broadway schreef:Telpeva, deze paarden worden bewust van het achterbeen af gehouden, wel lengte-spieren maar géén balans ,juist doordat ze niet mogen gaan zitten !
Wat deze paarden moeten (manier van lopen) is het tegenovergesteld als wat je met dressuur wilt.....dan moeten ze zitten om je te kunnen dragen ! Kijk eens hoe de jockeys op de paarden rijden......kijk goed naar de benen van de paarden, stand, lengte,van het lichaam af .....,hoofd,halshouding,rug,knieen enz.
Weet je nog dat reclame-stukje van "even Apeldoorn Bellen" verkeerde paard (dressuur) afgeleverd op de drafbaan...klaar voor de start....
precies, zo groot is het verschil......bewust niet trainen,zodat ze dat niet gaan doen (galop) en na hun 6e is het paard zo gevormd, gaat door,gaat weg of is kapot...DE VERVORMING VAN DE SPIEREN IS HET PROBLEEM...., lange hals....anders neerzetten van de benen vanuit de knie(het liefst naast de voorbenen klauwend)...., buiging rug/lendenen......4 lange stelten.... allemaal op snelheid gevormd ! Rechtuit, voorwaarts !
Hoe langer dit paard zo werd getraind, des te moeilijker is het om hem op het achterbeen te krijgen, dragend, rustig en geconcentreerd, buiging in het lichaam te krijgen van hals tot staart.....netjes 4kant staan.....rust in lichaam krijgen.....
Het je bent wel consequent want hier doe je het ook. Je haalt iets aan als vervorming wat eigenlijk een erfelijke aanleg is.
Ik spreek nu alleen even over dravers want van volbloeden weet ik nog minder

Dat veel dravers door die stuwende achterhand niet heel eenvoudig hele goede dressuurpaarden worden lijkt mij logisch. Het echte verzamelde werk wordt lastig al is Nelly van Abbenes juist erg enthousiast over dressuur met dravers.
Ook neemt het weg dat dravers na een goede omscholing hele leuke paarden zijn om van alle smee te doen. Dagelijks lees ik de bewijzen daarvan op het draversforum.