Hebben jullie dat nou ook altijd? Discussies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Re: Hebben jullie dat nou ook altijd? Discussies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:29

*stomme typo*
[/quote]
en dit soort antwoorden krijg je dan altijd Knipoog
dat verschil zegt me niets en weet de verschillen niet tussen de mensen.
sorry, maar ik weet er dus niets van en wil wel graag weten waarom vordat ik sielig ga roepen.
snap je Bloos[/quote]
nou Rijpaarden worden voornamelijk gehouden door mensen met paarden, koerspaarden worden voornamelijk gehouden door paardenmensen Lachen

rijpaarden zijn er voor de knuf, de lief, de setjes, de leuk.......... koerspaarden moeten ergens een keer de kosten gaan dekken.......... dus de eigenaar gaat daar heel anders mee om, eigenlijk veel zuiniger......... want het is zijn geld Lachen[/quote]
oke, dank je, ik begin het te snappen, Ja
maar zuinig zijn is toch niet op je 2e al op een paard gaan zitten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:32

ik maak me meer druk om al die 4 jarige die door een ruiter met overgewicht constant op de volte worden gereden omdat het dier onder ze uitrent.............

@ gekvanfleur............ tis maar net hoe je erop gaat zitten of erachter gaat hangen...........

lange stukken rechtuit in een gang (galop of draf) is vele malen minder belastend dan een B proef voor een 3,5 jarige Lachen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:36

het dier kan dus eigenlijk zijn natuurlijke behoefte(rennen, draven) combineren met de sport.
thanks voor je uitleg trouwens, zo kan je alles nog eens van 2 kanten bekijken. OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:42

Yep Lachen het voordeel van dit op jonge leeftijd doen is dat je gelijk weet of ze wel of niet geschikt zijn voor de sport.......... en ze dus ook op jonge leeftijd, zeg 3 of 4 uit de sport gehaald worden mogen ze het om wat voor een reden niet redden en dan dus als recreatiepaard verder hun leven doorgaan......... wat natuurlijk ook helemaal niet verkeerd is Lachen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:46

oke, weer wat geleerd!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:53

KiWiKo schreef:
ik maak me meer druk om al die 4 jarige die door een ruiter met overgewicht constant op de volte worden gereden omdat het dier onder ze uitrent.............

@ gekvanfleur............ tis maar net hoe je erop gaat zitten of erachter gaat hangen...........

lange stukken rechtuit in een gang (galop of draf) is vele malen minder belastend dan een B proef voor een 3,5 jarige Lachen

ziezo dat is wat ik dus ook denk en vroeger in het topic vermelde. rijpaarden worden behoorlijk belastend getraind en dan puur uit het punt van krachten die inwerken. De rijpaarden worden onmiddelijk dressuurmatig gereden (de meeste toch) dus cirkels, buiging, ... wat heel belastend is. doe dit op 2 jaar en kans is groot op behoorlijk slijtage. Renpaarden worden idd meer op rechte stukken getraind in een bepaalde gang, moeten minder overgangen maken, minder gewicht op de rug,... Deze paarden staan daarnaast ook behoorlijk in conditie, meer dan het gemiddelde rijpaard, vet is niet te bekennen, enkel spier, dus dit maakt ook alweer iets minder belasting. daarnaast heb ik weinig renpaarden tot hun 15 zien koersen (geen denk ik), daarna gaan ze of de fok in, of leven als recreatiepaard. En heel wat gewoon slacht (hier toch).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:56

slacht kan voorkomen als ze niet geschikt zijn als recreatiepaard....... een handelaar bied nog altijd meer dan een slager Lachen

de meeste trainers hebben hun vaste handelaren waar ze hun paarden die uitgekoerst zijn aan verkopen.......... MITS handelbaar voor de gemiddelde koper Lachen

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:07

Vroeger had mijn opa een draver fokkerij, en ik weet dus niet beter dan dat deze paarden jonger beleerd worden dan rijpaarden. En inderdaad krijg je vaak te horen dat het helemaal niet goed is. Ik negeer het maar..
Zo af en toe gaan we nog naar duindigt toe en ik geniet dan gewoon meer als dat ik naar een wedstrijd dressuur of springen kijk.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:34

het probleem is dat meeste mensen niet beter weten doordat ze altijd negative beelden zien op tv en verveelde verhalen in media lezen, maar gelukkig zijn er ook veel mensen die de tijd nemen om het te vragen aan mensen of om zichzelf er in te verdiepen (ga zo door!!). En ook als je het rustig uitlegt met diverse voorbeelden beginnen ze het eindelijk te begrijpen, verder is NL absoluut geen ren-drafsport land en dat zal het ook nooit worden dus deze discussies zullen erg lang voortgaan daar.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:34

Ik zou eens een paar keer gaan kijken op een renstalletje, vraag om informatie etc etc. je zal een ander beeld krijgen.. daaarbij.. gaat r bij mij ook ineens een belletje rinkelen, Ik kan me ook meeer bekommeren om een duitse amazone die haar paard inelkaar slaat.. ipv een 2jarige een rechte lijn mag af knetteren;) Ik ben blij met de manier van werken met de renpaarden, het is totaal paardvriendelijk, problemen worden uit de weg gegaan.. geen gevaar opgezocht. en ja dn als 2jarige koersen, als je daar (zoals de meesten) op precies dezelfde manier omgaat zoals, opletten, alles checken, en weten wanneer je 2jarige er klaar voor is, is er een heeeeeel klein risico dat het fout gaat, en is het beestje er niet klaar voor? nou dan word hij nog lekker een half jaartje in t land gegooid, om daarna weer rustig te beginnen.. Ik vind het Geweldig om mee te maken.. Alles in zoveel rust, en metde jonge paarden zoveeel geduld.. klaar is klaar .. niet klaar is nog even met rust laten..

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 08:42

Ja, dat vind ik ook. Er wordt zo relaxed met ze omgegaan.
En daarbij, wat doet een jong paard nou liever dan dat waar hij voor geboren is? Lekker rennen, dat doet ieder jong paard graag, niet alleen dravers en Volbloeden. En hoeveel gewicht zit er nou helemaal op? Niet veel.
En de tijd die er in ze gestoken wordt, is meestal veel meer dan een gemiddeld ander paard.

Ik heb ook vaak gehoort, dat ze sneller volwassen zijn (lichamelijk) dan andere paarden. Sneller groeien en sneller uitgegroeit. Klopt dit eigenlijk?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:56

Allereerst wil ik even zeggen: ik ben geen rensport hater, integendeel, ben er helemaal weg van. Vind het echt één van de gaafste takken van de paardensport Haha! Maar ik heb wel moeite met de jonge leeftijd waarbij de renpaarden worden ingezet. 2 jaar is gewoon te jong, een paard is dan nog niet uit gegroeid en daardoor is het beenwerk kwetsbaarder. En de benen van een renpaard krijgen heel wat te verdragen met die snelheden. Neem nou het voorbeeld Barbaro, super renpaard maar vreselijk wat er met hem gebeurd is. Ik kan het dan niet laten om te denken van "wat als ze hem wat meer tijd gegunt hadden?" Dan was zijn beenwerk volgroeid geweest en dus sterker en hadden zijn benen zijn snelheid misschien wel kunnen trekken?

Ik zie rensport liefhebbers vaak klagen over het slechte imago en de commentaar die er gegeven wordt, maar misschien zou het daarom wel een hele stratische zet zijn om de leeftijd van renpaarden wat op te schorten. Beter voor het imago, naar mijn idee minder beenbreuken op de baan, kortom minder negatief nieuws rondom de rensport. En natuurlijk gezonder voor de paarden, stel je voor dat we nog langer van Ruffian hadden kunnen genieten, of Go For Wand, of George Washington, ik denk serieus dat de rensport dan nog een stuk leuker wordt dan het nu al is.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:47

Ik zie vaak zat mensen die zogenaamd netjes wachten tot het paard 4 is en hem dan vanaf dag 1 met zn hoofd tussen de voorbenen trekken, zonder training op te bouwen gelijk verwachten dat hij alle ingewikkelde (dressuur)pasjes kent...
Van deze paarden zie ik er weinig meer van terug als ze 24 zijn en dat is mijn draver inmiddels wel geworden, hij wordt nog 4x per week bereden (western weliswaar) en doet het nog prima.
Ik ben overigens een leek op draf/rensport gebied, maar omdat ik me heb laten vertellen dat mijn paardje vroeger ook gekoerst heeft, neem ik dan maar aan dat hij ook vroeg begonnen is....

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:51

het ligt aan het paard, late paarden starten soms pas als ze 4 zijn... dus ja.. misschien is je paard vroeg gestart , misschien niet..

jorik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:02

Ik heb in engeland een tijdje stage gelopen op en draf/renstal, zij combimeerde de twee verschillende sporen.
Ik stelde de trainer en fokker dezelfde vraag ''waarom zo jong?"
Het andwoord van beide was:

Draf en renpaarden zijn lichaamelijke en geestelijk sneller volwassen in tegenstelling tot de ren arabier of de gezelschaps ijslander die wij hier hebben staan.
Verder geld er een groot punt, Hoe jonger het paard hoe sneller,
Paarden van rond de 3jaar zijn vaak op hun top, wil je hun in groote races mee laten lopen moeten zij veel race ervaring opdoen alvorens zij naar ascot of elke andere grote race kunnen.
Bij dravers word er op 1,5 ajrige een fillyrace gehouden, 3 koersjes en dan nog een seizoen het land op. het jaar erop begint het groote werk.
vaak neemt de snelheid zo snel af dat een jong paard snel zijn geld terug moet verdienen. Het blijven paarden die de kost moeten verdienen van hun baas en iedereen die ze op stal een vriendelijke aai geven.

Of ik het ermee eens ben laat ik in het midden.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:43

ja dat is het buitenland waar je het over hebt, hier gaat het toch heel anders (in nl) daar gaat het hobbymatig er is nog geen 1 2jarigen koers geweest dit jaar, ivm te weinig inschrijvingen.Zien we toch dat het niet alleen om geld gaat. Ascot is daarentegen niet te vergelijken met nl, kijk naar de 2jrigen die daar lopen, zijn groot en breed al.. sterker en zekerder op hun benen.

jorik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:04

Ben alleen maar blij dat het hier anders is. Was ook niet als vergelijking bedoeld. Wilde er alleen mee zeggen dat idd zeker de engelse heel volwassenzijn voor hun leeftijd en dat dus anders ligt dan bij een ander ras. Ben het er namenlijk zeker mee eens dat het erg jong is. Maar dat verpestingen van aarden in ELKE tak van sport voorkomt. Overal zitten slechte en goede tussen.

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:49

ach alles is altijd zielig.... dat vind ik zielig...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:12

jorik schreef:
Ben alleen maar blij dat het hier anders is. Was ook niet als vergelijking bedoeld. Wilde er alleen mee zeggen dat idd zeker de engelse heel volwassenzijn voor hun leeftijd en dat dus anders ligt dan bij een ander ras. Ben het er namenlijk zeker mee eens dat het erg jong is. Maar dat verpestingen van aarden in ELKE tak van sport voorkomt. Overal zitten slechte en goede tussen.

Elk paard is pas volgroeid als hij 6 jaar is, maakt niet uit welk ras. Dat een paard er volwassen uit ziet wil nog niet zeggen dat hij ook werkelijk al volgroeid is, de botgroei is voor elk ras gelijk.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:30

ik heb ook wel eens gehad dat van die mensen zeiden van wat een mooi paardje, wat voor ras is het? En als ik dan zeg dat het een draver is dan zijn ze snel weer stil met zo'n uitdrukking van ja, een draver kan helemaal niks! Daar baal ik zo van hè, want als je maar veel geduld hebt dan kunnen dravers net zo goed nette proefjes lopen als een kwpner, alleen kost eht gewoon meer moeite!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 21:12

En al zouden ze niet netjes een proefje kunnen lopen. Dan betekent dat nog niet dat ze niks kunnen. Misschien is eht wel een supergoede tölter. Dat kunnen die KWPN-ers niet Knipoog
Voor veel mensen is dat het enige dat telt: een paard moet goed zijn in dresuur of springen, desnoods in western, anders is het geen goed apard. Zo denken veel mensen bij ons op de manege er helaas ook over. Als jij je paard niet netjes in de krul kan rijden, kan je niet rijden. Maar o wee, als ze toevallig een keer naar buiten willen met hun dresuurkanon, dan ben je ineens wel goed genoeg. Want "jou paard is zo braaf, en die van mij is heel schrikachtig buiten".

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:48

zo is het maar net, en een draver kan ook wel ver komen. Erg irritant vind ik het gewoon, altijd zo neerbuigend over dravers maar moet je eens kijken hoe graag ze voor je willen werken!

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:29

Er is toch ook een Orlov draver die heel hoog in de dressuur loopt? (Olympische Spelen geloof ik)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:31

jappeloupe was een halve draver............ beste springpeerd wat de wereld ooit heeft gezien

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:38

niet alle tweejarigen koersen, er zijn ook veel eigenaren die dat niet willen. Daarbij is niet elke tweejarige klaar om te koersen lichamelijk en die mogen gewoon lekker op het land doorgroeien tot hun derde jaar. Daarbij lopen tweejarige renpaarden geen lange koersen maar alleen sprints en dat dan nog alleen in het late voorjaar en de zomer, vaak niet meer dan drie keer per jaar. in de training worden deze dieren bijna nooit voluit gereden.

Bij mij op een dressuurstal worden hengsten klaargestoomd voor de hengstenkeuring als ze 2 zijn! En dan moeten ze elke dag in de stapmolen, worden de ene dag gelongeerd en vanaf december (dus eigenlijk als ze 2,5 zijn) worden ze ook gereden. En dan moeten ze elke week dus flink aan het werk.

Renpaarden lopen maar een paar keer per jaar een koers, de rest van de tijd worden ze gewoon rustig aan een beetje rondgereden. Snelheid wordt met mondjesmaat gevraagd en nooit lang achter elkaar. Ik snap al die commotie niet. Mijn exrenpaardje is 16 bijna, superdroog op de benen. Heeft tot zijn vijfde gekoerst in Duitsland, daarna horseball gespeeld tot zijn 12e ofzo en is nu met een nieuwe carriere in de dressuur bezig. Nog nooit een dag kreupel geweest. Daarentegen staan veel dressuurpaarden op hun vijftiende er al bij alsof ze 25 zijn.