Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:58

wat zijn bumper koersen? ik ken alleen vlakkebaan of de "platte" zoals ze bij ons zeggen, steeple en hagen...

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:01

geerke schreef:
vuurneon schreef:
Er zitten hele strenge regels aan verbonden, sla je te vaak wordt je eruit gezet en krijg je een boete!

Rensport ben ik zelf nog niet geweest, drafsport wel. Was volledig onder de indruk van de regels en de striktheid van het naleven :J Kijk er met hele andere ogen tegen aan nu! Want pfoe, wat vinden die dieren het leuk!



dat helpt....het paard is dan al geslagen toch?


Als je gediskwalificeerd wordt, tel je niet meer mee in de uitslag, dus schiet je niets op met dat slaan.
Dat weet je van te voren en je zult het ook niet snel nog een keer doen als het wel mis gaat...

kyrkeloverJarig
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:35

petitparis schreef:
wat zijn bumper koersen? ik ken alleen vlakkebaan of de "platte" zoals ze bij ons zeggen, steeple en hagen...

National Hunt Flat races, informally known as Bumper races, are flat races run under National Hunt racing rules in Britain and Ireland.
The main idea is for jump horses to gain racing experience on flat conditions of equal length, before beginning a career hurdling or chasing. Because of the lack of fences and hurdles, the horses sometimes run faster; however the low quality of many of these races, and that horses are only taking part to gain experience, often results in a slow pace. Bumpers are typically put at the end of a race meeting and such races are notorious for being difficult to predict the winner. The vast majority of National Hunt meetings in Ireland include a bumper. They are run much less frequently in Britain.
The term 'bumper' arose because in the past, only amateur riders were allowed to compete and had an ungainly bumping style in comparison to the professionals.[citation needed]
Bumpers are most commonly run over distances of 13 - 20 furlongs.

Is dus vlakkebaan maar dan voor chasers/hurdlers.

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:39

Ik vind het soms best zielig...

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:55

emma525 schreef:
sjonnie48 schreef:
Sport met dieren is leuk , maar topsport met dieren is niet leuk , of dat nou hondensport [ africhting], duivensport of paardensport is , aan de top gebeuren meestal dingen die niet prettig zijn voor het dier .


Dat maakt niet uit hoor of het topsport is of niet. Ik heb liever Anky op mijn paard dan iemand van 14 die denkt dat ze alles is omdat die wedstrijden rijd ;)


Sorry hoor, maar ik heb Anky liever niet op mijn paard..

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:35

leuk al die extra info over paardenrennen. Zelf ben ik er niet bekent mee. Jammer van dat gezeur over zweep gebruik. m.i. word in elke tak van paardensport de zweep gebruikt.

de enige ervaring die ik heb is, dat mijn 8jr ev. die 5 koersen in engeland en 4 in nederland heeft gelopen, er geen een gewonnen heeft. Sterker nog ze zat niet eens bij de eerste 4. Ze zal best met een zweep geslagen zijn,al dan niet hard, maar ik kan hier geen trauma van, bij haar ontdekken .

En mijn instructeur maar roepen: ze is niet aan het been, gebruik je zweep/ meer tempo, gebruik je zweep en wat al niet meer...... Dan denk ik wel eens stiekem, dit is pas zielig, dit paard is niet gemaakt om mooie bochtjes in de krul te lopen, dit paard is gebouwd en gefokt om hard te rennen.....

t-spoon
Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:10

Kan het niet laten wat te plaatsen, ik heb zelf een Quarter met flink wat koers lopers in de bloedlijn.
Quarters kunnen (op korte afstand, kwart mijl) een top snelheid bereiken van ruim 75 km per uur.
Ik heb haar jong gekocht, ze heeft nooit in een koers gelopen of maar naar een ren baan of renzadel gekeken.
Ze heeft totaal schijt aan een zweep, vindt zich zelf totaal koningin (geef een vinger en raak je arm kwijt), wil altijd de eerste zijn, gaat pas moeite doen als een ander sneller gaat (even los van gekke buien), galoppeert liever dan dat ze draaft en is bloed snel kan je niet eens tegen knipperen met je ogen.
Dit gedrag is absoluut niet aangeleerd, komt echt helemaal uit haar zelf, t zit erin of niet. Ik denk dat ik haar alleen maar een plezier doe als ik haar in een koers zou laten lopen (op haar eigen afstand natuurlijk).
Voor mij een heerlijk dier. Het grootste probleem ooit, vind maar eens een bijrijder........

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:30

t-spoon schreef:
Kan het niet laten wat te plaatsen, ik heb zelf een Quarter met flink wat koers lopers in de bloedlijn.
Quarters kunnen (op korte afstand, kwart mijl) een top snelheid bereiken van ruim 75 km per uur.
Ik heb haar jong gekocht, ze heeft nooit in een koers gelopen of maar naar een ren baan of renzadel gekeken.
Ze heeft totaal schijt aan een zweep, vindt zich zelf totaal koningin (geef een vinger en raak je arm kwijt), wil altijd de eerste zijn, gaat pas moeite doen als een ander sneller gaat (even los van gekke buien), galoppeert liever dan dat ze draaft en is bloed snel kan je niet eens tegen knipperen met je ogen.
Dit gedrag is absoluut niet aangeleerd, komt echt helemaal uit haar zelf, t zit erin of niet. Ik denk dat ik haar alleen maar een plezier doe als ik haar in een koers zou laten lopen (op haar eigen afstand natuurlijk).
Voor mij een heerlijk dier. Het grootste probleem ooit, vind maar eens een bijrijder........

overdrijven is ook een vak.....een KM of 50/55 is al heel wat.

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:38

vluchters halen in piek wel meer dan 60-65 km/uur, dravers zitten eerder rond 55km/uur

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:44

papagroom schreef:
t-spoon schreef:
Kan het niet laten wat te plaatsen, ik heb zelf een Quarter met flink wat koers lopers in de bloedlijn.
Quarters kunnen (op korte afstand, kwart mijl) een top snelheid bereiken van ruim 75 km per uur.
Ik heb haar jong gekocht, ze heeft nooit in een koers gelopen of maar naar een ren baan of renzadel gekeken.
Ze heeft totaal schijt aan een zweep, vindt zich zelf totaal koningin (geef een vinger en raak je arm kwijt), wil altijd de eerste zijn, gaat pas moeite doen als een ander sneller gaat (even los van gekke buien), galoppeert liever dan dat ze draaft en is bloed snel kan je niet eens tegen knipperen met je ogen.
Dit gedrag is absoluut niet aangeleerd, komt echt helemaal uit haar zelf, t zit erin of niet. Ik denk dat ik haar alleen maar een plezier doe als ik haar in een koers zou laten lopen (op haar eigen afstand natuurlijk).
Voor mij een heerlijk dier. Het grootste probleem ooit, vind maar eens een bijrijder........

overdrijven is ook een vak.....een KM of 50/55 is al heel wat.

Was óók mijn eerste reactie, maar even opgezocht; wereldsnelheidsrecord, in sprint., dus over een korte afstand van een paard is 88 km/u...

hanny_jelkeJarig

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 02:52

@ kugger dat zal eerder een volbloed zijn geweest.
maar goed, zielig of niet?
nee en ja.
somigen paarden zijn hier voor geboren en vinden het geweldig.
andere vinden het geen reet aan en zullen over het algemeen nooit een kapioen worden.
over ongelukken in de rensport hoor je nu eenmaal meer, want men vind het zielig toch is het de meest natuurlijkste sport voor de paarden. in de natuur springen ze geen 1,60 voor hun lol en daar doen ze ook geen dresuur oefeningen.
maar juist omdat men het zielig vind hoor je meer over die ongelukken.
tewijl er ook in de spring en dresuur sport heel wat hals brekende ongelukken voor komen.
kijk eens naar filmpjes van zenyata oortjes naar voren en dansen op de baan (voor de ren en na de ren) dat was er 1 die van haar werk hield. en mede daardoor een geboren kampioen.
nee zo erg is het allemaal niet hoor.

t-spoon
Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:18

@hanny_jelke: Dat was idd het enige wat ik er mee zeggen wou, t zit erin of niet en een zweep is daarbij totaal niet belangrijk.
Die van mij doet t voor de lol, ze is er niet op getraind, t gedrag wordt niet gestimuleerd, er is haar niets aangeleerd op dat gebied en ze is niet de hoogste in de kudde dus dat is ook geen reden waarom ze eerder in of uit t land wil zijn.
Even (misschien) te overbodige informatie:
Een Quarter loopt echt eerlijk waar zo hard, mits de afstand kort is. Helaas in Nederland wat onbekend, in Amerika wel groot.
Ze winnen het van een volbloed op korte afstand, op lange afstand redden ze het echt niet, ook niet van de arabier.
Ze hebben die snelheid in combinatie met een enorme wendbaarheid en een snelle start/stop, stel je daarbij een kudde jonge koeien voor waarvan je er 1 wilt afsplitsen dan heb je dat nodig. De koersen zijn meer begonnen uit een tijdverdrijf en later uitgegroeid.
Via google zat over te vinden.

Aanpassing:
Het snelste ras is echter de Volbloed, alleen op de kwart mijl (400 m) zijn de Quarter Horses sneller. Echter, dit ras is voor een groot deel gebaseerd op de Volbloed en de Quarters waarmee tegenwoordig gerend wordt, voeren vaak 50% of meer Volbloed. Over langere afstanden moeten ook Quarters het afleggen tegen de Volbloed, niet zo heel vreemd, per slot van rekening is dit ras het enige dat puur voor de rensport is ontwikkeld en doorgefokt.
Dit komt van http://www.volbloeds.nl/rensport/rensport.htm
En dit is de ren-pagina van het "Quarter-stamboek" (Amerika dus): http://www.aqha.com/Racing.aspx

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:35

ik heb idd en filmpje gezien van een incident op de renbaan, in de start, jockey eraf en van de zijlijn komt een er iemand op de een quarter aan gegaloppeerd en plukt het losse paard uit de koers. Ik weet alleen niet meer in welk topic ik dit gezien heb. 't was een een ren in Amerika...

t-spoon
Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:55

Hahaha, ja zo gaat dat, ziet er altijd grappig uit, ogenschijnlijk relaxed rijdend op 1 hand vermoed ik, fluitend ffies een paardje plukken.
Kan ook een Volbloed koers geweest zijn hoor, ze doen daar veel begeleiding op Quarters, (lijkt me duidelijk waarom).
Op de site van de American Paint Horse Ass (http://www.apha.com) staat bij de ren-pagina een leuke foto waar de paarden de baan op komen, keurig aan de hand van iemand die op een Quarter (of paint) zit, op een western zadel.
Ze hebben koersen voor veel verschillende rassen, dus welke koers daar gelopen is is lastig te zeggen.

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:14

papagroom schreef:
t-spoon schreef:
Kan het niet laten wat te plaatsen, ik heb zelf een Quarter met flink wat koers lopers in de bloedlijn.
Quarters kunnen (op korte afstand, kwart mijl) een top snelheid bereiken van ruim 75 km per uur.
Ik heb haar jong gekocht, ze heeft nooit in een koers gelopen of maar naar een ren baan of renzadel gekeken.
Ze heeft totaal schijt aan een zweep, vindt zich zelf totaal koningin (geef een vinger en raak je arm kwijt), wil altijd de eerste zijn, gaat pas moeite doen als een ander sneller gaat (even los van gekke buien), galoppeert liever dan dat ze draaft en is bloed snel kan je niet eens tegen knipperen met je ogen.
Dit gedrag is absoluut niet aangeleerd, komt echt helemaal uit haar zelf, t zit erin of niet. Ik denk dat ik haar alleen maar een plezier doe als ik haar in een koers zou laten lopen (op haar eigen afstand natuurlijk).
Voor mij een heerlijk dier. Het grootste probleem ooit, vind maar eens een bijrijder........

overdrijven is ook een vak.....een KM of 50/55 is al heel wat.


Of 75 km pu gehaald wordt tijdens een ren is een tweede punt, maar 50/55 km/u haal je al op een gezond normaal paard met een rengalop op het strand. Dan hoef je niet eens een volbloed te rijden.
(met GPS voor de lol eens de snelheid op gemeten en dat zat idd op de 55 km/u )

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:18

was idd een volbloed ren en zo te zien was de klus ook geklaard op nog geen 200-300m

t-spoon
Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:31

Als het langer duurt lukt t ook niet, maar goed, blijft n feit dat een goede koers loper er echt dikke lol in heeft en de aanleg daarvoor ook laat zien. T is anders absoluut niet aantrekkelijk om m in te zetten. En ongelukken, die gebeuren overal.
Wat ook een feitje blijft is dat t lastig is een bijrijder te vinden die kan omgaan met snelheid, wendbaarheid en start/stop vermogen, en dat dan vervolgens in toom weet te houden (als je snapt wat ik bedoel)

HorsePower96

Berichten: 79
Geregistreerd: 25-09-10
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:50

ik zit er zelf in die sport er gebeuren wel een nare dingen maar da kan ook zo gebeuren.
maar er zijn ook heel veel regels rond om de rensport waar je aan moet voldoen.

hanny_jelkeJarig

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:33

t-spoon schreef:
Als het langer duurt lukt t ook niet, maar goed, blijft n feit dat een goede koers loper er echt dikke lol in heeft en de aanleg daarvoor ook laat zien. T is anders absoluut niet aantrekkelijk om m in te zetten. En ongelukken, die gebeuren overal.
Wat ook een feitje blijft is dat t lastig is een bijrijder te vinden die kan omgaan met snelheid, wendbaarheid en start/stop vermogen, en dat dan vervolgens in toom weet te houden (als je snapt wat ik bedoel)

een geschikte bijrijder is voor dat soort paarden heel moelilijk te vinden.
ik heb 1 keer op een renpaard gezeten (wou het graag proberen dus mocht het makste paard van stal)
nou kan je vertellen toen paard werd aan gesport vloog ik er vanaf. die schieten acht als een pijl uit een boog weg.
ik had niks en paard ging meteen naar de buiten baan en liet zich gewillig vangen.
maar was eens en nooit meer voor mij :o

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:44

hanny_jelke schreef:
t-spoon schreef:
Als het langer duurt lukt t ook niet, maar goed, blijft n feit dat een goede koers loper er echt dikke lol in heeft en de aanleg daarvoor ook laat zien. T is anders absoluut niet aantrekkelijk om m in te zetten. En ongelukken, die gebeuren overal.
Wat ook een feitje blijft is dat t lastig is een bijrijder te vinden die kan omgaan met snelheid, wendbaarheid en start/stop vermogen, en dat dan vervolgens in toom weet te houden (als je snapt wat ik bedoel)

een geschikte bijrijder is voor dat soort paarden heel moelilijk te vinden.
ik heb 1 keer op een renpaard gezeten (wou het graag proberen dus mocht het makste paard van stal)
nou kan je vertellen toen paard werd aan gesport vloog ik er vanaf. die schieten acht als een pijl uit een boog weg.
ik had niks en paard ging meteen naar de buiten baan en liet zich gewillig vangen.
maar was eens en nooit meer voor mij :o

Ik vind dat juist heerlijk, vind het geweldig van die heethoofden en wegschieters haha,
maar het is inderdaad wel lastig om een bijrijder te vinden, :(

t-spoon
Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:17

Gaan nu langzaamaan wel erg off-topic he, ......... FOEI
Heet hoofd valt over het algemeen nog wel mee hoor, wat dat betreft toch echt een ander ras dan een volbloed hoor. T is de combinatie die t lastig maakt, ze wordt western gereden dus langzaam en beheerst tot je vraagt te gaan (dat is althans de bedoeling), en dan heb je te maken met een snelheid en wendbaarheid die niet makkelijk is.
En tja laat ik t zo zeggen, ik zou geen ander paardje willen!

Laten we weer proberen bij de les te blijven ......
Ik durf me nog af te vragen of ik liever met een renner op de grasbaan een foutje krijg óf met een springer met mn rug in de hindernis terecht kom of de bakrand van dichtbij verken. Ik denk dat die grasbaan minder schade geeft dan een hindernis.
Dus die ongelukken vraag ik me ook nog af waar meer (of groter) letsel wordt opgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:05

Ik vind de rensport soms best zielig, maar niet altijd. Echt een mening heb ik er niet over, helaas.

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:21

Citaat:
Om nog even het misverstand recht te zetten dat een draver een saai en zwaar leventje heeft, hierbij zomaar een weekschema uit een van mijn trainingslogboekjes:

Maandag: vrije dag (8 uur weidegang)

Dinsdag: anderhalf uur uitrijden onder het zadel, incl. galop

Woensdag: snelwerk (half uur warming up, daarna 6x 500 m. voluit)

Donderdag: anderhalf uur uitrijden voor de kar

Vrijdag: lichte bostraining onder het zadel, incl. galop

Zaterdag: training op de baan incl, snelwerk

Zondag: hersteltraining in de bossen

Hierbij wordt nog enkele keren per week een half uurtje longeerwerk toegevoegd.
Verder elke dag 8 uur weidegang, onbeperkt hooi en of voordroogkuil. IN de zomer 24 uur weidegang.
Binnen zo'n weekschema wordt voldoende afgewisseld met rijden onder het zadel en voor de kar.

Deze heb ik even gekopieerd uit een ander topic. Zó zielig is dus het leven van de gemiddelde draver ;)

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:28

Volbloed werkt over het algemeen zelfs maar 5 dagen per week.... Gemiddelde training duurt 45 minuten... heel zielig allemaal ja....

Dirtylove

Berichten: 88
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:01

Dat zijn ongelukken. Die gebeuren overal. En ik vind de dressuur zieliger hoor. Heb je Anky wel eens zien rijden? En ook veel andere ruiters en amazones rijden met rolkurr en andere heftige methodes.
En jockeys hebben een zweep omdat ze niet kunnen aansporen.