Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ragdollcat schreef:Ik vind het onzinnig, dat volbloeds en dravers vroegrijp zijn, ze worden wel vroegrijp in hun hoofd, doordat ze al zo vroeg van alles moeten leren en meemaken en doen.
Maar lichamelijk??? nee hoor, niks ervan, is gewoon nog in de groei hoor, gewoon net als de andere rassen.
play_coy schreef:idd saintaissa, ik vraag me ook nog wel eens af waarom zo'n topic precies word geopend, maargoed. Ik hoor iedere keer weer de verhalen van: dit paard is vroeg beleerd, en zo vroeg overleden, alsof dat dus de oorzaak is,
kan het niet een andere reden hebben? zoals de overgang van werk? artrose en dergelijke komt vaker voor, maar de jonge leeftijd van overlijden kan vele meerdere redenen hebben
play_coy schreef:Ragdollcat schreef:Ik vind het onzinnig, dat volbloeds en dravers vroegrijp zijn, ze worden wel vroegrijp in hun hoofd, doordat ze al zo vroeg van alles moeten leren en meemaken en doen.
Maar lichamelijk??? nee hoor, niks ervan, is gewoon nog in de groei hoor, gewoon net als de andere rassen.
nou niet alleen in hun hoofd hoor! lichamelijk zeker wel! gooogle maar, 2jarige volbloed naast een 2jarige kwpner, wijsneus
Akaylaah schreef:Dravers en volbloed worden er ook op gefokt om vroeg rijp te zijn en zijn ook daadwerkelijk eerder rijp dan bv een kwpner volbloed beleren zijn heel licht !!!
Citaat:Er wordt bij de meeste stallen wel met heel veel verstand met die paarden omgegaan
SaintAissa schreef:En dat vroege beleren heeft zo zijn voordelen... OCD, Spat en hoefkatrolontsteking zul je uiterst zelden zien bij een volbloed. Dit ontwikkelt zich namelijk doordat paarden tussen 4 en 6 jaar ineens te zwaar belast worden. Typische rijpaardenkwalen dus.
FahyaFemke schreef:maar vinden de dravermensen ook dat de dressuurpaarden zo vroeg opgeleid mogen worden?
moonfish13 schreef:Maar even een vraagje..
Van alle afgekeurde dravers, hoeveel procent krijgt een nieuwe eigenaar?
Er worden er toch ook een hoop geslacht?
moonfish13 schreef:Maar even een vraagje..
BraveSpots schreef:Ik weet dat het in sommige sporten 'leuk' schijnt te zijn om hard te wezen voor je paard, maar zelf je hersens gebruiken is toch niet zo moeilijk?
Mackie schreef:ik vraag me af of je bovenstaande wel hebt gelezen? Het vroege beleren heeft niks te maken met hard zijn voor je paard of het niet gebruiken van je hersens
WendyBZ schreef:Het is ook topsport.
BraveSpots schreef:Mackie schreef:ik vraag me af of je bovenstaande wel hebt gelezen? Het vroege beleren heeft niks te maken met hard zijn voor je paard of het niet gebruiken van je hersens
Nou, ik vind van wel. Drafsport vind ik een harde sector voor een paard, en daar zijn meestal bepaalde dingen aan gekoppeld, zoals het (te) vroeg opleiden van een paard enzo. Of zo zie ik het toch.
Mackie schreef:Nee, natuurlijk niet. Iedereen mag geïnteresseerde vragen stellen
Mackie schreef:moonfish13 schreef:Maar even een vraagje..
Wat bedoel je dan precies met afgekeurd?? Want dat stempel bestaat niet in de drafsport. Een draver kan om verschillende redenen niet meer geschikt zijn als koerspaard, bv door een blessure, omdat ze niet meer mee kunnen (er zit op een gegeven moment een limiet aan wat een paard kan presteren, ook onder optimale omstandigheden), omdat de eigenaar er een veulentje uit wil fokken of nog vele andere redenen.
Er zullen er zeker een behoorlijk aantal geslacht worden. Ook dat kan verschillende redenen hebben, waaronder weer een (onherstelbare) blessure, maar ook bijvoorbeeld omdat een bepaalde eigenaar zijn paard niet durft te verkopen als rijpaard door eerdere slechte ervaringen ermee en dan willen ze maar liever dat ze dood zijn dan dat ze het slecht krijgen (hoor je best vaak), of omdat het paard gewoon niet geschikt is als rijpaard en de eigenaar het niet iemand aan durft te doen om zo'n paard te verkopen en nog vele andere redenen.
Maar vele paarden vinden een leuk plekje als rijpaard (zie http://www.dravers.nl)
Percentages weet ik dus niet en zijn ook niet zo 1,2,3 te geven
moonfish13 schreef:[WendyBZ, waarom worden ze dan als dood of verkocht opgegeven als dat niet zo is?
Dat snap ik niet zo.