Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne
geerke schreef:vuurneon schreef:Er zitten hele strenge regels aan verbonden, sla je te vaak wordt je eruit gezet en krijg je een boete!
Rensport ben ik zelf nog niet geweest, drafsport wel. Was volledig onder de indruk van de regels en de striktheid van het naleven :J Kijk er met hele andere ogen tegen aan nu! Want pfoe, wat vinden die dieren het leuk!
dat helpt....het paard is dan al geslagen toch?
petitparis schreef:wat zijn bumper koersen? ik ken alleen vlakkebaan of de "platte" zoals ze bij ons zeggen, steeple en hagen...
emma525 schreef:sjonnie48 schreef:Sport met dieren is leuk , maar topsport met dieren is niet leuk , of dat nou hondensport [ africhting], duivensport of paardensport is , aan de top gebeuren meestal dingen die niet prettig zijn voor het dier .
Dat maakt niet uit hoor of het topsport is of niet. Ik heb liever Anky op mijn paard dan iemand van 14 die denkt dat ze alles is omdat die wedstrijden rijd
t-spoon schreef:Kan het niet laten wat te plaatsen, ik heb zelf een Quarter met flink wat koers lopers in de bloedlijn.
Quarters kunnen (op korte afstand, kwart mijl) een top snelheid bereiken van ruim 75 km per uur.
Ik heb haar jong gekocht, ze heeft nooit in een koers gelopen of maar naar een ren baan of renzadel gekeken.
Ze heeft totaal schijt aan een zweep, vindt zich zelf totaal koningin (geef een vinger en raak je arm kwijt), wil altijd de eerste zijn, gaat pas moeite doen als een ander sneller gaat (even los van gekke buien), galoppeert liever dan dat ze draaft en is bloed snel kan je niet eens tegen knipperen met je ogen.
Dit gedrag is absoluut niet aangeleerd, komt echt helemaal uit haar zelf, t zit erin of niet. Ik denk dat ik haar alleen maar een plezier doe als ik haar in een koers zou laten lopen (op haar eigen afstand natuurlijk).
Voor mij een heerlijk dier. Het grootste probleem ooit, vind maar eens een bijrijder........
papagroom schreef:t-spoon schreef:Kan het niet laten wat te plaatsen, ik heb zelf een Quarter met flink wat koers lopers in de bloedlijn.
Quarters kunnen (op korte afstand, kwart mijl) een top snelheid bereiken van ruim 75 km per uur.
Ik heb haar jong gekocht, ze heeft nooit in een koers gelopen of maar naar een ren baan of renzadel gekeken.
Ze heeft totaal schijt aan een zweep, vindt zich zelf totaal koningin (geef een vinger en raak je arm kwijt), wil altijd de eerste zijn, gaat pas moeite doen als een ander sneller gaat (even los van gekke buien), galoppeert liever dan dat ze draaft en is bloed snel kan je niet eens tegen knipperen met je ogen.
Dit gedrag is absoluut niet aangeleerd, komt echt helemaal uit haar zelf, t zit erin of niet. Ik denk dat ik haar alleen maar een plezier doe als ik haar in een koers zou laten lopen (op haar eigen afstand natuurlijk).
Voor mij een heerlijk dier. Het grootste probleem ooit, vind maar eens een bijrijder........
overdrijven is ook een vak.....een KM of 50/55 is al heel wat.
papagroom schreef:t-spoon schreef:Kan het niet laten wat te plaatsen, ik heb zelf een Quarter met flink wat koers lopers in de bloedlijn.
Quarters kunnen (op korte afstand, kwart mijl) een top snelheid bereiken van ruim 75 km per uur.
Ik heb haar jong gekocht, ze heeft nooit in een koers gelopen of maar naar een ren baan of renzadel gekeken.
Ze heeft totaal schijt aan een zweep, vindt zich zelf totaal koningin (geef een vinger en raak je arm kwijt), wil altijd de eerste zijn, gaat pas moeite doen als een ander sneller gaat (even los van gekke buien), galoppeert liever dan dat ze draaft en is bloed snel kan je niet eens tegen knipperen met je ogen.
Dit gedrag is absoluut niet aangeleerd, komt echt helemaal uit haar zelf, t zit erin of niet. Ik denk dat ik haar alleen maar een plezier doe als ik haar in een koers zou laten lopen (op haar eigen afstand natuurlijk).
Voor mij een heerlijk dier. Het grootste probleem ooit, vind maar eens een bijrijder........
overdrijven is ook een vak.....een KM of 50/55 is al heel wat.
t-spoon schreef:Als het langer duurt lukt t ook niet, maar goed, blijft n feit dat een goede koers loper er echt dikke lol in heeft en de aanleg daarvoor ook laat zien. T is anders absoluut niet aantrekkelijk om m in te zetten. En ongelukken, die gebeuren overal.
Wat ook een feitje blijft is dat t lastig is een bijrijder te vinden die kan omgaan met snelheid, wendbaarheid en start/stop vermogen, en dat dan vervolgens in toom weet te houden (als je snapt wat ik bedoel)
hanny_jelke schreef:t-spoon schreef:Als het langer duurt lukt t ook niet, maar goed, blijft n feit dat een goede koers loper er echt dikke lol in heeft en de aanleg daarvoor ook laat zien. T is anders absoluut niet aantrekkelijk om m in te zetten. En ongelukken, die gebeuren overal.
Wat ook een feitje blijft is dat t lastig is een bijrijder te vinden die kan omgaan met snelheid, wendbaarheid en start/stop vermogen, en dat dan vervolgens in toom weet te houden (als je snapt wat ik bedoel)
een geschikte bijrijder is voor dat soort paarden heel moelilijk te vinden.
ik heb 1 keer op een renpaard gezeten (wou het graag proberen dus mocht het makste paard van stal)
nou kan je vertellen toen paard werd aan gesport vloog ik er vanaf. die schieten acht als een pijl uit een boog weg.
ik had niks en paard ging meteen naar de buiten baan en liet zich gewillig vangen.
maar was eens en nooit meer voor mij
Citaat:Om nog even het misverstand recht te zetten dat een draver een saai en zwaar leventje heeft, hierbij zomaar een weekschema uit een van mijn trainingslogboekjes:
Maandag: vrije dag (8 uur weidegang)
Dinsdag: anderhalf uur uitrijden onder het zadel, incl. galop
Woensdag: snelwerk (half uur warming up, daarna 6x 500 m. voluit)
Donderdag: anderhalf uur uitrijden voor de kar
Vrijdag: lichte bostraining onder het zadel, incl. galop
Zaterdag: training op de baan incl, snelwerk
Zondag: hersteltraining in de bossen
Hierbij wordt nog enkele keren per week een half uurtje longeerwerk toegevoegd.
Verder elke dag 8 uur weidegang, onbeperkt hooi en of voordroogkuil. IN de zomer 24 uur weidegang.
Binnen zo'n weekschema wordt voldoende afgewisseld met rijden onder het zadel en voor de kar.