vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:34

broadway schreef:
JA,VROEG INRIJDEN GEEFT SLIJTAGE, VERKEERD INRIJDEN GEEFT SLIJTAGE, ÉÉNZIJDIGE TRAINING GEEFT SLIJTAGE , VERKEERD LATEN LOPEN GEEFT SLIJTAGE !!!

Ik zou het erg waarderen als je niet zou schreeuwen.

Trainen geeft op welke manier dan ook slijtage en eigenlijk geeft leven al slijtage.

Maar broadway is ben erg benieuwd naar wat jij wel als wenselijk ziet :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:39

@ fransje - had die post nog niet gezien, reageerde eigenlijk alleen op de post van broadway...

wel een super site zeg :D :)

Only_Hellen

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:43

Wat ik wel zou willen weten is, hoe Broadway aan die informatie komt. Dus hoe jouw onderbouwd kan worden.

En misschien je schrijfwijze even aanpast, zonder al die stippeltjes tussen de zinnen.

Supersite inderdaad. Goed wetenschappelijk onderbouwd dus dat die slijtage niet van toepassing is.

Oh ja. Ik heb een uitgekoerste draver door de molen gehaald voor een keuring. Foto's, scans, locomotie. Helemaal niks mis mee. En hij was jong beleerd en had 103 koersen gelopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:48

VivalaVida, nee hoor, totaal NIET ironisch, daarom vind ik het jammer dat nog niemand reageert. :o Ben echt bloedserieus. En denk dat 99% van Bokt me voor gek verklaart. :+ Gister heeft mijn stiefdochter er met halster opgezeten en touwtjes, 600m achter grote merrie aangesjouwd. Ging super. Ik vraag me dus dat ALS het zo slecht is, wanneer je de klachten gaat merken. :(:)

TS, volgens mij heeft Arabesk ooit een topic geopend met een heel uitgebreid artikel met plaatjes welke onderdelen wanneer volgroeid zijn, zoals bv groeischijven e.d.
Was zeker interessant en voor mij de reden het dier pas op cirkels te laten werken als ze zowat drie is, de knieen achter hebben nl veel meer tijd nodig dan de knieen voor, deze sluiten zich al voor het eerste jaar dacht ik, terwijl ze achter jaren nodig hebben.

Dit ff uit mijn hoofd, hoor. ;)
Als je zelf met een jond dier rijdt, zou ik het heel rustig aan doen, korte poses, rechtuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:28

oh okee :) dus ze is 2 nu?
ik heb ook al op mijn 3 jarige gezeten hoor. die word deze of volgende maand 3 :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:28

Scheelt een jaar, da's toch anders, die van jou daar kun je echt wel mee aan de slag denk ik..
De mijne wordt in april twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:32

Ja kan ik ook, heb met zadel en hoofdstel gereden (nouja gereden :P ) en het stuur en gas zit er beetje op.
Hij moet voor het zomereczeem seizoen verkocht zijn en ik had liever dat ik hem op een duidelijke manier beleer zodat de nieuwe eigenaar er ook wat mee kan, dan een helemaal groen paard net uit de opfok verkopen...
Ben dus erg blij dat hij toch in ieder geval wat kan en betrouwbaar blijkt te zijn. Maakt het voor hem ook makkelijker :)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:34

detour schreef:
VivalaVida, nee hoor, totaal NIET ironisch, daarom vind ik het jammer dat nog niemand reageert. :o Ben echt bloedserieus. En denk dat 99% van Bokt me voor gek verklaart. :+ Gister heeft mijn stiefdochter er met halster opgezeten en touwtjes, 600m achter grote merrie aangesjouwd. Ging super. Ik vraag me dus dat ALS het zo slecht is, wanneer je de klachten gaat merken. :(:)

TS, volgens mij heeft Arabesk ooit een topic geopend met een heel uitgebreid artikel met plaatjes welke onderdelen wanneer volgroeid zijn, zoals bv groeischijven e.d.
Was zeker interessant en voor mij de reden het dier pas op cirkels te laten werken als ze zowat drie is, de knieen achter hebben nl veel meer tijd nodig dan de knieen voor, deze sluiten zich al voor het eerste jaar dacht ik, terwijl ze achter jaren nodig hebben.

Dit ff uit mijn hoofd, hoor. ;)
Als je zelf met een jond dier rijdt, zou ik het heel rustig aan doen, korte poses, rechtuit.

op pagina 2 gaf iemand deze link http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf en daar staat een tabel in over wanneer de botten zijn volgroeid en dergelijke. Voor de rest ben ik het niet helemaal eens wat deze dr. deb bennet zegt maar goed dat is voor iedereen vrij om een mening over te geven :o

@ Detour heb je een recente foto van je 2 jarige? En het is een volbloed toch, zoja wat is zn breeding? Ben nieuwsgierig :D (if you dont mind)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dochter van Kim nog ff er op, is dochter van Kiwiko van bokt. ;)

Even voor de duidelijkheid: Bokkers, als je dit zielig vindt, pb me dan gerust. ;)

C-L, zij is 80% Volbloed en 20% KWPN.
Opa0 papa van papa) is Roven xx, papa van moeder is Lapierrexx, een geweldige Volbloedhengst, inmiddels rond de 25 en nog keihard. Oudtante, 25, leeft ook nog. *D
Msschien ken je Be my Guest xx, dat is haar overgrootopa ,van moeders kant.
KWPN kant: mr Blue o.a.

Zij is nu 1.61m.
En het is een grote scheet, die nb de fles nog heeft gehad, mega mak. Soms ietsje te. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:41

Wat een heerlijk beest!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:42

Thanks meis, ja, ze is mijn grote schat!
Ze gaat ook los mee wandelen met de anderen, soms mee als handpaard, hett zal d'r worst wezen.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:51

wat oogt die groot zeg !

voor de 1.61 ....

als je het op zo'n manier kan doen, waarom niet !

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:58

Tsja, dat vraag ik me dus ook af..Oogt ze hoger? Vind haar al zo flink..

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:29

je kan aardig zien dat het geen 100% volbloed is... Tis net iets meer puppy-achtig dan volle volbloeds :D Wel leuk en stevig type. Als het een volle volbloed was zou ik denken dat ze als 3 jarige op de baan pas zou komen omdat het nog zon puppie is :)

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:35

Hey Detour leuk beestje zeg.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:38

Vind ik ook , CL, ze is wat grover, al was haar moeder een behoorlijk compacte Volbloed qua bouw en vrij rijtpyisch. ;)
Thanks hoor, verder, het beenwerk, de kont, de halsaanzet, de vorm van bespiering is echt Volbloed maar verder zou ze ook KWPN kunnen zijn. Wil met haar gaan springen, beetje eventing en misschien wat endurance..

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:45

denk dat het een jet is met eventing (vind k een goede sport voor zon combi, kunnen ze iig hun energie goed kwijt)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:49

Een jet?
Het lijkt me sowieso gaaf om te gaan eventen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:06

een jet .... sorry ozzie uitspraak :D een vliegmachine, een paard die het lekker gaat doen in die tak van sport

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:57

Zo zeg Wilma, wat een kast van een paard!
Mooie benen en sterk geheel.
Maar aant koppie kun je het wel heeeeel duidelijk zien he ;)

Echt leuk dat je nu een beetje met haar kunt beginnen. Heel veel succes met haar!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:59

Thanks, meis, ik had haar koppie echter wel wat chiquer gewild, hoor, maar het karakter is voor mij het belangrijkste!
Hoe is het met je ruin? (ff offtopic) heb je al een plekje gevonden?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:58

Jep, ruin is military paard geworden.
Had hem meegenomen naar een parcourtje en hij vond het fantastisch! Hij deed het prima en hij is dus verkocht.

Is natuurlijk gigantisch veel werk aan want hij is helemaal verkeerd getraind, heeft verkeerde spieren en kan onmogelijk dressuur.
Mooie nieuwe carriere he voor een versleten renpaard :x :x

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:06

@saintaissa: kan best nog zijn dat ze hem eerst helemaal scheef moeten zetten tenslotte is 40% van de dressurpaarden scheef dus misschien moet jou paardje wel naar die helft :+ .
Ik weet eigenlijk niet zou het veel uitmaken of je precies dezelfde twee jaar eerder of later doet ik bedoel als de botten anders gaan staan doe je iets verkeerd en spieren kan je in principe het hele leven van een dier trainen. Ik heb trouwens altijd gedacht dat lange afstands rennen & sprinten allebei gewoon te trainen zijn. Dan me moeilijk voorstellen dat dat voor het grootste deel genetisch bepaald is. Spier opbouw word toch vooral bepaald door wat je van je lichaam vraagt??

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:26

:D inderdaad... maar misschien is het bij deze wel minder, hij is namelijk pas zadelmak gemaakt op zijn 3 jaar en 2 maanden. Misschien nog niet helemaal versleten en vergroeid nu hij 6 is ;)

Gangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:14

Hallo, ik heb ook dit topic eens doorgelezen. Normaal bemoei ik mij er niet mee. Maar kon het nu niet laten. Er blijkt weer eens veel misverstanden te zijn over het beginnen met inrijden.Ik blijf er ook bij dat het nog niet zo slecht is wat ze doen (bij de meeste trainers) om vroeg te beginnnen zolang je het dier maar aankijkt waar je mee bezig gaat.De ene is er sneller aan toe als de andere. Wij hebben ook de curcus gevolgt betreft van het kwpn paard en die word idd gemiddelt maar 7 jaar. Oorzaak nummer 1 is halsartrose, 2e hoefkatrol.
Dit zie je veel minder onder de volbloed dus zegt denk ik ook iets over de trainingswijze. Wij hebben meerdere volbloeden gehad en nu hebben we er nog steeds 1 lopen. Een volbloed begint meestal in handen van profs, dat is met een gewoon paard vaak minder en ik sluit mij ook helemaal aan dat het zeker niet fair is om een paard met 3 jr uit de wei te trekken zadel erop knallen en gaan met die banaan!