Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Only_Hellen schreef:...maar er zijn echt levende voorbeelden van spierbevangen paarden door o.a. een te grote hoeveelheid krachtvoer icm het relatief weinige werk dat ze hoeven te verzetten.
Mocht je er iets mee willen doen, dan zou ik zeggen bouw het eens heel rustig af en kijk of je paard terugvalt. In de praktijk gebeurt dat zelden. 
.
ValerieMerel schreef:Ze is al dikker geworden alleen op de vlanken is ze nog er mager maar daar moet denk ik bespriering komen wete jullie een paar oefingen die ik kan doen tijdens het rijden voor der kont spieren
Dank je wel
michellee73 schreef:vooral mais schijnt goed te helpen, althans, bij die van mij !
SaintAissa schreef:Mais is GEEN voer voor paarden. Het is zeer moeilijk verteerbaar door de grote hoeveelheid vetten.
Door de zeer hoge energetische waarde, werkt het hoefbevangenheid in de hand.
Maximum 10% van het hardvoerrantsoen mag uit mais bestaan.
Nina_rex schreef:SaintAissa schreef:Mais is GEEN voer voor paarden. Het is zeer moeilijk verteerbaar door de grote hoeveelheid vetten.
Door de zeer hoge energetische waarde, werkt het hoefbevangenheid in de hand.
Maximum 10% van het hardvoerrantsoen mag uit mais bestaan.
Nu spreek je jezelf wel tegen; vetten veroorzaken geen hoefbevangenheid en zijn bovendien prima om een paard op gewicht te krijgen. Maar in mais zit nauwelijks vet, vooral veel suikers/zetmeel.
SaintAissa schreef:Nee, je begrijpt het niet.
Nog een keer goed lezen: Het is zeer moeilijk verteerbaar door de grote hoeveelheid vetten EN de hoge hoeveelheid suikers werkt hoefbevangenheid in de hand.
fransje23 schreef:SaintAissa schreef:Nee, je begrijpt het niet.
Nog een keer goed lezen: Het is zeer moeilijk verteerbaar door de grote hoeveelheid vetten EN de hoge hoeveelheid suikers werkt hoefbevangenheid in de hand.
Vetten zijn goed te verteren voor paarden dus dat is geen probleem. Maar het gehalte aan vet is niet zo heel hoog van mais, volgens mij iets van 5%.
Mais bevat inderdaad wel veel zetmeel.

fransje23 schreef:SaintAissa schreef:Nee, je begrijpt het niet.
Vetten zijn goed te verteren voor paarden dus dat is geen probleem. Maar het gehalte aan vet is niet zo heel hoog van mais, volgens mij iets van 5%.
Mais bevat inderdaad wel veel zetmeel.
Ik denk echter dat dit gaat om snijmais waarbij de gehele plant gehakseld is en daarvan is het zetmeelgehalte lager.
Nina_rex schreef:1 hooinet per dag..?