[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:38

Ik vind Racer zo leuk paardje he. Een van mn favo dravers

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:51

Haha thanks :D
Ben ook nog steeds ontzettend blij met hem, hij doet alles, is altijd vrolijk en mankeerd (*even afkloppen*) nooit wat :j

Merk wel dat hij nu wat ouder begint te worden, maar dat is vooral rust. Rust in z'n hoofd en rust in z'n lichaam. Soms een beetje raar, zeker als ik hem naar voren móet pushen, maar na die jaren eigenlijk ook wel lekker :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:51

FireAndIce schreef:
Wendy,hoeveel lucerne voerd jij bij als het nodig is?

Een paar handen. Ik geef momenteel Pavo Daily plus bij, heb voorheen wel Hartog Luzerne gegeven. Maar voldoende hooi is echt de basis. Je moet ze niet met biks dikker willen krijgen.

Ilse, niet elke Draver is van het type van Racer, he :+ Wij hebben er ook wel gehad die nooit rond zullen worden, is gewoon het type niet. Tammy was ook nooit echt dik. Zelfs toen ze drachtig was, had ze een heel bescheiden buikje. :)

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:55

Nee dat snap ik :+
Ik weet ook dat ik het rijtechnisch met Race onwijs getroffen heb, maar wees eerlijk, toen ik hem net had en hij net 4 jaar was was het ook een latje :D

Maar ik ben wel van mening, dat als een Draver zo blijft, je je wel af moet vragen of hij geschikt is om te dragen/hard werken onder het zadel :)

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:02

Overigens klinkt dit misschien heel negatief oid, maar ik bedoel het echt niet vervelend hoor :)
Heb alleen in al die paardenjaren nu al zo veel om me heen gezien dat ik een duidelijke eigen mening (ook over Dravers :D ) heb gevormd :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:41

Kyara is 7,5 jaar en nog maar een halfjaar onder het zadel en wordt gemiddeld 4-5 x per week gereden
Dat varieert van een halfuur tot een uur,dus hard werken hoeft ze niet.
Verder longeer ik haar ook vaak,ook voor het rijden.
Haar spieren zijn nog in opbouw,maar dat gaat juist beter!
We gaan haar eerst laten wennen aan het bijvoeren,en vooral meer hooi/kuil.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:01

Ik vind dat dravers vaak zo'n 'overgangsfase' hebben, waarin ze hun spieren kwijt raken en nog geen nieuwe hebben. Ik zie heel veel paarden echt een 'dip' hebben in hun overgang van racemonster naar bakmonster :) .

In Black was trouwens ook een ielert... misschien zit het gewoon niet in haar genen om een bodybuildertje te worden :) .

Ik zou trouwens echt uitkijken naar een andere stalling als er niet voldoende gevoerd werd.... is toch te gek voor woorden :+

Ilse, wat leuk weer eens een foto te zien van 'm... t blijft een enorm mooi paard!!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:25

In Black is Kyara's vader,dus ze kan idd zijn bouw hebben.
Jammer dat ik nergens foto's kan vinden van hem of haar moeder Morning Star S

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:29

Zou helpen hoor, vaak zie je gewoon dat een hengst of merrie bepaalde type's doorgeeft... Je kan niet altijd iets erin trainen :) . Vind haar verder absoluut niet schokkend eruitzien, ik zou wel eens willen weten waar ze over een jaar is, waarschijnlijk herken je dr dan niet meer ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:23

Calli is volgens de DA iets te dik, maar al wel goed in de bespiering :).

Morgen eindelijk springen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 03:30

Een mager paard en een onbespierd paard is inderdaad wel iets heel anders. Want mager vind ik haar totaal niet, onbespierd wel. Althans, weinig bespierde bovenlijn en billen. Is wel vrij typisch voor dravers denk ik, zeker in het begin van een omscholing. Veel lange spieren die moeten worden getraind tot korte spieren. Zeker als je daar niet heel erg op focust en gewoon fijn recreatief rijdt kan dat even duren, omdat ze niet direct de aanleg daarvoor hebben. Maar heel eerlijk zie ik liever dat dat wat langer duurt, dan dat een paard gedwongen wordt in een houding en de opbouw van spieren geforceerd wordt...
Nu ben in gezegend met een merrie met een volle hals, dus mag niet klagen :P

Wat je ook bij kan voeren om voller te maken is bietenpulp of maismeel, maar let bij beide wel op dat het goed en lang genoeg geweekt is anders kan het verstoppingen veroorzaken. Maar ruwvoer moet de basis kwa voer zijn. Je kan ook nog kijken naar het voeren van muesli ipv gewoon biks. Voordeel van muesli is dat de paarden gestimuleerd worden om goed te kauwen en dus een betere speekselproductie, wat weer voor betere opname van de voedingsstoffen zorgt. En eerst ruwvoer en als de maag wat gevuld is pas krachtvoer, dat zorgt ook voor een betere opname.

En een gedwongen foto-spam van het andere monster:
Afbeelding
Afbeelding

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:05

Bedankt voor de tips Rianne! :)
En misschien krijgt Kyara wel nooit een"dikke kont" :P

Rebellin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:16

Toen wij in juni Ychella kochten was ze ook mager en onbespierd en na een half jaar ziet ze er inderdaad al heel anders uit. Ze wordt iedere dag gelongeerd in de manege en dan mag ze ook een tijdje los rennen en gek doen en woensdags hebben mijn dochtertje van 11 en nichtje van 14 rijles op haar. Om de dag gaan ze met haar een end wandelen door het park of in of buiten het dorp. Vanaf april (mits het weer het toelaat) gaat ze weer fijn de wei in en worden de buitenritten in en om ons dorp weer opgepakt en gaan we ook weer af en toe met haar in het Lauwersmeergebied rijden.
Ze vindt water leuk en dressuur en ook sprongetjes maken, alleen het laatste vindt ze af en toe nog wat eng, toch als ze springt dan springt ze enorm hoog.
Alleen galopperen... aan de longeerlijn en los doet ze het wel maar onder het zadel wil ze het dus nog steeds niet.

Exito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:31

Hier ook eerst moeten werken aan bespiering en het wat dikker worden alvorens hij mij dragen kon.
Echt een dikkerd zal Gilio nooit worden. Hij krijgt genoeg ruwvoer (hij eet het meest van de hele manege hihi)
Ik heb een hele fijne veearts die mij ontzettend geholpen heeft door adviezen te geven hoe ik hem het beste sterk krijg. Zo raadde hij mij ook aan om Muscle Impuls te gebruiken. Dat is een supplement gemaakt van vitamines, mineralen en kruiden. Duur potje :roll: dat wel, maar het werkt echt goed. Gilio heeft nu een mooie ronde gespierde kont haha. 3 maanden lang longeren en dit is het resultaat:

Lang en laag ( helpt ook goed als je paard scheef is)
Afbeelding

Misschien heeft iemand er wat aan :D
Voor evt interesse van foto voor die tijd mag je pb sturen.. Zo'n foto stel ik liever niet openbaar..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:52

Je moet inderdaad goed opletten met de voeding en als je veel doet met je paard de voeding ook aanpassen. Zelf voerde ik in de tijd dat we trainden voor klasse 2 endurance naast veel goed hooi ook bietenpulp, 2 kg. basisbrok, een scheutje zonnebloemolie (bij langdurige prestaties worden de vetten als brandstof aangesproken) en luzerne. Dat was nog voor de Subli EM (zo noem ik het nog altijd) op de markt kwam.

Nu staat Salty nog op 1 kg. basisbrok en veel goed hooi, kuil of voordroogkuil, maar wordt ze ook niet meer intensief getraind. :)

Veel paarden zijn ook te dik, dus een goed getraind koerspaard wordt tegenwoordig ook al vaak als 'mager' bestempeld, terwijl dit absoluut niet het geval is. Natuurlijk hebben ze geen gram vet te veel, net als endurance- of eventingpaarden, maar er wordt dan ook een heel andere prestatie van ze verwacht dan bij veel recreatief gereden paarden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:57

Daarnaast is een dressuurmatig getraind paard ook totaal anders in de bespiering dan een paard getraind voor afstanden. Dressuur vraagt om korte krachtige bewegingen, en dus kortere spieren. Afstand, of dat nu op de baan is of in de endurance vraagt om lange spieren. Je kan het vergelijken met een marathonloper en een bodybuilder.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:41

Afbeelding
Afbeelding
Het is ook een schatje :').
Afbeelding
Afbeelding

Hij gaat een spier transformatie volgens mij...
En wat ben ik blij als dat pak haar weg is. Ben benieuwd of zn spieren dan beter zichtbaar zijn :D.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:40

Dan plaats ik ook nog wel even een flauwe foto van vorige week, toen we de nieuwe paddock mochten uitproberen:

Afbeelding

Het hek is alleen een beetje hoog voor Rais :))

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:24

Haha! Kijk! Ik kan er nog over heen kijken :)!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:08

Vandaag gestart met 2 handjes lucerne en handje muesli zonder haver en scheutje zonnebloemolie 2x per dag.
We hebben vandaag ook weer geconstateerd dat ze erg weinig basisbrok krijgt! :( 1/3 schep ;( 2x per dag
en 3x per dag een pluk kuil!(hebben stiekem weer meer gepakt vanmiddag)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:41

Liever meer hooi dan brok.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:39

CarinaR schreef:
Liever meer hooi dan brok.

En meer hooi idd ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:45

Kyara en ik wensen iedereen hier een heel goed *D 2013!!! *D
Afbeelding

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:05

Ik heb sinds 2,5 maand ook een draver! wat is het een lieverd! en ze heet ROSA :D

hier foto's:
Afbeelding
Afbeelding

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:12

leuk paardje