Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 21:34

Dankje dankje! :) :)

Als je paard naar rechts gebogen is zou ik idd ook meer linksom rijden, net wat Frummels zegt, wat voltes, groter en kleiner rijden, wat schoudervoor vragen, en 8jes rijden.
De longe zit zo krap door dat touw achter de billen denk ik?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:29

Klopt, die had ik erna ook er af gehaald, had het enkel uitgeprobeerd.
Ik krijg haar juist niet linksom gereden, dat is het probleem, en als je haar niet linksom krijgt, krijg je er ook geen voltes mee, daarbij kan ik geen enkel paard linksom rijden, ik ben zelf heel erg met het paard mee gaan 'buigen' en na 2 jaar alleen maar rijden op haar en geen andere paarden ben ik me zelf helemaal gaan aanpassen, vandaar dat ik het vanaf de grond ga 'oplossen'.
Het lukt me wel met veel moeite om haar linksom te rijden, maar omdat dit puur op hand en been is heb ik binnen no time vreselijke pijn aan mijn linkerschouder.

Ze heeft geen blokkades in haar hals, rug en benen en er is ook niks mis in haar mond, het zijn dus puur de spieren die aangepast zijn op het rechtsom lopen denk ik zo.

Dubbele longe kan ik jammer genoeg van niemand lenen en even een singel + dubbele longe kopen in de hoop dat het gaat werken...
Het ging steeds beter toen het touw bij de billen eraf ging, galoppeerde ook netjes en rustig dus het gaat de goede richting op.

Maar ik moet gaan studeren voor mijn examen :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 22:41

Ohh, op die manier, ja lastig probleem! Jij hebt je aangepast aan je paard, onbewust. Misschien een goede 'rechtricht' instructeur zoeken..?
En misschien je paard eens lekker laten masseren door een goede (sport)masseuse? Bella wordt regelmatig gemasseerd, en dat doet haar super goed :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:25

Vaak denken mensen dat het de spieren niet zijn, maar men vergeet dat er ook aanhechtingen bij de ribben zitten die goed los moeten zijn wil een paard lekekr kunnen buigen. Ook als de aanhechting atlas draaier vastzit kun je tegen dat probleem aanlopen. Je kunt eens gaan longeren met balkjes en kijken hoe dat gaat. ik zou zeker niet deze optoming doen. Begin eens met een concord longe dat werkt vaak super

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:56

Masseur en osteo zijn er al geweest, dat was het probleem niet, althans, dat verhielp het probleem in de rug maar in de hals zit niks dwars, de spieren zijn wss rechtsom gewoon 'te sterk' geworden.
Vanochtend tóch linksom gereden, door middel van telkens van hand veranderen, volte en weer van hand veranderen en 8tjes rijden bij B/E (10 meter voltes) en opeens ging het goed. Wonderbaarlijk, heb dat paard al jaren :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:46

Ik kan je vertellen dat dubbele longe in 99% van de gevallen werkt. :) Misschien kun je het eerst van iemand lenen om te proberen? Zorg wel dat je hier goede begeleiding in krijgt want je kunt veel schade aanrichten als je het niet op de juiste manier doet.
Fijn dat het linksom rijden nu wel lukte, wel vol blijven houden nu! Zo rekt haar rechterkant lekker op en zullen de spieren aan beide zijden steeds gelijker worden :) Nu zijn de spieren aan de linkerkant van je paard namelijk langer dan die aan haar rechterkant, als ze linkerbuiging moet nemen in haar lichaam doet dit haar simpelweg pijn, omdat de spieren aan de rechterkant van haar lichaam korter zijn. Dit moet je dus langzaam opbouwen.
En inderdaad aan te raden zoals Dabo zegt om iemand te zoeken die jullie wilt begeleiden in het rechtrichten. Heeft bij Flash even geduurd, die was zo scheef als een hoerentoeter :+ , maar na veel lessen, oefenen en vol blijven houden loopt hij nu de sterren van de hemel. :)
Recht is hij niet, maar ik ben van mening dat geen enkel paard recht is. Stukken minder scheef, dat is hij zeker!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:24

Mijne heeft van alles bij elkaar, zwakke rug (jaren slecht passend zadel, uren per dag op, nooit een passer, osteo of masseur bij geweest), Franse stand (bij de voorbenen)... Het is gewoon een klungel eigenlijk.
Ze is door mijn vorige instructie 'rechtgericht' geworden (althans, die oefeningen zijn gedaan) en ik ben lessen gaan volgen bij haar, je merkte gelijk verschil linksom, maar nu ik op een nieuwe stalling sta (waar alle lessen mij geld kosten) staat alles op een lager pitje, kan namelijk geen lessen betalen op dit moment, en al helemaal niet die van 'rechtrichters', die kosten mij 6 tot 8 keer het gewone lestarrief.
Dan duurt het maar wat langer, kleine stapjes... We komen er wel :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:56

Wow dat is balen. :( Mijn instructrice is stukken goedkoper dan 'gewone' op stallen rondom gelukkig.
Maar lessen is sowieso duur.. wij lessen nu ook bijna niet, alleen als we ergens tegenaan lopen of juist weer een stapje verder kunnen, zo'n 1keer per 4 a 5 weken :)
Succes in ieder geval!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 20:01

Je hebt in elk geval een positieve instelling, xSlvna! :) Jullie komen er wel.

Momenteel les ik ook niet echt. En toen ik weer wilde beginnen had mijn instructrice haar been gebroken (paard ging er op liggen..) maar gelukkig heb ik wel hulp gehad van mijn vriendin Marjan (Zirano hier op bokt) en haar dochter Chantal. Zij hebben ons echt super geholpen!
Als ik straks midden in mijn verhuizing zit (volgend weekend) blijft Bella nog een weekje in Oostzaan staan, Marjan en Chantal zorgen dan voor haar, en brengen haar dan naar Vaassen een weekend later.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 01:23

Oeff, vreselijk, paard op je been... :\

Ben één keer met de draver gevallen, het gras was klets nat en we croste een berg op, boven aan de berg maakt ze een bocht naar links en toen lagen we beide op de grond, gelukkig totaal niks aan de hand :Y)
Is ondertussen ook al 3 jaar geleden, erna is mij niks meer gebeurd.
Frummels, een €35 is een aardig bedrag voor een half uurtje, als je er ook nog eens niks aan hebt... Alles wat ik geleerd heb in lessen moet herhaald worden tot het er voor de volle 100% in zit, dus dat zijn zo'n 8, 9 lessen achter elkaar... Laat ik die €300 nu niet kunnen optrommelen.
Dure hobby, waarom ook :x

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:25

nou mijn lief paardebeest, is de afgelopen week erg vervelend geweest! vandaag heeft mijn vriendin op haar gereden, zij kan wat beter rijden als ik, maar ook daar was ze heel erg vervelend bij, duwen, hangen en trekken aan het bit, hoofd omhoog, vastpakken niet willen buigen... pff en nog heleboel trucjes erbij!
om uit te sluiten of er iets met der mond is komt volgende week de tandarts, afspraak was al gemaakt, ik rijd er met een koperen dubbelgebroken bustrens, maar heb soms het idee dat ze er wat zenuwachrig van wordt( en ik ben echt zacht in de hand/mond)

maar eigenlijk ben ik wel heel benieuwd met wat voor een bitje jullie je paard rijden, en heb je meerdere geprobeerd en waarom heb je voor je huidige gekozen?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:29

Ik heb een dubbelgebroken rvs watertrensje van Harry's Horse. Rijd daar inmiddels een jaar of 10 mee denk ik :) Deze is mooi dun, waardoor het beter in de mond van mijn "oudje" ligt.

Heb haar ook met een koperen enkelgebroken trens gereden en een ongebroken rubberen trens geprobeerd.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:46

Ik rij met een dubbelgebroken onderlegtrens. Ook lekker dun dus, past beter dan een 'gewoon' bit.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:48

Dabo dat ziet er netjes uit zeg :D

Ik rij met een K&K aurigan dubbelgebroken bit

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:04

Wow Slvna dat is duur! ik betaal 25 voor een uur! en dan komt ze nog naar stal ook!

milja: flash is eigenlijk altijd met een enkelgebroken watertrensje gereden, maar sinds een kleine 4 weken rijd ik bitloos met hem (side pull op de neusriem) en dat gaat echt super, veel beter dan met bit. :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:31

Tineke90 schreef:
Dabo dat ziet er netjes uit zeg :D

Ik rij met een K&K aurigan dubbelgebroken bit

thnx!
Met zo'n bitje rij ik ook, wel een dunnetje. Past ook beter in Bella d'r snoetje. Ze heeft een dikke tong.
Heb ook een paar jaar met een Myler gereden met tongboogje, dat beviel ook wel goed.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:45

thanks ladies, ik ga het nu maar eens proberen met een ongebroken appelbitje, ik reed daar mijn vorige paardje ook op omdat ze erg "zenuwachtig" reageerde op andere bitjes.
mijn huidige bir is ook niet zo'n hele dikke ook vanwege het kleine mondje.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:55

Ik heb nu ook een mylerbitje, Replay loopt er fijn op maar krijgt een wondje op zijn linkerwang.. Vandaag heb ik hem bitloos gereden met een zelf in elkaar geflanst kaakgekruisd hoofdstel, en dat ging eigenlijk ook heel goed!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:23

Ik rijdt met een dubbelgebroken bustrens en heb een enkelgebroken D-trens

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:50

Ik rij voornamelijk met een Myler level 2 met tongboog, heb eerder ook wel met een correctiebit gereden. Ik heb wel net een Billy Allen met scharen besteld na mijn laatste TREC wedstrijd. 45 km aan de teugels hangen is niet lollig.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:00

oei nee, dan is 45 km wel lang ;)
Wij rijden met een simpel dubbelgebroken bit.
Woensdag weer wedstrijd, foutje in de planning haha, daarna weer even klaar. heb alweer 9 wp, dus die ene komt hopelijk woensdag!

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:01

WendyBZ schreef:
. 45 km aan de teugels hangen is niet lollig.

:D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 00:03

Ja zo'n western (shank?) bitje leek mij dan ook wel wat voor Bella, want die kan buiten ook best doordrammen.. maar... met zo'n bitje gaat ze toch net zo hard? maar als ik DAN teugels aanneem.. staat ze dan gelijk stil ofzo? Vind het een beetje eng eigenlijk.
rij nu met pelham buiten, met 2 teugels. In Stap heb ik alleen de trensteugel in mijn handen (los hangend) maar in draf en galop moet ik de stangteugel er echt wel bij pakken, anders is het zoefzoef en dan zijn we in 5 minuten thuis!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 06:55

Het is niet anders als een pelham :+ Eigenlijk de westenvariant, omdat je er ook met twee teugels mee kan rijden. Normaal rij ik ook niet met veel druk op mijn teugels, maar als ze er zo in blijft hangen, moet ik haar wel een keer terug kunnen zetten als dat nodig is.

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:24

Ik rij met een gewone enkel gebroken trens, hier doet hij het momenteel goed mee