Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:54

Laten rennen werkt hier inderdaad ook niet, dan heb ik een bloedjeheet paard waar ik niets meer mee kan. Vanuit stap of draf aanspringen en weer terug. Vanuit de ontspanning en verzameling, niet erin laten vallen en dan pas terug pakken. :n Kort en diep zodat ze niet kunnen rennen is een fantastisch idee als je ze dicht wil trekken :+

x_Irisje_x

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:41

Sluit me aan bij ruitje en wendy. Ik laat hem een paar goede galoppassen maken en ga daarna weer terug naar de basisdraf. Als ik hem laat rennen dan zit hij op een gegeven moment in een halve draf/galop. Zo leert hij niet wat een goede galop is.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:46

Als ik Kyara laat rennen pakt ze het bit vast en heb ik niks meer te vertellen...
geen goed idee.
Daarna is ze zo heet dat rustig rijden onmogelijk wordt.
Ook wij oefenen paar passen galop vanuit een rustige draf.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:12

Als ik don laat rennen heb ik de achterbenen om mn oren vliegen  _O- tempocontrole is het eerste wat mn instructrice er in aan het drillen is. Tot je erbij neervalt :')

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:36

Oops. Toen ik de mijne kreeg heb ik hem op lange stukken laten galopperen. Veelal ging dit best hard, maar had wel de controle. In het begin was zijn galop zwak, onregelmatig en gewoon vervelend. In de bak galopperen was lastig, voor mijn paard was een 60 bij 30/40 bak net groot genoeg om goed te galopperen. Hij was dan rustig en netjes in de galop. Maar hij kon, als de korte zijde 20m was, teveel naar binnenvallen. Dus met een grote bak hebben we dit opgelost en steeds kleiner gaan rijden.

Nu, 8 jaar later, galoppeer ik amper tijdens een buitenrit. Het zijn nu meer stapritjes en trail rides dan scheurmomentjes.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:41

ruitje schreef:
Rennen is toch geen balans? En ook geen ritme, ik zie een paard wat hard gaat in galop echt geen ritme ontwikkelen. Om balans te ontwikkelen moeten ze juist dragen, en vooral niet vluchten, iets wat ze vaak doen als ze de galop moeilijk vinden. Wij beginnen onder het zadel met 3 passen galop, vanuit een rustige draf aanspringen, drie gecontroleerde sprongen, en zo snel mogelijk terug naar een normale draf. Dan gaan ze galop koppelen aan rust ipv rennen.

Waar is 'hier' ? Hoeveel dravers heb je ingereden vraag ik mij dan af?

Dit heb ik ook moeten doen inderdaad. Veel rustige momenten pakken en rustig laten aanspringen.

Nu springt ie op elk moment rustig aan, en ja, hij vindt het moeilijk, maar dan gewoon rust erin krijgen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:52

Beau_Myrthe schreef:
Hebben jullie ook het probleem dat stap en draf super netjes zijn maar na 1 poging galop ze direct denken bij iedere hulp ik moet RENNENN!!!!! Helaas hier elke keer weer. Hele nette stap, draf en netjes halthouden maar zodra ik een poging heb gedaan met galop wil ze bij alles rennen en loopt ze echt onder me weg. Draf kan niet meer netjes want ze gaat steeds harder. Vreemde is dat aan de longe er niks aan de hand is dan kan alles super netjes....

Precies als Kyara!
Als ik wil aangalopperen doet ze haar oren in haar nek en probeert harder te draven.
Meestal geeft ze ook een paar flinke bokken weg!
Als ik haar longeer galoppeert ze perfekt aan en in een heel mooi tempo.
Als ze dat nou onder het zadel ook zo zou doen... :D
Het maakt niet uit wie erop zit,ze doet het bij iedereen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:11

Hier hetzelfde. Paard was na de galop sneller gaan draven en stappen. En zodra je je been aan wilde leggen ging hij al sneller. Vooral in het begin was dit zo, maar het is er inmiddels helemaal uit getraind.

Eventjes iets heel anders, maar hebben jullie dravers ook last van rotstraal? Na 8 jaar is het bij de mijne teruggekeerd.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:21

Heimdallr schreef:
Hier hetzelfde. Paard was na de galop sneller gaan draven en stappen. En zodra je je been aan wilde leggen ging hij al sneller. Vooral in het begin was dit zo, maar het is er inmiddels helemaal uit getraind.

Eventjes iets heel anders, maar hebben jullie dravers ook last van rotstraal? Na 8 jaar is het bij de mijne teruggekeerd.

Helaas al 2 zweren verder en gevoellig voor rotstraal. Vooral in de herfst/winter :j -O-

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:48

Nee, nooit rotstraal eigenlijk. Wel hoeven die mega hard slijten! Iemand anders ook? Nu staat ie op ijzers voor, omdat hij in 2 dagen tijd met de nattigheid en zand tot op de zool was gesleten :( Nu loopt hij weer lekker gelukkig met de ijzers, maar achter slijt hij ook behoorlijk...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:12

Mona81 schreef:
Nee, nooit rotstraal eigenlijk. Wel hoeven die mega hard slijten! Iemand anders ook? Nu staat ie op ijzers voor, omdat hij in 2 dagen tijd met de nattigheid en zand tot op de zool was gesleten :( Nu loopt hij weer lekker gelukkig met de ijzers, maar achter slijt hij ook behoorlijk...

Kyara's hoeven slijten ook erg snel!Heeft daarom sinds ik erachter kwam hoefijzers.
Ze heeft ook regelmatig rotstraal,als het nat weer is en er veel modder op het land ligt.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:34

oke, mijn huidige draver en mijn vorige waren allebei in het bezit van keiharde, onverwoestbare hoeven! staat dus niet op ijzers, ik was van mening dat dravers vaak juist van die harde stevige voeten hadden..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:37

Ze staan volgens mij over het algemeen bekend om hun sterke hoeven.
Toen we hem net hadden had hij erge rotstraal aan alle vier de hoeven. Kwam omdat hij op de handelsstal op een slechte bedding stond, stro was vies etc. Ook had hij ijzers. We hebben hem er gelijk afgehaald en toen heeft hij sterke hoeven gekregen, ijzersterk. Alleen nu heeft hij linksvoor een beetje een zachte straal. De rotstraal is nu weg, althans grotendeels. Ik heb vandaag weer gereden, rustig buitenritje maar zodra we in het bos waren moest ik even crossen. Paardlief moest ook even hard en snel, was echt genieten en even alles vergeten. Was wel even lekker.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:04

Hee leuk dat het topic weer 'wakker' is! :)
Ik rij dus helemaal geen wedstrijden meer, maar uiteraard nog steeds dressuur. Blijft leuk. Les ook nog steeds. Heb hier een super leuke instructrice gevonden, die ons mooi rechthoudt, en leuk lesgeeft. :)
Bella gaat heel goed! :D
Af en toe kan ik met iemand meerijden naar het bos, zoals dus een week of 2 geleden.. Ik heb hier nog niet met de pelham gereden, was niet nodig. Tot nu dus haha.
We gingen in galop, mooi knap beheerst galopje. Bella ging iets harder, en ik zeg tegen Nancy, mijn stalgenootje: 'Prima dat we wat harder gaan, zolang ik maar controle hou'! En op het moment dat ik het woord 'controle' uitspreek gooit Bella er nog een versnellinkje hoger tegenaan, en daarbij valt ze terug van die galop in een rendraf! Nouja, terugvallen is dus niet het goede woord he haha.
In die overgang verlies ik mijn linker beugel, en sja, dan hang je. hahaha
Gelukkig kon ik haar toch weer in galop zetten, beugel pakken, en terugnemen :D
Grappig paard.
Volgende keer lekker de pelham mee whaha

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:08

Bella heeft trouwens ook knetterharde hoeven (hoefjes..)
Maar ook af en toe wel (lichte) rotstraal helaas.

Ohja frummels! Fijn dat die blessure zo goed als genezen is zeg! :D Toppie

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 02:45

Oke heb net 5 dravers gereden, maar alle functioneerde beter op rennen en dan oppakken ipv meteen correct aan laten springen.

En is dat draver eigen? Die sterke hoeven? Hier ook een namelijk.

Die rijd ik overigens buiten alleen op de hackamore, is een hartstikke lief beestje maar eenmaal een versnelling hoger wilt die buiten niet meer terug (logisch ook, lqat haar veel te veel rennen).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:17

Jij rijd 5 dravers op een dag? Werk jij op een draversstal dan?

Je weet niet of ze daar beter op reageren want dat doe je niet toch, je weet niet hoe die paarden het anders opgepakt hadden :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:29

Dabo schreef:
Hee leuk dat het topic weer 'wakker' is! :)
Ik rij dus helemaal geen wedstrijden meer, maar uiteraard nog steeds dressuur. Blijft leuk. Les ook nog steeds. Heb hier een super leuke instructrice gevonden, die ons mooi rechthoudt, en leuk lesgeeft. :)
Bella gaat heel goed! :D
Af en toe kan ik met iemand meerijden naar het bos, zoals dus een week of 2 geleden.. Ik heb hier nog niet met de pelham gereden, was niet nodig. Tot nu dus haha.
We gingen in galop, mooi knap beheerst galopje. Bella ging iets harder, en ik zeg tegen Nancy, mijn stalgenootje: 'Prima dat we wat harder gaan, zolang ik maar controle hou'! En op het moment dat ik het woord 'controle' uitspreek gooit Bella er nog een versnellinkje hoger tegenaan, en daarbij valt ze terug van die galop in een rendraf! Nouja, terugvallen is dus niet het goede woord he haha.
In die overgang verlies ik mijn linker beugel, en sja, dan hang je. hahaha
Gelukkig kon ik haar toch weer in galop zetten, beugel pakken, en terugnemen :D
Grappig paard.
Volgende keer lekker de pelham mee whaha

heb even in je profiel gespiekt :D wat leuk dat je haar al 9 jaar hebt. Wat hebben jullie al veel gedaan!! Hoe oud is ze nu? Vind haar echt een leuk paardje zo met die bles! Zie ze vaak echt donkerbruin met niks :') Ik heb ook een donkerbruintje.. Heb er helemaal niks mee :+
Maar toch zwaaaaar voor hem gevallen haha <3
Once you go draver, you never go back :D

Gister lekker een uur met hem weggeweest in mn eentje. En wat kan ie dan buiten ineens mooi aan de teugel lopen. In de bak ho maar _O-

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 09:45

Dankje! :) Ze is nu 13, ik heb haar al 9 jaar! Ze is maar 1.59 maar groot zat voor mij :) Jouw Don is ook een knapperd, vind de naam heel goed bij hem passen! :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:47

Nou dan is mijn draver maar een oudje. Hij is 17 en heb hem al 8 jaar :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:02

Hier een 19 jarige op stal die ik al 13 jaar ken, waarvan al weer bijna 6 jaar van mij. Totaal verreden destijds omdat ze haar altijd lieten rennen. Galop kon ze omdat ze dacht dat rijden keihard in een soort konijnenspribg galop was. Hoop hard werken en ze loopt nu keurig. Soms wordt het wat lastig en gaat ze tanken, maar dan beem ik haard weer terug en wacht ik totdat de ontspanning terug is. Keiharde hoeven overigens.
Draver van mn zusje heeft een hele mooie natuurlijke galop van zichzelf. Die trainen we niet onder het zadel in de bak want ik wil eerst de stap en draf goed zoals ik wil. Ervaring is ook dat als de stap en draf goed zijn, je veel minder werk heb om de galop mooi te krijgen dan als je al galoppeerd wanneer de rest ook rommelig is.
Op buitenrit mag ie galopperen en dan ook gerust hard, zolang ie maar weer terug komt aan het eind van het pad.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:14

Thanks Dabo! Het is ook absoluut een knapperd <3 echt mn vriendje. Heb ik nog niet eerder zó met een paard gehad :) hij is pas 4, heb hem ook pas sinds vorig jaar. Maar het gaat allemaal zo snel!

@rianne de stap en draf moeten hier idd ook eerst goed zijn en dan pas gaan we echt met de galop bezig :j hij biedt het nu soms zelf aan om aan te galloperen. Draaf je en dan in de hoek krijg je ineens een "hupsje". Weet ik meteen dat mn been tever naar achter ligt. Slim paard :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 10:53

Oh dat ken ik!! Dat 'hupsje'. Toen ik Bella 2 weken had ben ik keihard over de kop gegaan omdat ik wel even met haar zou galopperen buiten.... NIET te houden. Bij een kronkel in het pad aangekomen zag ze die niet, en ging rechtdoor. Boem, daar lagen we! Daar ben ik behoorlijk van geschrokken :o :o , en heb een flinke stap terug gedaan. Stappen, draven en weer stappen en weer draven. Pas na een paar maanden weer (mede door dat hupsje) aan de galop gaan werken. Dit keer in de longeercirkel met mijn instructrice in het midden haha. Al doende leert men, maar dit was wel een harde les voor mij. Het is ook voor het eerst volgens mij dat ik dit op bokt zet whaha. Zo dom dat ik me voelde! Maarja, dat is dus ook alweer 9 (!!) jaar geleden...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:47

ruitje schreef:
Jij rijd 5 dravers op een dag? Werk jij op een draversstal dan?

Je weet niet of ze daar beter op reageren want dat doe je niet toch, je weet niet hoe die paarden het anders opgepakt hadden :)

Bedoelde met net "enkel" of "maar".

Ik train die van mij nu ook vanuit een rustige draf, nageeflijk en dan hop...galopeerd dan qua ritme en tempo lekker, maar wel compleet gestresst. Kan ook zijn omdat ik het niet vaak oefen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:24

Kyara galoppeert ook gestressd,maar dat komt denk ik meer omdat ze niet harder mag.
Dat vindt ze dan gewoon moeilijk.