Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:38

Het is ook gewoon enorm zwaar, dat langzame galopperen. Het lukt wel met die van mij, maar wel met de neus op de borst (en dan heb ik geen contact meer). Mijn kwpner is toch een stuk makkelijker.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:58

Het is ook niet zo heel onlogisch natuurlijk. Als je het biomechanisch bekijkt heeft de draver een voorkeur voor stuwen. Stuwen zorgt voor tempo, maar is iets wat je natuurlijk dressuurmatig niet wilt, want je werkt toe naar dragen. Om een lichaam dat niet bij voorkeur draagt om te scholen tot dragen is hartstikke zwaar. Ze moeten leren anders hun benen te gebruiken en dan zit er ook nog iemand op. Als ik bekijk hoe gemakkelijk de 23 jarige kwpn-er hier uit stilstand gaat zitten wanneer ze weg schiet en dat vergelijk met mijn merrie die ook hard weg kan, maar dan echt stuwt, snap ik wel dat een kwpn-er makkelijker dergelijke oefeningen uit voert.

Wij stappen heel veel en werken daar aan de zijgangen en gymnastiek. Ik merk dat dat zo'n aanwinst is voor het dragen in de draf en galop, dat ik echt niet zonder die basis zou willen. Mijn merrie was totaal verreden en het heeft een hoop tijd en leerwerk gekost, maar als ik haar nu rij en ze draaft echt goed over de rug geeft dat zo'n gaaf gevoel. En dan gaat het schakelen net zo makkelijk als met een ander type paard. En niets gehaast in de galop, keurig aanspringen en verzameld.
Dit ga je miz nooit bereiken door die galop altijd hard mee te nemen. Je kan ze wel op de rem trekken maar dan ga je langzaam omdat ze niet harder kunnen, niet langzaam omdat dat achterbeen gaat dragen en ze het tempo aan kunnen. En dan krijg je inderdaad stress galopjes wat voor geen van beiden fijn is. Er leiden natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar ik neem bij ons jonge paard nooit de galop mee in de bak, want wil dat eerst de andere gangen goed zijn. Zijn dagen dat we alleen stappen omdat hij daarin al te gespannen is. Maar aan de longe laat ik hem bijvoorbeeld wel galopperen, want dan kan hij even dat achterbeen echt buigen en loopt ie direct een stuk prettiger in draf.

Sorry voor het lange verhaal :P
Hebben jullie nog wat kunnen doen met het warme weer of het gelaten bij afspuiten en wassen zoals wij ;)

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 07:06

Ik heb dezelfde ervaring als jij rianne. Ik werk ook aan de hand en daar is mijn paard ongelooflijk van opgeknapt. Hij is daarvan zoveel sterker geworden! Galop gaat nu ook echt goed, niet meer plat door de bocht, maar gewoon een rustige, beheerste galop.
Het heet worden na de galop herken ik wel, hij dacht eerst elke keer dat ie weer moest aanspringen. Oefening baart kunst, is nu ook over hoor.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:07

Wat leuk dat je ook aan de hand werkt :) Hoewel ik het iedereen kan aanraden zijn er natuurlijk meerdere wegen naar Rome ;) Maar mijn gevoel is dat er te snel naar een andere gang toe wordt gewerkt terwijl het paard er (onder het zadel) nog niet klaar voor is. Dit zie ik ook bij andere rassen hoor. Maar het is zo zonde, want daar wordt het rommelig van, terwijl een goede voorbereiding het halve werk is :)

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:04

xSlvna schreef:
Het is ook gewoon enorm zwaar, dat langzame galopperen. Het lukt wel met die van mij, maar wel met de neus op de borst (en dan heb ik geen contact meer). Mijn kwpner is toch een stuk makkelijker.

Meen je die nou? :')

Mijn draver kan heerlijk rustig galopperen, heeft een keertje zelfs zo rustig gegaloppeerd dat mijn instructrice toen der tijd zei: "Zo, dressuurpaardje in de dop."

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 20:35

Bella kan ook zoooo traag galopperen, maar die 'valt' dan nog wel eens in een 4takt. Ik probeer haar dan wel wat meer sprong te laten maken. Maar dat galopje zit wel zoooo lekker :) :D

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 20:39

Ja, die heeft Tammy ook :D

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:15

Toevallig vandaag filmpje gemaakt (om de fleshouder en het telefoonhoesje te demonstreren..) :-)
:D

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:25

Ziet er fijn uit!
Sjapad zie ik nu net, mijne bevalt nog steeds super! Zeker met het warme weer scheelt het zo :) Heb je al meer leuke kleuren?

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:37

Mooie rustige galop! Ben ik jaloers op :j

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 23:12

thnx :D

Ik heb momenteel 10 sjapads liggen die ik meeneem naar de Eper. Alle leuke hippe kleurtjes zijn al weg, maar ik heb echt nog wel een paar echt mooie ertussen zitten, bordeauxrood, grijs, creme, legergroen, dusss kom maar even kijken in m'n kraampje :D

[edit]
Hola, haha dacht dat ik dit in een ander topic postte.
Namelijk die van de Eper 4daagse, waar ik met een kraam sta. :D

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 02:45

Misschien een verschil dat ik een 24/25 jarige heb, die ik pas ben gaan rijden toen ze 20 was en gaan trainen toen ze 23 was. Ervoor nooit serieus mee getraind. Maar oke, ze kan het bijna, ik train gewoon te weinig.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:59

Ik zit er elke keer naar te vissen, maar dit is dus echt de enige ervaring die je hebt in het rijden met een draver?

Dan vind ik het echt zeer storend dat jij advies geeft in topics wat ook nog eens overkomt alsof je zeer veel ervaring heb met dravers, ik vind jouw manier namelijk het uiterste van wat ik iedereen zou adviseren en begrijp nu ook wel waar dat advies op gebaseerd is. Mensen adviseren hun draver te laten rennen om galop aan te leren zorgt ervoor dat er weer 10 topics op Bokt verschijnen met mensen die hun draver niet meer onder controle hebben en dat draagt dan alleen maar weer bij aan het vooroordeel wat ik( en volgens mij meerdere hier) , proberen weg te halen .

Misschien vind iedereen in dit topic mij nu heel erg onaardig, excuses :o . Maar ik wil het toch even gezegd hebben: Ik vind dat iedereen met zijn eigen paard moet doen wat hij of zij wil, ik heb zelf meerdere gedachtes over het trainen van een paard en ik weet zeker dat het niet de enige manier is! Ik sta dus altijd open voor andere visie's.
Wil mezelf absoluut niet zien als expert, of anderen mijn visie opdringen, maar ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik als ik mensen advies geef een goed onderbouwde achtergrond heb, ik vind niet dat je mensen advies moet geven gebaseerd op 1 jaar een draver trainen die blijkbaar het ook ' nog niet echt kan' .

Dan denk ik gewoon: misschien moet je zelf eerst nog het een en ander leren, of iets genuanceerder zijn in je advies en niet in verschillende topics( want het valt mij al langer op...) , jouw visie presenteren als de beste manier :o .

En ik lijk nog wel zo aardig, misschien pas ik gewoon beter niet in dressuurtopics, ik zal mij weer in de meeleesstand begeven voordat ik eruit geschopt word door iedereen :+

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:23

Ruitje, ben ik het mee eens.
Helaas heb ik mijn paardje wel op lange stukken laten galopperen om het hem goed te leren. Zo had hij de vrijheid en kon hij zijn balans vinden. Dit vond hij makkelijker dan in de bak. Ik heb hem altijd onder controle gehad, maar hij wilde soms wel snel gaan. Niet elke draver is hetzelfde en ik denk dat jij op een groot vlak ook helemaal gelijk hebt. Maar bij mijn draver werkte rustig toen der tijd niet. Ik denk dat die van mij een geval apart is :').

Overigens kan hij nu heerlijk rustig galopperen, we hebben daarna veel in de bak geoefend en dat heeft hem ook goed gedaan. Hier spreek ik wel over 8-6 jaar geleden. Sinds een tijdje rij ik hem alleen maar buiten, lekker ritjes maken.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:33

Oh nee hoor, ik heb er ook twee gehad die ik het op de baan geleerd heb omdat ze het op de volte niet konden. Volgens mij heb je voor elke regel uitzonderingen, zeker bij dravers, daar heb je voornamelijk veel uitzonderingen :')

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:43

ruitje schreef:
Oh nee hoor, ik heb er ook twee gehad die ik het op de baan geleerd heb omdat ze het op de volte niet konden. Volgens mij heb je voor elke regel uitzonderingen, zeker bij dravers, daar heb je voornamelijk veel uitzonderingen :')
Inderdaad, ik denk dat het ook gewoon aan het type draver ligt die je hebt. De mijne vindt het nog steeds moeilijk om in een volte te galopperen. Maar met de juiste ondersteuning gaat het prima met hem. Zodra hij op een volte gezet wordt tijdens de galop, gaat hij een tikje langzamer. Ook valt hij met longeren teveel naar binnen, dit heb ik nog niet echt verholpen. :') Maar elk paard is anders, zo ook elke draver. De mijne is trouwens wel al 17. :j

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:08

Ik was juist zo lekker bezig met de galop.. Uit de rust proberen aan te galopperen, en dat ging super de laatste tijd.. Maarja nu minimaal 2 maanden rust := en dan weer bellen met de da. Dus eer ik weer erop zit!

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:15

Balen Celien!

Vandaag veel gereden op zit, even wennen maar aan het einde deed hij het top!
Hij maakt nu eindelijk zijn passen af, en er zit meer rust in. We zijn er nog niet, maar we komen er wel!

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:22

Celien gaat even de Jackpot winnen en dan Sophie kopen, komt helemaal goed :') .

Lekker he, als ze lekker lopen, ik vind het voldoeningsgehalte bij een draver altijd zo groot, je kan zo blij zijn met kleine verbeteringen :)

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:25

Jaa! Want dat meisje komt niet heel vaak, gewoon als ze tijd en zin heeft (heb elke week les op de RV, en zij helpt me altijd paar weekjes voor wedstrijd), en ze zag hem lopen en vond dat ie alweer vooruit ging.

En zij vindt het ook gewoon knap, want ze zijn niet gebouwd voor echt dressuur, maar ze doen t wel :).
En rennen? Ach, gister op buitenrit geweest, lang zandpad en dan mag het van mij eventjes.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:37

Dat vind onze ruin ook zo gaaf, even hard rechtuit en laten zien dat ie sneller is dan de KWPN-er van ons stalgenootje. Ik durf hem nog niet voorop te laten want ben bang dat we dan nooit meer stoppen als ie even de smaak te pakken heeft :P Maar ook in het bos kan ie keurig op een volte rustig galopperen, dus knappe kerel :)

Mijn merrie heb ik gister weer eens aan de hand gewerkt en merk dat ze redelijk sterk aan het worden is. De travers lijkt steeds makkelijker te gaan, dus dat is leuk :) Rijden gaat af en aan, als ze te fris is moet ze eerst dat kwijt voordat de focus er volledig is. Maar goed, ik heb geen haast dus van mij mag ze.
Mo is aan de hand het tegenovergestelde, die kan zich zo gemakkelijk in alle bochten wringen, maar recht en rustig stappen is veel lastiger, helemaal in de grote bak buiten. Echt leuk om te zien hoe groot hij wordt wanneer hij moet verzamelen en wanneer het kwartje valt hij zo gaaf kan lopen :)
Zien jullie de dravers ook anders gedragen onder andere ruiters? Mo is bij mijn zusje die nog niet zo ervaren is onwijs braaf en bij mij iets minder voorzichtig :P Niet gemeen ofzo, maar hij weet precies wat hij bij wie kan maken.

Balen Celiien, hoe gaat het nu? Zit er wel een stijgende lijn in het herstel?
En Ess_Ramona, super! Kijkt jouw paardje dan ook zo tevreden en stiekem wat trots na zo'n fijne rit?

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:41

We zijn pas drie weken onderweg.. Naar Bodegraven geweest, toen naar Bodegraven gemoeten (paard wilde niet trailer), en gister hier gekomen.
Eerste keer was t buigproeven Ed, uitverdoofd en zaten irritaties op knie en kogel. Verder zit er ook iets in de aanhechting van de tussenpees, maar daarvoor had ik dus terug moeten keren naar Bodegraven voor een extra echo :+ dat gaat hem binnen korte tijd niet worden, dus hij heeft gister op stal ingespoten in knie en kogel. Nu 2 maanden rust en dan kijken hoe hij loopt en of er eventueel alsnog een echo nodig is. Maar dat dus :+

En jaa cath, maar dat meen ik. Als ik opeens een dikke jackpot wint is dat paard voor mij :+ vind haar zo gaaf _O- maarja dat zei ik al toen je haar uitlaadde :+
Laatst bijgewerkt door Celiien op 12-06-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:42

Je bent goed bezig Rianne! Hoeveel paarden/Dravers heb jij?

Calli is gek op kinderen, dus voor kinderen is ie heel lief. Laat ze niet alleen met hem, maar ze kunnen alles met hem. Bij vreemde volwassenen is ie wisselend. Hij heeft mensenkennis denk ik. Hij pikt snel mensen uit die hij niet aardig vindt. En die mogen m dan niet knuffelen ofzo. Maar hij vindt veel mensen wel aardig (slijmbal is t soms :').

Haha jaa, en dan ga ik afzadelen en loopt ie achter mij aan van :"Ik was braaf he? Vond jij het ook"?

Klinkt heftig zeg! Misschien overheen gelezen, maar hoe komt t?

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:46

Tjah, komt die:
4 weken terug bijrijdster op dinsdag gaan rijden. Vanuit het niets: 180graden draaien, steigeren, rennen draaien steigeren etc. Woensdag, donderdag en vrijdag hetzelfde. Hij liep toen nog nĂ­et kreupel. Vervolgens op zondag eerst gelongeerd kijken if we wat zagen, rug gevoeld niks aan de hand. Ik er weer op en precies hetzelfde. Alleen toen ging hij ineens hinken tijdens t riedeltje wat hij afwerkte. Eraf en toen Bodegraven gebeld, maar die wik eerst dat been goed hebben voor we kijken naar rug. Hij zit sws goed vast bij zn heupen!
Zadel is net nieuw, tandarts pas geweest. Bodegraven kon daarin ook niks ontdekken (vond dat het zadel ook super lag)

Maar goed dat is dus latere zorg, eerst het been :=

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:49

We hebben twee op stal staan. De mijne, merrie van 19 (weet ze zelf niet :P ) en eentje van mijn zusje (was eerst van mij en een vriendin omdat we een tijdelijk paard nodig hadden anders stond de mijne alleen, zou de verkoop in gaan, maar zusjelief heeft deel overgekocht van vriendin). Dat is een 6 jarige ruin, hele slimme, knappe, flinke kerel. Ik help hun en pak hem er af en toe bij. Hij heeft lichamelijk wat minder beperkingen als mijn merrie, dus dressuurmatig kan je dan weer een stapje sneller. Zou er stiekem wel weer een projectje bij willen, maar het onderhoud he ;)

Bij Mo gaan zijn oortjes zo mooi hangen als hij echt geconcentreerd aan het werk is. Daarna is ie mentaal helemaal op en spelen we vaak nog even met hem, zodat ie ook zijn benen kan strekken. Tenminste, wanneer we alleen in stap gewerkt hebben (onder het zadel en aan de hand).

Heftig Celiien, lijkt me ook stressvol als je al kreupele paard niet de trailer in wil.. Hopelijk helpt het inspuiten :)