Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:44

Waves schreef:
Met uitzondering dan van Jappeloup de Luze ;)

vergeet Galoubet A niet. is ook een halve franse draver ;) en pappa van olympisch kampioen Baloubet Du Rouet!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:47

lianne125 schreef:
Citaat:
dat snap ik
maar dat verschilt gewoon per draver
maar de meeste zullen dat echt wel kunnen
met een beetje gedult & oefenen is bijna alles te bereiken

zoals ik ook al eerder zei. ik kom uit de hardravers, heb er dus al heel veel voorbij zien komen. maak van die meeste die het wel kunnen maar de meeste kunnen het niet, het deel wat wel over een goede galop beschikt dat komt er dus wel. wat vergeten wordt is dat dressuur een jurysport is, en dus niet correcte gangen gewoon niet graag gezien wordt. ik ken zo een paar hardravers uit mijn omgeving opnoemen die de gangen hebben om de hogere dressuur te bereiken. maar velen beschikken over die mindere galop en stap. en dit is ook helemaal niet raar omdat ze helemaal niet op kwaliteit van de gangen gefokt worden. ze worden enkel gefokt om zo hard mogelijk te draven. en uiteraard is er veel te trainen. maar ook daadwerkelijk dat magische Z niveau betwijfel ik.

dat is wel waar maar andere dravers kunnen het wel
en die moet je niet vergeten

hyppolyte

Re: Zijn dravers evengoed geschikt als sportpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:56

Degenen die het wel kunnen zijn de uitzonderingen op de regel, niet de regel.
Is galoubet een halve draver? Dat wist ik niet, leuk wel :j. Die andere naam zegt me niet zoveel :=.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:00

er is zoveel verschil tussen dravers, veel hangt af van de bouw en training van het paard. zoals eerde al iemand zij er zijn dravers, waarmee ik nooit een dressuurring in zou willen, lopen een stap een beetje slungelig, zijn niet echt mooi in proportie, maar er zijn er echt, waarvan je zou twijfelen is het een draver of een warmbloed...
zuiverheid van de gangen kan bij elk ras mankeren.

Ik denk dat mits ze een goede galop hebben, het makkelijker is met een draver dan met een volbloed hoger in de dessuursport te komen. Door hun schouderlijn, ze zijn gefokt om een sterk grijpend en snel voorbeen te hebben in draf, waarentegen een volbloed volledig op de voorhand gebouwd is en dus minder ruime gangen heeft...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:02

melizz13 schreef:
dat kan zeker wel
dravers kunnen net zo goed galoperen als andere paarden dus het zou wel moeten kunnen
Je moet eigenlijk zeggen: sommige dravers...........
...........................
dat snap ik

Denk je dat echt? Ligt er ook aan wat je onder "alles" verstaat natuurlijk.
Een draver is specifiek gefokt op draven zoals boven al meerdere malen geschreven wordt. Dat betekent dat een goed stappende en galopperende draver tot de uitzonderingen behoort. Met die uitzonderingen zul je best hoog in dressuur en springen kùnnen komen, maar dat ligt ook aan hun verdere aanleg en hun karakter. Ook niet iedere KWPN-er kan goed springen, of geweldig dressuren; dat ligt ook aan hun individuele aanleg, karakter èn, niet te vergeten. de kunde van de berijder.
Verder is een draver ook echt wel een sportpaard, alleen in een andere tak van de paardensport.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:07

Citaat:
Een draver is specifiek gefokt op draven zoals boven al meerdere malen geschreven wordt. Dat betekent dat een goed stappende en galopperende draver tot de uitzonderingen behoort. Met die uitzonderingen zul je best hoog in dressuur en springen kùnnen komen, maar dat ligt ook aan hun verdere aanleg en hun karakter. Ook niet iedere KWPN-er kan goed springen, of geweldig dressuren; dat ligt ook aan hun individuele aanleg, karakter èn, niet te vergeten. de kunde van de berijder.
Verder is een draver ook echt wel een sportpaard, alleen in een andere tak van de paardensport.

_/-\o_ jij begrijpt mij helemaal!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:33

Hoe het ook zij, als je ze van tevoren al afschrijft dan wordt het zeker nooit wat.

Als iedereen zo in beperkingen dacht dan hadden we ook niet die paar dressuurfjorden hier op bokt gehad.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:57

en ook een fjord is absoluut niet te vergelijken met een draver. het gaat hier specifiek over gangen. en fjord heeft ook gewoon 3 zuivere gangen. en een fjord in het Z wordt al veel vaker gezien dat een draver. sterker nog, ik heb nog nooit een draver in het Z gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:05

lianne125 schreef:
en ook een fjord is absoluut niet te vergelijken met een draver. het gaat hier specifiek over gangen. en fjord heeft ook gewoon 3 zuivere gangen. en een fjord in het Z wordt al veel vaker gezien dat een draver. sterker nog, ik heb nog nooit een draver in het Z gezien.

Was er niet een draver die GP heeft gelopen? een schimmel dacht ik... kan alleen niet op zijn naam komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:07

Ja klopt :) Dat is Balagur.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:09

Merlijn schreef:
melizz13 schreef:
dat kan zeker wel
dravers kunnen net zo goed galoperen als andere paarden dus het zou wel moeten kunnen
Je moet eigenlijk zeggen: sommige dravers...........
...........................
dat snap ik

ik zeg toch ook bijna dat is niet alles he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:11

Als je geen gedult hebt en niet goed traint haal je er in ieder geval helemaal niks uit. :)

Ik blijf van mening dat je met een draver, die een goede bouw heeft voor de dressuur, ver kan komen. Mist goed getraind. Maar vind ook dat je niet alle negativiteit over een ras voor elk paard binnen dat ras kan laten tellen. Kijk naar het paard als individu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:14

lianne125 schreef:

Verder heb ik nog wel een verklaring waarom je weinig dravers in het Z ziet. Veel mensen die die ambities hebben kiezen niet voor een draver Omdat het met een draver meer tijd/moeite kost. En veel dravers worden gekocht als recreatie paard, En krijgen dus ook nooit de kans om zich als dressuur of spring paard te bewijzen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:14

Judith_ schreef:
Als je geen gedult hebt en niet goed traint haal je er in ieder geval helemaal niks uit. :)

Ik blijf van mening dat je met een draver, die een goede bouw heeft voor de dressuur, ver kan komen. Mist goed getraind. Maar vind ook dat je niet alle negativiteit over een ras voor elk paard binnen dat ras kan laten tellen. Kijk naar het paard als individu.

helemaal mee eens!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:25

Waves schreef:
Hoe het ook zij, als je ze van tevoren al afschrijft dan wordt het zeker nooit wat.
Als iedereen zo in beperkingen dacht dan hadden we ook niet die paar dressuurfjorden hier op bokt gehad.

Dat is helemaal niet waar wat je hier schrijft; niemand hier schrijft de draver bij voorbaat af of denkt in beperkingen.
Het zijn geen beperkingen; met het fokken van dravers heeft men een hèel ander doel voor ogen en dat is niet springen en/of dressuur op hoog niveau, maar heel hard draven voor een sulky.
Wanneer iemand dan een draver koopt met de bedoeling op een hoog niveau te gaan dressuren of springen, zal zij/hij moeten gaan zoeken naar een draver met gangen die daarvoor geschikt zijn. Anders wordt het waarschijnlijk een teleurstelling.
Dat is iets heel anders dan: "ik heb een hele lieve, mooie draver gekocht en daarmee ben ik lekker gaan rijden, dressuren, springen en kijk nou toch, hij doet het geweldig; nog even en ik zit in de Z!"

Quote: Ik blijf van mening dat je met een draver, die een goede bouw heeft voor de dressuur, ver kan komen. Mist goed getraind. Maar vind ook dat je niet alle negativiteit over een ras voor elk paard binnen dat ras kan laten tellen. Kijk naar het paard als individu.

Dat eerste zeg ik toch ook?
En wat het tweede betreft, het is helemaal niet negatief, want dat is hun kenmerk; zo mòeten ze zijn. Een draver die makkelijk galoppeert is geen goede draver voor de baan.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:29

slecht kunnen galoperen ?
alle paarden kunnen galoperen
draver of niet
dat zit in alle paarden
dus dravers kunnen wel gewoon galoperen
dus ik vind het een beetje raar hoe iedereen reageert

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:30

Citaat:
Was er niet een draver die GP heeft gelopen? een schimmel dacht ik... kan alleen niet op zijn naam komen..

dit dier kan je geen draver noemen. een orlovdraver, wat dit beestje is, is ontstaan uit allerlei verschillende rassen waaronder warmbloeden. jullie blijven wel erg doorhameren op de bouw van een dier he... wat jullie vergeten.... in mijn ogen waar het hier in zijn geheel over gaat... is de gangen. een paard met mindere bouw en spectaculaire gangen komt veel verder dan andersom. en een fjord wordt toch ook niet gekocht om hoge dressuur mee te rijden. dat ontstaat meestal doordat het toch beter gaat dan dat er van die dieren verwacht wordt. heb zelf namelijk ook fjorden in de dressuur gereden. en ik had ze toch puur voor de recreatie.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:33

melizz13 schreef:
draver of niet
dat zit in alle paarden

misschien moet jij toch echt eens leren lezen en je commentaar is leren onderbouwen. jou opmerkingen slaan werkelijk helemaal nergens op. waarschijnlijk heb jij nog maar weinig dravers in jou leven gezien, anders had je wel beter geweten. het gaat niet om het kunnen galopperen maar om de kwaliteit van de galop!!!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:34

dat snap ik ook nog wel
maar dravers kunnen ook een goede galop hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:34

lianne125 schreef:
Citaat:

dit dier kan je geen draver noemen. een orlovdraver, wat dit beestje is, is ontstaan uit allerlei verschillende rassen waaronder warmbloeden. jullie blijven wel erg doorhameren op de bouw van een dier he... wat jullie vergeten.... in mijn ogen waar het hier in zijn geheel over gaat... is de gangen. een paard met mindere bouw en spectaculaire gangen komt veel verder dan andersom. en een fjord wordt toch ook niet gekocht om hoge dressuur mee te rijden. dat ontstaat meestal doordat het toch beter gaat dan dat er van die dieren verwacht wordt. heb zelf namelijk ook fjorden in de dressuur gereden. en ik had ze toch puur voor de recreatie.

Iedere draver is ontstaan uit verschillende rassen warmbloeden ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:37

Citaat:
draver is ontstaan uit verschillende rassen warmbloeden ;)

ja in welke generatie?? bij die orlovs zit dat in de 2e generatie al. bij de tegenwoordige harddravers misschien in de 100e? dus totaal niet vergelijkbaar. en ja ik heb ook nog in de draverfokkerij gezeten ;)

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:39

Je kan een Orlov inderdaad niet zien als de dravers die je in de koersen ziet.
En verder hangt het af van het type draver wat je er mee kan. Daar zitten ook nog flinke verschillen in.
Maar het nadeel blijft de tact in stap en galop en dat komt door het doel waarvoor elke draver is gefokt, zo hard mogelijk draven.
Dravers voeren vooral bloed van de engels volbloed. En dat zie je aan de neerwaartse romp. Daardoor zijn ze niet zo geschikt voor hogere dressuur.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:40

melizz13 schreef:
draver of niet
dat zit in alle paarden

Meisje, heb je het onderstaande gelezen?
Quote:er moet wel rekening gehouden worden met de galop van een draver. die is bij velen gewoon viertact. dan kun je gaan trainen tot je een ons weegt maar die galop zal nooit 100 procent 3 tact worden. met deze dieren word het een heel lastig verhaal om verder te komen in de dressuur. er zijn uiteraard ook dravers die wel gewoon een 3 tact galop laten zien en daarmee moet het absoluut mogelijk zijn om hogere dressuur te rijden. ook is bij velen de stap een aandachtspunt. de stap is de slechtst te trainen gang. is deze kort en onrustig wordt je daar gewoon op afgerekend. ook zie je nog wel eens bij de wat hetere dieren dat ze in alle gangen wat onzuiver lijken door de onrust. dit is wel een trainingsfactor maar het maakt het er niet makkelijker op. dus wil je echt de dressuursport bedrijven met een draver kijk dan heel goed naar het gangenwerk. ze zijn er immers niet op gefokt.

Niemand zegt hier dat dravers slechte paarden zijn, ze zijn, omdat ze ergens anders voor gefokt worden, alleen niet speciaal geschikt voor dressuur of springen, de uitzonderingen daargelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:40

Citaat:
En wat het tweede betreft, het is helemaal niet negatief, want dat is hun kenmerk; zo mòeten ze zijn. Een draver die makkelijk galoppeert is geen goede draver voor de baan.

Dan heb ik hier het tegendeel lopen. Mijn paard is uit mijn hoofd zo'n 98 keer gestart op de baan en heeft het naar wat ik begrijp niet bepaald slecht gedaan. Toch galopeert hij heel erg makkelijk.

Balagur is bij mijn weten trouwens ook op de baan uit gebracht en dan ook oorspronkelijk gefokt voor de baan.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:42

dat weet ik
speciaal gefokt om hard te draven
jullie je zin
sommige kunnen goed galoperen