vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:12

Kady1......jij maakt er 100 % van , IK NIET !!!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:05

Ik heb het topic doorgelezen (niet alles hoor) maar wat ik even kwijt wil:
Ik heb 1,5 jaar een arabier van de renbaan gehad.... met 2,5 ingereden en tot haar vijfde gekoerst.
Daarna is ze bij mij gekomen. Ik heb er wat tijd, ongeveer een half jaar, ingestoken en had er een GEZOND toppaard aan. Kon netjes dragend dressuur lopen.

Nu heb ik een 6 jarig dravers hengst en ook hij is helemaal gezond en heeft geen slijtage, ook niet beginnend. Ik heb hem helemaal op de foto gehad en zelfs een scan van zijn kniebanden enzo laten maken.
Hij heeft 3 jaar gekoerst.
Ook met hem rij ik zo weg. Kan er alles mee doen. Loopt netjes en niemand ziet dat het een draver is.... of je moet een kenner zijn ;-)

Ik denk dat het ook de manier is waarop je de paarden gaat trainen.
Iemand die niets van de rensport weet zal het waarschijnlijk op een verkeerde manier aanpakken..... en ja, dan ontstaan er daardoor misschien wel problemen.

Ik wil maar zeggen dat paarden van de baan die "vroeg" aan het werk gezet zijn helemaal niet versleten of verreden hoeven te zijn. Ze gaan ook niet altijd alleen maar weg voor een lage prijs omdat ze een blessure hebben, die overigens ook bij de dressuur opgelopen kan worden, maar als ze niet meer mee kunnen komen is het voor het paard ook niet leuk om te blijven koersen...
Zo zijn er ook dressuurpaarden die in het M blijven hangen. Dat hoeft ook niet te zijn omdat ze te vroeg zijn ingereden en versleten zouden zijn...

Als je mijn menig vraagt, een dressuurpaard met 3 jaar bijgezet op een kleine cirkel en daarna een ruiter met vaak sporen en een zweep en ook nog eens een bijzetteugel om het voor maar op te knopen, heeft het veel en veel slechter dan een 2,5 jarige die lekker op een natuurlijke manier rechtuit mag lopen met een lichte ruiter op zijn/haar rug....

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 06:50

ieder mens met een oog voor paarden en rijden begrijpt zelf ook wel dat het net aan het paard ligt of hij of zij het werk aankan op vroege leeftijd. met jonge paarden moet je voorzichtig zijn, en daarom word er niet veel meegedaan(veel rechtuit, en niet te vaak) blessures komen vaak, nadat een paard is overbelast. Te veel werk achter elkaar, en dan heb je een 1e blessure, zo'n blessure kan altijd terugkomen, zeker als er een blessure is genezen blijft een paard blessure gevoelig op dat punt. Dit veroorzaakt nog wel eens dat op latere leeftijd een blessure terugkomt. Maar, dit ligt net aan de hoeveelheid werk het paard heeft gekregen op jonge leeftijd. en na de blessure, en ook de manier waarop er met ze gewerkt word, harde grond/zware grond/soepele grond. alle problemen als rugproblemen, atrose etc etc. komt in mijn ogen niet van vroeg aan het werk en dergelijke,meer aan soort werk/ hoeveelheid werk,en de hoeveelheid rust. en soms ligt het gewoon aan het paard. het ene paard heeft sterkere botten dan het andere. dus het ene paard is er beter tegen bestand dan het andere.

Judith_W

Re: vroeg inrijden echt zoveel slijtage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:04

@Broadway: Waar heb je het toch over!!?? Het slaat echt nog steeds kant noch wal

Niet alle dravers worden ook getraind in galop, maar er zijn er veel die wel galoptraining krijgen onder het zadel. Voor de kar wordt het niet gedaan, omdat het anders moeilijk voor de paarden wordt om die 2 dingen in de koers niet door elkaar te halen. Galop is natuurlijk makkelijker dan harddraven voor ze. Ze lopen natuurlijk wel veel buiten, waar ze wel veel galopperen

Wat wil je nog meer weten?

Dat dravers na een hun carriere worden verkocht als rijpaard (en dus recreatiepaard, want ik vind zo'n beetje alles recreatie wat er in NL gedaan wordt) vind ik alleen maar goed. Eigenaren doen hun best om een goed plekje voor hun geliefde paard te vinden, zodat ze goed terecht komen

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:07

Telpeva schreef:
@ Classic_life: Mijn vragen waren meer gericht op de trainingen van de paarden in de sporten, als in, wordt tijdens de training van een draver ook gegalopeerd (sorry, weet nooit hoe ik 'galoperen' etc. goed moet schrijven) en wordt er ook gedraafd met renpaarden?

Sorry, had even te snel gelezen :o .

Maar zoals werd verteld is met jonge dravers veel draf werk en conditie daarmee opbouwen. En als ze dat goed onder de hand hebben gaan de trainers afwisselend werk met ze doen zoals een galopje.
Meeste volbloeden worden eerst gedraaft voordat ze hun galop werk doen.

En Broadway je zegt wel ja ik ga niet alles herhalen en dit en dat, maar je hebt nog steeds niet verteld in dit hele topic wat jou ervaring nou precies is. Durf je het niet te zeggen of wat is je probleem... We weten allemaal dat je van uitleggen houdt over vanalles en nog wat dus leg nou eens uit waar al deze info vandaan komt dat in je hoofd zit. Je zou iedereen een groot plezier mee doen. Zo niet vind ik dat je geen onzin moet uitkramen op dit topic.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:48

Ik krijg steeds meer de indruk dat ze "misschien ooit eens een keertje" in een manege een volbloed is tegengekomen die (we laten in het midden door wie) verkeerd gereden was en verkeerde spiergroepen ontwikkeld had.

Ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur steken dat ze nog nooit of te nimmer een rentraining heeft bijgewoond, laat staan een renpaard heeft gereden.

Dit is er weer een zoals zovelen.... heel veel vooroordelen en kennis uit boekjes.

Dat blijkt duidelijk uit het feit dat ze mijn posts, die het tegendeel bewijzen, gewoonweg negeert.

Ik heb er genoeg van. Het lijkt wel een tuiger met oogkleppen.... eentje die alleen maar rechtdoor gaat ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:39

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :D zo te horen krijgen de (jonge) dieren uit de draf en rensport gewoon genoeg afwisseling in het werk, en inderdaad, het is snel genoeg duidelijk wanneer het te veel wordt voor een jong paard, en een trainer met een hart voor dieren zal dat snel genoeg inzien en rustig aan doen.

Maar hoe zit het dan met wat Broadway zegt, over dat spieren gevormd zijn na het 6e levensjaar van een paard, en dat een paard daarna vervolgens problemen kan gaan ontwikkelen wanneer het andere training krijgt? (goed ruggebruik onder het zadel, knieproblemen hoorde ik ook voorbij komen, etc?)
Orverigens wil ik nog even melden dat het topic gaat over het vroeg inrijden van paarden in deze sporten, niet hoe een paard er uit ziet wanneer het tot de 6e getraint is en daarna verkocht wordt. Dat hangt wel met elkaar samen, maar heeft imo niks met vroeg inrijden te maken.

@ Broadway: Als ook de jonge dieren in de rensport en drafsport getraint worden in de 'dagelijkse' dingen zoals galop, conditietraining, de dieren zullen ook vast wel een vorm van dressuur kennen (er moet toch wel een rem en stuur aan zitten, en correct ruggebruik neem ik aan) past het lichaam zich dan echt zoveel aan zoals je zegt? het lijkt mij eerder dat de problemen die je beschrijf bij de lichaamsbouw van het ras hoort, dat ze er mee geboren geborden. Maar als ik het fout heb, kan je (of iemand anders) dat dan uitleggen?
(zalig zo'n topic met mensen die er verstand van hebben :D )

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:12

Telpeva schreef:
Maar hoe zit het dan met wat Broadway zegt, over dat spieren gevormd zijn na het 6e levensjaar van een paard, en dat een paard daarna vervolgens problemen kan gaan ontwikkelen wanneer het andere training krijgt? (goed ruggebruik onder het zadel, knieproblemen hoorde ik ook voorbij komen, etc?)
Orverigens wil ik nog even melden dat het topic gaat over het vroeg inrijden van paarden in deze sporten, niet hoe een paard er uit ziet wanneer het tot de 6e getraint is en daarna verkocht wordt. Dat hangt wel met elkaar samen, maar heeft imo niks met vroeg inrijden te maken.

Heel eenvoudig gezegd is dat dikke bullshit.
2 jaar geleden verkocht ik een paard, als recreatiepaard }>
Hij was toen 9 jaar en had zijn hele leven alleen maar gekoerst.
Nog geen 8 maanden later (hij was niet omgeschoold toen hij vertrok) liep hij zijn eerste dressuurproef, met succes, hij werd 2e.
Datzelfde jaar nog werd hij clubkampioen in de dressuur.
Inmiddels springt hij ook en werkt hij verder aan een mooie carriere na de koers!

Waar Broadway al die wijsheden haalt? Ik weet het niet hoor, in elk geval niet uit de praktijk!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:45

ziyadah schreef:
Bij de drafstal waar ik help wordt er niet gegaloppeerd met de dravers, al doen ze dat natuurlijk wel uit zichzelf in het weiland. Misschien dat er een enkele trainer is die de paarden wel in galop traint (onder het zadel dan hè xD), maar ik ken niemand die dat doet. Eigenlijk alle koersdravers worden alleen in stap en draf getraind, omdat ze dan tijdens de koers niet zo gauw zullen 'springen', als ze dat doen worden ze gediskwalificeerd.
De renpaarden worden voor zover ik weet ook in draf getraind, maar ik ben nog nooit bij een volbloedtrainer geweest, dus zeker weet ik het niet. ;)

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk vertel, aanvullingen zijn natuurlijk welkom :)

Maar paarden waar mee gement word, worden zoiezo meestal niet getraint in galop voor de kar (beweegt schijnbaar voor geen meter en vooral als je op de weg ment veel te groot risico voor glijders) dus dat is op zich niet uitzonderlijk voor draversport.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:44

natuurlijk zullen ze niet op de straat gaan galoperen maar ergens op een zachtere baan strand of waar dan ook waar de grond zacht is

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:49

met dravers word niet gegalopeerd voor de kar,ze worden getraint op uithoudings vermogen en kracht,en daarbij leren ze van jongs af aan al dat ze niet mogen galoperen voor de kar! edit:een draver rijden is heel wat anders dan mennen!dit kun je ook niet vergelijken met elkaar!(behalve een draver die een andere carriere is begonnen)

renpaarden stappen draven wel gewoon(ze galoperen er echt niet meteen zodra ze er op gaan zitten)beetje losdraven en hup een galopje,ze galoperen wel veel meer dan draven,maar dat is omdat ook zij trainen aan conditie en kracht.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:53

Dat is niet helemaal waar hoor knooopje... Volbloeds draven behoorlijk wat. Vaak wordt er 3000 meter gedraafd en een zelfde aantal meters gegaloppeerd.

Conditie bouw je het snelste op in een goede draf :)

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:58

marybel schreef:
ziyadah schreef:
Bij de drafstal waar ik help wordt er niet gegaloppeerd met de dravers, al doen ze dat natuurlijk wel uit zichzelf in het weiland. Misschien dat er een enkele trainer is die de paarden wel in galop traint (onder het zadel dan hè xD), maar ik ken niemand die dat doet. Eigenlijk alle koersdravers worden alleen in stap en draf getraind, omdat ze dan tijdens de koers niet zo gauw zullen 'springen', als ze dat doen worden ze gediskwalificeerd.
De renpaarden worden voor zover ik weet ook in draf getraind, maar ik ben nog nooit bij een volbloedtrainer geweest, dus zeker weet ik het niet. ;)

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk vertel, aanvullingen zijn natuurlijk welkom :)

wij zijn zelf trainer en er zijn zelfs grote trainers die het doen

Bedoel je dat de renpaarden ook in draf worden getraind, of dat de dravers bij jullie ook in galop worden getraind?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:59

renpaarden worden wel in draf getraint,dravers niet in galop.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:01

Dat heb ik zonet al gelezen (sorry wil niet betweterig overkomen hoor), maar ik snapte niet helemaal waar de reactie van Marybel over ging, over de dravers of de volbloeden ;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:07

ik heb het nog nooit gehoort dat dravers voor de afwisseling in galop getraint worden!
volgens mij is dat niet waar.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:54

Ik heb het wel eens gehoord ;) Ik dacht ook dat dat nooit gedaan werd, maar een meisje wat ook op een drafstal helpt zegt van wel. Dat is dan wel één van de weinigen, maar ik denk niet dat zij daar over zou liegen ;)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 02:27

knooopje schreef:
ik heb het nog nooit gehoort dat dravers voor de afwisseling in galop getraint worden!
volgens mij is dat niet waar.

ga even langs op duindigt, hier zal je afentoe een dravers op de renbaan of op het kleine binnenbaantje van de polo's voor de kar rustig hobbeltje doen (galopje)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:03

ben zo vaak op duindigt geweest!dat galopje was dan vast een jong paard die nog niet helemaal snapt wat de bedoeling was.
ik ken veel trainers,maar geen 1 die dravers laat galoperen voor de kar!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:40

knooopje schreef:
ben zo vaak op duindigt geweest!dat galopje was dan vast een jong paard die nog niet helemaal snapt wat de bedoeling was.
ik ken veel trainers,maar geen 1 die dravers laat galoperen voor de kar!

Nee, doen ze ook niet. Ze doen vaak galoptraining onder het zadel. Hugo Langeweg doet dit zelfs, nou da's toch niet de minste (hij niet zelf natuurlijk :P )

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:54

zal toch ook raar zijn,het ergste wat een draver verkeert kan doen is galoperen voor de kar,dan zouden ze zeker in de training laten galoperen voor de kar.......tja dan heb je het niet helemaal begrepen geloof ik,onder het zadel in het bos lieten wij ze ook wel galoperen puur voor de lol(altijd maar draven word wel een keer saai)maar wij deden dat stiekum......
edit:ik nam wel een een draver mee naar de verenigings les,die had een belesure gehad,maar toen hij weer in training liep hij alleen maar voor de kar,of af en toe een buitenritje onder het zadel.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:10

dan zal er wel iets verkeerd zijn met mij ogen maar goed daar gaat het niet om in dit topic...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:40

Ik heb ook wel gehoord van dravertrainers die galoptrainingen doen onder het zadel of aan de longeerlijn. Zoveel trainers zoveel verschillende trainingen.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:43

fransje23 schreef:
Zoveel trainers zoveel verschillende trainingen.

Wijze woorden! :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:54

broadway schreef:
Ja vergelijk het maar met een sprinter, die ineens iemand op de rug moet nemen en dragen en geconcentreerd rustig.....een body-builder zal er minder moeite mee hebben.....maar vraag deze niet om te gaan sprinten......precies questie van trainen van bepaalde spiergroepen, oftewel lengte of compact !
De 1 traint op lengte, snelheid en flitsend en de ander op verzamelen ,concentreren en kracht......
Als ze gevormd zijn in lengte en niet in compactheid (bij paarden 6 jaar )dan is dit bevestigd

Ik heb nog niet alles van je gelezen maar hier wil ik vast een antwoord opgeven. Of iets (mens, paard ) een sprinter of een langeafstandslopers is heeft niets met training te maken maar met type spiervezels Meer rood of meer wit). De aanleg voor is genetisch bepaald en ligt vast. In de regel kan je stellen dat bijvoorbeeld een quarter (gefokt voor kwart mijlraces, sprintafstand) relatief meer rode spiervezels zal hebben dan een arabier.