hoe houden jockeys hun teugels vast?¿

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

play_coy

Re: hoe houden jockeys hun teugels vast?¿

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:35

IlseEnMonti schreef:
Van mijn oude baas, een ex-jockey, heel normale methode hoor (zie plaatje, heb even alleen de link geplaatst, geen tijd om up te loaden):

http://farm3.static.flickr.com/2107/175 ... 71e025.jpg

Hier zie je dat de jockey (Franki Dettori overigens) tevens het martingaal erbij vasthoud, dat deed ik meestal niet.

Ik wil niet vervelend doen maar je hebt t wel tegen een prof jockey hoor Knipoog en hij(woodenshoe) heeft inderdaad gelijk want dit is niet echt een ''proper way'' je moet alles behalve vast zetten. Hierdoor forceer je je paard alleen maar, en op de helft van de hals is al helemaal niks, als je je teugels langer hebt, heb je ook meer hefboom, dus zodra je paard gaat trekken kan je hem beter bij je houden, zonder dat je je paard opfokt. korte teugels en vastzetten sluit je je paard te veel op en ga je een gevecht aan, thats not fair at all! je zit dan continu in zijn mond, en dan gaat je paard vanzelf wel trekken ja, omdat hij ruimte wil,en dus tegen jouw hand gaat vechten, je geeft jezelf een zware rit zonder dat dat nodig is. en een gevecht heeft geen zin, want dat win je niet.
ik vraag me dan wel af..Wie is jouw oude baas dan???

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:13

hehehe, nou gelukkig inmiddels mijn ex-baas Knipoog Gezien er nog oude bekenden uit die tijd op Bokt rondsneupen, ga ik verder geen namen publiceren, het was namelijk niet zo'n toffe vent, heb ik alleen erg lang over gedaan om daar achter te komen. Graag je begrip daarvoor.

Ik weet dat ik het tegen een profjockey heb, ik check vaak het profiel voordat ik reactie geef Haha! Met handen vastzetten bedoel ik eigenlijk hetzelfde als dat een engels rijdende ruiter zijn handen zo stil mogelijk houdt, maar dan net boven het schoft in gelijke lijn met het bit. Want nee, een krachtmeting met je paard win je nooit of te nimmer. Verder geef je uiteraard de vrijheid aan je paard, doordat je mobiliteit hebt in de buiging van je armen. En verlichte zit met je handen op het schoft geeft je geen stabiele houding, dus je zal ze verder naar voren moeten plaatsen. Om die reden zal je je teugels korter moeten nemen dan dat je rechtop in het zadel zit en aan het stappen of draven bent. Ik zeg niet dat de teugels strak moeten (er zit een wezenlijk verschil tussen korte teugels of strakke teugels), maar je moet je paard wel voldoende steun geven wanneer hij wil lopen.

En verder is mijn tekst eigenlijk vrijwel hetzelfde als de jouwe op een andere post, waarin jij namelijk stelt: " wij moeten altijd ons paard bijhouden in een snelwerk, niet klikken of opjagen, gewoon vasthouden, vasthouden en vasthouden" (wekt bij mij de vraag: waarom is mijn stelling dan fout en de jouwe goed?).

Dat is precies wat ik bedoel. Laat je paard lekker lopen, maar geef hem wel voldoende steun. Verder denk ik dat het gebruik van een brug, zoals jij zelf zegt, persoonlijk is. Ik vond het vaak niet fijn rijden, maar bij sommige paarden werkte het prettiger, dus paste ik het toe, maar liever niet.

Maar om het topic dan even verder uit te breiden. Ik laat met een foto zien hoe ik mijn teugels vasthoud tijdens een versnelde galop, met daarbij wel gemeld dat er mobiliteit is in de armen om met je paard mee te bewegen als het ware. Als deze methode dan oh zo fout is, hebben jullie dan een fotovoorbeeld hoe het dan wel zou moeten? (hint richting Woodenshoe, commentaar geven is prima, maar onderbouw het dan ook waarom het volgens jou fout is en hoe het volgens jou wel moet). Dit verder niet om iemand te bekritiseren, maar zoals ik al zeg, het is een discussieforum en voor dat doeleinde wens ik het ook te gebruiken.

Dus, graag jullie reacties!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:56

IlseEnMonti schreef:
hehehe, nou gelukkig inmiddels mijn ex-baas Knipoog Gezien er nog oude bekenden uit die tijd op Bokt rondsneupen, ga ik verder geen namen publiceren, het was namelijk niet zo'n toffe vent, heb ik alleen erg lang over gedaan om daar achter te komen. Graag je begrip daarvoor.

Ik weet dat ik het tegen een profjockey heb, ik check vaak het profiel voordat ik reactie geef Haha! Met handen vastzetten bedoel ik eigenlijk hetzelfde als dat een engels rijdende ruiter zijn handen zo stil mogelijk houdt, maar dan net boven het schoft in gelijke lijn met het bit. Want nee, een krachtmeting met je paard win je nooit of te nimmer. Verder geef je uiteraard de vrijheid aan je paard, doordat je mobiliteit hebt in de buiging van je armen. En verlichte zit met je handen op het schoft geeft je geen stabiele houding, dus je zal ze verder naar voren moeten plaatsen. Om die reden zal je je teugels korter moeten nemen dan dat je rechtop in het zadel zit en aan het stappen of draven bent. Ik zeg niet dat de teugels strak moeten (er zit een wezenlijk verschil tussen korte teugels of strakke teugels), maar je moet je paard wel voldoende steun geven wanneer hij wil lopen.

En verder is mijn tekst eigenlijk vrijwel hetzelfde als de jouwe op een andere post, waarin jij namelijk stelt: " wij moeten altijd ons paard bijhouden in een snelwerk, niet klikken of opjagen, gewoon vasthouden, vasthouden en vasthouden" (wekt bij mij de vraag: waarom is mijn stelling dan fout en de jouwe goed?).

Dat is precies wat ik bedoel. Laat je paard lekker lopen, maar geef hem wel voldoende steun. Verder denk ik dat het gebruik van een brug, zoals jij zelf zegt, persoonlijk is. Ik vond het vaak niet fijn rijden, maar bij sommige paarden werkte het prettiger, dus paste ik het toe, maar liever niet.

Maar om het topic dan even verder uit te breiden. Ik laat met een foto zien hoe ik mijn teugels vasthoud tijdens een versnelde galop, met daarbij wel gemeld dat er mobiliteit is in de armen om met je paard mee te bewegen als het ware. Als deze methode dan oh zo fout is, hebben jullie dan een fotovoorbeeld hoe het dan wel zou moeten? (hint richting Woodenshoe, commentaar geven is prima, maar onderbouw het dan ook waarom het volgens jou fout is en hoe het volgens jou wel moet). Dit verder niet om iemand te bekritiseren, maar zoals ik al zeg, het is een discussieforum en voor dat doeleinde wens ik het ook te gebruiken.

Dus, graag jullie reacties!

wat je nu verteld is een heel ander verhaal dan eerst, de andere reactie was best kort door de bocht en kwam daarom vaag over. hoe je het nu zegt is goed, ja vasthouden en vasthouden maar dat is niet vechten, dat is ondersteunen en rustig blijven, zodat je paard ontspannen blijft. en dan bijhouden door middel van ophoudingen maar niet continu als je begrijpt wat ik bedoel of iig een constante druk op de teugel,maar niet zon harde druk dat je je paard uit zn actie trekt.. een brug is zeker persoonlijk, het ene paard rijd ik met en het andere zonder ligt er net aan wat ze nodig hebben. met de jonge onwennige paarden laat ik mn brug nog wel los, maar ligt er net aan Knipoog en aangezien de baan hier in egypte een grote chaos is, heb ik ook geregeld mn nekstrop erbij Knipoog

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:35

Hahaha, zitten we weer mooi op één lijn Lachen Zo zie je maar hoe een tekst vaak anders wordt gelezen dan de bedoeling is hahaha

(Jeemig zeg, handenvol, brug en nekstrop, vooral als je van die dikke oranje rubberteugels hebt, of heb je die niet in Egypte?)

redrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:53

Ik wil even snel eraan toevoegen, de lengte van de teugels met brug is verschillend, maar ik zou zeggen hou contact met de mond en ondersteun je paard, stel je eens voor dat hij struikeld.....brrrrr
Dus brug niet te kort natuurlijk, maar vooral ondersteunen....veel succes en plezier met de volbloedjes

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 05:49

IlseEnMonti schreef:
Hahaha, zitten we weer mooi op één lijn Lachen Zo zie je maar hoe een tekst vaak anders wordt gelezen dan de bedoeling is hahaha

(Jeemig zeg, handenvol, brug en nekstrop, vooral als je van die dikke oranje rubberteugels hebt, of heb je die niet in Egypte?)

zodra ze t echt gaan vastpakken laat ik mn nekstrop wel los, maar met er zijn er een paar die zo ineens omgedraaid staan vanuit een vlotte canter. de koerspaarden zijn wel oke te rijden, maar hier op deze baan is er geen bepaalde richting, je word ingehaald of tegenmoet gegallopeerd, er zijn wandelaars op een paadje naast me, voetballers op het gras, grasmaaiers, zaagmachines, ze zijn nu ook nog eens aan het bouwen. het hele irritante is dat van die mannetjes, heel irrritant doen, jaaa een meisje op een renpaard, kijken of ze blijft zitten als we onwijs gaan klappen of ff de tractor starten! fijn he! ik had er gister ook een, is een 3 jarige volbloed, word een beetje reacreatief gereden door een jongen jaar of 15.. ik denk dat die jongen alleen rijd omdat zn vader het wil, want hij heeft t paardje echt niet in de hand, het is een hengst die echt alle regels overtreed.. uitbreken, aant rennen gaan, ineens op de rem en omhoog of als een maloot beginnen te bokken, echt strontverwend.. die mocht ik dus rijden, t paardje is echt heeel chique om te zien. hij was wel braaf, op een paar dingen na, dus ik ga in een vlotte canter aangezien die jongen hm niet durft te galloperen. nou echt superactie heeft ie, wil gaan optrekken is er een mevrouw met een hoed op het wandelpaadje precies naast de zandbaan ( ook binnen de reling) een die bukt dus om wat op te rapen.. ik kan je vertellen ooooh wat was ik blij met m nekstrop!!!hij remt af, hoofd tussen zn benen n staat omgedraaid, Soms vind ik die nekstrop dus wel fijn Haha! de koerspaarden zijn wel oke, met galloperen laat ik mn nekstrop wel los, maar draven een stappen is er gewoon te veeel te zien

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:07

Zou iemand voor mij een foto kunnen maken van die 'teugelbrug' ? Heb namelijk ook een draver, die wel is denkt dat hij op de renbaan zit, en altijd nog paarden moet inhalen, die er niet zijn. Clown
(Dus als je hem snapt, niet wilt stoppenxD)

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:00

een brug is geen rem

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:51

Heb mijn teugels ook nog weleens in een brug vast,
me pony wil dan loeihard de draver van me zus inhalen,
(onderlangs de dijk, zo'n 1,5 km dat hij voluit kan:))
en dan gaan we ff racen
maar de draver gaat onderuit als ze word ingehaald,
maar soms heb ik er schijt aan,
ff laten gaan
en dan ga je zo'n 50 km, niets vergeleken met die volbloede, maar geeft toch een kick:p
rensport = gaaf, me ouders vinden het niets,
maar later leef ik voor mezelf, en kan ik doen waar ik zin in heb
ze vinden het gevaarlijk, maar de rest is misschien wel net zo gevaarlijk
en dood ga ik toch wel,
en jullie leven ook allemaal nog:)
p.s. wat is een nekstrop? Bloos

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:45

tja hoe leg ik uit wat een nekstrop is zonder foto, als je een martingaal hebt, het leder, om de hals, zo iets voor de schoft, dat is de nekstrop.. heb je enig beeld?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:17

ja ik begrijp het wel een beetje, alleen hoe dat werkt nog niet, maarja ben misschien iets te nieuwsgierig(A) haha
en bij die ponyrennen, wat is de proklasse?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:28

Kan iemand mij nog precies de werking van een brug uitleggen? Bij mij komt het over als iets zodat je de teugels steviger vast hebt maar werkt het ook in op het paard? En heb je die teugel van `de andere kant zeg maar ` ook gewoon tussen je pink en je ringvinger?

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:31

MLoeser schreef:
ik snap hem niet, kan je ook een duidelijke foto plaatsen? ben er ook benieuwd naar.

Snap hem ook niet Bloos

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:33

de brug is eigenlijk aleen voor je eigen stevigheid. je haald daar een beetje je evenwicht uit.
het werkt niet op je pony hij gaat er niet harder of zachter van en hij heeft er ook geen last van.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:18

je leunt zeg maar op de hals voor inderdaad je evenwicht Knipoog

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:12

ik cross ook zo een brug dat ik makkelijker terugnemen nar de cross of springparcours en minder snel je teugels los

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:45

aaah okay super ik ga dat eens proberen raak in het parcour namelijk erg snel mijn teugels kwijt vooral in de barrage, en dat is natuurlijk erg lastig haha.

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:19

er is wel ieds waar je op moet letten bij de brug.
omdat een gewone spring teugen en niet op berekend is om op het gespje dat de teugels met elkaar verbind druk te krijgen, breekt dit snel Verdrietig . dat is wel een nadeel van teugels.
daarom moet je daar wel opletten. Haha!

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:29

http://www.horsesden.com/pics/jockey-horse.jpg

ik heb mijn spreekbeurt erover gedaan.
ze houden het eigenlijk bijna het zelfde vast alleen + de martingaal.
maar ze moeten er wel rekening mee houden dat ze daar wel veel op steunen!
dus hebben ze hele korte teugels.

asjeblieft.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:23

hele korte teugels?...hoe komen we daaraan?
Je legt een knoop in het einde bij de geps voor versteviging en inkorten...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:26

mijn verbazing groeit met de dag hier op bokt, over wat mensen 'weten' over een bepaalde sport..... :Z

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:49

Misschien een beetje off-topic. Maar als ik zo de wiki-tekst over "jockey" hier op bokt lees vind dat ook erg magertjes.

En dit is natuurlijk per definitie fout:
Een jockey is een lichte ruiter/amazone die renpaarden uitbrengt in races op renbanen als bijvoorbeeld Duindigt. Jockey's zijn vaak licht van gewicht, zo hoeft het paard minder mee te nemen en kan het dus sneller rennen. Om nog lichter te zijn hebben jockey's korte beugeltjes, ze staan de hele race in deze beugels. Zo word hun gewicht nog minder.
Het gewicht wordt niet minder, het paard word alleen op een andere manier belast.

Verder heb ik ook nooit gebruik gemaakt van een brug. Maar daar komt wellicht deze zomer verandering in als ik in Ierland op een Eventingstal zit.

En nog een vraag voor de jockeys hier: Krijg je nooit kramp in je kuiten als je zo zit?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:33

jeetje dat is wel heeeeel erg slecht! Ik ga even uitzoeken of ze die eraf kunnen halen en ik zal wel een stukje inelkaar zetten over de definitie van jockey...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:15

Het gewicht word minder belastend...misschien moet de tekst gewoon verandert worden.

In m'n kuiten kreeg ik nooit kramp, maar vooral de eerste paar canters wist ik niet hoe ik terug moest gaan naar lichtrijden ;)

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:09

Was al genoemd dat het - met een enkele brug - ook heel makkelijk is om teugels snel korter beet te pakken?
Door de hand waar beide teugels in zitten (de achterste hand), om te draaien, er komt een kruis in de teugels boven de schouders/manen en dat kruis pak je met je voorste hand die daarmee de brughand wordt, en de achterste hand zet je dan weer naar voren op de teugel. Als ze nog korter moeten doe je het nog een keertje.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is...?

Maar verder ben ik zeker op momenten dat je niet verwachtte dat je paard een halve draai zou maken en weg zou schieten, meer dan eens in m'n zadel blijven zitten omdat m'n handen in een brug vast zaten (zonder de brug was ik door het paard uit evenwicht getrokken). Dus meestal rij ik met een brug. Gewoon een gewoonte.