ponyrennen Duindigt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: ponyrennen Duindigt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:24

hihi kun je nergens op oefenen hihi.
Het kan op zich wel hoor.
Je kunt ook gewoon lang gaan zitten.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:26

Ik kan natuurlijk ook m'n beugels heeeeel kort doen om te oefenen op m'n boomloos zadel (die heeft niet van die, hoe noem je die dingen? Kniebladen ofzo? :') ) Naja het lijkt me wel vet, dus is het nu dan geregeld dat ik dan jou zadel leen die dag? :') (voor 10 euro)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:28

& dan ga ik me gelijk even inschrijven. :)

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:32

ik zal serieus niet zomaar meedoen op dat zadeltje als je nog nooit op zo'n zadeltje gezeten hebt! Dat is echt te gevaarlijk! Daar moet je echt op oefenen, serieus. Als je valt op de renbaan kan er zomaar een andere pony over je heen rennen, ofzo. Als je gewend bent om op een stevig zadel te rijden, is het echt niet te vergelijken.

Yvon jij bent de organisatie dus het lijkt me toch praktisch als je mensen een beetje waarschuwt O:) (niet boos worden aub)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:57

Anouaky of hoe je het ook schrijft heeft er ook voor de eerste keer op mee gedaan.
Het is pas moeilijk als je met je knieën hoog gaat zitten.
En als iemand er niet mee kan rijden, heb je dat binnen 10min gezien.
Ik weet natuurlijk niet of je toevallig ergens een pannekoekshetlander zadel hebt liggen of zo waar je mee kunt oefenen.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:25

Het zat wel lekker! O:)
voor mezelf maakte het niet uit, maar me paard ging er niet meer door lopen,
het evenwicht en de druk licht ergens anders, ik zou het niet doen...
ik ga als ik een keer mee doe ook niet meer met zo een zadeltje. :p

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:43

Ik vraag me inderdaad af of ze er harder door gaan lopen.
Ik zeg van niet omdat de ruiter het niet gewend is en dus ook niet de goede ondersteuning geeft.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:11

Mmm oké. De meningen zijn dus verdeeld. xD Als ik het ga gebruiken dan zal dat niet eens zo zijn omdat ik wil dat ze dan harder gaat oid, maar meer voor de ervaring & omdat het me gewoon gaaf lijkt. Maar als ik het beter niet kan doen, naja dan is dat jammer maar dan ga ik het ook niet doen.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:40

:o Je kunt het beter niet doen,omdat je het helemaal niet gewend bent,er is zoveel verschil in de zadels(tjes) koers zadel van yvone is 220gr een andere iets meer body 750gr-1500gr,een trainingszadel zit meestal weer tussen 1500ende 2500gr.Als je zegt ik wil het gewoon een keer voelen hoe dat zit enz.kun je beter vragen of je een keer op zo,n zadeltje mag zitten voor het gevoel,zonder te racen,bv aan Naoom.vragen staat altijd vrij.Dus doe gewoon op je eigen zadel mee is voor iedereen veiliger,en daar gaat het om voor iedereen.ivm med org. :(:)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:53

we hebben het niet over koerszadels, we hebben het over trainingszadels. Wel opletten pap. We hebben het over een zadel van 2kg zonder singel.
Er zit een wereld van verschil tussen koers zadels en trainingszadels.
ELke idioot kan op een trainingszadel zitten.
Als je wat langer gaat zitten is het hetzelfde als je op een pannenkoek zadel zit.
Maar als je zelfs dat niet gewend bent, wordt het lastig.
Ik weet niet of je iemand kent in de buurt die een zadel voor je heeft waar je op kan oefenen??

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:00

Nou vroeger reed ik wel altijd met op een pannekoek zadel (op een shetlander). Maar ik weet niet goed waarmee je het kan vergelijken? Want ik rijd bijvoorbeeld wel regematig op een barepackpad (soort van dik dekje zonder beugels, bestaan ook met beugels), dan heb je dus bijna niks onderje kont, maar misschien is dat wel iets totaal onvergelijkbaars?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:05

15 november is er dus weer een wedstrijd? Kan je als 18-jarige ook meedoen met een pony? 1.53 meter?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:06

Het is maar tot 17 jaar. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:12

je mag alleen als 18 jarige mee doen als je in dit jaar als een mee gedaan hebt.
Ze zeggen als je 18 bent ben je volwassen en geen kind meer.
En Ies, nou eigenlijk is dat hetzelfde.
Het gaat er om dat je bij een trainingszadel geen steun hebt aan wrongen,achterboom,voorboom.
Het is dus inderdaad gewoon een soort pannenkoekzadel of barepackpad(of zoiets). Heb je aan die van jou ook beugels zitten, dat je eens kunt oefenen als je gaat staan.
Want het grootste probleem bij een trainingszadel is dat je geen stuen hebt.
Maar als je een fatsoenlijk evenwichtsgevoel hebt, is er niks mis.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:34

Ik ben 25 september 18 geworden, dus dat is niet mogelijk? Ik begrijp nou nog steeds niet of er uberhaupt nog ponyrennen voor 18 plussers zijn, mag natuurlijk ook tussen de paarden

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:45

Heey,

Ik vroeg me af of je een eigen pony moet hebben voor de rennen? Ik heb er namelijk geen *D (Helaas...) Maar zou ZO ONTZETTEND graag mee willen doen. Hoe kun je je paard eigenlijk het beste trainen? Het renzadel verdeelt de druk erg slecht dus de meesten raden het af om met renzadel te trainen. Ik ben er zelf van overtuigd dat het strand heerlijk is. Je rijdt dan gewoon 4 keer heen en weer, iets van 1000 meter ofzo, dan bouw je het een beetje op en de laatste keer ga je knallen om daarna uit te stappen in zee om de pezen te koelen. Je hebt daar verschillende bodems en je kunt altijd kiezen wat je lekkerder vindt. Ik heb het zo geleerd maar hoe trainen jullie je paarden eigenlijk?

xx

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:46

Heel misschien dat er volgend jaar weer rennen zijn voor mensen van 18 jaar en ouder.

En je mag dan inderdaad helaas niet meer mee doen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:47

Ne hoor je hoeft geen eigen pony te hebben.
Als jij een pony kunt regelen waar je op kunt rijden is het geen probleem.
Wij regelen die dus niet voor je, daar moet je zelf voor zorgen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:52

de posters zijn binnen!!!!
Dus iedereen die posters wil hangen stuur even een mail dan krijg je mooiere foto's dan dat ik ze moet uploaden.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:54

Ohh ik lees net al het bovenstaande en het is ECHT ECHT ECHT af te raden om met renzadel te rijden in een koers als je het nooit eerder doet ;) Zoals ik al eerder zei, de druk is niet goed verdeelt en ik heb ook leren rijden op een miniscuul springzadeltje dat nog een beetje een kontje heeft, ook ik begon met lange beugels maar als je terug klapt is de rug van je paard gewoon VERPEST!!! Echt niet doen. Je houding is ook heel anders, het is niet zo makkelijk als het lijkt en je hebt ook absoluut geen conditie in het begin, de eerste keer dat ik in een renzadel zat (met lange beugels op gewone dressuurmaat) hield ik het 2 rondjes in galop vol zonder te hijgen. Het is dus af te raden, maar misschien kun je een keer les van iemand krijgen om alles goed onder de knie te krijgen en dan het zadeltje lenen?

xx

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:57

Is wel heel anders he een springzadel of een trainingszadel.
berbackpad is ongeveer hetzelfe loopt alleen iets langer door.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:01

Ik weet niet zeker of het een echt springzadel was. Het was eigenlijk een renzadel met een kontje maar ik weet niet precies of het nou een renzadel was? Ze zeiden van wel. Ik snap wat je bedoelt, ik heb ook met barebackpad gereden. Zouden jullie niet een dag voor de koers even samen naar de baan kunnen gaan? Dan kun je haar even helpen en les geven in het renzadel zodat ze er de dag erna klaar voor is en haar pony ook :D

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:05

Met welke rassen mag je eigenlijk meedoen en tot welke leeftijd (paard) is het verantwoord?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:45

Wat ik nou niet begrijp, de 1 heeft het over een trainingszadel en de ander over een renzadel, zijn jullie het er nou allemaal mee eens dat het met een trainingszadel wel kan & met een renzadel niet, of dat het dus helemaal niet kan?

@Nadias; Aangezien jij ook met barepackpad hebt gereden, maakt het wel verschil of niet? En een dag van te voren naar de baan gaat denk ik niet lukken, ik woon zeker een halfuur/3 kwartier van Duindigt af + dat andere mij dan die zondag vervoeren en ik denk niet dat het mogelijk is dat zomaar iedereen op de baan mag oefenen? :)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:08

Op zaterdag is de baan geloof ik vrij, er zijn openingstijden ;) Trainingszadel is een zwaarder zadel, wordt gebruikt voor de training en die zou je dan evt. na een lesje kunnen gebruiken in de ponyrennen. Een renzadel wordt (in mijn geval) bedoelt als een ontzettend licht zadeltje dat voor de koersen wordt gebruikt. Dit kan verschillen. Je hebt ze van 250 gram (echt heel klein) tot in grotere maten. Die hebben maar een singelstoot dus je hebt er een speciale singel bij nodig zodat je niet omvalt. Barebackpad ben je aan het doorzitten in een zacht iets, een zadel is wat harder en je staat en dat is erg vermoeiend als je het niet gewend bent. Waar woon je als ik vragen mag? Ik woon in Haarlem maar ik zou het niet erg vinden om een keer les te geven ;) Voor de openingstijden op Duindigt moet je maar een keer naar ze bellen, dan is er een richting die je op mag rijden (Ene keer linksom andere keer rechtsom. Ik vind zelf dat je het beste nog gewoon met een gewoon zadel kunt rijden tot je les hebt gehad want het is moeilijker dan je denkt ;) Ik dacht ook dat het makkelijk was maar dan moet je nog leren controleren en technieken leren. Je moet je handen namelijk vastzetten en om je paard vooruit te rijden in een brug is anders dan met gewone teugelstand. Maar Yvonne weet er meer van want die rijdt ook echt koersen ;) Ik weet in elk geval dat dat terugklappen heel gevaarlijk is voor de rug van je paard en dat je dan ook beter niet kunt gaan doorzitten tijdens draven of wat dan ook.