Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
liljebo schreef:kyrkelover schreef:Omdat het bij heel veel dingen is hoe je de gegevens interpreteerd.
Dat hij bijvoorbeeld op een gegeven moment zegt de paarden die vooraan lopen worden meer geslagen als de paarden die niet vooraan lopen.
Hij trekt dan als conclusie ze worden dus "gestraft"terwijl ze het goed doen.
Maar eigenlijk is het logisch want de paarden die vooraan lopen hebben nog iets over in de tank, kun je als jockey voelen, en degene die niet meer in de prijzen gaan lopen worden dus niet meer onnodig geslagen.
Zo wordt er op een gegeven moment ook iets gezegd over zweep in welke hand. Zegt hij linksom heeft meer als 90% de zweep aan de buitenkant, maar rechtsom heeft 35% de zweep niet aan de buitenkant.
OFtewel 65% wel maar ja als hij dat zo zegt maakt hij amper indruk.
Daarnaast houdt hij er helemaal geen rekening mee dat er paarden zijn die bijvoorbeeld als je links slaat naar rechts uitwijken, maar als je rechts slaat niet naar links uitwijken (of andersom natuurlijk)
Dan heeft hij het op een gegeven moment ook nog over tijden.
Wat de snelheid is tussen de verschillende trajecten en da ze dus steeds langzamer worden.
Echter is dit een soort van koersstrategie. Daar bedoel ik mee, in ieder land wordt er anders gekoerst.
Zo heb je bijvoorbeeld ook landen daar komen ze uit de startbox gaan ze heel rustig en wordt pas laatste 200m gas gegeven. Daarintegen heb je bijvoorbeeld Amerika waar ze vanaf de start volle poelen gaan.
Dus ik vindt het onderzoek niet echt veelzeggend.
Ah oke, ik snap wat je bedoelt. Maar volgens het onderzoek heeft het slaan met de zweep geen impact op de snelheid. Dat wil zeggen dat het paard er dus niet sneller van werd. Wel zette het in bepaalde gevallen grotere passen, maar de snelheid nam niet toe.
Dat rijst bij mij de vraag of het dan wel zinvol is, of meer een gewoonte?
Ik kan mij best voorstellen dat voor het gevoel van de jockey het zweepgebruik als noodzakelijk wordt gezien om die laatste meters eruit te persen. Maar dat blijkt dus niet te kloppen
Met het links/rechts verwees hij dus naar het feit dat jockeys zeiden dat ze de zweep in de buitenhand hadden om ongelukken te voorkomen -en omschreven dat dus als doel van de zweep- en dat dat op zich logisch was. Maar in de praktijk niet om die reden gebruikt leek.
sjonnie48 schreef:Sport met dieren is leuk , maar topsport met dieren is niet leuk , of dat nou hondensport [ africhting], duivensport of paardensport is , aan de top gebeuren meestal dingen die niet prettig zijn voor het dier .
kyrkelover schreef:over vroeg kapot gesproken.
Een tijdje terug won Kauto Star weer de betfair chase.
Kauto Star is inmiddels al 11 jaar oud!
http://www.youtube.com/watch?v=2r06ndMqqVQ