Wat ik nou zo zielig vind...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kalinka_

Re: Wat ik nou zo zielig vind...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 17:58

haha Tong uitsteken

koerser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:59

steeple chase is gewoon kei erg maar als e mensen het graag doen dan moeten ze het doen we kunnen hun toch niet tegen houden toch?en van dresuur val ik ook in slaap(gaap)sorry dat ik eerts irritant deet en srry ik kan niet goed spelling van , enzo...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:53

maar wel gewoon nederlands Vork

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:22

Ja het is nogal irritant om te lezen maar maakt niet uit ik snap het verhaal Haha! Steeple Chase was vroeger altijd heel erg heftig, weet niet of het nu nog zo is......

9moonlight9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:33

Ja ik snap de hele discussie wel hier. Het is spannend om te zien soms ook erg mooi maar met de risico's die in deze sport toch wel het hoogst zijn (naar mijn mening dan) Ik vind het zonde om te zien hoe paarden gewond kunnen raken. En het is toch echt wel zo dat er bij deze sport vooral naar het geld word gekeken met gokken en dergelijk. Natuurlijk de ruiters enz zorgen goed voor de paarden de paarden worden in de meeste gevallen uitstekend behandeld. Maar het draait uiteindelijk alleen maar uit op geld willen verdienen. Zoals iemand heirvoor al had gezegd alle topsporten zijn eigenlijk wreed, ik denk dat dat komt omdat een paard zich soms zo erg wil geven voor zijn baas dat hij zichzelf te boven gaat.

Boterbloempj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:14

ik vind het wel zielig hoor dan moeten ze met die zweep dat paard slaan en dat is zeilig en dat beest is dan buitenadem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:16

Wordt dit topic nu iedere keer weer omhoog geschopt door iemand die het nodig vindt te zeggen dat diegene het "toch wel erg zielig vindt hoor"..? Verward

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:15

paarden sport is geen sport

voor mij is de defenitie sport bedoelt om je eigen uiterste te testen, je conditie te trainen en jezelf te verbeteren,... bij paardensport is daar geen sprake van. Het paard doet alles.. wordt uitgebuit.. in alle takken van de paarden "sport"

http://www.youtube.com/watch?v=LRp3ng2fRw0&mode=related&search=
mooie voorbeelden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:19

En zelf doe je wel mee aan NK IJslanderwedstrijden, Gilles? Eigenaardig...

"Hij die zonder zonde is..."

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:29

vroeger ja.... ben er 1,5 jaar geleden mee gestopt..
kijk ook maar naar de datums van de topics ik heb dat paardje verkocht aan mensen die niet zouden gaan rijden, om hem een fijne oude dag te geven ( Ik schaam me heel erg dat ik ooit zo debiel heb kunnen rijden met bit...op snelheid)
Zelf heb ik nu een een jonge merrie waar ik mee aan het trainen ben op de nevzorov manier. Ik zal haar nooit meer zo belachelijk rijden of met bit etc... ze doet het geweldig, ze snapt al heel veel en kan enorm showen als ik haar tot 'spelen' uitnodig. Ze is extravert en heeft gewelidig eigen ideeen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:34

En wat heeft Nevzorov (die ik trouwens een zeer kundig iemand vind) met dit topic onderwerp te maken?

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:41

Ik vind deze tak nie ook meteen niet de paard vriendelijkste. De mensen zijn vaak zo gebrand op het winnen ! Ze zullen hun paard nu misschien wel goed verzorgen en trainen, want die paarden kosten niet niets, maar het gevaar op blessures en afmaken is zo groot! De hindernissen staan vast, je gaat vollenbak, om ter snelst naar de andere kant. Als je paard blijft haken ligt hij er dus wel echt!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:55

de hindernissen staan dan wel vast, het zijn meer hagen waar ze over moeten en niet zoiets als bij de crossen vaste bomen en andere dingen hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:41

het lijkt mij dat zo,n steeple chase net zo gevaarlijk is als springen ofzo.....of heb ik het dan mis?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:15

gilles het grappigste vind ik dan nog wel dat op dat filmpje een hoop paarden gewoon met de oortjes naar voren lope.
dit doen ze echt niet als ze het niet leuk vinden ten tweede da bloed wat er zo bij staat tjah kan ook gebeuren in de wei hoor als het paard bijvoorbeeld op zijn tong bijt ziet er vaak ook nog veel dramatischer uit dan het is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:17

Maar een paard houdt zijn oren niet alleen naar voren omdat hij iets leuk vind. Dat kan ook een andere reden hebben.
En een paard dat bloed omdat ie per ongeluk op zijn tong bijt vind ik heel iets anders dan een paard dat bloed wegens verongelukken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:05

klopt maar je kunt op deze foto niet zien wat er nu precies gebeurt is.
ik ben ook wel eens op concoursen tegen gekoemn dat het paard zo bloeide lijkt allemaal heel ernstig hoor je vaak gelijk mensne roepen ach wat een arm paard zal wel door weet ik veel wat komen.
Terwijl het goed gewoon iets heel onschuldigs kan zijn wat natuurlijk dan weer heel mooi is om in zo'n filmpje te zetten omdat het heel wat lijkt.

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:37

Hoi,
Nevzorov heeft hier mee te maken omdat hij acties voert tegen racen en dat er op zijn sites heel veel links en uitleg staat waarom dit niet goed is voor het paard.

Dat bloeden klopt, als een paard zichzelf bijt.. op zijn tong ofzo bloed hij snel, maar er is onderzoek naar gedaan en racepaarden schijnen 2 op de 3 x dat ze hun eerste races lopen long bloedingen te krijgen. Dit zie je niet, behalve in extreme gevallen. ( ik zal even kijken of ik de link naar dat onderzoek nog kan vinden)

De oortjes naar voren tijdens het in hebben van een bit kan diverse oorzaken hebben. een paard dat dood gaat, of zwaar gewond is ( zoals in het topic hierboven over dat gewonde racepaard) heeft ook zijn oortjes naar voren, ondanks gigantische pijn. Een poes spint ook als ze zeer kwaad is en een mens kan ook glimlachen als het eigelijk moet huilen.
Daarnaast heeft het bit ook (afgedwonge momenten van ontspanning, wanneer het paard er aan toe geeft, op dat moment vermindert even de pijn en zal het zijn oren naar voren doen)
En als paarden wat zien of horen richten ze ook hun oren daar op... dus ik denk niet dat dat een goede manier van bekijken is of een paard gelukkig is. Een zeer geconcentreerd paard laat wel eens een oor hangen en dat is ook niet meteen een lui of sloom paard..

Voor het geld, o de spanning snap ik racen wel, maar ik begrijp gewoon niet waarom mensen het leuk vinden om opzettelijk een dier pijn te doen. Met een bit, zweep, uitputting, spierpijn .. of zelfs afschuwelijke ongelukken. Het lijkt wel alsof mensen (ook in de andere takken van de paardensport) dit gewoon niet willen inzien omdat ze er plezier aan beleven het paard te gebruiken ( en dus pijn te doen) Men wil niet in zien dat dit ook anders kan omdat dit een voor veel mensen moeilijke weg is. Men wil niet geconfronteerd worden met hun eigen falen.. dan maar liever tenkoste van het paard.

Als je er verder over nadenkt komen in vrijwel alle takken van de paardensport deze mishandelingen voor. Ik vroeg laatst aan n jong meisje, waarom ze een foto op haar msn had waar haar paard in de krul loopt, en dus pijn had in zijn mond om de druk van het bit te ontwijken. zij zij: als hij geen pijn heeft luisterd hij toch niet?!
m'n mond viel open... wordt er dan helemaal niet meer zelf nagedacht?
Ok dit laatste was misschien niet helemaal van toepassing op t topic.

Maar de vraag blijft gewoon WAAROM?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:30

Helaas, DAAROM!

Ik maak uit je berichten op dat je vanuit een schaamte in het verleden bent overgestapt op een andere manier van omgang met paarden. Fantastisch! Ik vind het ook een nobel streven om zo veel mogelijk mensen er attend op te maken dat het anders kan. Hier op bokt wordt al ontzettend veel aandacht geschonken aan de site en filmpjes van Nevzorov.

Nu de realiteit; Prachtig zonder bit. Maar niet als je bijv. in de randstad woont en met buitenrijden met veel verkeer te maken hebt. Dan kun je nog vanalles vertellen over natuurlijke verzameling en vertrouwen, op een gegeven moment moet je een paard tegen zichzelf beschermen en tja, met een bit gaat dat wat makkelijker dan door er van af te springen en er voor te gaan staan.
'Racen' zit in het instinct van een paard. Door de snelste te zijn overleef je een aanval van een wolventroep en sta je ook nog 's hoog in de lijst om je voort te planten, eerst te drinken etc.

Gilles, veel succes in het verkondigen van Nervzorov's ideeën, maar blijf realistisch. Ik zorg er intussen voor dat ik voor mijn paard zorg op een manier waarvan ik weet, zie en voel dat dat optimaal is voor haar.

Oja, en al die onderzoeken en zaken die je hebt gevonden op internet en als waarheid aanneemt...
Ga alsjeblieft een keer naar een dagje Duindigt of Wolvega. Neem een blocnoteje mee en een pen en ga zelf een onderzoek doen. Ik vrees dat je op een zeer laag percentage ontevreden paarden stuit...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:32

gilles mijn pony is ook een longbloeder dat zit gewoon in het beestje ze kan het net zo goed in de wei krijgen met rennen hoor heeft in principe dus niks met de rensport te maken.
En je heoft me niet te vertellen want longbloeden is want ik ben voor advies en uitleg bij een dierenarts geweest en andere mensne die er toch heel wat verstand van hebben.
En dan er bij wat is er fout aan spierpijn het is raining van de spieren doet de mens ook hoor in principe kun je ook beter een paard hebben die wat getraind is dan alleen maar een beetje staat.
Dat is gewoon zo.
Ik snap je punt wel hoor maar ik zie iemand hier al mee dressuur rijden of echt wedstrijden springen en zo.
Dan komt er ook nog eens bij mijn pony heeft bijvoorbeeld een zwakke rug.
Ik ga het haar niet aan doen om zonder zadel te rijden.
Als ik dan een keer echt terug bonk wat altijd kan gebeuren dan heeft ze pijn.
Met een zadel wordt het dan al een stuk minder met een dik dekje er onder.
En ik zit er ook wel eens zo zonder iets op geen problemen hoor.
Maar wel leuk om op deze manier met je paarden om te gaan.
En ook mooi als je eht zo kan bereiken.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:49

mensen laten we gewoon elkaar's sport respecteren want er komt geen einde aan dit soort discussies en ik vrees dat er ook weinig verschil ik komt..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:51

ik weet niet of het al is genoemd, maar kijk eens de film NATIONAL VELVET. dan zie je dat niet elke race zielig is.
elke sport is gevaarlijk. met zwemmen kan je verdrinken en met paardenracen kan een paard struikelen..

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:00

Hoi, ok ok.. ik probeer geen geloof op te leggen.. al kwam ik misschien wel zo over Bloos
En tuurlijk worden die paarden goed verzorgt, ze zijn dan ook enorm veel waard!
't zit alleen zo in mn gedachte gehamert omdat m'n vorige paard dus ook zo'n racer was.. ik vond t heerlijk hoe hard hij kon, echt kicken!! zelfs over moeilijke paadjes.. want ik vertrouwde hem blind.. hij viel nooit. ( is ook nooit gebeurt) maar toen kreeg ik problemen met zijn rem.. en heb ik diverse oplossingen gezocht. de enige die werkte was bit uit, druk weg. Ik heb de boeken van strasser en drh. cook gelezen en kwam via nevzorov bij andere goede adressen terecht.
Alles bij die mensen wijst er op hoe mishandelend het is om te racen.. etc etc..
Daar ben ik wel van onder de indruk. Misschien moet ik het niet zo serieus nemen, maar als je om je heen kijkt zie je zo veel fout gaan in de paardensport.
En dit topic was er al Haha! dus kon k ff me ei kwijt over de rensport. Misschien is het wel omdat ik baal dat ik mn racer heb verkocht.. anderzijds uit wijsheid van al die boeken.
En ik doe vwo 6. wil diergeneeskunde of dierwetenschappen studeren... dus wat longbloedingen zijn en hoe een officieel onderzoek er uit hoort te zijn weet ik wel Knipoog Duivel

veel succes met je paardjes, idd dit heeft geen zin, zo'n eindeloze discussie. Maar misschien denken een sommige mensen wat beter na voordat ze aan de mond van hun paard gaan hangen of m nog ff extra meppen om harder te gaan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:33

Alle pogingen om mensen diervriendelijker met hun paardenh om te laten gaan juig ik van harte toe. Lachen
Maar om daarom alle vormen van sport over een kam te scheren, of zelfs alle uitingen van één sport, dat gaat me veel te ver.
Zo simpel ligt het helaas niet; er lopen ook zat recreatiepaarden rond met lichamelijke blessures of geestelijke aandoeningen door slechte verzorging en gebrek aan kennis van de eigenaar (te weinig ruwvoer, te weinig beweging), met zadeldrukkingen door slecht passend tuigage, kreupel maar het wordt niet opgemerkt (of het is iemand aangepraat door een blote hoeven goeroe dat dit normaal is voor een paard), vol met wormen, en ga zo maar door. En er zijn ook zat paarden die het in hun rug krijgen van urenlang rijden in een slechte houding, en zonder bit rijden werkt daar vaak aan mee...

Daarnaast, even iets heel anders, is het algemeen bekend en bewezen (zie o.a. het boek 'De aard van het paard') dat Engels volbloeden zeer gevoelig zijn voor longbloedingen, een erfelijke kwestie (waarschijnlijk veroorzaakt door de hoge onderlinge graad van verwantschap, inteelt dus).

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:56

sorry hoor, maar zoals al eerder is gezegt,
iedereen blijft zijn meningen geven, over sporten die al eeuwen aan de gang zijn
daarbij moet iedereen zijn tak maar respecteren, en t laten hoe het is, iedereen denkt t altijd beter te weten, als je een kijkje achter de schermen neemt,valt t allemaal wel mee!