Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:15

JustHorez schreef:
oke
welk nummer misschien heeft me zusje hem

De laatste.. ff kijken wat erop staat: Uitgave 2 Zomer 2013

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:28

mang schreef:
xSlvna schreef:
Dat draver-galopje ben ik er hier nu juist uit aan het trainen, grote passen, omhoog galopperen etc. Altijd maar een halve grote volte (vaak minder), zodat ze alleen de 'perfecte' pasjes constant meepikt in de training.

Huh, jou paard ging toch met pensioen?..

Nahja, bovenstaande ging eerder over voor de blessure. nahja blessure blessure... ze loopt ondertussen weer zuiver dus de training is weer opgepakt maar ik wil haar niet meer overvragen, daar komt bij dat mijn opleiding over een maand begint dus ik knikker haar binnenkort de grote weide op om lekker 'op rust te gaan'.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:24

Hier 2 filmpjes van springen en galop springen hoort hier niet maar wil het toch wel laten zien

Dabo

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 09:49

De bovenste is 'prive' en kunnen wij dus niet zien, helaas.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:55

Sorry zal het even wijzigen!

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:59

Kunnen jullie hem nu zien

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 10:10

Jep! Ziet er goed uit joh, netjes en beheerst. :)

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:59

Dankje wel vind ik ook vergeleken met eerst

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:09

Ziet er relaxed uit :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:38

Ik zou met het springen adviseren om in draf op de sprong af te rijden, een hele (misschien zelfs té) rustige draf. Zorgen dat het niet sjokken word (dus niet dat die bijna struikelt van dufheid), maar toch rust rust rust rust en nog eens rust. Ongeveer 4/5 meter voor de hindernis aan galoperen, springen en erna zo snel mogelijk halthouden, belonen.
Mijn draver ging ook echt zo als die van jou over de hindernis, totdat ik dit probeerde met mijn instructeur (twee springlessen gehad, puur geconcentreerd op rust richting, over en na de hindernis terwijl de rest van de groep moeilijkere oefeningen deed).

Ben toen verder zo aan de slag gegaan, en ik meen het, waar mijn merrie een extreme crosser was ging ze nu in een slaapverwekkend drafje naar de hindernis (ca. 1 meter hoog), galoppeerde ze twee passen, ging erover en kwam na 2/3 galoppassen weer terug in de slaapverwekkend draf, alsof de hindernis er niet eens gestaan had. Een woord heb ik ervoor; 'Heerlijk'.

Imo een stuk beter voor de rug (risico op KS is met die 'dravershouding' zonder draverstempo toch wel groot) en zo kun je ook hoger gaan, je paard is namelijk ontspannen en springt omhoog, ipv over een 6 meter brede onzichtbare waterbak wat de meeste doen :')

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:59

Halthouden na de hindernis is geen best advies. Dan kom je straks je parcour niet meer door of moet je hem na iedere hindernis naar voor schoppen. Gewoon een rondje door draven/galoperen.
Ben het wel met je eens dat er meer rust in moet, voorlopig zou ik gewoon even uit draf springen, tot de galop iets rustiger en beheerster gaat, en dan inderdaad pas met het op de hindernis aanrijden aangaloperen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:10

Het halthouden moet dan wel in rust gebeuren, maw het ontspannen na de hindernis belonen. Mijn paard valt echt niet stil na de hindernis, dat is een kwestie van consequent zijn, als ik iets niet vraag gebeurt het ook niet, klaar. Met zo een onbeheerst tempo krijg je nooit een parcours foutloos gereden, dus kun je (vind ik) beter aan een goede tactiek werken over een hindernis, dan aan een slechte over 10 hindernissen.
Springen moet afwisselend zijn, ik train(de) mijn merrie gewoon met een hindernis naast de spiegel (iets voorbij de B, meter of 3/4 van de hoefslag). Draafde erop op af na een gewone dressuuroefening, werd ze te gefocust zette ik het om in wijken naar de hoefslag, halve grote volte en opnieuw proberen, bij focus weer wijken richting AC lijn...
Ontspanning, als iets belangrijk is bij rijden is het dat wel, dat moet ook imo altijd het streven zijn, ontspannen, zonder die ontspanning kom je met zo een talentloos paard nooit een B proef door, dus train je eigenlijk voor niets (want goede spieren ontwikkelt die zo ook niet, een plezier lijkt het me niet etc)

Edit: Daarbij is die twee/drie galoppassen juist dé oefening om galop aan te leren. Aanspringen (!!!), beheerste galop en voor het fout gaat weer terug in een beheerste draf.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:00

Ben het helemaal met je eens wat betreft rust en ontspanning, maar dat kan ook op andere manieren bereikt worden dan na de hindernis halthouden. Gewoon rustig doordraven, direct terug focussen op dressuur en lekker wat voltes draven en dan wanneer de rust terug is weer naar de hindernis.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:04

Uiteraard, vele wegen naar Rome, dit was voor mijn merrie gewoon de beste.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:05

Vandaag heerlijk lesje gehad. Hij begint steeds makkelijker door moeilijke stukjes heen te komen, hooraay *\o/*

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:13

Ik vind zelf ook dat hij hard gaat maar afgelopen les ging het heel goed en heb toen ook in uitjes gedaan

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:26

Ja, en op welke hoogte? In-uitjes waren voor mijn draver ook geen probleem, benen even neerkwakken en weer door, soms zelfs een poging om ze in een sprong te doen (wat ook nog wel eens lukte) :+ Maar qua tactiek had ik dus nog niks.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:04

verschillende hoogtes eerste 2 65 daarna een draf balk en daar tussen wat meer ruimte niet heel veel maar groter als het in uit 80 centimeter ging super hij sprong ook heel mooi snel van de een naar de ander en ook echt springen deed hij super! Hij had wel goeie tactiek mooi van de een naar de ander

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:33

xSlvna schreef:
Ja, en op welke hoogte? In-uitjes waren voor mijn draver ook geen probleem, benen even neerkwakken en weer door, soms zelfs een poging om ze in een sprong te doen (wat ook nog wel eens lukte) :+ Maar qua tactiek had ik dus nog niks.

Als ik het zo lees was het zo makkelijk omdat jullie dan het doel van in-uitjes voorbij gingen :P Ik doe ze dan altijd wat dichter bij elkaar, zodat ze meer op het achterbeen komen. Paard hoort niet zo'n jump naar voren te willen doen als het op zijn achterbeen komt (zoals hoort bij in-uitjes).

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:37

We hebben eerste wat minder ruimte er tussen en toen verschillende in uitjes de eerste 2 waren gewoon in uitjes de 3e de draf balk zat net zo veel ruimte tussen als de eerste 2 in uitjes en daarna 2 meter tussen en toen een hindernis van 80 centimeter hij deed het super zij de instructeur

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:00

Geryon schreef:
xSlvna schreef:

Als ik het zo lees was het zo makkelijk omdat jullie dan het doel van in-uitjes voorbij gingen :P Ik doe ze dan altijd wat dichter bij elkaar, zodat ze meer op het achterbeen komen. Paard hoort niet zo'n jump naar voren te willen doen als het op zijn achterbeen komt (zoals hoort bij in-uitjes).

Zoals ik al zei 'waren', vroeger was het echt hopeloos (al lukte een enkele hindernis van 1,20 m haar wel op dat crosstempo) wat betreft rijden :')

Vandaag weer een fijne intensieve training gehad, even een stuk gestapt, een goed stuk gegaloppeerd (lekker laten gaan), terug gestapt naar stal en daar dressuurmatig aan het werk gegaan, hoofdzakelijk in draf, ze liep echt heerlijk op sommige stukken. Over de rug, echt voorwaarts-neerwaarts. Finally!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:23

Afbeelding
Back-on-track.

Afgelopen week gingen de dressuurtrainingen super, voor het eerst zowel linksom als rechtsom, op de hoefslag als op de AC lijn, schouderbinnen gedaan! Wauw, ik kon het niet geloven, jammer genoeg was ik alleen waardoor ik geen foto's heb, heb ik weer. :')

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 14:41

Ben niet zo'n springert, en buitendat ging dit topic niet over dressuur-dravers? hihi :o

Ik heb hier op onze nieuwe stek een geweldig leuke instructrice gevonden die van alle markten thuis is. Geeft ook clinics en demo's op Horse Event enzo. Geef je ook 'gewoon' dressuurles? Vroeg ik. Jahoor, zegt ze haha. Haar paard staat ook bij mij op stal (nouja, mijne dus eigenlijk bij háár he) dus da's lekker makkelijk.
Gisteravond de 3e les gehad. Super! Ben heel blij dat ik weer kan lessen, Bella gaat super, en dat wil ik graag zo houden haha.

ff een fotootje erbij:
    Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dabo op 31-07-13 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:44

Klopt, maar ik dacht dat we het hier laatst ook hadden over het springen, of dat was in een ander topic, hihi foutje van mij.

Cool, dan weet je toch wel (bijna) zeker dat het een top instructrice is als ze clinics geeft en op HE komt. Ga je nog door met wedstrijden rijden, althans, dat deed jij toch hè?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 14:46

Ja, had nog ff wat wedstrijden meegepakt voor de verhuizing, en wel ff 5 winstpunten gereden hihi, dus dat ging wel lekker. Hier is het wat lastiger, ik kan in oktober starten bij manege Pothoven, dat is te doen, te voet langs de weg. Maar ik weet het nog niet OF ik het doe of niet.
Verder dan die manege kom ik niet, ik heb immers zelf geen trailer, en passende auto ervoor.