Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:14

Mooie foto, mooi kleurtje heeft ie ook!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:37

Jeej het topic is weer tot leven *\o/*
mooi filmpje rianne! Super!
@slvnax ja onderling is idd een goed idee om mee te beginnen. Maar bij ons op stal houden ze geen onderlinge wedstrijden en op andere stallen mag je niet meedoen toch -O- heb me daar helemaal nog niet in verdiept hihi

@valerie ik vind het leuk dat je zo fanatiek bent hoor!! Maar dat hoeft niet iedereen meteen te zijn toch? :) Ik vind sowieso elke dag rijden/trainen best wel veel voor een 4-jarige als ik eerlijk ben :o Ik rij op mijn 4jarige 2 a 3 keer in de week en dan is het veel. Vind hem echt nog te jong om fanatiek te gaan dresssuren hoor maar dat is mijn mening. Hij kan prima een week stilstaan. Maar wilt wel dagelijks aandacht. Anders word ie vervelend haha. Hij staat ook gewoon buiten met vriendjes de hele dag :)

Qua bitten en hulpteugels probeer ik dat echt niet te doen. Ik longeer hem met pessoa, en heb er een gewoon enkelgebroken bitje in. Alleen als ik buiten ga rijden doe ik een martingaal om. Voor mn eigen veiligheids gevoel :o
In het begin had hij maar 1 knop. Héél hard draven :') kop in de houding en gáán :+ inmiddels zijn we zijn achterhand enorm aan het trainen. En de drafcontrole. Dat gaat steeds beter!! Ik kan nu zelfs doorzitten in draf en dan geeft hij na *\o/* En hij gallopeert nu een half rondje. Nog niet netjes. Maar van standje giraffe naar dit ben ik best trots op! :D Hij is ook enorm werkwillig. Hij wil het allemaal zo graag. En dat vind ik zo leuk aan hem. Met een kwpner was je misschienal 4 x zo ver geweest. Maar mijn mannetje doet enorm zn best. Ondanks dat ie soms over zn lompe benen struikelt geeft ie alles <3

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:18

Leuk om te lezen dat wij zo trots kunnen zijn op een half rondje galop! Terwijl een hoop ruiters zullen denken van .....oke....

Ik heb een 6 jarige ruin. Draf hebben we nu super onder controle. Mooi nageeflijk en in een net tempo. De galop is nog niet helemaal zoals het moet. Hij vindt het aanspringen op de hulp nog erg lastig

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:25

_O- ja dat is wel zo idd. Ach ik heb ook momenten gehad dat ik dacht "dit komt nooit meer goed" :+ Maar het is nou eenmaal een draver en hij vind het enorm moeilijk. Ik respecteer dat ook anders kom je nergens. Ben blij met elk dingetje dat goed gaat en richt het echt op belonen :)
Ja aanspringen is lastig he.. bij ons gaat dat ook gepaard met eerst harddraf 3 rondjes. Uiteindelijk lukt het. Eerst een bokje en dan zit ie in galop :')

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:33

Ow haha dan moet ik niet zeuren. Mijne springt na een paar passen al aan :)
Heb hem aan de longe geleerd om bij GALOP aan te springen. Dit helpt me enorm onder het zadel

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:37

Stem helpt idd veel! Ik zit ook hele verhalen op te hangen tijdens het rijden. Hij kan heel kijkerig zijn en daar word ie echt relaxed van. Maar als ik wil aanspringen en ik roep "galop!" Gaat ie alleen maar paniekerig harder draven haha. Dan moet ik hem echt met rust laten en zich laten concentreren anders denkt ie Neeee help!! :')
Ach komt goed. Het kwartje galop is iig gevallen na een half jaar :P

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:21

Hebben jullie ook het probleem dat stap en draf super netjes zijn maar na 1 poging galop ze direct denken bij iedere hulp ik moet RENNENN!!!!! Helaas hier elke keer weer. Hele nette stap, draf en netjes halthouden maar zodra ik een poging heb gedaan met galop wil ze bij alles rennen en loopt ze echt onder me weg. Draf kan niet meer netjes want ze gaat steeds harder. Vreemde is dat aan de longe er niks aan de hand is dan kan alles super netjes....

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:26

Ik heb ook wel dat de galop wat stress meebrengt. Ik gallopeer daarom korte stukjes en probeer hem erna meteen weer in het basistempo terug te rijden. Het commando hoooooo kent hij ook goed. Daarbij probeer ik rustig licht te rijden en ophoudingen te maken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:32

Aan de longe is het makkelijker om balans te houden :)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:57

Dat klopt en daar werken we dus ook veel aan maar ook dat gedram is dan weg.. Dan loopt ze gewoon netjes de gang die moet zonder gezeur van harder wat ze onder het zadel eigenlijk altijd wil omdat ze het denk ik veel te mooi vind allemaal..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:26

In het begin heel erg ja!
Oef, het was rennen, rennen en nog eens rennen..
Nu gaat het goed, ook na de galop is ie rustig.
Veel gelongeerd en veel overgangen gemaakt :).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:02

Galop en rennen betekend veelal disbalans. Hier zet ik haar zo kort en diep dat ze niet weg kán rennen of laat ik haar rennen (losse teugels) en ga ik dan iedere pas 'rust' erin te rijden, na een aantal rustige passen terug in stap en belonen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:26

PenP2014 schreef:
Jeej het topic is weer tot leven *\o/*
mooi filmpje rianne! Super!
@slvnax ja onderling is idd een goed idee om mee te beginnen. Maar bij ons op stal houden ze geen onderlinge wedstrijden en op andere stallen mag je niet meedoen toch -O- heb me daar helemaal nog niet in verdiept hihi

@valerie ik vind het leuk dat je zo fanatiek bent hoor!! Maar dat hoeft niet iedereen meteen te zijn toch? :) Ik vind sowieso elke dag rijden/trainen best wel veel voor een 4-jarige als ik eerlijk ben :o Ik rij op mijn 4jarige 2 a 3 keer in de week en dan is het veel. Vind hem echt nog te jong om fanatiek te gaan dresssuren hoor maar dat is mijn mening. Hij kan prima een week stilstaan. Maar wilt wel dagelijks aandacht. Anders word ie vervelend haha. Hij staat ook gewoon buiten met vriendjes de hele dag :)

Qua bitten en hulpteugels probeer ik dat echt niet te doen. Ik longeer hem met pessoa, en heb er een gewoon enkelgebroken bitje in. Alleen als ik buiten ga rijden doe ik een martingaal om. Voor mn eigen veiligheids gevoel :o
In het begin had hij maar 1 knop. Héél hard draven :') kop in de houding en gáán :+ inmiddels zijn we zijn achterhand enorm aan het trainen. En de drafcontrole. Dat gaat steeds beter!! Ik kan nu zelfs doorzitten in draf en dan geeft hij na *\o/* En hij gallopeert nu een half rondje. Nog niet netjes. Maar van standje giraffe naar dit ben ik best trots op! :D Hij is ook enorm werkwillig. Hij wil het allemaal zo graag. En dat vind ik zo leuk aan hem. Met een kwpner was je misschienal 4 x zo ver geweest. Maar mijn mannetje doet enorm zn best. Ondanks dat ie soms over zn lompe benen struikelt geeft ie alles <3

Ik rij haar niet elke dag hoor gewoon maar 4 dagen in week en dat kan ze aan en voor rest gewoon vrij of longeren hoor.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:28

Beau_Myrthe schreef:
Hebben jullie ook het probleem dat stap en draf super netjes zijn maar na 1 poging galop ze direct denken bij iedere hulp ik moet RENNENN!!!!! Helaas hier elke keer weer. Hele nette stap, draf en netjes halthouden maar zodra ik een poging heb gedaan met galop wil ze bij alles rennen en loopt ze echt onder me weg. Draf kan niet meer netjes want ze gaat steeds harder. Vreemde is dat aan de longe er niks aan de hand is dan kan alles super netjes....

Daar heb ik geen probleem mee haar galop gaat steets beter alleen ze heeft wel een makkelijk en moeilijk kant .Maar zij ren en bok sowieso. Wel als ze zin heeft en dwars is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:24

Nee een paard gaat niet bokken vanuit 'dwars zijn', dat is kul. Als die van mij bokken (rijd er 5) is dit door een zadel dat net niet goed ligt, een beetje knelt of te breed is (bontje vergeten of juist onder het verkeerde zadel), als iets vast zit in de benen of rug, als ik oncorrecte hulpen geef of of of...

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:31

Nou ik ben van mening dat een paard echt wel bokt door bv frisheid, of om onder het werk uit te komen.
Ik heb er zelf ook zo een ;) En die heeft echt een perfect passend zadel en ik heb hem al 10 jaar...
Laatst bijgewerkt door x_Irisje_x op 05-06-14 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:33

Zal wel aan mij liggen dan, heb nooit een paard gehad wat voor de lol ging bokken (op wat jolligheidsbokken met het hoge springen na).

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:46

Mijne bokt omdat ie het moeilijk vind. Hij doet het alleen tijdens het aanspringen. Ook sinds kort. Bok, galop :+ niet hoog ofzo.
Hij doet het zeker niet omdat het zadel niet past. Heb net een nieuw zadel wat helemaal door de zadelmaker is nagekeken en aangepast. Het is echt een protestbokje.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:48

Maar daar heb je het al, hij vind het moeilijk. Het is zo abnormaal zwaar dat het dier in 'protest' gaat, dat is heel wat anders dan dwars zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:01

xSlvna schreef:
Galop en rennen betekend veelal disbalans. Hier zet ik haar zo kort en diep dat ze niet weg kán rennen of laat ik haar rennen (losse teugels) en ga ik dan iedere pas 'rust' erin te rijden, na een aantal rustige passen terug in stap en belonen.

Laten rennen is echt niet handig, dan bevestig je dat gedrag denk ik :) .

Vaak is het niet eens rennen, ze vallen gewoon uit elkaar in draf en dat kunnen ze nou eenmaal net zo snel als in de galop :') .

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:19

x_Irisje_x schreef:
Nou ik ben van mening dat een paard echt wel bokt door bv frisheid, of om onder het werk uit te komen.
Ik heb er zelf ook zo een ;) En die heeft echt een perfect passend zadel en ik heb hem al 10 jaar...

mijn paard bokt ook alleen ligt niet aan zadel. Zeker niet meer omdat mega in pubber tijd zit. En ze is pas 4. En ik heb als 2 jarige gekocht. Dus heb 2 jaar en ook al lijkt het kort maar ken wel heel goed

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:51

ruitje schreef:
xSlvna schreef:

Laten rennen is echt niet handig, dan bevestig je dat gedrag denk ik :) .

Nee, dan geef je ruimte om balans te vinden. Het paard vind makkelijker "balans" (in ieder geval ritme) in het rennen, hierin ga je de passen verkleinen en vertragen.

Eerst voorwaarts en dan terug rijden, eerst ritme laten vinden en dan 'bij elkaar rijden'.

Althans dat is wat hier goed werkt, bij dravers en niet-dravers.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 06:36

Rennen is toch geen balans? En ook geen ritme, ik zie een paard wat hard gaat in galop echt geen ritme ontwikkelen. Om balans te ontwikkelen moeten ze juist dragen, en vooral niet vluchten, iets wat ze vaak doen als ze de galop moeilijk vinden. Wij beginnen onder het zadel met 3 passen galop, vanuit een rustige draf aanspringen, drie gecontroleerde sprongen, en zo snel mogelijk terug naar een normale draf. Dan gaan ze galop koppelen aan rust ipv rennen.

Waar is 'hier' ? Hoeveel dravers heb je ingereden vraag ik mij dan af?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:04

Als ik die van mij laat rennen krijg ik niks anders dan oeverloos gekrabbel met benen die alle kanten op gaan.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:43

Levensgevaarlijk als ik mijne laat rennen. Ik hou het bij buitenritjes op een lang pad netje galop en in de bak op korte stukjes.