vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:10

broadway schreef:
Telpeva, deze paarden worden bewust van het achterbeen af gehouden, wel lengte-spieren maar géén balans ,juist doordat ze niet mogen gaan zitten !
Wat deze paarden moeten (manier van lopen) is het tegenovergesteld als wat je met dressuur wilt.....dan moeten ze zitten om je te kunnen dragen ! Kijk eens hoe de jockeys op de paarden rijden......kijk goed naar de benen van de paarden, stand, lengte,van het lichaam af .....,hoofd,halshouding,rug,knieen enz.
Weet je nog dat reclame-stukje van "even Apeldoorn Bellen" verkeerde paard (dressuur) afgeleverd op de drafbaan...klaar voor de start....
precies, zo groot is het verschil......bewust niet trainen,zodat ze dat niet gaan doen (galop) en na hun 6e is het paard zo gevormd, gaat door,gaat weg of is kapot...DE VERVORMING VAN DE SPIEREN IS HET PROBLEEM...., lange hals....anders neerzetten van de benen vanuit de knie(het liefst naast de voorbenen klauwend)...., buiging rug/lendenen......4 lange stelten.... allemaal op snelheid gevormd ! Rechtuit, voorwaarts !
Hoe langer dit paard zo werd getraind, des te moeilijker is het om hem op het achterbeen te krijgen, dragend, rustig en geconcentreerd, buiging in het lichaam te krijgen van hals tot staart.....netjes 4kant staan.....rust in lichaam krijgen.....

Het je bent wel consequent want hier doe je het ook. Je haalt iets aan als vervorming wat eigenlijk een erfelijke aanleg is.
Ik spreek nu alleen even over dravers want van volbloeden weet ik nog minder :+ Maar deze paarden worden al eeuwen gefokt op snelheid in draf. Ze zijn(hoewel het exterieur er door gebrek aan een standaard erg gevarieerd is) gebouwd om heel snel te kunnen draven. Wat heb je daarvoor nodig? Juist een stuwende achterhand want dragend krijg je een meer opwaartse beweging en dat is niet vooruit :D Het is ook logisch dat voor elke tak van sport een specifiek type paard gefokt wordt. Zie ook nu de splitsing van type spring- en dressuurpaard bij het KWPN.

Dat veel dravers door die stuwende achterhand niet heel eenvoudig hele goede dressuurpaarden worden lijkt mij logisch. Het echte verzamelde werk wordt lastig al is Nelly van Abbenes juist erg enthousiast over dressuur met dravers.
Ook neemt het weg dat dravers na een goede omscholing hele leuke paarden zijn om van alle smee te doen. Dagelijks lees ik de bewijzen daarvan op het draversforum.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:41

Ik weet niet of het al eerder genoemd is in dit topic maar hier staat een wetenschappelijk artikel over de voordelen van trainen op jonge leeftijd. Wel even gratis aanmelden anders kan je het volledig stuk niet lezen.

Ik zal vast de inleiding plaatsen.

It sounds completely backwards, the idea that you might actually increase health risks by postponing training and competition until a horse is four or older. It goes against the ages-old and widely held belief that you cause damage by initiating work before a horse's skeleton matures. Yet research conducted from the 1980s through the present day has steadily been debunking the old theories, replacing supposition and circumstantial evidence with hard scientific fact.

In short, the newly understood reality is that done correctly, exercising and even competing a 2-year-old horse could be beneficial by strengthening the horse's musculoskeletal system and decreasing his long-term risk of injury. We'll look at the research supporting this theory (most of which relates to racehorses), discuss how the information might apply to other types of riding, and touch on the unknowns that still remain.

Dit artikel is overigens ook wel interessant en relevant. Lijkt op het eerste gezicht enkel over eventing (ook zo een tak van paardensport die snel in een negatief daglicht staat) te gaan maar lees even de onderzoeksresultaten.

En nu stop ik even met spammen in dit topic :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:46

Wat een boeiend stukje, wat is de bron ervan? *D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:53

detour schreef:
Wat een boeiend stukje, wat is de bron ervan? *D

Het eerste stukje ? Dan kan je klikken op het woordje Hier ;) Staat op www.thehorse.com, wat overigens een hele leuke site is. :)

detour

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:56

Toch vind ik het ook wel spannend. Mijn diertje is in april 2. heeft tiener op rug gehad en zadel en hoofdstel, stukje rechtuit stappen. Ze is heel stoer gebouwd maar ook nog een baby. ogenschijnlijk vindt ze het best, maar tsja, zou je het merken als het op latere termijn iets aanricht?
Dit was meer voor de lol trouwens, verder loopt ze lekker in de wei en wil ik haar echt aan het werk zetten als ze drie is.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:46

fransje23 schreef:
Staat op http://www.thehorse.com, wat overigens een hele leuke site is. :)

Is inderdaad een onwijs goede site! Zit er dagelijks op en lees nieuwe artikelen. Wel apart dat Broadway geen reacties meer plaatst na een aantal posts waar informatie in staat dat onderzocht is en de waarheid verteld!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:11

classic_life schreef:
Wel apart dat Broadway geen reacties meer plaatst na een aantal posts waar informatie in staat dat onderzocht is en de waarheid verteld!

Het is nog vroeg, misschien krijgen we later op de dag wel een reactie :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:15

Of ze heeft haar visie veranderd..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:37

erop gefokt ja....., dus het is niet iets wat er standaard was....precies !!!
Ze mogen niet gedragen gaan lopen (oprichting met ontspannen halsje )

Och ja , kun je ook met de mens gaan doen....van begin af aan het lopen op de benen afstraffen, de bekende kruiwagenrace, wat je als kind prachtig vond om te doen.....lopen op je handen....ga je automatisch al sneller tot je het niet meer kunt.....

bEWIJZEN ??? lARIEKOEK ! hET BALLETJE WORDT GEROLD WAAR DE NEUS HEEN STAAT EN DAN WILLEN ZE DE TRIESTE RESULTATEN NIET ZIEN....

Ik hoef niks te bewijzen, de sport helpt zichzelf om zeep, omdat ze ZELF TOESTAAN DAT DIT GEBEURD !
DE KOP IN HET ZAND STEKEN EN ER NIKS AAN DOEN OM HET TE VERANDEREN !!!

marybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:31

broadway schreef:
lees al mijn berichten aub, ook ik wil niet langer in herhaling vallen....het gaat niet om mij, niet om goed getrainde paarden....
tjonge jonge...is lezen nu zo moeilijk ?

lezen is niet moeilijk maar als je onzin verkondigt vermeld dan ook je naam dan ben je daar te minste eerlijk over maar dat schijn je niet te durven om te zeggen wie je bent :(

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:43

hey,wat leuk...de discussie met broadway is nog steeds aan de gang...*zucht*

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:43

Wat een onzin dat je de naam van een poster hier wil weten. Dat draagt toch niets bij aan de discussie?

En wordt je niet overal op het hart gedrukt dat je nooit persoonlijke gegevens op openbare fora moet plaatsen?

Ik zit op een andere site waar je zelfs gebanned kan worden als je ook maar naar iemands persoonlijke gegevens vraagt.

marybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:05

maar je mag wel onzin roepen zonder naam vind het belachelijk dat daar dan niks aan gedan word

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:01

Wat de een onzin vindt, vindt een ander weer een feit.
Wat wou je daar aan doen? Iedereen afschieten die het niet met je eens is?

Maar goed, denk we dan een ander topic moeten openen als we het daar over willen hebben.

Laten we het weer over paarden gaan hebben, veel interessanter :P

marybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:42

broadway schreef:

Och ja , kun je ook met de mens gaan doen....van begin af aan het lopen op de benen afstraffen, de bekende kruiwagenrace, wat je als kind prachtig vond om te doen.....lopen op je handen....ga je automatisch al sneller tot je het niet meer kunt.....

bEWIJZEN ??? lARIEKOEK ! hET BALLETJE WORDT GEROLD WAAR DE NEUS HEEN STAAT EN DAN WILLEN ZE DE TRIESTE RESULTATEN NIET ZIEN....

Ik hoef niks te bewijzen, de sport helpt zichzelf om zeep, omdat ze ZELF TOESTAAN DAT DIT GEBEURD !
DE KOP IN HET ZAND STEKEN EN ER NIKS AAN DOEN OM HET TE VERANDEREN !!!

waar staat dan dat ze niet met een onspannen halsje mag lopen ik weet niet beter dan dat ze dat allemaal in de training wel mogen, heb bij verschilende trainer geholpen en nu doe ik het met me vriend voor ons zelf daar gelaten dat hij al 30 jaar beroepstrainer is

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:14

Het heeft gewoon géén zin om zo door te discusieren, zoals ik al zo vaak heb gezegd....het gaat niet om mij, maar om paarden die zo ge/vervormd zijn dat dragen gewoon niet meer kan.....paarden die tever van de achterhand zijn gehaald, die dragen stuwend met de knie naast de heup i.p.v. eronder, dus echt niet meer dragend.....zodra hier een zadel op komt, komen de problemen, zoals ik al eerder heb genoemd .....

Waarom reageren mensen aanvallend als hun paard WEL gedragen wordt getraind ? Waarom komen die niet meer in actie om deze paarden te beschermen....precies .....ze worden persoonlijk aangevallen en die risico's zijn te groot....denk erom .....in iedere tak van sport zijn de good-guys en de bad guys !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:21

broadway schreef:

Dravers zijn paarden die gefokt worden op snel draven en hebben daardoor een exterieur dat het ook mogelijk maakt. Net als alle rassen bepaalde kenmerken hebben en niet meer lijken op het wilde paard waar ze vanaf stammen. Dat heeft gewoon fokken.

Jij maakt vervolgens een link naar iets afstraffen en dan raak ik de draad kwijt.

Ik vind je posts overigens sowieso erg onduidelijk geschreven en er straalt iets van agressie van af.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:22

broadway schreef:
Het heeft gewoon géén zin om zo door te discusieren, zoals ik al zo vaak heb gezegd....het gaat niet om mij, maar om paarden die zo ge/vervormd zijn dat dragen gewoon niet meer kan.....paarden die tever van de achterhand zijn gehaald, die dragen stuwend met de knie naast de heup i.p.v. eronder, dus echt niet meer dragend.....zodra hier een zadel op komt, komen de problemen, zoals ik al eerder heb genoemd .....

Bedoel je met de knie naast de heup hij zgn. breken?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:26

als je onze paarden ziet ronddraven onder de man gaan netjes met het hoofd naar beneden relaxed en met een goed stuwende achterhand lopen, dus praat geen onzin met je vervorming.

En wie zegt dat de dressuur vorming allemaal toppie zijn voor je paard, en dat een paard zo HOORT te lopen? Ik heb ooit gelezen in een tijdschrift dat er een hoop paarden zijn met nek en rug pijn/problemen hadden die in de dressuur en spring sport zitten. kan mij niet vertellen dat dat goed is.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:35

mja ik vraag mij af bij welke trainer onze broadway ooit is geweest waar ze deze ervaring heeft opgedaan.....
Helaas wil ze daarover niks lossen, evenals haar identiteit, of in ieder geval, haar wijsheid...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:02

Classic_life.....je mist gedragen in jouw eerste zin en daar gaat het juist om !
Je hebt ooit gelezen.....kom op zeg.....ik heb het over pure realiteit wat ik al meer tegenkom.....zoals ik al eerder zei in de praktijk IS ER VEEL ELLENDE DOOR VERVORMING ,BEWUST GEFOKT EN BEWUST ERIN GETRAIND MET 1 1/2 JAAR....., DE PAARDEN ZIJN MET 6 JAAR GE/VERVORMD !

Ja, ik vind het heel erg dat deze problemen doodgezwegen worden......
Wil je zo'n paard kopen laat het goed keuren op pezen,hals/nek/rug,knieen , staart ,hoefkatrol en artrose, rijd hem binnen en buiten, maar neem ook iemand mee die de achterbenen gebruik controleerd (beenzetting !)......rechtgerichtheid en balans !!!

De praktijk heeft mij mijn ogen geopend.....de praktijk is bezig de ogen te openen.....de sport maakt zichzelf kapot .....einde discussie.....

JA,VROEG INRIJDEN GEEFT SLIJTAGE, VERKEERD INRIJDEN GEEFT SLIJTAGE, ÉÉNZIJDIGE TRAINING GEEFT SLIJTAGE , VERKEERD LATEN LOPEN GEEFT SLIJTAGE !!!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:12

we kunnen hier beter stoppen met discussieren, want ze leest toch niets, staat nergens voor open en dreunt steeds dezelfde onzin op

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:22

broadway schreef:
JA,VROEG INRIJDEN GEEFT SLIJTAGE, VERKEERD INRIJDEN GEEFT SLIJTAGE, ÉÉNZIJDIGE TRAINING GEEFT SLIJTAGE , VERKEERD LATEN LOPEN GEEFT SLIJTAGE !!!

even niet verder in gaan op het geen je hierboven al gezegt heb en waar ik eerder al op ingegaan ben, op deze zin wil ik wel even ingaan

verkeerd inrijden geeft slijtage, helemaal mee eens, en eenzijdige training of het echt slijtage geeft ben ik niet zeker van, maar dat het paard daar geestdood van kan worden geloof ik zeker, verkeerd laten lopen geeft slijtage... ook helemaal mee eens, want je kunt ongelooflijk veel verprutsen aan je paard als ruiter zijnde.

echter vroeg inrijden geeft slijtage - waar dus dit hele topic overgaat - daar ben ik nog niet over uit. En weet je waarom, omdat daar voor zo ver ik weet nog nooit echt een gerichte studie over gedaan is. Zou ook wel moeilijk zijn want dan zou je vele paarden vroeg moeten inrijden en ze jarenlang moeten volgen om te kijken of het slijtage geeft.

persoonlijk denk ik dat als je het vroeg begint maar met beleid, dat je minder belast dan als je met 3 jaar paard uit de wei trekt en binnen 3 weken alles leert

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:30

Kady1 schreef:
echter vroeg inrijden geeft slijtage - waar dus dit hele topic overgaat - daar ben ik nog niet over uit. En weet je waarom, omdat daar voor zo ver ik weet nog nooit echt een gerichte studie over gedaan is. Zou ook wel moeilijk zijn want dan zou je vele paarden vroeg moeten inrijden en ze jarenlang moeten volgen om te kijken of het slijtage geeft.

Ik kopieer even mijn eigen post:

fransje23 schreef:
Ik weet niet of het al eerder genoemd is in dit topic maar hier staat een wetenschappelijk artikel over de voordelen van trainen op jonge leeftijd. Wel even gratis aanmelden anders kan je het volledig stuk niet lezen.

Ik zal vast de inleiding plaatsen.

It sounds completely backwards, the idea that you might actually increase health risks by postponing training and competition until a horse is four or older. It goes against the ages-old and widely held belief that you cause damage by initiating work before a horse's skeleton matures. Yet research conducted from the 1980s through the present day has steadily been debunking the old theories, replacing supposition and circumstantial evidence with hard scientific fact.

In short, the newly understood reality is that done correctly, exercising and even competing a 2-year-old horse could be beneficial by strengthening the horse's musculoskeletal system and decreasing his long-term risk of injury. We'll look at the research supporting this theory (most of which relates to racehorses), discuss how the information might apply to other types of riding, and touch on the unknowns that still remain.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:33

detour schreef:
Toch vind ik het ook wel spannend. Mijn diertje is in april 2. heeft tiener op rug gehad en zadel en hoofdstel, stukje rechtuit stappen. Ze is heel stoer gebouwd maar ook nog een baby. ogenschijnlijk vindt ze het best, maar tsja, zou je het merken als het op latere termijn iets aanricht?
Dit was meer voor de lol trouwens, verder loopt ze lekker in de wei en wil ik haar echt aan het werk zetten als ze drie is.

is dit ironisch bedoeld?