Hoi,
Nevzorov heeft hier mee te maken omdat hij acties voert tegen racen en dat er op zijn sites heel veel links en uitleg staat waarom dit niet goed is voor het paard.
Dat bloeden klopt, als een paard zichzelf bijt.. op zijn tong ofzo bloed hij snel, maar er is onderzoek naar gedaan en racepaarden schijnen 2 op de 3 x dat ze hun eerste races lopen long bloedingen te krijgen. Dit zie je niet, behalve in extreme gevallen. ( ik zal even kijken of ik de link naar dat onderzoek nog kan vinden)
De oortjes naar voren tijdens het in hebben van een bit kan diverse oorzaken hebben. een paard dat dood gaat, of zwaar gewond is ( zoals in het topic hierboven over dat gewonde racepaard) heeft ook zijn oortjes naar voren, ondanks gigantische pijn. Een poes spint ook als ze zeer kwaad is en een mens kan ook glimlachen als het eigelijk moet huilen.
Daarnaast heeft het bit ook (afgedwonge momenten van ontspanning, wanneer het paard er aan toe geeft, op dat moment vermindert even de pijn en zal het zijn oren naar voren doen)
En als paarden wat zien of horen richten ze ook hun oren daar op... dus ik denk niet dat dat een goede manier van bekijken is of een paard gelukkig is. Een zeer geconcentreerd paard laat wel eens een oor hangen en dat is ook niet meteen een lui of sloom paard..
Voor het geld, o de spanning snap ik racen wel, maar ik begrijp gewoon niet waarom mensen het leuk vinden om opzettelijk een dier pijn te doen. Met een bit, zweep, uitputting, spierpijn .. of zelfs afschuwelijke ongelukken. Het lijkt wel alsof mensen (ook in de andere takken van de paardensport) dit gewoon niet willen inzien omdat ze er plezier aan beleven het paard te gebruiken ( en dus pijn te doen) Men wil niet in zien dat dit ook anders kan omdat dit een voor veel mensen moeilijke weg is. Men wil niet geconfronteerd worden met hun eigen falen.. dan maar liever tenkoste van het paard.
Als je er verder over nadenkt komen in vrijwel alle takken van de paardensport deze mishandelingen voor. Ik vroeg laatst aan n jong meisje, waarom ze een foto op haar msn had waar haar paard in de krul loopt, en dus pijn had in zijn mond om de druk van het bit te ontwijken. zij zij: als hij geen pijn heeft luisterd hij toch niet?!
m'n mond viel open... wordt er dan helemaal niet meer zelf nagedacht?
Ok dit laatste was misschien niet helemaal van toepassing op t topic.
Maar de vraag blijft gewoon WAAROM?