wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:46

liljebo schreef:
De koudbloeddravers staan er beter voor.

Even off-topic: maar die zijn zo leuk!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:48

Ik zou voor een draver gaan. Tuurlijk heb je er het nodige werk aan, maar ik vind het karakter van de paarden het belangrijkste en in karakter hebben de meeste dravers alles wat ik in karakter zoek. Ik ben sowieso fan van dravers en het is wachten tot ik mezelf eentje aan kan schaffen.

En wat al gezegd wordt, er zijn veel meer takken van paardensport waarin je met een draver mee kan draaien!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:49

fransje23 schreef:
Ik vraag mij echter af of dat er beduidend veel meer zijn dan bij andere rassen? Ik gok eigenlijk van niet.
.

Ik weet zeker van niet. Dravers hebben beduidend minder problemen dan andere paarden die voor de topsport worden gebruikt en ook minder dan paarden die alleen maar recreatief worden gebruikt (tot ongeveer het Z dus)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:50

fransje23 schreef:
liljebo schreef:
De koudbloeddravers staan er beter voor.

Even off-topic: maar die zijn zo leuk!

Ja he. :) Die zijn hier overigens ook duurder dan de warmbloeddraver en daar is meer vraag naar. Ze draaien ook leuk mee in de barrockdressuur en de mensport.

Ben het overigens met je eens dat het met die slijtage, zoals ik ook eerder schreef, in de drafsport wel meevalt. Denk dat paarden veel meer lijden van de eisen die vaak op jonge leeftijd in de dressuurbak worden gesteld

Judith_W

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:54

Klopt idd, veel bakwerk op jonge leeftijd zorgt voor veel weke delen problemen bij rijpaarden

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:00

Nu is de draver die ik verzorgd heb wel van de baan gehaald dankzij een blessure, wat overigens niet door het draven kwam. Maar iedere draver waar ik mee gewerkt heb, dat was alleen niet onder het zadel maar voor de kar, waren geweldige dieren om mee te werken. Bomproof en goed op jou gericht. Super braaf en vaak deden ze geen stap verkeerd.

Als ik mijn school heb afgerond en een baan heb dan word het 1e wat ik koop: een draver <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:16

Peetje schreef:
Zodra iemand op bokt een vraag hierover stelt, ben jij er in mijn herinnering (ik kan er naast zitten, het is namelijk een gevoel), altijd als de kippen bij om vooral toch te vertellen dat iemand dat niet moet doen, niet alleen in dit topic.

O hemel, sorry maar ik vind dit toch echt een beetje sneu.
Je kunt ook lezen wat je wilt lezen en blijkbaar ben jij zeer selectief.
Ik heb allang de goede punten genoemd, heb allang gezegd dat ze prima geschikt zijn voor recreatie enz enz.

En als TS het heeft over de waanzinnige draf dan voel ik mij geroepen om daar wat van te zeggen ja, je neemt geen rijpaard om zijn kwaliteiten voor de wagen. Net zoals je geen arabier neemt omdat die zo mooi met de staart over de rug door de weide paradeert, net zoals je geen Tinker neemt omdat die zo onwijs veel behang heeft, onder het zadel heb je daar niets aan en zal het je alleen tegenwerken.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat een draver als rijpaard gebruikt wordt, maar niet om de verkeerde redenen.

Maar ik krijg nogal het idee dat hier een paar dyhards zitten die bij elk negatief woord keihard OOOH dat is níét waar!! roepend achter hun pc zitten, blijkbaar zijn dravers heilig en mogen de slechte eigenschappen niet genoemd worden. En nee, 1 of 2 dravers met een goede galop zijn niet representatief voor het ras.
Fijn, als over een paar maanden topic's geopend worden van dravereigenaren die er niets mee kunnen maar hem gekocht hebben omdat de reactie's hier zo positief waren. :roll:
het spijt me voor alle lieve mensen, ik ben lang genoeg vriendelijk geweest

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:24

liljebo schreef:
Ben het overigens met je eens dat het met die slijtage, zoals ik ook eerder schreef, in de drafsport wel meevalt. Denk dat paarden veel meer lijden van de eisen die vaak op jonge leeftijd in de dressuurbak worden gesteld

Ik heb weinig verstand van de manier van trainen in de drafsport maar toch weet ik wel zeker dat dit waarheid is, als je het afzet tegen wat serieuzere sportruiters.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:36

anneliesdj schreef:
Maar ik krijg nogal het idee dat hier een paar dyhards zitten die bij elk negatief woord keihard OOOH dat is níét waar!! roepend achter hun pc zitten, blijkbaar zijn dravers heilig en mogen de slechte eigenschappen niet genoemd worden. En nee, 1 of 2 dravers met een goede galop zijn niet representatief voor het ras.
Fijn, als over een paar maanden topic's geopend worden van dravereigenaren die er niets mee kunnen maar hem gekocht hebben omdat de reactie's hier zo positief waren. :roll:
het spijt me voor alle lieve mensen, ik ben lang genoeg vriendelijk geweest

Ik reken mezelf maar niet tot de groep dyhards die jij nu noemt :) Ben mij ook bewust van de zwakkere punten van het ras.
Verder geloof ik toch echt niet dat dit topic zo enorm effect heeft op mensen dat ze spontaan een draver gaan kopen. :D

Voordeel van het trainen van draver to.v. van vele andere paarden is dat het vaak al professioneel is. Het belang is ook groter in de drafsport, het is meteen topsport en geen B-niveau. Het is niet iedere idioot om de hoek met een Anky-droom, 20 manegelessen en onjuiste verwachtingen aan de gang gaat met zgn. trainingen. (excuses voor mijn kort door de bocht opmerking)

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:45

Ja want lange rechte stukken met een sulky en een wat harder tempo zijn voor een 2 of 3 jarige draver natuurlijk veel slechter dan een 4 jarige doorgefokte kwpn'er met iemand op z'n rug en z'n kin op z'n borst laten lopen.. :Y)

Ik zou liever een draver in training op een trainingsstal willen hebben staan dan een kwpn'er op een dressuurstal.
Allereerst omdat in de dressuurwereld bijna iedereen denkt dat hij of zij de waarheid in pacht heeft en énorm goed kan rijden.. Vergelijk het aantal trainingsstallen voor dressuur en de draverij eens.. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van de trainers lijkt me.. En zoals Petra al aan heeft gegeven krijgen dravers veel uren buiten, op het strand, noem maar op.

Ja de draverij brengt misschien meer risico's met zich mee als het een keer fout gaat, maar dat gaat het zelden.
Liever een draver die zulke topsport heeft doorstaan en enorm droge pezen heeft dan een dressuur of spring paard met bobbelbenen en artrose.

En ik heb beide gehad, dus baseer mijn mening op mijn eigen ervaringen..

anneliesdj schreef:
En als TS het heeft over de waanzinnige draf dan voel ik mij geroepen om daar wat van te zeggen ja, je neemt geen rijpaard om zijn kwaliteiten voor de wagen. Net zoals je geen arabier neemt omdat die zo mooi met de staart over de rug door de weide paradeert, net zoals je geen Tinker neemt omdat die zo onwijs veel behang heeft, onder het zadel heb je daar niets aan en zal het je alleen tegenwerken.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat een draver als rijpaard gebruikt wordt, maar niet om de verkeerde redenen.

Wat zie jij dan als verkeerde redenen?

Want wat ik in het topic lees is dat mensen een draver nemen omdat ze vaak enorm werkwillig zijn, trouw zijn, verkeersmak zijn en niet op of om kijken van een trekker die voorbij komt zetten enzovoorts..?

En ja ook die waanzinnige draf is toch echt een van de redenen waarom ik een draver als rijpaard wil. Heerlijk om af en toe een stukje rendraf mee te pakken op een mooi zandpad :D
Laatst bijgewerkt door Kipzel op 20-11-12 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:45

fransje23 schreef:
Voordeel van het trainen van draver to.v. van vele andere paarden is dat het vaak al professioneel is. Het belang is ook groter in de drafsport, het is meteen topsport en geen B-niveau. Het is niet iedere idioot om de hoek met een Anky-droom, 20 manegelessen en onjuiste verwachtingen aan de gang gaat met zgn. trainingen. (excuses voor mijn kort door de bocht opmerking)

Dat dus :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:48

Harddraven Kipzeltje :D Degene die het woord rendraf verzonnen heeft moet opgeknoopt worden.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:55

WendyBZ schreef:
Harddraven Kipzeltje :D Degene die het woord rendraf verzonnen heeft moet opgeknoopt worden.

Dat is vast dezelfde als degene die het woord ex-draver heeft verzonnen. :D

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:56

En ik had het voor de zekerheid nog gegoogled... -O-

Nou.. Ik heb vanmorgen lekker gerendraafd met mijn ex-draver.. :7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:03

En jullie zijn draverfans? :=

En ik was het eens wbt de slijtage in draver en dressuursport hoor, volgens mij lezen jullie er overheen :+
Overigens vind ik de opmerking om de hoeveelheid dressuurstallen met draversstallen te vergelijken dan weer onzin, de dressuursport is enorm en de draverij piepklein, logisch dat daar maar een paar stallen van zijn.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:04

Hoe bedoel je en jullie zijn draverfans? :')

Sorry Annelies, dan had je verkeerd begrepen :)

Wat betreft de stallen, klopt, maar juist omdat er maar weinig kunnen zijn, blijven alleen de betere bestaan.. lijkt me?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:07

anneliesdj schreef:
En ik was het eens wbt de slijtage in draver en dressuursport hoor, volgens mij lezen jullie er overheen :+

nee hoor, dat had ik wel gelezen, maar moeten we dan op elke reactie van jou reageren? Ik had al aangegeven dat dravers minder beenproblemen hebben dan de gemiddelde KWPN-er. Als jij het dan met me eens bent, hoef ik toch niet nog eens te regaeren dat het zo fijn si dat je het met me eens bent? ;)

btw: ik reken me ook niet tot die diehards die jij noemt. Ik zie ook heus de beperkingen van de draver wel als rijpaard en ik zie nog méér de beperkingen van de ruiter die een draver koopt :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:14

Dravers zijn erg leuke dieren vooral om als klein penny meisje op te leren rijden. Mijn hartje was gestolen door die oude maar zeer trouwe draver <3 Wat had dat dier toch een geduld en alles heb ik op hem mogen uitproberen en nooit een stap verkeerd gezet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:18

anneliesdj schreef:
En jullie zijn draverfans? :=

Overigens vind ik de opmerking om de hoeveelheid dressuurstallen met draversstallen te vergelijken dan weer onzin, de dressuursport is enorm en de draverij piepklein, logisch dat daar maar een paar stallen van zijn.

Ik had daar niet overheen gelezen hoor :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:30

Kipzel schreef:
fransje23 schreef:

Dat dus :D

Daar ben ik het deels wel mee eens maar er zit ook echt nog wel wat tussen hoor.. En professioneel heeft ook juist weer nadelen, er moet namelijk koste wat het kost gepresteerd worden. Ik heb iemand die voor de hobby een paard heeft nog nooit benen zien blisteren bijvoorbeeld....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:38

En toch ken ik geen enkele trainer die blistert.

Er zit inderdaad nog wel wat tussen niks en professioneel, er zijn namelijk genoeg eigenaartrainers, al dan niet met vergunning, die zelf een of meerdere paarden trainen, niet persé op een entrainement.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:41

met de kanttekening dat hun paarden ook gewoon tussen de profs moeten starten en het dus geen 'recreatieve' tak van de drafsport is.

Wendy: dit even ter verduidelijking, ik weet natuurlijk wel dat jij dat wel weet ;-)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:47

Dat zijn jullie natuurlijk ook :j Wij hebben wel paarden thuis getraind, maar dan alleen optrainen vanuit een rustperiode. Zodra ze weer wat conditie hadden, gingen ze naar de trainer. Maar inderdaad, koersen kan niet zonder vergunning (of het moet een gelegenheidskoers zijn).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:57

Judith_W schreef:
nee hoor, dat had ik wel gelezen, maar moeten we dan op elke reactie van jou reageren? Ik had al aangegeven dat dravers minder beenproblemen hebben dan de gemiddelde KWPN-er. Als jij het dan met me eens bent, hoef ik toch niet nog eens te regaeren dat het zo fijn si dat je het met me eens bent? ;)

Niet zo vinnig, als je het gelezen had hoef je dus niet te reageren ;) Ik doelde op kipzel, die had het over dravers in vergelijking met doorgefokte kwpn'ers. overigens is elk hedendaags paardenras doorgefokt

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:00

Waarschijnlijk wel, maar de een meer dan de ander..

Maar om terug te komen op de vraag van de TS, denk dat ze nu wel een antwoord heeft waarom dravers zo relatief goedkoop zijn :)

Dus TS, heel veel plezier bij je bezichtigingen! :D