wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 17:24

Kipzel schreef:
Waarschijnlijk wel, maar de een meer dan de ander..

Maar om terug te komen op de vraag van de TS, denk dat ze nu wel een antwoord heeft waarom dravers zo relatief goedkoop zijn :)

Dus TS, heel veel plezier bij je bezichtigingen! :D

Bedankt. Gaat lukken. Maar wat een drukte nav een simpele poging van mij om een beetje info.
En trouwens TS is een hij.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:29

Anneliesdj:
Citaat:
Ik heb weinig verstand van de manier van trainen in de drafsport maar toch weet ik wel zeker dat dit waarheid is, als je het afzet tegen wat serieuzere sportruiters.

N.a.v. deze opmerking is het inderdaad duidelijk dat je absoluut geen idee hebt waar je over praat.
Harddraven is topsport, pieken op het juiste moment, door te trainen op afwisselende manieren (dus niet alleen domweg rondjes hobbelen zoals mensen als jij schijnen te denken), door te longeren, intervaltraining en galoptraining, strandtraining en rijden onder het zadel (zowel dressuurmatig als lekker door het bos) om hoofd en lijf gezond te houden en dat alles onder goede (medische) begeleiding. Daar kan menig 'serieuzere sportruiter' nog wat van leren!

En om on-topic te blijven: een draver als rijpaard is prima te doen, mits de ruiter over voldoende gevoel en geduld beschikt. Heb je daar geen zin begin er dan niet aan. Het kost wat meer moeite maar dan heb je ook wat ;) !

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:33

WendyBZ schreef:
En toch ken ik geen enkele trainer die blistert.

Er zit inderdaad nog wel wat tussen niks en professioneel, er zijn namelijk genoeg eigenaartrainers, al dan niet met vergunning, die zelf een of meerdere paarden trainen, niet persé op een entrainement.

Ik bedoelde tussen een hobby ruiters die 20 manege lesjes heeft gehad en een professioneel iemand. Er zijn zat recreatie ruiters die heel verantwoord en zuinig met hun paarden omgaan en heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Ook genoeg die dat niet weten maar dat is een heel ander verhaal...

En over dat blisteren, gelukkig ken jij niemand die dat doet. Helaas wil dat niet zeggen dat het niet gebeurd...

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:39

Kipzel schreef:
Want wat ik in het topic lees is dat mensen een draver nemen omdat ze vaak enorm werkwillig zijn, trouw zijn, verkeersmak zijn en niet op of om kijken van een trekker die voorbij komt zetten enzovoorts..?

En ja ook die waanzinnige draf is toch echt een van de redenen waarom ik een draver als rijpaard wil. Heerlijk om af en toe een stukje rendraf mee te pakken op een mooi zandpad :D

kan ik alleen maar bevestigen, heb zelf ook een draver in huis (naast de fries).
Bomproof, werkwillig, niets is teveel gevraagd, leergierig, volgt je overal en gaat voor je door een vuur.
Altijd meewerkend. Kan perfect met kinderen om en ...

Enige is dat je zijn vertrouwen moet winnen en hij is nogal dominant naar andere paarden toe.

Ik heb het voordeel dat de mijne zonder enig probleem in galop gaat, been eraan en weg is hij. Ondertussen 22 jaar maar er geen enkel paard bij ons op stal die ons volgt op een buitenrit.. Eens in zijn rengalop loopt hij alles en iedereen eraf. Zelfs op deze leeftijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:00

herintreder1 schreef:
Bedankt. Gaat lukken. Maar wat een drukte nav een simpele poging van mij om een beetje info.
En trouwens TS is een hij.

Ja joh, je brengt wat te weeg met zo een vraag. Dan reageren ook nog eens voornamelijk vrouwen dus dan kan je donder op zeggen dat het uitgebreid besproken wordt :D :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:04

Kimmie1974 schreef:
Anneliesdj:
Citaat:
Ik heb weinig verstand van de manier van trainen in de drafsport maar toch weet ik wel zeker dat dit waarheid is, als je het afzet tegen wat serieuzere sportruiters.

N.a.v. deze opmerking is het inderdaad duidelijk dat je absoluut geen idee hebt waar je over praat.
Harddraven is topsport, pieken op het juiste moment, door te trainen op afwisselende manieren (dus niet alleen domweg rondjes hobbelen zoals mensen als jij schijnen te denken), door te longeren, intervaltraining en galoptraining, strandtraining en rijden onder het zadel (zowel dressuurmatig als lekker door het bos) om hoofd en lijf gezond te houden en dat alles onder goede (medische) begeleiding. Daar kan menig 'serieuzere sportruiter' nog wat van leren!

Kim (hoi trouwens :wave: ) volgens mij heb je haar post verkeerd gelezen/ begrepen ;)
Anneliesdj is het er mee eens dat er meer slijtage ontstaat in de rijbak.

Wilmaboy: heb jij een fries die 1.10 springt? Dat kan helemaal niet want een Fries kan niet springen :+ ;) . Leuk nog zo een krasse knar-draver!
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 20-11-12 18:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Zabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:05

Neem de moeite om een dag een paar verschillende dravers te rijden en je stelt je oordeel bij. Natuurlijk zijn het geen uitgesproken dressuur-of springtalenten (uitzonderingen daargelaten), daar zijn ze ook niet voor gefokt. Maar galopperen kunnen ze allemaal, kwestie van de juiste balans.
TS, ik nodig je van harte uit hier een paar dravers te rijden en je eigen mening te vormen. Er staan hier dravers die net van de baan komen en dravers die al jaren als rijpaard lopen.
Wij verkopen tegen de 50 dravers per jaar, deze prachtige paarden zijn allen op zoek naar en fijn en blijvend thuis als rijpaard. Na ruim 6 jaar staat zeker 90% van alle verkochte dravers nog bij dezelfde eigenaar(esse). Dat geeft wel aan dat een draver veel plezier kan geven.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:08

Sorry TS :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:13

Bekijk het als een Pitbull hond, slechte naam, maar onwijs lief!

3 van de 30 paarden op stal zijn dravers, oudkoersers, alle 3 onwijs leuke lopers, zeer lief maar een heel eigen karakter tegenover de rest van de paarden (maar wel alle 3 gelijk). Zijn van 3 verschillende kuddes maar je haalt ze er zo uit, als je ze wilt halen blijven ze liever in hun landje staan bij hun maatjes, eenmaal bij het paard super lief, fijn met rijden, aanhankelijk, zijn alle 3 zeer gefocusd op hun ruiter en lief bij kleine kinderen, een gaat door als beginnerspony met gehandicapte kinderen, de 2 anderen zouden het ook best aan kunnen.

Zijn paarden met pit als je kunt rijden, maar geweldig lief als je het niet kunt. Nadelen van dravers is wel dat hun omscholing moeite kost, maar dat kost inrijden van een 3 jarige ook.

Zie in de andere reacties dat de 3 hier het zelfde zijn als de rest...
Bomproof, werkwillig, niets is teveel gevraagd, leergierig, volgt je overal en gaat voor je door een vuur maar je moet eerst vertrouwen winnen. Staan vaak boven in de rangorde op de wei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:39

Kimmie1974 schreef:
Anneliesdj:
Citaat:

En wat wil je daar nu mee zeggen dan? Dat een draver wel degelijk versleten is als hij 5 is?
Heb je wel gelezen waar dat een reactie op was??
Nav jouw opmerking is het inderdaad duidelijk dat JIJ geen idee hebt waar je over praat :roll:

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:41

anneliesdj schreef:
Nav jouw opmerking is het inderdaad duidelijk dat JIJ geen idee hebt waar je over praat :roll:

zij juist wel.....

xSlvna

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:48

Indd, ben het eens met Kim. Kijk eens naar een dressuursport stal, met 3/4/5 jaar worden die paarden vaak 4 à 5 dagen in de piste getraind, rondjes lopen met kun neus op de borst, benen hoger en hoger als het even kan want ja er moet wat mee swung aan, en dit en dat en zus en zo.

Een draver/galopper word getraind op uithoudingsvermogen oa. je denkt toch niet dat die in een 20x40 piste moeten lopen (in ieder geval niet vaak), nee die kunnen recht vooruit lopen, zoals op standen, grote vlaktes etc. verder voelen die paarden zich ook beter als ze in de natuur zijn, iets wat menig sport paard nooit is want ze zijn te sterk, te gevaarlijk of whatever.

Waarom zou een draver eerder versleten zijn dan een springer?

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:50

Dan zijn we het allemaal eens! *happy happy joy joy* :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:51

anneliesdj schreef:
Niet met koersen maar heb er een aantal gezien en gereden die uitgekoerst waren en nu als rijpaard verder mochten.
Het gaat mij om het dragen, het gecontroleerd kunnen rijden in galop, dat is met een draver gewoon heel lastig.

Maar laat eens wat foto's zien dan? Of een filmpje, is nog beter.

Jou insteek is dus precies wat het beeld rondom dravers zo negatief maakt. Ga je er nou eens echt in verdiepen ipv maar te roepen wat je 'gezien hebt'.
Ik heb ervaring met zowel arabieren (ik begrijp dat jij die hebt) en dravers, en dravers zijn toch echt een stuk minder eigenwijs als arabieren in het algemeen. Dravers zijn daarin tegen wel ontzettend gevoelig en niet iedereen kan er zomaar mee overweg, daar zal jij er dan 1 van zijn aangezien je er zo'n hekel aan hebt. (al vraag ik me af of je überhaupt ooit een draver hebt meegemaakt)

Overigens, er zijn genoeg dravers met een nette galop. Misschien gaat het bij mij ook niet perfect, maar dit komt vooral omdat ik er zelf nog niet kundig genoeg in ben. Ze laat onder ervaren ruiters namelijk een hele nette, opwaartse, gedragen galop zien.
Toch maar voor het beeld een filmpje met mij erop, waar je op zijn minst kan zien dat het wel gecontroleerd kan. (mijn paard heeft overigens ook koersen gelopen)
https://www.youtube.com/watch?v=cZ1Eb49 ... ature=plcp

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:54

Ik laat in de lente wel eens een filmpje zien van onze dravers aan het werk, als de training zoals nu door gaat heb ik in de zomer een topper voor wat B proefjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:00

mang schreef:
Ga je er nou eens echt in verdiepen ipv maar te roepen wat je 'gezien hebt'.
Ik heb ervaring met zowel arabieren (ik begrijp dat jij die hebt) en dravers, en dravers zijn toch echt een stuk minder eigenwijs als arabieren in het algemeen. Dravers zijn daarin tegen wel ontzettend gevoelig en niet iedereen kan er zomaar mee overweg, daar zal jij er dan 1 van zijn aangezien je er zo'n hekel aan hebt. (al vraag ik me af of je überhaupt ooit een draver hebt meegemaakt)

Waarom moet iedereen hier meteen persoonlijk worden?
Ik heb allang in het topic geplaatst waar mijn ervaring vandaan komt, watvoor paarden ik normaal heb en dat ik helemaal geen hekel aan dravers heb.
Ga nu alsjeblieft eerst eens lezen en haal dat bord voor je hoofd vandaan.

En misschien kun jij niet met het intelligente en gevoelige van een arabier dat je daar zo'n hekel aan hebt?
Of misschien heb je wel helemaal geen ervaring genoeg, je bent nog maar 16 tenslotte.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:08

anneliesdj schreef:
Maar heb jij genoeg ervaring om een draver goed te kunnen rijden?

Wat is genoeg ervaring??

Ik heb toentertijd een jonge draver van 3,5 gekocht. Getraind voor de sulky, was niet snel genoeg dus is de handel in gegaan. Bij de handelaar had er een keer of 5 iemand op de rug gezeten, dier was verder niet doorgereden, enkel zadelmak.
Ik heb nooit eerder en dier ingereden, wel eerder paarden gehad. Waar baseer je dan op of ik wel of niet genoeg ervaring had?
Helemaal niet relevant ook. Kwestie van gezond verstand en goede begeleiding en dan kom je een heel eind. Ik had een draver die onwijs leergierig was en die dressuurmatig alles enorm snel oppikte, ik heb haar verkocht als 100% bomproof en heerlijk te rijden paard.

Een draver is echt geen wandelend onmogelijk drama ofzo en die indruk krijg ik hier wel van sommigen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:26

anneliesdj schreef:
mang schreef:
Ga je er nou eens echt in verdiepen ipv maar te roepen wat je 'gezien hebt'.

Waarom moet iedereen hier meteen persoonlijk worden?
Ik heb allang in het topic geplaatst waar mijn ervaring vandaan komt, watvoor paarden ik normaal heb en dat ik helemaal geen hekel aan dravers heb.
Ga nu alsjeblieft eerst eens lezen en haal dat bord voor je hoofd vandaan.

En misschien kun jij niet met het intelligente en gevoelige van een arabier dat je daar zo'n hekel aan hebt?
Of misschien heb je wel helemaal geen ervaring genoeg, je bent nog maar 16 tenslotte.

Zullen we maar niet over leeftijd beginnen? Dat speelt tenslotte geen rol. Vind het eerlijk gezegd zelfs kinderachtig jou laatste zinnetje (jaja, en dat moet je dan horen van maar een 16-jarige)

Je hoort mij overigens nergens zeggen dat ik een hekel heb aan de arabier, ik heb juist goede ervaringen met de arabier en vind het leuke intelligente dieren. Ze hebben veel weg van de draver (karakter).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:32

Zabor schreef:
Neem de moeite om een dag een paar verschillende dravers te rijden en je stelt je oordeel bij. Natuurlijk zijn het geen uitgesproken dressuur-of springtalenten (uitzonderingen daargelaten), daar zijn ze ook niet voor gefokt. Maar galopperen kunnen ze allemaal, kwestie van de juiste balans.
TS, ik nodig je van harte uit hier een paar dravers te rijden en je eigen mening te vormen. Er staan hier dravers die net van de baan komen en dravers die al jaren als rijpaard lopen.
Wij verkopen tegen de 50 dravers per jaar, deze prachtige paarden zijn allen op zoek naar en fijn en blijvend thuis als rijpaard. Na ruim 6 jaar staat zeker 90% van alle verkochte dravers nog bij dezelfde eigenaar(esse). Dat geeft wel aan dat een draver veel plezier kan geven.

Mag ik jullie even een compliment geven voor het werk wat jullie doen? Zo'n overgangsstation waar dravers naartoe kunnen als ze niet voldoen of na hun carriere om omgeschoold te worden en als rijdier een tweede leven te beginnen, zouden hier ook een aantal moeten zijn. Dan zou de toekomst voor menig draver er beter uitzien .
Helaas worden nu nog veel te veel stakkers hier voor een schijntje verkocht, waardoor ze in verkeerde en onkundige handen komen en volledig worden verpest (en daarmee de slechte reputatie, die ze onterecht hebben, bevestigd)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:53

mang schreef:
Zullen we maar niet over leeftijd beginnen? Dat speelt tenslotte geen rol. Vind het eerlijk gezegd zelfs kinderachtig jou laatste zinnetje (jaja, en dat moet je dan horen van maar een 16-jarige)

Je hoort mij overigens nergens zeggen dat ik een hekel heb aan de arabier, ik heb juist goede ervaringen met de arabier en vind het leuke intelligente dieren. Ze hebben veel weg van de draver (karakter).

Vervelend als iemand persoonlijk wordt of niet?? ;)
En nee, dat heb je niet gezegd, dat had ik wel gelezen, ga jij nu ook even lezen?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:29

anneliesdj, ik vind dat jij een hele nare sfeer brengt in dit topic. Wat mij betreft wordt jouw inbreng niet op prijs gesteld. Je geeft nergens blijk dat je ook maar een schrijntje verstand hebt van dravers ('heb er enkele gereden'), maar blaast wel hoog van de toren en als je dan je profiel ziet, krijg ik sterk de indruk dat je van hoed nog wanten weet, dus hou alsjeblieft op met posten in dit topic.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:49

fransje23 schreef:
Kimmie1974 schreef:

Kim (hoi trouwens :wave: ) volgens mij heb je haar post verkeerd gelezen/ begrepen ;)
Anneliesdj is het er mee eens dat er meer slijtage ontstaat in de rijbak.

Wilmaboy: heb jij een fries die 1.10 springt? Dat kan helemaal niet want een Fries kan niet springen :+ ;) . Leuk nog zo een krasse knar-draver!

:j en ze doet dat ontzettend goed ook, bovendien vind ze een sprongetje wel eens leuk, maar dit terzijde natuurlijk.
Ik denk dat je inderdaad best eens op een aantal paarden kan gaan rijden, zo heb je verschillende ervaringen, een draver heeft een andere draf dan een arabier die dan een andere draf heeft dan een fries. Het is maar wat je zelf leuk vindt. En laten we eerlijk zijn, we houden allemaal van de paarden :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:39

hee herintreder, je komt uit grunn.. zin om hier aan te waaien? je bent welkom hoor. geef maar een pmmetje als je intresse heb. Wij hebben ons dravertje nog niet zo lang, maar het is een heerlijk ding.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:41

Heej dat had ik nog niet eens gezien :D
Hier in Groningen genoeg dravers om aan je voor te stellen! :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:44

Ik heb er nu een half jaar een Draver, een uitgekoerste die een verkeerd baasje kreeg.
Nu is het een heerlijk paardje met een talent voor dressuur en springen. Buitenrijden vind hij heerlijk en hij is super lief.
Alleen een gigantische dondersteen, maar wel leuk.
Neem anders hier een kijkje :).
[DRS] [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II
Sorry als die link er al eerder stond!