vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:32

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:49

Ragdollcat schreef:
Ik vind het onzinnig, dat volbloeds en dravers vroegrijp zijn, ze worden wel vroegrijp in hun hoofd, doordat ze al zo vroeg van alles moeten leren en meemaken en doen.

Maar lichamelijk??? nee hoor, niks ervan, is gewoon nog in de groei hoor, gewoon net als de andere rassen.

nou niet alleen in hun hoofd hoor! lichamelijk zeker wel! gooogle maar, 2jarige volbloed naast een 2jarige kwpner, wijsneus

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:53

play_coy schreef:
idd saintaissa, ik vraag me ook nog wel eens af waarom zo'n topic precies word geopend, maargoed. Ik hoor iedere keer weer de verhalen van: dit paard is vroeg beleerd, en zo vroeg overleden, alsof dat dus de oorzaak is,
kan het niet een andere reden hebben? zoals de overgang van werk? artrose en dergelijke komt vaker voor, maar de jonge leeftijd van overlijden kan vele meerdere redenen hebben ;)

De reden dat ik zo'n topic open is omdat je op bokt heel veel topics tegenkomt waarin mensen die hun paarden vroeg beleren flink afgekraakt worden, beschreven worden als dierenbeulen, en er heel vaak het argument gebruikt word dat jong beleerde paarden hier later last van krijgen.
Ik wilde gewoon graag eens ervaringen horen van mensen uit een sector waarbij het normaal is om paarden jong te beleren. Of er daadwerkelijk zo veel slijtage is als iedereen beweerd. Wie weet dat het beste als mensen die het in de praktijk meemaken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:57

play_coy schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik vind het onzinnig, dat volbloeds en dravers vroegrijp zijn, ze worden wel vroegrijp in hun hoofd, doordat ze al zo vroeg van alles moeten leren en meemaken en doen.

Maar lichamelijk??? nee hoor, niks ervan, is gewoon nog in de groei hoor, gewoon net als de andere rassen.

nou niet alleen in hun hoofd hoor! lichamelijk zeker wel! gooogle maar, 2jarige volbloed naast een 2jarige kwpner, wijsneus

Tja...dat is dus gewoon goedpraten omdat je zelf in dat wereldje zit!
Jij vind dus ook dat de arme landen waar kinderen de kost moeten verdienen met hard werken, dit heel gewoon is omdat deze kinderen anders zijn dan de kinderen in de westerste wereld??? Wat een klinkklare onzin WIJSNEUS!!!!!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:18

Akaylaah schreef:
Dravers en volbloed worden er ook op gefokt om vroeg rijp te zijn en zijn ook daadwerkelijk eerder rijp dan bv een kwpner volbloed beleren zijn heel licht !!!

Dat is natuurlijk gewoon onzin. De groeischijven van een rijpaard sluiten net zo snel als die van een volbloed/draver. Dat ze er volwassener uitzien, kmt doordat ze door training gewoon gespierder zijn en er daardoor volwassener uitzien, maar hoe de buitenkant eruit ziet, wil niks zeggen over hoe de binnenkant (botten, groeischijven, pezen, banden) eruit zien of gerijpt (uitgehard) zijn

Citaat:
Er wordt bij de meeste stallen wel met heel veel verstand met die paarden omgegaan

En dat vind ik dan wel weer hartstikke waar! ;) Of je nu rechtuit stukken traint of in een bak rondjes aan het rijden bent. Rechtuit rijden met een lichtgewichtje op je rug of een karretje achter je kont is een hele andere training en draagt bij aan de ontwikkeling van het paardenlichaam

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:21

SaintAissa schreef:
En dat vroege beleren heeft zo zijn voordelen... OCD, Spat en hoefkatrolontsteking zul je uiterst zelden zien bij een volbloed. Dit ontwikkelt zich namelijk doordat paarden tussen 4 en 6 jaar ineens te zwaar belast worden. Typische rijpaardenkwalen dus.

Dat is niet waar. OCD ontwikkelt zich voor de elfde levensmaand. Het komt bij rijpaarden alleen pas tot uiting als ze volop in training worden genomen (de genoemde leeftijd). OCD komt nog best regelmatig voor bij dravers/volbloeden, maar ze komen er eerder achter en na een operatie heb je er geen last meer van. Je wil niet weten hoeveel paarden er nog gewoon geopereerd worden. Daarnaast willen mensen vaak niet fokken met zulk soort dieren (maar andere mensen vinden het weer geen probleem, omdat het vaak met een operatie te verhelpen is)

HKO komt idd niet zoveel voor bij dravers/volbloeden (maar stiekem nog meer dan je denkt), omdat die paarden zichzelf gewoon hebben uitgeslecteerd en er niet meer mee gefokt wordt.

Maw: Het zijn niet typische rijpaardenkwalen, maar de slectie is gewoon sterker bij dravers/volbloeden omdat dit echte prestatiepaarden zijn

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:24

aerdenhout1 schreef:
[ wijsneus

Citaat:
WIJSNEUS!!!!!

Zullen we het gezellig houden? :o Er is idd veel onbegrip over het vroege beleren, maar je hebt er niks aan om dan geïrriteerd te gaan lopen doen.... je kan alleen maar blijven proberen uit te leggen, keer op keer, op keer, op keer

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:27

Het land der wijsneuzen. B-) :Y)

Jaarlingen beleren?
Dat vind ik wel erg veel van het goede eigenlijk.
Twenters kalm aan beleren met lichtgewichten of een karretje vind ik weer anders.
Maar zo is de wereld nou eenmaal, er moet ook geld met die dieren verdient worden.

Maar even een vraagje..
Van alle afgekeurde dravers, hoeveel procent krijgt een nieuwe eigenaar?
Er worden er toch ook een hoop geslacht?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:29

volgens mij was de eerste wijsneus op t paard gericht

toch? of ben ik te optimistisch:P

t klinkt me wel logisch in de oren, dat een dravers training minder belastend is dan een dressuurpaard in een bakje.

maar vinden de dravermensen ook dat de dressuurpaarden zo vroeg opgeleid mogen worden?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:29

Ik heb jarenlang op een draversstal gelopen en daar werden alle jaarlingen (anderhalfjarigen) beleerd en moesten ze bijna dagelijks een kilometer of 3/4 lopen voor de kar op de baan of op de weg. Deze paarden waren niet versleten na een paar jaar, maar groeiden uit tot goed coordinerende, harde gebruikspaarden. Niet allemaal waren ze uiteraard goed genoeg als koerspaard, en verdwenen als rijpaard en doen daar nog steeds leuk dienst. We hadden zelfs een 10-jarige hengst, die anderhalve ton heeft verdiend en na 7 jaar koersen nog steeds puntgaaf was op z'n benen. Hij is inmiddels 13, nog steeds puntgaaf en gaat nu de klasseIII in van de endurance zonder een centje moeite.

Paarden die op redelijk jonge leeftijd worden beleerd en getraind worden op een verantwoorde manier zullen juist beter beenwerk krijgen dan een paard wat pas veel later wordt beleerd en getraind. Het jonge beenwerk kan zich nog (tot op bepaalde hoogte) aanpassen aan het werk dat ze krijgen en zullen dus door gedoseerd werk sterker worden, omdat ze dan de jusite prikkels krijgen om zich te ontwikkelen. daarnaast leren deze dieren goed coordineren (mits ze de juiste training krijgen), wat bijdraagt aan een goede carriere

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:31

FahyaFemke schreef:
maar vinden de dravermensen ook dat de dressuurpaarden zo vroeg opgeleid mogen worden?

Nee, in ieder geval niet op de manier waarop een dressuurpaard opgeleid wordt (aan de longe, of onder de man in een bak). Ik vind het heel slecht voor een jong paard om zo kort om te moeten en vaak vindt ik een bak relatief zwaar, vergeleken met een baan (of andere hardere ondergrond). Pezen en banden van een jong paard kunnen dit nog niet aan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:32

moonfish13 schreef:
Maar even een vraagje..

Moeilijk bij te houden, vooral omdat je van voor 1997 maar heel wienig paarden terugvind. Dravers die verkocht worden om niet meer in de sport ingezet te worden, worden verkocht zonder papieren of opgegeven als gestorven. Die paarden zijn dus niet allemaal dood, maar een groot deel loopt gewoon rond, papierloos rijpaard te zijn :+ Soms kom je nog wel wat tegen, maar dat zijn mensen die de naam al wisten en het paard al tijden hebben. Zoals twee uit het D-jaargang (1986) van twee bokkers, en ik weet van een van onze fokprodukten uit 1988 dat die nog rijpaard is. Maar veel zijn gewoon niet terug te vinden.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:33

In de rensport werd er ook wel naar de paarden zelf gekeken. Was het een jong paard dat mee kon met de rest werd hij bij 2 jaar ingereden en ging hij vroeg naar de baan. Paarden welke een toppertje konden zijn, werden later ingereden en daar werd meer tijd aan besteed om ze ren klaar te krijgen.
Dat zijn mijn bevindingen, zo werd het destijds op de stal gedaan waar ik meeliep.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:37

moonfish13 schreef:
Maar even een vraagje..

Wat bedoel je dan precies met afgekeurd?? Want dat stempel bestaat niet in de drafsport. Een draver kan om verschillende redenen niet meer geschikt zijn als koerspaard, bv door een blessure, omdat ze niet meer mee kunnen (er zit op een gegeven moment een limiet aan wat een paard kan presteren, ook onder optimale omstandigheden), omdat de eigenaar er een veulentje uit wil fokken of nog vele andere redenen.

Er zullen er zeker een behoorlijk aantal geslacht worden. Ook dat kan verschillende redenen hebben, waaronder weer een (onherstelbare) blessure, maar ook bijvoorbeeld omdat een bepaalde eigenaar zijn paard niet durft te verkopen als rijpaard door eerdere slechte ervaringen ermee en dan willen ze maar liever dat ze dood zijn dan dat ze het slecht krijgen (hoor je best vaak), of omdat het paard gewoon niet geschikt is als rijpaard en de eigenaar het niet iemand aan durft te doen om zo'n paard te verkopen en nog vele andere redenen.

Maar vele paarden vinden een leuk plekje als rijpaard (zie http://www.dravers.nl)

Percentages weet ik dus niet en zijn ook niet zo 1,2,3 te geven

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:39

Is het nu echt zo moeilijk om een jaartje te wachten? Ik weet dat het in sommige sporten 'leuk' schijnt te zijn om hard te wezen voor je paard, maar zelf je hersens gebruiken is toch niet zo moeilijk?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:41

BraveSpots schreef:
Ik weet dat het in sommige sporten 'leuk' schijnt te zijn om hard te wezen voor je paard, maar zelf je hersens gebruiken is toch niet zo moeilijk?

:?

ik vraag me af of je bovenstaande wel hebt gelezen? Het vroege beleren heeft niks te maken met hard zijn voor je paard of het niet gebruiken van je hersens

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:45

Mackie schreef:
ik vraag me af of je bovenstaande wel hebt gelezen? Het vroege beleren heeft niks te maken met hard zijn voor je paard of het niet gebruiken van je hersens

Nou, ik vind van wel. Drafsport vind ik een harde sector voor een paard, en daar zijn meestal bepaalde dingen aan gekoppeld, zoals het (te) vroeg opleiden van een paard enzo. Of zo zie ik het toch.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:46

Het is ook topsport.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:48

WendyBZ schreef:
Het is ook topsport.

Daar heb je een goed punt. Ik blijf het jammer vinden voor die jaarlingen, maargoed, ik ben een recreatie softie die geen kaas heeft gegeten van enige wedstrijden, in wat dan ook ;) . Dus waarschinlijk heb ik volgens sommigen ook minder recht van spreken omdat ik er niks van ken...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:50

BraveSpots schreef:
Mackie schreef:

Nou, ik vind van wel. Drafsport vind ik een harde sector voor een paard, en daar zijn meestal bepaalde dingen aan gekoppeld, zoals het (te) vroeg opleiden van een paard enzo. Of zo zie ik het toch.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Een draver is een topsporter en wordt ook als dusdanig opgeleid en getraind. Dit gebeurt veelal door professionele trainers. In andere takken van paardensport zijn er ook paarden die topsporter zijn of moeten worden en die worden ook veelal door professionele mensen getraind en opgeleid. Hier komt wellicht een aspect bij kijken dat je alszijnde 'hard' kan bestempelen, maar er wordt behoorlijk wat verwacht van zo'n paard en het harde kan je ook als professioneel zien. Daar tegenover staat dat zo'n paard (over het algemeen) eerlijk behandeld en krijgen ze ook de zorg die een topsporter toebehoord (anders kúnnen ze domweg niet presteren)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:52

BraveSpots schreef:
[Dus waarschinlijk heb ik volgens sommigen ook minder recht van spreken omdat ik er niks van ken...

Nee, natuurlijk niet. Iedereen mag geïnteresseerde vragen stellen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:57

Mackie schreef:
Nee, natuurlijk niet. Iedereen mag geïnteresseerde vragen stellen

Maar ik heb geen vragen, alleen een mening :o . De reden dat ik hier reageerde is eigenlijk omdat ik oprecht medelijden heb met al die paardjes die (in mijn ogen) veel te vroeg worden opgeleid. Ik zou het zo ontzettend graag anders zien, ondanks dat ik weet dat mijn mening geen zak uithaalt.

Of eigenlijk had ik toch een vraag: Stel dat drafwedstrijden verboden worden voor alle paarden onder de drie of vier jaar, zou je dan later beginnen met beleren?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:59

Mackie schreef:
moonfish13 schreef:
Maar even een vraagje..

Wat bedoel je dan precies met afgekeurd?? Want dat stempel bestaat niet in de drafsport. Een draver kan om verschillende redenen niet meer geschikt zijn als koerspaard, bv door een blessure, omdat ze niet meer mee kunnen (er zit op een gegeven moment een limiet aan wat een paard kan presteren, ook onder optimale omstandigheden), omdat de eigenaar er een veulentje uit wil fokken of nog vele andere redenen.

Er zullen er zeker een behoorlijk aantal geslacht worden. Ook dat kan verschillende redenen hebben, waaronder weer een (onherstelbare) blessure, maar ook bijvoorbeeld omdat een bepaalde eigenaar zijn paard niet durft te verkopen als rijpaard door eerdere slechte ervaringen ermee en dan willen ze maar liever dat ze dood zijn dan dat ze het slecht krijgen (hoor je best vaak), of omdat het paard gewoon niet geschikt is als rijpaard en de eigenaar het niet iemand aan durft te doen om zo'n paard te verkopen en nog vele andere redenen.

Maar vele paarden vinden een leuk plekje als rijpaard (zie http://www.dravers.nl)

Percentages weet ik dus niet en zijn ook niet zo 1,2,3 te geven

Dan heb ik het puur over het niet (meer) snel genoeg zijn.

Ik kan snappen dat als jij een draver hebt die je niet als rijpaard durft te verkopen dat je het dier dan liever dood hebt dan dat het dier het slecht krijgt.
Helemaal als zo'n paard een bereconditie heeft en goed getraint is.
Dan mag dat paard lekker de hele dag in een stal mag staan staan en dan 1 uur per dag zijn rondje moet sjokken in een bak dan denk ik: Maak je daar zo'n paard gelukkig mee?
-En je hebt een blok dynamiet om mee te werken, waardoor zo'n dier helemaal uit zijn dak gaat-
Ik vind het pas egoistisch als je iemand zijn nek laat breken op zo'n paard omdat het paard bijvoorbeeld totaal onbetrouwbaar en gevaarlijk is onder de man.
Het is en blijft broodwinning in principe, dan mag het een paard zijn, maar is een koe bij wijze van minder waard?

WendyBZ, waarom worden ze dan als dood of verkocht opgegeven als dat niet zo is?
Dat snap ik niet zo.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:02

moonfish13 schreef:
[WendyBZ, waarom worden ze dan als dood of verkocht opgegeven als dat niet zo is?
Dat snap ik niet zo.

Sorry Wendy dat ik voor jou antwoord.

Het is meer om het beestje maar een naampje te geven (gestorven of verkocht zonder papieren). Ze worden hiermee gewoon uit het stamboek gehaald, waarmee weer aangegeven wordt dat ze geen koersen meer zullen lopen en ook niet in de fokkerij zullen worden ingezet

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:03

heel saai maar ik ben tegen.
heb zelf veel slijtage slagen gezien bij paarden die te vroeg en of verkeerd gebruikt zijn.
training of niet,boten zijn nog broos,pezen niet ontwikkeld en over het koppie zullen we het maar niet hebben....
ik doel niet op 1 tak van de sport,maar vind dat elke sport waarbij vroeg beleerd word puur winstbejag. :o