[HK] Ponyrennen II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_X_HarrY

Re: Ponyrennen Duindigt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:51

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:59

mooie foto's hoor!!! :D

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:01

Vraagje. Ik heb met een beetje verbazing zitten kijken naar 2 ponies (verschillende koersen) die bitloos reden. Mag dit??
Bij de eerste vond ik dat de jockey haar ponie niet echt onder controle had nl. :o

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:02

Bitloos hoeft absoluut geen probleem te zijn :) Die van mij gaat ook beter bitloos dan met bit. Wel heb ik in het algemeen mijn twijfels over het kunnen houden van de ponies. Ik vond het er behoorlijk heftig uitzien en heb echt zitten vrezen dat er een zou vallen en aan de kletter zou gaan... :\

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:06

Dat valt wel mee, ik heb een paar foto's gezien toen die pony met bit liep en dat zag er niet zo lekker uit in zijn mond, en het had ook niet veel meer zin dan zonder, zonder bit is hij lekker onbelast in de mond en opzich hield ze hem redelijk ...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:09

leuke foto's zijn er gemaakt.
1 meisje ken ik, van het mennen kim oudshoorn, ze heeft wel sjieke pakkie aan :P

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:12

WendyBZ schreef:
Bitloos hoeft absoluut geen probleem te zijn :)

Dat snap ik, maar deze ponie was niet onder controle en met de start slingerende ze een paar keer heen en weer. Was niet de enigste die zich erover verbaasde.
Maar ja, hou mijn mond wel, want dan komt weer de discussie dat er jockey's meedoen, die hun pony niet kunnen houden. :o

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:14

xDefinetly schreef:
Dat valt wel mee, ik heb een paar foto's gezien toen die pony met bit liep en dat zag er niet zo lekker uit in zijn mond, en het had ook niet veel meer zin dan zonder, zonder bit is hij lekker onbelast in de mond en opzich hield ze hem redelijk ...

Kan je dat vanaf de foto zien of een pony te houden is? Nogmaals, ik was niet de enigste die zich verbaasde.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:17

nou als de ruiter met haar volle gewichten achterover hangt wel ja? en het was ook te zien op een filmpje ...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:19

ik vind het juist wel goed dat dit naar voren wordt gebracht, want als er een keer een ongeluk zou gebeuren, wat zijn dan de gevolgen daarvan?
ook voor het ernstige is altijd een eerste keer

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:38

Dit meisje heeft al veeeeeel vaker als 1 keer mee gedaan.
Pony weet simpelweg wat er te doen is.
Carlo is vorig jaar inderdaad met bit gereden, maar mensen die een beetje kennis van zaken hebben weten dat een bit NIETS te maken heeft met een pony kunnen houden ja of nee.
We leven immers niet meer in de middeleeuwen.
Sterker nog het neusbot is bij vele paarden zelfs gevoeliger als de mond.
Sterker nog vele paarden/pony's lopen slechter met bit als zonder bit maar om dit te voorkomen wordt er vaak een sper omheen gedaan om de gevolgen te verbloemen.
Zelfde meisje thuis aan het rijden met de witte natuurlijk:
http://94.100.115.71/832800001-83285000 ... _aDQq.jpeg
Pony ging niet in rengalop naar de start overigens.
Meisje heeft ook in rijpwetering mee gedaan aan de ponyrennen.
En vorig jaar was ze op duindigt:
4 oktober 1e
6 september 2e
28 juni 5e samen met de grote er bij en 2e van alleen de kleintjes
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 13-06-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto > link

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:53

Bonte schreef:
xDefinetly schreef:

Kan je dat vanaf de foto zien of een pony te houden is? Nogmaals, ik was niet de enigste die zich verbaasde.

Hier wil ik trouwens ook nog op reageren.
De pony's moeten eerst een aantal maal daarvoor rondjes draaien in STAP.
Nou dit zorgt voor een stress van hier tot Egypte.
Dan mogen ze in een keer los en dan is het natuurlijk gaan met de banaan.
Bij de start gebeurd weer hetzelfde tig rondjes worden er gedraaid.
Als paardenkenner zou je dan moeten weten dat je dan dus aan een tikkende tijdbom zit te werken.
Veel pony's herkennen dit als we gaan starten.
Draai 2 keer een rondje met pony's die wel eens gekoerst hebben en je ziet het resultaat.
Kijk de volbloeden mogen gelijk upcanteren en hoe vaak ik daar al wel niet volbloeden gezien heb die al voor de baan in galop over de stenen gaan.
23 mei was dat nog het geval, maar die kunnen gelijk los.
Moet je die volbloeden eerst eens een paar rondjes laten lopen met begleider er langs als ze gewend zijn zo te starten.
ZO heb ik mijn pony het ook geleerd.
Waar ze ook staat als ik of mijn pa haar vasthoudt en ik draai 2 rondjes wordt ze wakker.
Laat je haar dan los schiet ze als een pijl uit een boog weg.
Duurt het rondjes draaien te lang nou dan maak je wat mee.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:02

kyrkelover schreef:
Dit meisje heeft al veeeeeel vaker als 1 keer mee gedaan.

Dat weet ik en toen vond ik ook al dat ze haar pony niet goed onder controle had.

Citaat:
maar mensen die een beetje kennis van zaken hebben weten dat een bit NIETS te maken heeft met een pony kunnen houden ja of nee.

Dan heb ik dus geen kennis. Prima. 8-)

Citaat:
Zelfde meisje thuis aan het rijden met de witte natuurlijk:

Thuis rijden is heel anders dan in een ren. Daar verkijken vele zich op.

Citaat:
Pony ging niet in rengalop naar de start overigens.

een onder controle galop was het ook niet, maar dat is bij meerdere het geval, maar die hebben dan toch het extra steuntje van het bit.

Citaat:
Meisje heeft ook in rijpwetering mee gedaan aan de ponyrennen.
En vorig jaar was ze op duindigt:
4 oktober 1e
6 september 2e
28 juni 5e samen met de grote er bij en 2e van alleen de kleintjes

Ik zeg ook niet dat ze niet kan winnen. Die pony rent toch wel, maar als er iets gebeurt, dan is het mis.

Maar ik hou erover op. Zeg dit topic vaarwel, want als ik iets zeg (waarvan de bezoekers om mij, ook zo dachten), dan heb ik geen kennis.
Veel plezier verder en hoop dat dit goed blijft gaan. :evaw:

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:17

Nou Bonte als een pony gaat dan heb je helemaal geen extra steuntje met een bit dat zou jij toch moeten weten.
Bit zorgt vaak zelfs voor meer ongemak waardoor ze beginnen met trekken en/of schudden en zulke dingen waardoor het nog moeilijker wordt.
Niet iedereen houdt er van om steeds maar een scherper bit er in te hangen wat ook valt onder dierenmishandeling.
En zo ongecontroleerd was het niet ze stopte namelijk ruim voor de startlijn en dat is op het filmpje zeer goed te zien.
Nou tada hier enkele fijtjes over bit.
Een bit is bedoeld voor verfijning waar je zo min mogelijk aan moet zitten. Niet om het paard mee te stoppen of mee rond te sturen door er aan te trékken.

De mond met een bit
De mond is een van de gevoeligste lichaamsdelen. Het bit dat in de mond hangt, stoot, meestal, tegen de kiezen en beschadigt de tanden, hoe stil/goed hij ook lijkt te hangen. Ook kan het bit op het tandvlees drukken waardoor dit geïrriteerd kan raken.

Een paardenmond is eigenlijk niet gemaakt voor een bit, er moet namelijk ook nog een tong in de mond liggen. Paarden gooien soms hun tong uit de mond, omdat ze simpelweg geen plek meer in de mond hebben.
Dan is er voor de mens een simpele 'oplossing': de mond wordt dichtgesnoerd met een neusriem, maar dit kan de ademhaling weer belemmeren.
Men kan bij dit probleem overstappen op bitloos, of kan proberen of een dunner bitje wel zou kunnen passen in de mond van het paard.

Veel mensen rijden met een hoofdstel met bit uit 'gewoonte', het is de traditionele optoming, je leert ermee rijden op de meeste maneges, omdat deze bang zijn om de controle te verliezen over het paard.

Echter, als een paard echt wilt, gaat het toch wel, ook met een (dubbel) bit.Wanneer een paard ervandoor gaat, heeft trekken aan het bit (vaak) een tegengesteld effect. Paarden 'vluchten' ook voor de pijnprikkels die het bit geeft. Een bit ís geen rem. Een bekende uitspraak is "Als je een paard wilt stoppen met een bit, moet je het om zijn benen binden". (Eddy Modde)

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:35

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:48

leuke foto's :D

ponyrenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:35

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:58

Ik zit zo het filmpje te kijken en hoor in één keer de naam Thalita met metro en ik denken en denken en nu weet ik wie het is!! maar was wel even grappig :')

ponyrenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:31

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:24

;) Leuke bijdrage Erik. gr uit Boxmeer.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:59

Langs deze weg wil ik iedereen laten weten dat ik per direct stop met het organiseren van de ponyrennen op duindigt.
Wij krijgen namelijk veel kortzichtig commentaar van mensen dat het veiliger moet.
Maar al onze pogingen om het veiliger te laten verlopen worden weggewuifd door de ndr/duindigt.
Omdat ik geen zin meer heb om alleen maar gezeik te ontvangen (niet van de deelnemers overigens) terwijl ik er zelf niets aan heb, heb ik besloten om met de ponyrennen te stoppen.
Of er helemaal nooit meer rennen komen weet ik niet, maar in ieder geval niet meer op Duindigt.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:06

Wat jammer Yvonne! :\
Is dat definitief besloten?
Ik snap wel wat je bedoelt, maar kun je je dan niet beter niks van anderen aantrekken? Ik vind zelf dat het behoorlijk veilig gaat ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:06

Dat is jammer zeg..

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:13

Wat jammer!!!! Ik vind dat het altijd leuk er aan toe gaat en ddat het leuk word georganiseerd, vind het jammer van hun commentaar, :( maar in de echte rennen is het ook niet altijd even veillig, :o alleen de jockeys zijn er daar echt voor opgeleid, ik bedoel de kinderen die hier aan mee doen moeten allemaal leren dus als er dingen mis gaan is het logisch, maar om dan de organisatie hier op aan te spreken :(:) , Was juist een heel goed idee de ponyrennen, zo komt er meer animo voor en de kinderen nemen veel mensen mee wat voor duindigt ook weer geld op levert, jammer dat het hierom moet stoppen, maar toch mijn complimenten voor alle super leuke ponyrennen waar ik naar toe ben wezen kijken en de 2 keer dat ik heb mee gedaan! :D ik vind het super wat je voor iedereen hebt gedaan yvonne jij hebt toch ook mikj een hele andere leuke kant laten zien van de paardensport om dit te organiseren!!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:18

Ja het is definitief besloten.
Ik ga wel kijken naar alternatieven.