De engels volbloed

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 05:41

ja die komt ook van duindigt..maar die heeft ze al een tijd geloof ik.

Marky33
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:36

Ik heb nu sins anderhalve maand, Ook een engelse(A), na 4 jaar geoefend te hebben met haar
Rij ik nu elke maand wedstrijden en doet ze het ook erg goed, Foto's volgen :)

Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:51

play_coy schreef:
ja die komt ook van duindigt..maar die heeft ze al een tijd geloof ik.



dat zou kenne.. fausty ging weg toen ik harry daar net ging doen.. dat is denk zo'n 6jaar geleden..

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:57

Dat zal dan wel idd.. ff offtopic @ Mii_X_Harry : Chiii nog 8 dagen nd naaadjees back!!

Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:16

ff offtopic terug @ play_coy: NAAD! we gaan definitief chille en stappe!!.. wanteeeuh.. die tijden van vroeger waren toch te gezellig :D haha.. got a new phonenumber.. maar die krijg je nog!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:31

die tijden waren zeker gezellig chi! ik blijf 3 maanden dus zie je vast wel hahaha

Muronia

Berichten: 19704
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:08

Hallo,

ik wilde even om jullie advies vragen. ik heb nu de kans om een leuke volbloedmerrie te kopen (frans/engels gefokt). De merrie heeft enkele jaren geleden 6 keer een wedstrijd gerend, zonder veel resultaat (haar zus,dochter deden het veel beter). Nu staat ze sinds enkele jaren in nederland, er is met haar gefokt, maar niet mee gereden. De merrie is nu 9 jaar.

Denken jullie dat het nog mogelijk is om hier een fijn (dressuurmatig) rijpaard van te "maken"? Ze is qua karakter rustig, aanhalig, gewoon een makkelijk paard volgens de eigenaar.

Ik zou haar willen inzetten in de fokkerij (kruisen met warmbloed) en in de sport als dat zou kunnen. Is dit een heel dom idee of wel realistisch? ik ben zelf op dressuurgebied ervaren genoeg (ZZ-dressuur), maar heb geen ervaring met volbloeds.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:42

volbloeden zijn bloedpaardjes die onwijs hard voor je werken als jij de juiste persoon voor hem of haar bent. Het handigste is om gewoon een keertje proef te rijden en voelen/kijken of het paard enig vermogen heeft en of het klikt (het klikken is erg belangrijk bij volbloeds als je ze tegen je hebt doen ze niets voor je)

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:16

nog een vraagje voor de kenners hier :p

ik heb een engelse volbloedmerrie, Aziza, geboren in 1999 dat in Frankrijk en België gerend heeft maar geen toptalent :)
volgens een jockey die haar een aantal keer getraind heeft die ik toevallig ontmoet heb, bleek ze geen goede renner te zijn omdat ze vaak out was, dus niet kon rennen doordat ze soms problemen had. Naar het schijnt aan aan kogels

nu rijd ze eventing, wordt dagelijks gereden maar heeft daar geen last van, of nooit van getoont
ze heeft wel al vaak kreupel gestaan maar meestal door een ander probleem zoals dom doen in de wei, bloccages, gek doen in de trailer
ondertussen is het na alle gezondheidsproblemen die ze al gehad heeft door stress (maagzweren, keel, eierstokken...) al een goede tijd heel gezond.
Ze staat nu mooi dik, blinkt mooi, staat prachtig in haar haren, alleen wat onbespierd..

tot zo ver de uitleg over m'n merrie..
nu had ik volgende vraag; heeft het nut dat ik zo een merrie laat dekken met als doel het veulen te laten rennen? of zijn was haar eigen carriere niet goed genoeg om daar hoop in te steken.
ik weet wel dat ik niet op een crack mag hopen maar zou dit met haar renverleden wel iets 'redelijk' kunnen opleveren?
al haar gegevens zijn te vinden op www.france-galop.fr
Aziza is een poliglote X Matahawk X Le haar merrie

voor foto's of evt andere gegevens mag je me gerust pb'en :)

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:18

Natuurlijk kan je dat doen. Er is 1 maar.... De rennen in NL gaan niet zo goed helaas of althans, de renbaan is in grote schulden waardoor het mogelijk is de ze de renbaan moeten sluiten. Dit is al een tijdje gaande en niemand weet hoe het eindigt. Maar niet getreurd want je kan nog altijd in Frankrijk, duitsland, belgie en verder starten. En vergeet niet dat het meer kost dan je denkt (paard ergens in rentraining zetten ed.).

Muronia

Berichten: 19704
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:33

@classic_life

Er is minimaal 4 jaar niet op haar gereden dus ik kan er niet zo even een proefritje mee gaan maken. Als ik haar zou kopen, dan zou ik het "opnieuw zadelmak maken" overlaten aan een bekende die al mijn paarden zadelmak heeft gemaakt, en dan pas zou ik er zelf op gaan. Misschien had ik het anders moeten vragen, ik zou willen weten of het (met een volbloed) mogelijk is om een paard van 9 jaar, die dus 4 jaar niet is bereden, nog om te scholen tot rij/dressuurpaard ipv renpaard.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 03:24

In princiepe kan je dat met ieder paard doen, zolang je er genoeg tijd voor neemt en niet gaat haasten want dan kom nergens.
Wil je er verder de sport mee in (springen dressuur ect) dan zou je dr een aan xrays van de benen ed kunnen laten maken, dan weet je ook verder waar je aan toe bent.

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:31

@ Leorah:

Wat wil je precies met je volbloed gaan bereiken? Zoals Classic Life al zegt: je moet er echt de tijd voor nemen. Voor een dressurmatig goed rechtgericht paard ben je met een ex-renpaard al makkelijk een jaar bezig. En dan heb je pas een recht paard, dan moet een verdere training nog komen. Daarnaast komt het vooral op mentale training aan, ze moeten zelf de omslag maken van ren- naar rijpaard, dat kun je niet forceren. Het ene paard is hier sneller klaar voor dan de ander. Bovendien moet je zelf het karakter hebben om met een volbloed om te kunnen gaan: als je dit niet kunt, is het levensgevaarlijk om hier aan te beginnen.

Verder zijn het paarden die alles voor je doen, als je het maar correct aan ze vraagt. Dit heeft dus wederom te maken met de karakterkwestie.

Wat wil je trouwens met dit paard gaan doen (behalve wat je in je post aangeeft)? Verwacht je echt hoge prestaties in de dressuur (omdat je zelf ZZ rijdt)? Of ben je bereid genoegen te nemen met een recreatiepaard? Dit is een hele belangrijke afweging die je moet maken bij het aangaan van het omscholen van een renpaard. Zoals gezegd, ze doen alles voor je, maar vergeet niet dat ze qua bouw zijn gefokt op snelheid en niet dressuurgericht (stuwkracht i.p.v. draagkracht). Hoewel ik van mening ben dat je ieder paard kunt hertrainen, zal een voormalig renpaard niet snel in de prijzen vallen in de Z-dressuur, ookal voert hij de oefeningen correct uit (uitzonderingen daar gelaten).

Maar als je er echt voor wil gaan: vooral doen! Volbloeds zijn gouden paarden met een karakter wat geen ander ras kan evenaren! Ik wil nooit een ander meer!

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:04

classic_life schreef:
Natuurlijk kan je dat doen. Er is 1 maar.... De rennen in NL gaan niet zo goed helaas of althans, de renbaan is in grote schulden waardoor het mogelijk is de ze de renbaan moeten sluiten. Dit is al een tijdje gaande en niemand weet hoe het eindigt. Maar niet getreurd want je kan nog altijd in Frankrijk, duitsland, belgie en verder starten. En vergeet niet dat het meer kost dan je denkt (paard ergens in rentraining zetten ed.).


idd, ik ken wel een paar mensen die haar zouden willen hebben om veulens uit te fokken omdat ze een mooi papier heeft. Het zou dan ook de bedoeling zijn het veulen in Frankrijk te laten lopen.
Ik wist wel dat het veel geld kost qua training, dekgeld (alles gewoon :p) daarom wou ik ze ook graag uitlenen maar dat lijkt mij niet erg veilig.
Het zou wel een mooie investering zijn voor de toekomst..
er zijn hengsten in België & Nederland maar geen idee of die iets kunnen opleveren als het veulen in Frankrijk zou moeten rennen. Wss weet jij daar wel meer van af dus kom ik nog s om raad vragen 8-)
ik had gedacht aan Urbino (http://www.geocities.com/harasdeshayett ... urbino.htm) maar ik weet er te weinig van af om te weten of dit wel een goede match kan zijn..

anyway.. ik heb zeker nog tijd tot volgend jaar (of is het over 2 jaar:P), ik wil zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Liever nog een jaartje langer wachten dan een volledig foute keuze :D

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 03:25

ik zou niet voor urbino gaan... simpel weg omdat hij mij niet aanspreekt, de bloedlijnen zijn er wel ok uit, maar hij heeft niets gepresteerd. Dus als ik jou was zou ik liever kijken naar een hengst die goede producten heeft gebracht.

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:02

Urbino is een prachtig paard.... maar van de vele nakomelingen is zijn er slechts enkele (2 of 3) die goed geworden zijn. De rest... geen idee waar ze gebleven zijn.

Als je overweegt een veulentje te fokken, zou ik zeggen: Doe het goed of doe het niet!

Kijk anders eens naar de hengsten in Duitsland. Die dekgelden zijn interessanter dan in Frankrijk en de paarden zijn beter.

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:31


classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:39

hoeveel wil je max uitgeven voor een dekhengst?

holyfield

Berichten: 37
Geregistreerd: 30-04-09
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:23

toen mijn oom de draver heeft gekocht die ik nu bezit heeft een vriendin van hem een renn paard gekocht. Ze hadden beide sterke prestatie drang waardoor ze soms bijna niet te houden waren. Uiteindelijk hebben ze die prestatie drang er bij beide uit gekregen maar bij het renn paard was dit een stuk lastiger als bij de draver. Nu dus de vraag : is een renn paard in het algemeen moeilijker in het omscholen als een draver ?

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:50

het probleem zit er vaak in dat mensen niet weten hoe er in de rensport gereden wordt, waardoor je tegen problemen op KAN lopen wanneer je ze als recreatief paard wilt gaan rijden. Een draver echter heeft nog nooit iemand op zn rug gehad dus deze wordt eigenlijk ingebroken naar jou hand maar zal natuurlijk ook wat dingetje onder het zadel proberen wat hij altijd voor de kar deed.

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:33

Citaat:
Een draver echter heeft nog nooit iemand op zn rug gehad


Er zijn genoeg dravers die ook onder het zadel worden getraind (heb ik vaak gedaan), maar ook onder het zadel worden gekoerst. Mijn ervaring is wel dat renpaarden makkelijker om te scholen zijn dan dravers. Ik heb het idee dat dit mede komt doordat een volbloed (renpaard) in alle gangen getraind wordt, terwijl je een draver zowat als een gangenpaard kan beschouwen. Het aanleren van de galop heeft erg veel tijd nodig, maar is niet onmogelijk. Daarnaast vind ik de karakters van dravers niet vergelijkbaar met die van volbloeds, wat ook meespeelt. Hoewel het karakter van een volbloed "moeilijker" is dan dat van een draver, vind ik ze werkwilliger en intelligenter, wat de training stukken makkelijker maakt. Het enige is, wat ook wordt aangehaald, is dat bij beide rassen eerst een mentale schakel om moet voordat je echt succesvol kan gaan omscholen.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:25

tegenwoordig worden er inderdaad steeds meer dravers onder de man gereden, maar er zijn ook een hele hoop die dat neit hebben gedaan (en ik ging voor deze groep ;) )

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:46

wow dankje! All Pride ziet er mij echt wel goed uit als ik naar zijn nakomelingen kijk
en mààr 350 euro dekgeld! toch vraag ik mij af waarom dat dekgeld zo laag blijft.. Hij heeft toch enkele (redelijk) goed presterende nakomelingen

ik hoor nu dat er steeds vaker Duitse lijnen vermengd worden.. ze zijn anders gebouwd en hebben naar het schijnt een betere galopklasse.

idd, beter niet fokken dan slecht fokken. Ik laat haar niet dekken voor ik de juiste hengst heb gevonden. De merrie is nog maar 10, ze kan dus nog wel een tijdje verder :p
naja en zo blijft er ook nog wat tijd over om de portemonnee te vullen =D

ik hoop een lijstje te kunnen opstellen met allerlei hengsten die goed kunnen zijn voor haar en daaruit de best 'met haar klikkende' te kiezen

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:06

Ik weet niet of dit nog relevant is, maar van een Volbloed valt zeker een fijn dressuurpaard te maken. Alleen, ze zullen vrijwel nooit zo presteren als een warmbloed en daar moet je wel begrip voor kunnen hebben. Je zou eens kunnen kijken naar wat ik met Flex heb gedaan de afgelopen twee jaar. (http://www.volbloeds.nl)

Moet mijn trots toch ff showen:
Afbeelding

Het kan zeer zeker wel, maar je moet wel echt van je volbloed houden om de lange weg vol te houden en weten hoe je een paard van begin af aan traint. De Nederlandse in de krul-rijd-methodes werken niet bij Volbloeds, is mijn ervaring (of krijg ik nou heel Bokt over me heen, hellup). Mijnes is overigens nu met pensioen (hij heeft COPD), maar hij kent inmiddels alle tempi en gangen, zijgangen en piaffe.

Oh enne: hoi IlseenMonti :D!!! Monti is ook zo'n prachtig dier he, hoe staat het met zijn training? Is hij al een beetje dressuurpaard?

Ohja, trouwens nog een aanvulling op het karakter van de Volbloed: die van mij heeft een half jaar in het land gestaan. Bijna niets mee gedaan. Afgelopen zondag voor het eerst er weer op geklommen. En geen pas fout gezet he!!

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:21

heb je goed gedaan quadripes. Maar zelfs een exrenpaard kan je laten presteren als een warmbloed, het duurt misschien wat langer en je moet ook paard hebben die dat leuk vind. Maar ze kunnen het zeker.