Voeren van een draver als rijpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ValerieMerel

Re: Voeren van een draver als rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 09:08

Wat is het verschil tussen ruwvoer en kracht voor? en die werking op het paard ?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:38

Ruwvoer is hooi/kuil/voordroog. Krachtvoer is bv biks/mueslie. Dat soort dingen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:10

Ik denk dat je al wel op de goede weg bent en denk niet dat je nu nog extra dingen hoeft te voeren. Je hebt haar nu een tijdje en ze wordt al dikker zeg je. Ze zijn ook niet echt mager als ze van de baan af komen maar ze zijn super afgetraind. Dat kan ik me nog wel van mijn 2 verzorg paarden herinneren maar die waren ook zomaar weer op gewicht sinds ze bij ons op stal stonden. Goed veel ruwvoer geven ze krijgen bij ons voordroog te eten en dan nog wat krachtvoer erbij.

ValerieMerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:12

okee dank je wel !!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:25

Only_Hellen schreef:
...maar er zijn echt levende voorbeelden van spierbevangen paarden door o.a. een te grote hoeveelheid krachtvoer icm het relatief weinige werk dat ze hoeven te verzetten.

Om het over de niet meer levende voorbeelden maar niet te hebben... die zijn er helaas ook genoeg. En de paarden die het overleven (dat zijn wel de meeste gelukkig) zijn vaak wel een jaar uit de running, en blijven hun hele leven overgevoelig voor teveel suikers in de voeding.

Bedenk ook, die dravertrainers zijn meestal superervaren mensen die heel goed kunnen inschatten wat een paard nodig heeft, in relatie tot het werk dat hij verricht. Ook daar treden vaak problemen op hoor, het is toch een beetje balanceren op het randje, om een koerspaard zoveel te geven dat hij niks tekort komt, maar net niet zoveel dat hij problemen krijgt. Dat ligt heel erg dicht bij elkaar, en als je dan bedenkt dat o.a. de temperatuur er veel invloed op kan hebben...

Maargoed, mijn devies is dus: als je paard met minder toekan, des te beter. Lachen Mocht je er iets mee willen doen, dan zou ik zeggen bouw het eens heel rustig af en kijk of je paard terugvalt. In de praktijk gebeurt dat zelden.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:00

Nou toevallig zit de eigenaar bij wie ik op stal sta in de dravers en die voert hem ook! Hij weet hoe mijn trainingschema eruit ziet en alles.. Vertrouw op hem (hij zit al 25 jaar in de paarden/dravers) dus opzich wel logisch dat ik eerder naar hem luister als mezelf als leek hihi..

Maar jullie hebben me wel aan het denken gezet dus ga wel even overleggen en kijken voor hoe en wat Haha!

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:44

Toen mijn draver ong. 2 maand terug bij mij kwam was ze veel dunner dan nu.
En dat terwijl ze ong 3/4 kilo biks per dag krijgt en als ik heb gereden wel is wat meer.
Verder staat ze overdag op het land, en 's winters staat ze 's avonds binnen en krijgen ze hooi bijgevoerd.
bij die van mij was er echt niet veel nodig om ze aan te laten komen en dit was het zelfde geval bi jmij vorige draver.
soms denk ik welleens dat ze van de lucht al groeien Lachen.

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:34

Lekker veel hooi of kuil bijvoeren.. Vork

ValerieMerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:55

Ze is al dikker geworden alleen op de vlanken is ze nog er mager maar daar moet denk ik bespriering komen wete jullie een paar oefingen die ik kan doen tijdens het rijden voor der kont spieren

Dank je wel

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:56

balkjes, heuveltraining longeren mbt een pessoa tuig..

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:23

de mijne gebruik ik nu als normaal rijpaard, voornamelijk springen.
in het begin kon je echt al zn ribben tellen, valt nu mee
's ochtends: ruif vol kuil, kilo biks, ½ mais
dan gaan ze om 9 uur naar het weiland toe, tot ongeveer 4 uur.
's middags: ruif vol
nadat ik heb gereden, kilo biks en een halve muesli
's avonds: ruif vol, kilo biks, kilo mais.
vooral mais schijnt goed te helpen, althans, bij die van mij !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:09

ValerieMerel schreef:
Ze is al dikker geworden alleen op de vlanken is ze nog er mager maar daar moet denk ik bespriering komen wete jullie een paar oefingen die ik kan doen tijdens het rijden voor der kont spieren

Dank je wel

Als ze bij de flanken ingevallen blijven is dat vaak een tekort aan ruwvoer. Ik weet niet hoeveel hooi/ kuil ze nu krijgt?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:49

michellee73 schreef:
vooral mais schijnt goed te helpen, althans, bij die van mij !

Dat zal vooral bij jou tussen de oren zitten.

Mais is GEEN voer voor paarden. Het is zeer moeilijk verteerbaar door de grote hoeveelheid vetten.
Door de zeer hoge energetische waarde, werkt het hoefbevangenheid in de hand.
Maximum 10% van het hardvoerrantsoen mag uit mais bestaan.

Dat mais goed werkt als dikmaker is dus absoluut een fabeltje.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:12

SaintAissa schreef:
Mais is GEEN voer voor paarden. Het is zeer moeilijk verteerbaar door de grote hoeveelheid vetten.

Nu spreek je jezelf wel tegen; vetten veroorzaken geen hoefbevangenheid en zijn bovendien prima om een paard op gewicht te krijgen. Maar in mais zit nauwelijks vet, vooral veel suikers/zetmeel.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:42

De mijne heeft overdag onbeperkt kuil, snachts een hoopje of een net en voor de rest 2 kilo biks en 1 kilo mueslie.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:51

Bij mijn dravertje werkt het beste weinig brok ( krijgt 2 x daags halve schep brok ) maar genoeg ruwvoer van goede kwaliteit. En daarbij iedere dag genoeg beweging, anders gaat ze stressen en valt ze juist af. Zelfde bij meer brok dan maakt ze zich alleen maar druk en valt af.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:13

Nina_rex schreef:
SaintAissa schreef:

Nu spreek je jezelf wel tegen; vetten veroorzaken geen hoefbevangenheid en zijn bovendien prima om een paard op gewicht te krijgen. Maar in mais zit nauwelijks vet, vooral veel suikers/zetmeel.

Nee, je begrijpt het niet.
Nog een keer goed lezen: Het is zeer moeilijk verteerbaar door de grote hoeveelheid vetten EN de hoge hoeveelheid suikers werkt hoefbevangenheid in de hand.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:20

SaintAissa schreef:
Nog een keer goed lezen: Het is zeer moeilijk verteerbaar door de grote hoeveelheid vetten EN de hoge hoeveelheid suikers werkt hoefbevangenheid in de hand.

Vetten zijn goed te verteren voor paarden dus dat is geen probleem. Maar het gehalte aan vet is niet zo heel hoog van mais, volgens mij iets van 5%.
Mais bevat inderdaad wel veel zetmeel.

Ik denk echter dat dit gaat om snijmais waarbij de gehele plant gehakseld is en daarvan is het zetmeelgehalte lager.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:55

fransje23 schreef:
SaintAissa schreef:

Vetten zijn goed te verteren voor paarden dus dat is geen probleem. Maar het gehalte aan vet is niet zo heel hoog van mais, volgens mij iets van 5%.

My point exactly. Knipoog

Ik heb vroeger ook wel maisvlokken gevoerd om mijn paardje extra te laten aankomen (achteraf gezien kreeg hij toen gewoon veel te weinig hooi...). Tegenwoordig gebruik ik daar liever vetrijke voeding voor, Subli EM vind ik een ideaal product. Heeft iets van 42% vetgehalte.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:11

Ook bij paarden is er net als bij mensen een verschil tussen vetten die wel en niet verteerd worden. Mais bevat veel onverteerbare vetten...
Als de onverteerbare mais terecht komt in de darmen, kan dat zelfs voor koliek zorgen.

En als jullie met mijn ervaringen geen genoeg en nemen:
Eventjes googelen en je zult zien dat overal geadviseerd wordt om geen mais te geven om een paard dikker te krijgen.

Bij een paard dat te mager is, is het veel verstandiger om even bloed te laten nemen en te kijken of er problemen zijn.
Vervolgens zet je hem op een "spelt- dieet" zodat zijn gehele spijsvertering weer tot rust kan komen.

Na 3 weken alleen maar spelt, ga je weer over op gewoon voer. En daarmee bedoel ik geen vitamineerde muesli's want die zijn veel te belastend voor lever en nieren. Gewone recreatiebrok / muesli, zonder toevoegingen.

Een maand geleden nam ik een paard mee naar huis dat zeker 50 kilo te licht was. De vorige trainer zei dat hij niet zwaarder te krijgen was. Inmiddels heeft hij een prachtige glans en is er zeker al 30 kilo bij. Nog 2 weekjes en hij is weer prima op gewicht. Zonder dat er een maisvlokje aan te pas is gekomen...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:35

ik heb een aantal boeken van Dr. John Kohnke, deze man heeft allerlei soorten voer onderzocht en tabellen bij gegeven.
Dit is wat hij over mais verteld (echter wel geplet mais):
gebruikt als: energie
energie level: zeer hoog
Eiwitten: laag
vezels: zeer laag
calcium: zeer laag
Fosfor gehalte: zeer hoog
voordelen: hoge energie voor performance paarden, smakelijk, verteerbaar. Hoog in vit. A, vit. E
nadelen: kan niet alleen gevoerd worden, laag in essentiele amino zuren, in het bijzonder lysine.
selectie: schoon. Geplet gedroogt mais, te gebruiken in 2 weken
methode van voeren: verslechterd als je het te lang opslaat. Gematigt in paard zijn voer intorduceren.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:37

fransje23 schreef:
SaintAissa schreef:

Ik denk echter dat dit gaat om snijmais waarbij de gehele plant gehakseld is en daarvan is het zetmeelgehalte lager.

ja klopt, daar gaat het ook over ja.

ValerieMerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 19:03

Ze krijgt een hooi net vol me hooi en nu 1 3/4 biks !:D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:33

1 hooinet per dag..? Nors opkijken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:26