blisteren - Foto's pagina 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:24

Nee, sore shins ( :D ) is een ontsteking van het botvlies wat optreedt wanneer jonge paarden waarbij de groeischijven nog openstaan te intensief getraind worden.

Blisteren wordt gebruikt om nieuw weefsel te laten aanmaken en dus veelal bij peesblessures gebruikt.

edit: sore shins herken je aan een verdikking op de pijp. Echt van voor op het been dus.

knooopje

Re: blisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:36

in nederland word er ook nog gebruik gemaakt van blisteren.
en het is echt naar spul!de haren branden er van weg,ik heb een paard gezien die had jeuk aan het been waar hij geblisterd was en had het dus zo op de zijkant van zijn hoofd gekregen!het gevolg was brandplekken over zijn hele zijkant van zijn neus!
het is nutteloose troep.
die witte stipjes waar je het over hebt komen niet van blisteren,ik denk dat jou paard gevriesbrand is,wat overigens nog gewoon gebeurt in nederland,nu moet ik zeggen dat dat voor een paard niet echt pijnlijk is en het resultaat is heel goed!
ook schiefels worden vaak gevriesbrand(binnenkant voorbeen net onder de knie)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:45

knooopje schreef:
die witte stipjes waar je het over hebt komen niet van blisteren,ik denk dat jou paard gevriesbrand is,wat overigens nog gewoon gebeurt in nederland,nu moet ik zeggen dat dat voor een paard niet echt pijnlijk is en het resultaat is heel goed!
ook schiefels worden vaak gevriesbrand(binnenkant voorbeen net onder de knie)

Dat dacht ik dus idd ook. Helaas heb je er geen foto's van, dan weten we het zeker.

Met vriesbranden of stikstoffen maak je de C-vezels van een zenuwvezel kapot. Deze geeft pijn door aan de hersenen. Met andere woorden, je schakelt de pijnsignalen uit van het gebied waar die zenuw doorheen loopt. Het is dus vergelijkbaar met een zenuwsnede, met het verschil dat niet de hele zenuw kapot gaat, maar alleen dat gedeelte dat pijn doorgeeft. Je kan je dus afvragen hoe goed dit 'helpt', omdat je een eerder probleem niet verhelpt, maar verbloemt

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:31

Wat mij verteld is (mijn paard heeft dit ook, hij is al gevriesbrand toen hij nog heel jong was en niet nog van mij), is dat door het doorbranden van de zenuwen, er littekenweefsel ontstaat. Daardoor wordt het spronggewricht ook steviger. Ik ben geen expert, maar dit is mij verteld in Zweden door een dierenarts toen ik op onderzoek uitging.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:36

nee, dat is onzin. je maakt maar zo'n klein littekentje, dat geeft geen versteviging. Daarnaast is littekenweefsel nooit zo stevig als het originele weefsel

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:22

Leer zo wel een hoop bij...
Ben zelf erg sceptisch tov al deze ingrepen. Ga mee met mackies visie.
Maar als het goed is kan ik volgende week foto's maken, dus die komen eraan....

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:31

ons paard is ook gevriesbrand achter op de hak ter verkoming van.hij heeft er wel baat bij gehad,en nu gebeurt er niks meer mee.ook een shiefel kun je aardig de kop indrukken.
blisteren ben ik nog niet zo een fan van!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:18

je zorgt er alleen maar voor dat ze het niet meer voelen, er geneest niks door. En schiefels gaat de gevoeligheid ook vanzelf wel af

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:19

Mackie schreef:
je zorgt er alleen maar voor dat ze het niet meer voelen, er geneest niks door. En schiefels gaat de gevoeligheid ook vanzelf wel af

klopt!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:14

Ben ik weer, dit keer met foto's
Moet erbij zeggen dat het toestel geen goede detailfoto's maakt, dus ik hoop dat jullie er een beetje wijs uit kunnen.
Het lijkt minder op de foto's dan in werkelijkheid en bij de witte plekken aan de voorkant van de voorbenen voelt het onder de huid knobbelig aan (Bindweefselbobbels?)

Voorkant voorbenen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

achterkant voorbenen
Afbeelding

Afbeelding

voorkant achterbeen (klein wit streepje, zit op beide achterbenen, maar is niet echt goed te zien op de foto)
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:19

Die witte plekken ken ik alleen van te strakke/te lang omgelaten peesbeschermers.
Mijn paardje heeft aan 1 been 2 strepen, omdat de vorige eigenaar een keertje vergeten was deze af te doen, en haar zo de wei in heeft gedaan.
Bij veel paarden zie je deze strepen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:23

ik zou denken dat als ze blisteren om de pezen te verstevigen dat de littekens niet op de voorkant/zijkant van het pijpbeen horen te zitten...
Dit (op de voorbenen) heb ik alleen nog maar gezien door idd peesbeschermers.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:31

Ok zou kunnen... maar hoe komt ze dan aan die bobbels? Onder het wit voel je nl allemaal bobbels. (Je ziet dat ook op de vijfde foto, omdat de haren daar ook heel ruw zijn) en hoe zit dat met de puntjes en streepjes op de achterkant van de voorbenen?

Komt dat ook door bandages?

(wist zelf niets van blisteren af, maar iemand hier dacht dat het daardoor kwam... weet het zelf dus niet...)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:32

Die witte plekken zijn drukplekken en daaronder kan makkelijk littekenweefsel ontstaan.

Ook op (oude) wondjes (dus littekens) kunnen witte haren terug komen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:40

na een stamp van een paard met en geweldige bloeduitstorting tot gevolg heb ik nu 2 maand later nog steeds een verdikking op mijn scheen en als je erover wrijft dan voel je ook rare knobbeltjes.
Als de onderliggende structuren gekwetst worden (door badages, beschermers, aantikken of stamp van ander paard) dan krijg je litteken/bindweefsel vorming als herstel en beschermingsreactie, een deel gaat nog wel weg (genezing) en een deel blijft permanent. Door de structuur van het bindweefsel voelt dit knobbelig/onregelmatig aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:46

Dat een trap, hard stoten ed harde littekens kan veroorzaken, weet ik. (net als het feit dat op oude wonden/drukplekken witte haren verschijnen). Vond het alleen typisch dat dergelijke onderhuidse schade door bandages of bescherming kon worden veroorzaakt. Leek me waarschijnlijker dat dan alleen oppervlakkige schade wordt aangebracht....
Kan me nog steeds niet goed voorstellen dat bandages onderliggend weefsel beschadigen...Dan moet het toch wel verdraaid hard worden aangetrokken of drukpunten hebben, lijkt me... Anders zou je meer drukplekken krijgen en die hebben geen hard onderhuids littekenvorming.

Heb ook al eens gedacht aan een val of iets dergelijks, maar het is onwaarschijnlijk dat ze dan zowel voor als achterkant van de onderbenen beschadigd en de voorkant van de knieholte achterbeen.
Daarnaast vind ik het puntjespatroon op de achterkant van het voorbeen erg typisch...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:49

Brainless schreef:
Die witte plekken ken ik alleen van te strakke/te lang omgelaten peesbeschermers.

Ja, idd en daar is dit een zeeeeeer duidelijk voorbeeld van

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:52

De achterkant is niet zo duidelijk te zien op de foto's dus dat zou wel kunnen van het blisteren (bij chemisch blisteren smeren ze natuurlijk wel de gehele pees in en dan heb je zelden littekens of witte haren)
Maar de verticale strepen zijn denk ik eerder van slechtpassende of heel hard aangetrokken peesbeschermers (geen bandages)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:59

Mijn paard is 14 jaar geleden behandeld voor een peesblessure. De DA heeft het met Twydil 5 behandeld ( geen idee of het goed geschreven is) Donkebruin spul wat met een penseeltje op het been gestreken moest worden.Dit was dus ook blisteren om ee peesblessure te behandelen. Hij heeft er echter géén witte plwkken of littekens aan overgehouden en de blessure is volkomen genezen.
Het ligt er dus ook maar net aan wie het doet, hoe je het doet en hoeveel je gebruikt. Dit medicijn heeft hem erg goed geholpen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:02

Dit product heb ik ook al gebruikt en inderdaad geen wit haartje te zien ook geen extreme gevoeligheid gemerkt. Maar als het paard van TS nog geblisterd is met een hete staaf kunnen de puntjes wel brandwonden zijn.

never

Re: blisteren - Foto's pagina 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:22

die foto's zijn echt een mooi voorbeeld hoe schadelijk been beschermers kunnen zijn.
dit komt absoluut niet van blisteren!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:49

petitparis schreef:
Dit product heb ik ook al gebruikt en inderdaad geen wit haartje te zien ook geen extreme gevoeligheid gemerkt. Maar als het paard van TS nog geblisterd is met een hete staaf kunnen de puntjes wel brandwonden zijn.

blisteren en het gebruik wat jij denk hete staaf zijn 2 verschillende dingen.
blisteren gebeurt vaak met een tandenborstel.
de hete staaf die je bedoelt is niet heet maar juist koud dat is vriesbranden,van vriesbranden krijg je witte stipjes,
of wat je ook wel ziet vroeger bij koeien een wit nummer op hun bil.
het paard op de foto heeft overduidelijk littekens van te strakke peesbeschermers.
de witte stipjes op de sprong van het paard op de foto is een gewoon wit vlekje niet gevriesbrand.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:46

[/quote]blisteren en het gebruik wat jij denk hete staaf zijn 2 verschillende dingen.
blisteren gebeurt vaak met een tandenborstel.
de hete staaf die je bedoelt is niet heet maar juist koud dat is vriesbranden,van vriesbranden krijg je witte stipjes,
of wat je ook wel ziet vroeger bij koeien een wit nummer op hun bil.
het paard op de foto heeft overduidelijk littekens van te strakke peesbeschermers.
de witte stipjes op de sprong van het paard op de foto is een gewoon wit vlekje niet gevriesbrand.[/quote]

amen _/-\o_ _/-\o_ +:)+

gootje12

Re: blisteren - Foto's pagina 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:52

Jahoor ,dit is van peesbeschermers die te lang of te strak hebben gezeten.Daar kan je hele rare bulten van krijgen.

@ Never : je kan zowel koud als heet blisteren.Alleen wordt heet bijna niet meer gedaan.

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:54

Had al eerder een topic geplaatst en daar kwam ook blisteren naar boven, ben er nog niet helemaal zeker van.
Wat denken jullie hiervan?
Afbeelding