Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
) Naja het lijkt me wel vet, dus is het nu dan geregeld dat ik dan jou zadel leen die dag?
(voor 10 euro)
(niet boos worden aub)
Je kunt het beter niet doen,omdat je het helemaal niet gewend bent,er is zoveel verschil in de zadels(tjes) koers zadel van yvone is 220gr een andere iets meer body 750gr-1500gr,een trainingszadel zit meestal weer tussen 1500ende 2500gr.Als je zegt ik wil het gewoon een keer voelen hoe dat zit enz.kun je beter vragen of je een keer op zo,n zadeltje mag zitten voor het gevoel,zonder te racen,bv aan Naoom.vragen staat altijd vrij.Dus doe gewoon op je eigen zadel mee is voor iedereen veiliger,en daar gaat het om voor iedereen.ivm med org.

(Helaas...) Maar zou ZO ONTZETTEND graag mee willen doen. Hoe kun je je paard eigenlijk het beste trainen? Het renzadel verdeelt de druk erg slecht dus de meesten raden het af om met renzadel te trainen. Ik ben er zelf van overtuigd dat het strand heerlijk is. Je rijdt dan gewoon 4 keer heen en weer, iets van 1000 meter ofzo, dan bouw je het een beetje op en de laatste keer ga je knallen om daarna uit te stappen in zee om de pezen te koelen. Je hebt daar verschillende bodems en je kunt altijd kiezen wat je lekkerder vindt. Ik heb het zo geleerd maar hoe trainen jullie je paarden eigenlijk?
Zoals ik al eerder zei, de druk is niet goed verdeelt en ik heb ook leren rijden op een miniscuul springzadeltje dat nog een beetje een kontje heeft, ook ik begon met lange beugels maar als je terug klapt is de rug van je paard gewoon VERPEST!!! Echt niet doen. Je houding is ook heel anders, het is niet zo makkelijk als het lijkt en je hebt ook absoluut geen conditie in het begin, de eerste keer dat ik in een renzadel zat (met lange beugels op gewone dressuurmaat) hield ik het 2 rondjes in galop vol zonder te hijgen. Het is dus af te raden, maar misschien kun je een keer les van iemand krijgen om alles goed onder de knie te krijgen en dan het zadeltje lenen?
Trainingszadel is een zwaarder zadel, wordt gebruikt voor de training en die zou je dan evt. na een lesje kunnen gebruiken in de ponyrennen. Een renzadel wordt (in mijn geval) bedoelt als een ontzettend licht zadeltje dat voor de koersen wordt gebruikt. Dit kan verschillen. Je hebt ze van 250 gram (echt heel klein) tot in grotere maten. Die hebben maar een singelstoot dus je hebt er een speciale singel bij nodig zodat je niet omvalt. Barebackpad ben je aan het doorzitten in een zacht iets, een zadel is wat harder en je staat en dat is erg vermoeiend als je het niet gewend bent. Waar woon je als ik vragen mag? Ik woon in Haarlem maar ik zou het niet erg vinden om een keer les te geven
Voor de openingstijden op Duindigt moet je maar een keer naar ze bellen, dan is er een richting die je op mag rijden (Ene keer linksom andere keer rechtsom. Ik vind zelf dat je het beste nog gewoon met een gewoon zadel kunt rijden tot je les hebt gehad want het is moeilijker dan je denkt
Ik dacht ook dat het makkelijk was maar dan moet je nog leren controleren en technieken leren. Je moet je handen namelijk vastzetten en om je paard vooruit te rijden in een brug is anders dan met gewone teugelstand. Maar Yvonne weet er meer van want die rijdt ook echt koersen
Ik weet in elk geval dat dat terugklappen heel gevaarlijk is voor de rug van je paard en dat je dan ook beter niet kunt gaan doorzitten tijdens draven of wat dan ook.