[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:25

Ik vond je topic altijd al interessant maar nu we sinds kort zelf een draver hebben lopen al helemaal :D

Ons paardje is gefokt in Oostenrijk, is inmiddels al 18 en dient vooral als weidemaatje, al vind hij een beetje licht werk érg leuk. Geen idee of hij ooit gekoerst heeft, hij was nu al jaren recreatiepaard.

Hij heeft wel typische witte haren op de achterbenen, drie horizontale streepjes vlakbij elkaar, net onder de sprong. Ik bedacht dat het wellicht iets te maken heeft met een mogelijk koersverleden. Bijvoorbeeld tegen de sulky aan slaan, gebeurt dat wel eens? Of mogelijk iets van beenbescherming die slecht zat?

Hij heeft sowieso het een en ander aan littekens, en ook rond de schoft vlekjes witte haren maar dat kan ook als recreatiepaard met een slecht zadel gebeurd zijn oid.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 12:37

veKing schreef:
wat ziet dat er gek uit dat 'duwen'
super interessant om te zien.

we zetten onze dravers sinds kort ook wel weer eens voor een karretje en ze zijn zo zoet,
doen het heel rustig aan en ik leer dankzij dit topic, en jou dus ruitje, dingen waar we rekening mee kunnen houden (zoals dat van die oogkleppen, had ik nooit aan gedacht!)

Wat leuk om te lezen dat het op die manier ook nog mensen helpt! Dat duwen kan alleen maar bij een paard wat erg trouw is en in balans. Je laat ze helemaal los van voren natuurlijk.

Heb je een scheef paard, of een enorm moe paard, of een paard wat snel in galop gaat.

Dan moet je druk op je lijnen houden :)

@ blijheid. Wat leuk een draver! Weet je zijn officiele naam? Dan kan ik dat nazoeken eventueel.

Zonder foto kan ik slecht zeggen of het van een operatie of beenbescherming is. Grootste ksns is dat jouw paard denk ik gevriesbrand of geblisterd. Zie je steeds minder omdat er steeds betere behandelingen zijn.
Lijkt het op de fotos uit dit topic?

[DRS] Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:21

Wat een leuk filmpje. Je ziet echt dat het paard op het eind er nog een tandje bijzet.
Doet me denken aan m'n merrie, die kan heel gecontroleerd in een gewenst tempo lopen maar als je haar dan 'voorbij' de voorganger laat kijken en toestaat om te vertrekken dan trekt ze echt alle registers open, geweldige beleving.

Ik vind het een leuk topic en fijn dat er zoveel informatie gedeeld wordt.

Herken wel wat dingen van wat ik hier (Frankrijk) in de drafsport zie.

@Pien: bij de meeste draversstallen die ik ken staan de paarden zo veel mogelijk of zelfs 24/7 buiten. Meeste trainers zijn er (terecht) van overtuigd dat een paard minder blessuregevoelig en beter in hoofd is als hij veel buitenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:54

ruitje schreef:
@ blijheid. Wat leuk een draver! Weet je zijn officiele naam? Dan kan ik dat nazoeken eventueel.

Zonder foto kan ik slecht zeggen of het van een operatie of beenbescherming is. Grootste ksns is dat jouw paard denk ik gevriesbrand of geblisterd. Zie je steeds minder omdat er steeds betere behandelingen zijn.
Lijkt het op de fotos uit dit topic?

[DRS] Brandmerk?? 6 witte puntjes.

Zijn officiele naam is Prinz Eugen. Hij heeft ook een nummer gevriesbrand op de hals A1061 zeg ik even uit mijn hoofd (paspoort ligt bij mijn ouders waar hij op stal staat)
Hij is blijkbaar ooit van een andere bokker geweest, maar dat topic (waarvan de foto's het niet meer doen) is het enige wat ik online terug kan vinden. Heb de betreffende bokker PB gestuurd maar zij is al jaren niet meer online dus ik verwacht daar weinig van.

Het ziet er inderdaad precies uit als op de foto's uit dat topic, alleen wat lager geplaatst. Zal inderdaad wel het resultaat van blisteren zijn. Achterbenen zijn ook niet helemaal jofel (al loopt hij niet kreupel, je ziet wel dat hij moeite heeft, mogelijk ook door een lange periode stilstaan) dus ik kan me voorstellen dat hij een peesblessure heeft gehad ooit.

Bedankt voor je info zover :j

ruitje

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 15:17

Hij heeft wel gekoerst. Ik stuur je een PB :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:58

Veel interessante info weer en leuke filmpjes !
Dit is echt een leerzaam topic, bedankt Ruitje ! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:50

Interessant is het zeker !

Vrijdag weer koersen hier in het dorp , is maar 2 straten verderop wellicht een kijkje nemen :)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 23:03

Leuk, ik ga ook eens volgen en het topic doornemen. Wil mijn mening over koerspaarden positief veranderen. Momenteel is die nogal negatief, maar zie steeds meer positieve dingen voorbij komen. Op YT volg ik iemand die vaak OTTB paarden omschoolt en dat vindi k erg interessant. Maar ook dravers zou ik leuk vinden om te volgen. Heb zelf een omgeschoolde draver gehad, maar nooit echt gekeken hoe het met dravers op de baan gaat.

Lang verhaal, maar ben erg benieuwd naar het topic en hoe dit bij jullie allemaal gaat. :j

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 23:23

Blijf posten, het is erg interessant!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 00:27

@Thioro, dat vond ik het allergaafste aan koersen. Dat je al zo snel gaat en dat zo'n paard dan nog even een versnelling er uit gooit. De power die er dan in zo'n paard zit, onbeschrijfelijk :)

@Rebecca, zeker doen hoor! Joure is ook erg sfeervol!

@Witchcraft, ik hoop dat dit topic iets bijdraagt.
Het blijft lastig, je doet gewoon wel aan topsport met een paard. Altijd als je traint met een paard voor wedstrijden moet je je bewust zijn van het feit dat je wel naar het paard blijft kijken en niet alleen naar de prestaties. Je wil dat je paard zo goed mogelijk in zijn vel zit, maar je vraagt wel topprestaties.

Ik heb heel veel dravers omgeschoold,het helpt om te snappen wat er altijd van ze gevraagd is. Kijk bijvoorbeeld maar in het laatste filmpje hoe recht een paard de bocht door moet, de rijder pakt zelfs de binnenstang van de sulky erbij om hem rechter te houden.

Als je dat ziet, snap je dat een draver niet om een binnenbeen heen buigt als jij dat vraagt :+

@Bemoite: Thanks!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:16

Omdat ik wist dat ik vandaag moest wachten had ik je topic met filmpjes bewaard en het was de moeite waard zoals gewoonlijk.
Heel mooi filmpje en genieten om virtueel mee te mogen rijden. Echt gaaf!
"Ons" paard had ook die 5 de versnelling en won dus de lange afstand. Het was heel bijzonder om hem na de bocht naar buiten te zien komen en als laatste paard iedereen te zien passeren.
Ook leuk dat onze koers vriend het aan zag komen (wij hadden hem al af geschreven ) tja de leken.
Leuk Thioro dat in Frankrijk de paarden ook buiten staan.
Een half uurtjes wachten voor om.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-07-19 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:19

Ja zeker de moeite waard om dit topic door te nemen! Het blijft inderdaad een atleet waar je mee werkt en je vraagt er topprestaties van, maar je zorgt er wel voor dat hij daarom juist ook goed in zijn vel zit en de beste verzorging krijgt. Mooi en leerzaam om te volgen!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:28

boeiend topic weer :D hoop informatie rijker.
ruitje rij je ook korte baan met je paarden? hier is er 11 juli weer korte baan en kan niet wachten om er weer uren naar te staren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 15:15

En we zijn weer 2 maanden verder. Een hoop pech gehad maar ook wel weer wat geluk. Dus weer een hoop te schrijven. Ik doe het even per paard dit keer.

Over het kortebanen: Jazeker doen we dat.

Alleen daar gaan we wel mee stoppen :+

Met Disco hebben we dit jaar 4 keer gekortebaand. Een goede kortebaner is rustig ( want het zijn vaak dorpsfeesten, waarbij de race op een straat is, tussen een kermis, of het stallenterein zowat in de plaatselijke supermarkt :+ ) , kan snel keren en is heel snel over 300 meter.

Nu is Disco de eerste 2 dingen van de checklist wel, maar het derde net niet. Hij keert mega snel, ligt dan eigenlijk voor op zijn tegenstander. Maar die komt er de laatste 75 meter overheen.

Hier Disco in actie op Kortebaan Sassenheim, op 2.50 zie je een rit van hem:

Hij loot hier tegen de latere winnaar Elliot Charisma. En je ziet dat die hem gewoon voorbij loopt terwijl Disco niet harder kan :) . Nu is dit wel ook echt een onklopbaarpaard, Elliot Charisma wint bijna alles. Maar ook tegen iets mindere paarden heeft hij net niet genoeg snelheid. Het is eigenlijk het shorttracken onder het schaatsen, daar heb je echt paarden voor nodig met een andere kwaliteit :) .

We hadden heel veel hoop op Kortebaan Stompwijk, omdat dat de enige op gras is en die vaak langzamer gaan dan op zand. Hij liep de eerste rit fantastisch, kwam terug en: Had volle bak op zijn hoefbal gestaan.... -O-
Dus geschrapt uit de rest van de dag en in juli verder op rust gestaan.

Wel twee mooie foto's aan overgehouden:

Hier de kleppen nog omhoog en de proppen er nog in.
Afbeelding

Hier met getrokken kleppen en getrokken oorproppen.
Afbeelding

In augustus hebben we nog een lange baan wedstrijd gedaan. Disco start uit de eerste band helemaal tegen de tribune aan en ligt meteen 4e. Het voordeel van deze koers is dat hij mega hard ging, daardoor kon niemand meer inlopen. Je ziet dat Disco helemaal 'stil valt' op het einde, een teken van verzuring. Eigenlijk hebben alle paarden behalve de eerste 2 dit. Disco loopt echt wel een goede koers en word 4e.

Daarna hebben we nog 1 kortebaan geprobeerd, maar hij word weer geklopt op snelheid en we besluiten dat hij voor kortebanen niet snel genoeg is.

Omdat hij voor lange banen op het zand ook niet snel genoeg is, hij meer dan 20.000 euro heeft verdiend en hij daardoor vaak vanuit de 2e band moet starten op een grasbaan( dat betekend dat hij dus meters moet inlopen ) en hij dan net 4 of 5e kan worden, hebben we in overleg besloten te stoppen met koersen voor dit jaar en waarschijnlijk definitief.

Disco is van mij en blijft bij ons, heel heel misschien werk ik hem volgend jaar nog op en wil ik zelf met hem rijden( koersen voor amatrices gaan soms wat minder hard) , maar misschien blijft hij wel gewoon grasmaaier/hobbelpony. Dat mag wel na zo'n mega carierre ( helaas kochten wij hem toen hij al 19.000 verdiend had, anders had hij van mij ook nog een gouden halstertje gehad :D ). Het is een vechter geweest en je gunt zo'n paard ook juist dat je stopt als ze op hun winsom staan. Uiteraard kan je nog 10 jaar doorkoersen en steeds 5e of 6e worden ofzo, maar op een gegeven moment is het gewoon klaar :) .

Voor jullie denk ik wel boeiend om dit dus ook te zien. Disco is 9 jaar, word nog gewoon 4e in zijn laatste koers, en toch stoppen we met koersen. Vaak gaat er natuurlijk het verhaal rond dat ze 'stuk' zijn als ze stoppen. Maar het heeft gewoon niet zoveel nut om een paard te houden voor maar 4 passende koersen in het jaar waar hij dan 5e kan worden o.i.d.. Daar halen we onze lol niet uit en een paard op een gegeven moment ook niet meer :) .

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:29

Bij de dressuur zie je regelmatig dat een paard dat zijn 'top' heeft gehaald wordt doorverkocht als leerpaard. Als het karakter mee zit kan zo'n ervaren paard inderdaad erg leuk zijn voor een ruiter met minder ervaring. Is een ervaren koerspaard als Disco nog bij uitstek geschikt om jonge pikeurs op te leiden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 15:57

Dan Kliko, die zijn koersen zijn niet zo boeiend dus als je dit overslaat mis je niet zoveel :)

De eerste koers was met mijn vader, mijn vader is 65 en rijd voor een lange kar vanwege zijn rug. Echter zitten op deze kar geen stangen, Kliko viel elke bocht naar binnen en draafde geen meter. Normaal kun je een paard met deze stangen opvangen en ondersteunen. In de eerste bocht ligt hij ena laatste ( rode kar en roodblauw pak ) , je ziet dat mijn vader al alle moeite moet doen om hem in die bocht gewoon in draf te houden. Hij ligt 6e paard en springt dan in de tweede bocht alsnog weg. Dan draaft hij weer op het rechte eind en springt hij weer in de bocht, zonder die stang komt hij dus eigenlijk gewoon geen bocht door.

De volgende koers, 21-07, je ziet dat Kliko veel en veel beter draaft. Hij ligt meteen 2e paard. Dit keer hebben we hem ook voor het eerst niet voorgewerkt. Normaal gesproken laat je een paard een uur voor de koers warm lopen op de baan. Door omstandigheden hadden we Kliko in plaats van voorgewerkt, in de stapmolen gezet van te voren.
Het is misschien slecht te zien, op de laatste rechte lijn ligt hij 3e paard vanaf de binnenkant, en hij komt voor zijn doen echt nog soort van af. Waren we erg blij mee, omdat hij meestal niet echt meer iets heeft het laatste stuk. Maargoed, nog steeds gaan anderen harder :D

15-08
Een koers op het zand, die vaak sneller gaan, maar wel alleen voor Frans geregistreerde paarden, waarin de kans groter is dat hij wel wat geld kan hebben. Franse koersen hebben vaak meer springers( Franse dravers draven slordiger en zijn minder trouw dan Amerikanen, wat we dus ook wel zien aan Kliko :+ ) . Hij ligt vrij snel 4e paard. Komt weer niet af de laatste rechte lijn en eindigt als 6e.

21 augustus
De baan was echt vreselijk ongelijk, je ziet Kliko op 1.20 door een kuil heen gaan en hij springt. Echt ontzettend zonde. Bijna alle paarden sprongen door de slechte baan. Kliko werd hier nog 4e. Ik denk dat als hij niet gesprongen had, hij echt ver gekomen was dit keer.

Hierna heeft Kliko nog 2 koersen gelopen, waarin hij er bij een weer niet snel genoeg afkwam, en bij de andere koers sprong. Eigenlijk is dat nu wel een beetje waar we zijn met Kliko. Als er maar 1 ding niet klopt ( een slechte baan, of een verkeerde kar) is hij niet in draf te houden. Als we hem wel in draf houden, moet de koers zo meezitten dat hij net 4e of 6e kan worden.

Misschien dat we in de winter nog 1 of 2 keer een koers voor Franse paarden in Wolvega proberen, maar anders word ook Kliko rijpaard. En niet zoals Disco, omdat hij gewoon heel erg goed gepresteerd heeft en op zijn winsom staat, maar eigenlijk gewoon vanwege te weinig talent :) .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 15:59

Rex_Rolfo schreef:
Bij de dressuur zie je regelmatig dat een paard dat zijn 'top' heeft gehaald wordt doorverkocht als leerpaard. Als het karakter mee zit kan zo'n ervaren paard inderdaad erg leuk zijn voor een ruiter met minder ervaring. Is een ervaren koerspaard als Disco nog bij uitstek geschikt om jonge pikeurs op te leiden?

Ja zeker, daarom houd ik hem ook voor mijzelf als mogelijke optie om nog in amatrice koersen te rijden. Die koersen zijn voor mensen die niet proffesioneel rijden( alhoewel sommige al zo lang rijden dat ze eigenlijk wel gewoon pro's zijn ) , die koersen gaan vaak ook iets anders dan de andere koersen.

Ik heb een jaar of 4 geleden voor het laatst zelf gereden in de koers, maar was steeds zo enorm zenuwachtig dat ik het eigenlijk niet meer leuk vond.

Disco is zo'n 'automaatje' onderweg, dat hij super geschikt zou zijn hiervoor. Maar dan nog hoor, dan kan ik misschien 5e worden of 4e. Het is niet ineens dat een paard in die klasse kan winnen omdat de andere paarden die er in staan gewoon harder gaan.

Dus als een onervaren pikeur dan zo'n paard koopt is dat vaak maar voor 1 seizoen, daarna stap je vaak toch over op een paard wat nog wat meer kan :) .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 16:15

Nog even aanhakend op je post, ik vind zelf dat onze sport te weinig doet om paarden in de koers te houden.

Er zijn enkele uitschrijvingen waarbij een paard bijvoorbeeld als hij in de laatste 5 starts niet heeft gewonnen een klasse lager mag starten. Of een paard wat veel winsom heeft wat een band naar voren mag met de start met een onervaren pikeur. Maar eigenlijk niet structureels.

Als je nou structureel zou zeggen, als een paard een half jaar niet bij de eerste 3 zat mag hij een klasse lager, dan zou je veel langer doorkoersen met paarden.

Maargoed, misschien is dat ook wel helemaal niet wenselijk. Dit is in de dressuur ofzo ook niet natuurlijk, maar daar hebben ze eerder teveel deelnemers dan zoals wij: te weinig :)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:25

ruitje schreef:
@Thioro, dat vond ik het allergaafste aan koersen. Dat je al zo snel gaat en dat zo'n paard dan nog even een versnelling er uit gooit. De power die er dan in zo'n paard zit, onbeschrijfelijk :)

Ik vind zelf de rennen leuker om te kijken, al lees ik al een poosje stilletjes mee in je topic (erg interessant!) en precies dat is zo geweldig om te zien. Voel me bevoorrecht dat ik dat 1x heb mogen ervaren op mijn eigen paard - echt zo'n motor in de achterhand die opeens (terwijl je al voluit galoppeert) nog even aangezet wordt. Terwijl je nog gewoon controle hebt over je paard <3 . Geweldig om mee te maken!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:20

Wat leuk om te volgen allemaal weer!

Je hebt het over een lange kar, zonder stangen.
In het filmpje gaat alles zo snel dat ik dat als leek echt niet die, zelfs als ik er echt gericht naar kijk. Heb je wellicht iets van foto's waar het verschil op te zien is?

sofieiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:29

Hoihoi,

Ik kom me ook melden hier. Wat ontzettend leuk om te lezen hoe het er ‘achter de schermen’ aan toe gaat.

Ik keek net een van de filmpjes op youtube en kreeg toen een suggestie naar een filmpje over een crash in leek. Op de draverijen daar.

https://m.youtube.com/watch?v=E-01PMyl4fI

Dit filmpje dus. Ik kan zo snel niet zien wat er nou precies gebeurd. Jij waarschijnlijk wel. Zo ja, zou je het willen uitleggen? En is dit iets wat vaker gebeurd?

En nogmaals, erg leuk om al je filmpjes en informatie te zien en lezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 17:53

En als laatste Ivar, die laat zien dat verdriet en blijdschap enorm dicht bij elkaar liggen.

De vorige koers, op de vorige pagina, was Ivar echt enorm zenuwachtig. Vandaar nu besloten hem echt een leerkoers te willen geven. Opdracht was gewoon om hem mee te laten lopen en hem te leren koersen.
Hij ging mega snel van start, en ligt meteen 2e paard.
De baan was echt vreselijk zwaar en vies en in deze koers stonden enkele paarden die deze koers als voorbereidende koers hebben gebruikt voor de Derby. Dat is een beetje alsof je met je dikke shetlander Totilas bent tegengekomen in de B. Op 1.20 besluit de rijder mee te gaan op de rug naar voren, maar dat paard neemt meteen de kop over waardoor je ook een stuk het slechtste plekje hebt van de koers. Hij loopt echt een prima koers, komt niet meer 5 maar de rijder rijd er ook niet echt meer aan( waar we alleen maar blij mee waren, gezien Ivar vooral vertrouwen moet krijgen ) . We hadden zelf het idee dat deze koers heel erg goed voor hem is geweest, omdat hij positiewisselingen heeft gehad en daardoor veel heeft geleerd over hoe te koersen.

21 juli

De volgende koers van Ivar, dit keer start hij rustiger. Waren we erg blij mee.
Ivar ligt als laatste paard aan de buitenkant. Met 1 minuut schuift het veld in elkaar. Ivar word heet en niet te sturen, hij gaat telgangen( je ziet hem telgangend uit beeld verdwijnen) en…
Stort zo stuurloos de baan af. De bocht van de drafbaan is een stuk hoger dan de grasbaan en op de grasbaan staan betonnen palen met een hek.
Ik heb gerend, vanaf de tribune. Als een gek. En ik zag zowel Ivar als de rijder niet meer. Alle mogelijke scenarios vliegen in die ene minuut door je hoofd en ik kan je zeggen dat was geen leuke minuut.
Toen ik aankwam zat de pikeur op zijn hoofd( vandaar dat ik die beiden niet meer zag), was allereerst zo blij dat de pikeur nog kon staan. Maar daarna zag ik meteen het bloed uit Ivar zijn neus stromen. Andere mensen waren bezig de kar en het tuig los te maken( er was serieus alleen een noodbuikriem stuk, de rest is allemaal nog heel, hoe dat kan na een val van 1,5 meter door een hek heen: engeltjes op schouders enzo ) . Uiteindelijk was alles los en hebben we Ivar omhoog gekregen. Direct de dierenarts erbij en die gaf aan dat ze bloed in zijn longen hoorde. Dat hadden we zelf ook al wel geconcludeerd met hoeveel bloed er uit zijn neus kwam lopen.

Vreselijk vond ik het, ik word weer emotioneel als ik er aan denk. Het zijn de momenten dat ik wil stoppen met paardensport, of misschien niet eens met paardensport, maar met paarden in het algemeen. De emoties die je voelt binnen 10 minuten, het is niet te beschrijven hoeveel zoiets je kan raken.

Wij, waren dus heel erg bang dat Ivar een ‘longbloeier’ zou zijn. In onze sport komt dit soms voor, een paard wat prima lijkt te functioneren op gewone snelheid, maar waarbij zijn longen de hele hoge snelheid niet trekken. Tot op heden hebben wij die nog nooit gehad( is ook niet dat dit veel voorkomt gelukkig ) . De rijder echter, was er van overtuigd dat dit niet het geval was, zeker gezien het moment in de koers en Ivar zijn eerdere koersen.

Ivar heeft een keelplaat, een ‘plastic dakpan’ die aan de keelriem zit. Als je namelijk een heel erg heet paard hebt, in het veld vol paarden en je gaat er aan trekken, dan trek je zijn hoofd naar zijn luchtpijp toe en dan ‘trek je hem dicht.’ . Als je dus een drukke draver hebt( zoals Ivar is ) , heb je dat onderhangen, zodat je geen ongelukken krijgt in de koers. De rijder echter was er van overtuigd dat die plaat verkeerd was geschoten doordat hij te los zat, en daardoor juist tegen Ivar zijn keel heeft gedrukt. Hierdoor moest de rijder, toen het veld ineenschoof aan Ivar trekken en trok die dus eigenlijk Ivar juist dicht. Waarschijnlijk raakte Ivar in paniek, kreeg minder lucht en werd daardoor stuurloos.
Ik vind het heel erg naar om dit te omschrijven, omdat dit ons in al die jaren nog nooit is overkomen, maar ook ongelukken horen bij onze sport en ik wil mijn sport neerzetten zoals hij is. Dus ja, voor het eerst jaren, hadden wij ook echt een gigantische rotdag. Ook vond ik het extra naar dat dit juist bij Ivar moest gebeuren, een paard waarbij we zo aan het werken waren aan het vertrouwen.

Daarna volgenden onzekere weken. Ivar hebben we laten scopen, we zijn steeds in overleg geweest met de dierenarts. Het bleef namelijk een beetje een kip/ei verhaal. Werd Ivar heet, is hij daardoor dichtgetrokken en bloedde hij. Of voelde Ivar dat hij ging bloeden, werd hij daardoor heet en is hij dichtgetrokken. Je moet dat gaan ‘testen’ op snelheid en dat is geen prettig idee natuurlijk. Ookal zegt de dierenarts dat het kan. Dan ga je eerst thuis voorzichtig werken, maar dan komt ook het moment dat je juist thuis een keer goed volgas wil werken, om te zien of het in de praktijk echt zo zou moeten zijn en dat het dus gewoon een stom ongeluk was.
Ivar werke goed, en dus hebben we hem ingeschreven voor zijn volgende koers. We waren allemaal nerveus. Was het echt een ongeluk door een fout in de aanspanning? Opdracht aan de rijder: meerijden en verder zie je maar waar je uitkomt, we zijn al blij als gewoon blijkt dat hij een koers kan uitlopen. We doen hem een vaste kap op, zodat hij helemaal doof is, geen proppen. Want we willen vooral dat hij rustig is, en sprinten het laatste stuk komen we waarschijnlijk toch niet aan toe.
Ivar heeft nummer 3( het riempje om het bordje vast te zetten brak vlak voor de start) Hij ligt vrij snel vierde paard.

Ik geloof niet, dat ik ooit zo hard gehuild hebt terwijl een paard won. En het gaat mij zo niet om het winnen, het feit dat hij zo liep, dat hij gezond is, dat hij nog durft te koersen. Wat een respect heb ik voor dit dier. Ongekend.
De rijder gaf aan dat Ivar tot 1.25 op het filmpje gigantisch twijfelachtig liep, hij pakte even links vast, even rechts, maar was geen moment echt aan het bit. Op 1.25 begon hij het bit aan 2 kanten vast te pakken en op 1.35 ging hij pas lopen. Ik vind het lastig om het in te schatten, maar ik denk dat Ivar eerst die bocht voorbij moest zijn, of een stukje koers gehad moest hebben weer voordat hij vertrouwen kreeg. Het is toch frappant dat hij pas vanaf het stuk na het ongeluk ervoor wil gaan en gaat vechten in de koers.

Ik hoop dat ik door deze openheid niet een beeld neerzet van mijn sport, dat dit dagelijkse gang van zaken is, dit is echt een mega dom ongeluk geweest, maar ook dit hoort erbij en ik vind dat als je een volgtopic maakt, dat je alles moet delen.

Hieronder nog wat foto's, waarop ook meteen te zien is dat we de nieuwste versie van de keelplaat hebben aangeschaft, deze is zoveel langer dat hij niet meer verkeerd kan schieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PS: Ivar was door alle gokkers het minst gespeeld, als je 1 euro had ingezet kreeg je 80 euro terug :')

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:00

Citaat:
Ik hoop dat ik door deze openheid niet een beeld neerzet van mijn sport, dat dit dagelijkse gang van zaken is, dit is echt een mega dom ongeluk geweest, maar ook dit hoort erbij en ik vind dat als je een volgtopic maakt, dat je alles moet delen.

Respect voor je openheid en manier van schrijven _/-\o_

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 18:10

Femke_Tweety schreef:
Wat leuk om te volgen allemaal weer!

Je hebt het over een lange kar, zonder stangen.
In het filmpje gaat alles zo snel dat ik dat als leek echt niet die, zelfs als ik er echt gericht naar kijk. Heb je wellicht iets van foto's waar het verschil op te zien is?

Ik heb twee voorbeelden van internet gepakt, die kloppen niet helemaal met waar wij mee rijden,maar wel voor een idee:

Lange sulky:
Afbeelding

Korte sulky:

Afbeelding

Bij een lange zit je verder van het paard af, je zit zelf wat rechter met je benen naar voren, dat is wat prettiger voor je heupen en je rug.

Bij de korte sulky zit je in de spreidstand, eigenlijk om je paard heen zeg maar. Als een draver heel erg naar binnen valt bij de bochten, dan raakt hij uit kadans. Het idee is dat je zo recht mogelijk wil zijn in een bocht. Hier zie je op 3.17 dat de rijder de linker stang erbij pakt. Het is niet de bedoeling om een paard er echt helemaal tussen te duwen, je gebruikt het meer als reminder voor een paard. Bij Kliko is het zo dat hij helemaal scheef word in zijn lijf zonder stang en dus niet meer in een goede kadans zit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 18:13

Rex_Rolfo schreef:
Citaat:

Respect voor je openheid en manier van schrijven _/-\o_

Dank je :o . Zat vol angst op de eerste reactie te wachten, zeker in de huidige tijd op internet lijkt het wel alsof er niets meer mis mag gaan in een sport zonder dat het meteen verboden moet worden.

Ik vind echt dat er zaken structureel verbeterd kunnen worden in mijn sport( zoals bijvoorbeeld het koersen met 2 jarigen, dat mag van mij echt verboden worden) , maar een ongeluk is niet iets wat structureel mis is met mijn sport. Toch ben ik bang dat mensen dan weer negatief denken over de sport, maar hey laten we eerlijk zijn: Het gaat gewoon niet altijd alleen maar goed....