De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:30

nou, de volbloed komt gewoon wat beweging te kort en dat blijf je merken. Verder zul je merken dat hoe verder je komt, hoe lastiger ze het gaan vinden mbt de hurkenbuiging. Zeker als je een ouder renpaard gaat omscholen (Flex was 14). Maar, tot en met de Z2 heb je daar eigenlijk nauwelijks last van, dus die klasse is zeker haalbaar met een goed gebouwde volbloed.

begrijp me niet verkeerd, ik rijd zelf liever op een volbloed dan een warmbloed. :D

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:01

He Quadripes! (off topic)

Ja, met Monti gaat het errug goed. Helaas hebben we nog heel veel pech en hebben we praktisch elke maand wel een blessure waarmee we minstens een week uit de running liggen. Ik mail je wel uitgebreider!

back on topic: Ik kan me hierbij aansluiten (wat ik al eerder zei). Met een volbloed kun je het best tot in het Z halen, maar verwacht niet dat je in de prijzen zult vallen. De mentaliteit van de meeste jury's en het publiek is helaas dat ze vaak kijken of de proef er ook spectaculair uitziet. Een volbloed is in staat om dressuurtechnisch de oefeningen correct uit te voeren, maar zal bijvoorbeeld in zijn uitgestrekte draf nooit de explosiviteit hebben van een warmbloed waarbij het er letterlijk ingefokt zit.

Daarnaast heeft een volbloed zijn bouw niet mee (vaak overbouwd) en ze hebben steile achterbenen, waardoor ze inderdaad moeite hebben met de bergopwaartse bewegingen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:24

bovendien, bij een volbloed zullen fouten in de opleiding en van de ruiter sneller worden gezien dan bij een warmbloed. die blijven wel doorsjouwen en kunnen voor het (ongeoefende) oog nog steeds aardig blijven lopen, terwijl een volbloed zo sensibel is dat hij meteen reageert (tandenknarsen, verzet, teugelkreupel). Omdat ze daarbij ook nog es in hun lijf het veel lastiger vinden, zullen fouten van de ruiter of in de opleiding ook sneller zichtbaar worden. Je zult sneller zien of iemand een paard van voor naar achteren rijdt ipv andersom, bijvoorbeeld.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:44

Ja dat is zeker waar quadripes en ik begrijp wat je bedoelt. Vindt het vaak ook wel jammer hoor want ze worden vaak al in het donker gezet, en het zijn zulke fijne beestjes

Cartagena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:15

Leorah schreef:
@classic_life

Er is minimaal 4 jaar niet op haar gereden dus ik kan er niet zo even een proefritje mee gaan maken. Als ik haar zou kopen, dan zou ik het "opnieuw zadelmak maken" overlaten aan een bekende die al mijn paarden zadelmak heeft gemaakt, en dan pas zou ik er zelf op gaan. Misschien had ik het anders moeten vragen, ik zou willen weten of het (met een volbloed) mogelijk is om een paard van 9 jaar, die dus 4 jaar niet is bereden, nog om te scholen tot rij/dressuurpaard ipv renpaard.

Ik heb zelf een Engels Volbloed merrie. Zij heeft tot haar 8e succesvol gekoerst. Daarna werd ze uit de rensport gehaald en heeft ze 2 veulens gekregen. In totaal heeft ze 4 jaar niet gereden tussendoor. Daarna zijn we begonnen met haar omscholen. De 1e keren heeft mijn rij-instructrice ermee rondgereden, maar het echte omscholen hebben ik en mijn moeder gedaan. Wel met behulp van onze rij-instructrice hoor, mams en ik hadden beide 3-4 jaar rij-ervaring ofzo, en vooral op manegepaarden... Maargoed, je kon eigenlijk zo met dr wegrijden. Ofja, daarmee bedoel ik erop zitten, beetje sturen en rondstappen. Draf ging ook nog wel maar galop is lastig geweest. We zijn nu weer 3 jaar verder en ik kan denk ik zeggen dat het nu een dressuurpaard is. De basis van een normaal dressuurpaard is er nu, nagevelijk en ontspannen in alle gangen, zijgangen, buigingen en de hele mikmak zit er ook (gedeeltelijk) op. Maargoed, dit heeft mij (samen met mijn moeder, die even weinig rijervaring had als ik) dus wel 3 jaar gekost. Echt alles héél rustig aan, in het tempo wat het paard aangaf. Je kon (en kan) haar echt niet dwingen, dus inderdaad, de in-de-krul-trek methode werkte ook op haar niet, daar heeft ze gewoon veel te veel een eigen mening voor. Na de zomer wil ik officieel gaan starten met dr. Ik denk dat de B en de L geen probleem moeten zijn. De M wordt wel lastiger denk ik, omdat je daar veel meer spectakel moet gaan tonen. Het is en blijft een EV, dus echt een showende middendraf zit er (in ieder geval bij mij peerdje) niet echt in. Niet zoals de KWPN sportpaarden van nu het doen tenminste. Maar de oefeningen tot aan de Z (ZZ ook nog wel!) krijg ik (met behulp van mijn instructrice hoor!) er echt wel op! Appuyementen, travers, daar zijn we nu al mee bezig. Piaffe en passage gaat een grotere klus worden, maar ik weet zeker dat ze dat lichamelijk moet kunnen. Of het ook goed genoeg wordt om op wedstrijdniveau mee te kunnen draaien betwijfel ik, daar zou ik ook geen EV voor omscholen denk ik... Naja, ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb en voor vragen kan je altijd PMen!

Jes_Lacoste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:54

Hallo,

Ik ga me ook een franse volbloed aanschaffen, ben helemaal gek op hem!! Heb hem 2 weken op proef gehad en kan niet wachten om de verkoopsppapieren te tekenen :) maar ik heb misschien wel even de hulp van jullie bokkers nodig, hij is heel braaf, met alles en eigenlijk (denk ik) al vrij ver omgeschoold. Hij is 5 jaar en heeft 5 keer meegelopen in Frankrijk en is afgeschaft omdat hij "te plat" was, maw de winnersmentaliteit niet had. Ook was hij niet zo heel snel :). Maar hij is een beetje hard in de mond, als ik hem wil stoppen gaat hij helemaal hangen en trekken en het duurt zeker 3 meter eer ik hem stilheb. Iemand misschien iedeeën/oefeningen voor mij en liefste volbloedje?
Wat ik ook een groot voordeel vind van exren paarden is dat ze niet snel onder de indruk zijn van dingen aangezien ze op wedstrrijden al veel gezien hebben ;).

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:30

@Cartagena: ik denk dat ik weet waar jij staat, de naam van jouw paard kwam me zo bekend voor. Is het in Wijchen? Ik ben daar ook gaan kijken voor stalling voor Flex, maar toen vond ik dezelfde dag een stal op de hoek van mijn straat en heb hem daar neergezet.

Ik wilde even opmerken dat mijn opmerking niet ging om de oefeningen 'erop te zetten'. Je kunt ieder paard die oefeningen leren.

Cartagena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:05

quadripes schreef:
@Cartagena: ik denk dat ik weet waar jij staat, de naam van jouw paard kwam me zo bekend voor. Is het in Wijchen? Ik ben daar ook gaan kijken voor stalling voor Flex, maar toen vond ik dezelfde dag een stal op de hoek van mijn straat en heb hem daar neergezet.

Ik wilde even opmerken dat mijn opmerking niet ging om de oefeningen 'erop te zetten'. Je kunt ieder paard die oefeningen leren.

Ja klopt. Ik weet niet precies waar dat ik had het gelezen, maar ik wist al dat jij bij ons op stal was komen kijken. Ik had het nog met mijn moeder over jou, want ik had jouw site weleens gezien over Flex en ik vond het zo leuk dat jij met een EV dat had bereikt wat wij ook willen bereiken. :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:12

ja hoi, ik vond het ook wel jammer dat het niet door ging, want ik had jullie er graag bij geholpen (maar jullie hebben al les toch?)! Sowieso leuke merrie om te zien ook!

Ik denk dat je het gehoord hebt van de stalhoudster, want ik kon met haar eigenlijk prima overweg. Maar ja, toen kon ik hem op vijf minuten fietsen van mijn huis neer zetten ivp op 20 minuten met de auto... dus dat was geen keuze meer.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:04

Citaat:
Iemand misschien iedeeën/oefeningen voor mij en liefste volbloedje?

Persoonlijk ben ik van mening dat je er eerst goed aandoet om je paard te leren kennen, oftwel: veel handwerk! Of dit nu wandelen is of rustig longeren (of grondwerk volgens de Natural Horsemanship), maakt niet uit. Wat je eigenlijk wel kunt stellen is: staat hij naast je niet netjes stil op jouw verzoek, zal hij dat zeker niet doen als je erop zit.

Als hij halstermak is (en dit betekent dus niet dat hij een halster tolereert, maar dat hij respect heeft voor jouw persoonlijke zone en hij "in tune" is met jouw lichaamstaal), kun je er op rijden. Het eersteprobleem waar je op zult stuiten, is inderdaad het gas en de rem: het gas lijkt te goed te werken en de rem te slecht. Het tegendeel is waar. Paarden gaan van nature "into pressure", oftewel zij geven altijd tegendruk. Dit is bij rijpaarden vaak te merken dat ze zich hard tegen de bakrand drukken (en jouw voet klemzit). In tegenstelling tot wat jij schrijft (hij is hard in de mond), is hij juist extreem gevoelig! Een kleine ophouding voelt al heel scherp bij hem aan. Zijn reactie (into pressure): terugtrekken! Dus hoe harder jouw handen/ophouding, hoe harder hij terug zal trekken. Dit in combinatie met de eerste F van de vier F-en, is zijn reactie: vluchten (1. Flight, 2. Fight, 3. Fight, 4. Faint: Vluchten, Vechten, Bevriezen, Bezwijken). Druk met je benen in combinatie met druk op je handen geeft als reactie: tegendruk geven en vluchten! Oftewel: controleverlies.

Om dit praktisch op te lossen, moet je in het begin remmen door te "koemelken": lichte druk geven en direct loslaten, lichte druk geven, direct weer loslaten. Druk geven doe je door je hand in een vuist te sluiten, druk afnemen door je vuist weer te openen. Je handen blijven op hetzelfde plek, dus niet trekken! De eerste keer zul je een tijdje bezig zijn en misschien wat tempoversnelling krijgen. Ik neem aan dat je daar niet bang voor bent, anders heb je een foute keuze gemaakt door een volbloed te kopen. Aangezien volbloeds ontzettend slim zijn, zul je na een week consequent druk aan-druk af al na 1 ophouding stilstaan. Vergeet ook vooral niet in het grondwerk het woordje ho er goed in te branden, zodat je dit onder het zadel ook kunt gebruiken.

Jes_Lacoste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:09

In tegenstelling tot andere volbloed is deze eigenlijk niet hevig, of trippelig :) hij is eigenlijk heel rustig. Het volbloed komt eigenlijk alleen boven bij het galoperen in de bossen in het bijzijn van andere paarden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:58

niet alle volbloeds zijn nerveuze trippelige beesten hoor. zo worden ze vaak gemaakt door mensen die niet met ze overweg kunnen.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:08

quadripes schreef:
Ik weet niet of dit nog relevant is, maar van een Volbloed valt zeker een fijn dressuurpaard te maken. Alleen, ze zullen vrijwel nooit zo presteren als een warmbloed en daar moet je wel begrip voor kunnen hebben. Je zou eens kunnen kijken naar wat ik met Flex heb gedaan de afgelopen twee jaar. (http://www.volbloeds.nl)

Moet mijn trots toch ff showen:
Afbeelding

Het kan zeer zeker wel, maar je moet wel echt van je volbloed houden om de lange weg vol te houden en weten hoe je een paard van begin af aan traint. De Nederlandse in de krul-rijd-methodes werken niet bij Volbloeds, is mijn ervaring (of krijg ik nou heel Bokt over me heen, hellup). Mijnes is overigens nu met pensioen (hij heeft COPD), maar hij kent inmiddels alle tempi en gangen, zijgangen en piaffe.

Oh enne: hoi IlseenMonti :D!!! Monti is ook zo'n prachtig dier he, hoe staat het met zijn training? Is hij al een beetje dressuurpaard?

Ohja, trouwens nog een aanvulling op het karakter van de Volbloed: die van mij heeft een half jaar in het land gestaan. Bijna niets mee gedaan. Afgelopen zondag voor het eerst er weer op geklommen. En geen pas fout gezet he!!

ik dacht al dat ik die foto ergens gezien had =P ik had hem al eens op volbloeds.nl gezien :)
ziet er een fijn paard uit ;)

Milagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:36

volbloeds zijn heerlijke paarden om mee te werken heb zelf een halfbloedje maar ze lijkt 100%op moeders en die is 100% bloed in ALLES hihi

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:38

engels volbloed is gewoon een te gek paard! werken graag en zien er gewoon schitternd uit ;)

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:25

Aziza_XX schreef:
classic_life schreef:
Natuurlijk kan je dat doen. Er is 1 maar.... De rennen in NL gaan niet zo goed helaas of althans, de renbaan is in grote schulden waardoor het mogelijk is de ze de renbaan moeten sluiten. Dit is al een tijdje gaande en niemand weet hoe het eindigt. Maar niet getreurd want je kan nog altijd in Frankrijk, duitsland, belgie en verder starten. En vergeet niet dat het meer kost dan je denkt (paard ergens in rentraining zetten ed.).

idd, ik ken wel een paar mensen die haar zouden willen hebben om veulens uit te fokken omdat ze een mooi papier heeft. Het zou dan ook de bedoeling zijn het veulen in Frankrijk te laten lopen.
Ik wist wel dat het veel geld kost qua training, dekgeld (alles gewoon :p) daarom wou ik ze ook graag uitlenen maar dat lijkt mij niet erg veilig.
Het zou wel een mooie investering zijn voor de toekomst..
er zijn hengsten in België & Nederland maar geen idee of die iets kunnen opleveren als het veulen in Frankrijk zou moeten rennen. Wss weet jij daar wel meer van af dus kom ik nog s om raad vragen 8-)
ik had gedacht aan Urbino (http://www.geocities.com/harasdeshayett ... urbino.htm) maar ik weet er te weinig van af om te weten of dit wel een goede match kan zijn..

anyway.. ik heb zeker nog tijd tot volgend jaar (of is het over 2 jaar:P), ik wil zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Liever nog een jaartje langer wachten dan een volledig foute keuze :D

nog altijd rustig aan het verder zoeken.. ondertussen heb ik weer iets gevonden en vraag ik alweer jullie raad

die duitse leek mij wel aan te spreken & die blijft voor mij nummer een maar wat vinden jullie van Cedez Le Passage?
http://www.btba.be/Stallions.htm

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:18

He, wat grappig! Via die link zie ik ook gelijk de vader van mijn paard (Fabulous White) en nu weet ik dus ook waar de (BEL) achter Monti zijn naam vandaan komt :-)

@Aziza: helaas, de foto van Cedez is kapot......

LoVeCadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:12

Hallo

Mijn vader zit ook in de rensport ! Heel leuk hoor met al die paarden ! Zelf doe ik aan dressuur ! :D

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:48

Ik versta niet waarom dravers genoemd worden in een volbloedtopic :roll: . Dravers zijn helemaal anders, volbloeden worden ook niet getraind voor drafkoers, zoals ik al eens gelezen heb...
Ik heb ook een Engelse volbloed, maar hij is nooit in aanraling gekomen met het rennen en ook nooit getraind. Dat was de reden waarom ik hem direct gekocht heb, het zijn de zachtaardigste paarden + met hem het voordeel dat hij niet gerend heeft. :+:

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:09

Oeh wat een mooie paardjes allemaal!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:16

Ik heb een 3/4 volbloed van Tangelo XX. In het bos komt de volbloedmentaliteit boven. Ze wil nog steeds altijd voorop lopen en is zeer snel gepikeerd als er onterecht iets gebeurt wat haar niet aanstaat. Als je het aardig vraagt gaat ze door het vuur maar als je gaat dwingen kan je het vergeten want dan kan je op je kop gaan staan. Onder dwang gaan de hoeven in het zand en moet je het zelf maar uitzoeken. Heerlijk paard is het :D

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:48

vancky2005 schreef:
Ik versta niet waarom dravers genoemd worden in een volbloedtopic :roll: . Dravers zijn helemaal anders, volbloeden worden ook niet getraind voor drafkoers, zoals ik al eens gelezen heb...
Ik heb ook een Engelse volbloed, maar hij is nooit in aanraling gekomen met het rennen en ook nooit getraind. Dat was de reden waarom ik hem direct gekocht heb, het zijn de zachtaardigste paarden + met hem het voordeel dat hij niet gerend heeft. :+:

Hierbij een foto van mijn lieve volbloed. Hij is vier jaar en een paar maanden zadelmak. Zijn vader is Ikthibar, zijn moeder Chimes of Peace.

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:06

Leuk Volbloed topic! Ik heb ze weliswaar met een klein vleugje Arabisch bloed door de aderen. Geweldige paarden!!

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:58

Ik moet nu helaas mijn engelse volbloed verkopen,
zijn naam is Yankee Dollar
Ruintje
vader: Ikthibar
moeder: Dollar's Gem
Hij is nu 11 jaar en ik rijd er voornamelijk dressuur mee (nu M1, kent de oefeningen van M2).
Hij is super braaf en betrouwbaar. Een heel fijn paard ook in de bossen en om mee te springen, je kunt er werkelijk alles mee.
vraagprijs= 4.300€
heeft u vragen mail dan naar lizzyvanderlinden@hotmail.com
met vriendelijke groet, Lizzy

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:59

nja weer wat minder goed nieuws te melden. Het is een oud topic maar het mag wel up to date gehouden worden. (aangezien het niet op het bokt-nieuws te vinden is)

Helaas is jockey Guillaume Javoy gisteren 19 oktober om het leven gekomen na een val in de steeple te pin-au-haras (frankrijk) vorige zondag. Na 1000m kwam hij ten val nadat zijn paard afgeschrikt werd door een tegenstander en bijgevolg weigerde. Hij liep ernstige hersenschade op en kon niet meer worden gered.

even een paar statistieken bij..
in steeple: 1 gemiddelde val op 12 à 15 deelnames, 1 op 8 van de slachtoffers keert niet meer naar de rensport terug
Platte koers: 1 gemiddelde val op 300 à 400 deelnames, waarvan 1 op 3 slachtoffers niet meer rent
(let wel: het gaat hier om jockeys en dus niet om de paarden :D)