gezeten. Het gaat om deze foto. Hoewel mijn paard een moeilijke eter is en makkelijk afvalt dan aankomt, kan ik haar toch goed op gewicht houden. Maar het hangt er ook helemaal van af wat voor arbeid ze moeten leveren. Dan kan je een draver in koersconditie moeilijk vergelijken met andere rassen, aangezien die nooit in dezelfde conditie kunnen verkeren omdat ze hetzelfde werk niet verrichten.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:55

noviceh ik vind jouw paard echt goed uit zien, daar kan menig eigenaar wat van leren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:04

Ik denk dat het punt van Quir wel een goede is. Mijn pony heeft altijd teveel vetjes gehad. Nu zie ik licht haar ribben en heeft ze geen vetkussens meer op de schouder, nek, kont en ribben. Ik vond haar ook veel te schraal omdat ik jaren een te dikke pony had. Haar kont was trouwens niet ingevallen, maar gewoon mooi rond gevormd. Als ze straks weer aan het werk mag en in de spieren zit dan is het ook meteen een ander beeld. Vroeger zou ik die dravers mss ook wat aan de schrale kant zien, maar nu ik langzaam aan het nieuwe beeld van mijn pony wen, zie ik ook wel in dat ze eigenlijk helemaal niet zo schraal zijn.

Het paard van noviceh vind ik ook niet te schraal, beestje ziet er juist goed uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:33

claudianoa schreef:
ik denk dat het beeld van dravers toch echt komt door de sport/ koersen. Daar zijn de paarden echt helemaal afgetraind en zit geen vet op.

noviceh schreef:
Ik vind de dravers in de OP helemaal niet schraal :n Deze dieren zijn juist helemaal afgetraind en dat is logisch.

En dat is juist waar ik op wou wijzen. De paarden die ik geplaatst heb in de OP zijn super afgetraind, geen grammetje vet te veel, in topconditie. Dus eigenlijk kun je zeggen "ze zijn op hun schraalst", dunner gaan ze niet worden bij wijze van. En toch zie je geen ribben, geen uitstekende heupbeenderen, geen ielig nekje (en dan heb ik het niet over de bespiering die bij deze paarden natuurlijk ook volop aanwezig is). Dus waarom zijn er dan toch recreatiemensen die beweren dat een draver zo hoort te zijn wanneer ik een dier zie met zichtbare ribben, uitstekende heupbeenderen en een ielig nekje?

Ik heb al veel goede antwoorden gehad, bedankt daarvoor. :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:26

Veel mensen vinden een paard in koersconditie te dun/mager/schraal. Maar het is ook maar net wat je gewend bent. Bij endurancepaarden zit er ook niet teveel aan. Een paard wat voornamelijk dressuurmatig getraind wordt heeft gewoon andere spieren en ziet er dus ook anders uit. Vergelijk een atleet met een gewichtheffer :+

Nog een paar leuke voorbeelden met voor en na :)
Hetzelfde paard in koersconditie en endurance/trec-conditie:
http://i33.photobucket.com/albums/d97/g ... gklein.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... v10-02.jpg

en deze in koersconditie en op rust thuis, al een paar maanden.
http://img.photobucket.com/albums/v301/ ... /04yan.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... eeuw13.jpg

Die laatste is dus wel van het type schraal en moeilijk dik te krijgen. Je kan voeren wat je wil, maar echt dik zal ze nooit worden :n Bovenste paard kan best een buikje kweken, maar die werkt er genoeg bij :+

En nog een leuk voorbeeld, in koersconditie: http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... ir1wei.jpg en http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... rennen.jpg en dan als rijpaard :+ http://i7.photobucket.com/albums/y277/o ... orn/r6.jpg Enorme aanleg om dik te worden. Altijd wel een beetje buik maar hij werd dan echt blokkig.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:32

Ik heb een aantal jaren geleden een draver gereden. En die kon je ook voeren wat je wilde, maar dik werd ze nooit. Al stond ze dag en nacht op een volle wei, ze kwam gewoon niet aan. Ze viel ook heel snel af, omdat ze heel snel last had van stress.
Maarja ze was nou eenmaal zo en dikker werd ze echt niet. :)

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:36

Dravers zijn atleten daar kan je ze mee verglijken
Sporters zijn ook niet dik
Als ze uitgekoerst zijn en bij een ruiter te recht komen ontwikkelen ze andere spieren en worden ze breder en dikker

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:12

Gini schreef:
claudianoa schreef:
ik denk dat het beeld van dravers toch echt komt door de sport/ koersen. Daar zijn de paarden echt helemaal afgetraind en zit geen vet op.

noviceh schreef:
Ik vind de dravers in de OP helemaal niet schraal :n Deze dieren zijn juist helemaal afgetraind en dat is logisch.

En dat is juist waar ik op wou wijzen. De paarden die ik geplaatst heb in de OP zijn super afgetraind, geen grammetje vet te veel, in topconditie. Dus eigenlijk kun je zeggen "ze zijn op hun schraalst", dunner gaan ze niet worden bij wijze van. En toch zie je geen ribben, geen uitstekende heupbeenderen, geen ielig nekje (en dan heb ik het niet over de bespiering die bij deze paarden natuurlijk ook volop aanwezig is). Dus waarom zijn er dan toch recreatiemensen die beweren dat een draver zo hoort te zijn wanneer ik een dier zie met zichtbare ribben, uitstekende heupbeenderen en een ielig nekje?

Ik heb al veel goede antwoorden gehad, bedankt daarvoor. :)

Er zit ook echt een wezenlijk verschil tussen schraal en mager. Het laatste geval, en waar eigenlijk het topic om draait is gewoon een mager paard.
Ik vind het jammer dat mensen beweren dat dit gewoon is voor een draver.

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:37

Mijn draver is moddervet.. :P Zeker 100kg te zwaar, maar dat geeft niet.. hij hoeft de baan niet meer op!

De dravers op de baan moeten presteren en kijk eens naar een sportathleet.. Ik heb een nog geen dikke tussen zien rennen..
Daarnaast is een draver een stuwer, geen drager.. Dus een ander soort bespiering is vereist..

Voor dravers is dit nogmaal: Botten-Onweis spierenpakket-velletje..
Bij marathonlopers is dit precies hetzelfde..