Maak kennis met onze draver Madness

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:12

Kwam nog mooie foto's tegen van de Doordravertjes.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:17

Gave foto's!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 10:24

Ik kreeg de vraag hoe lang de manen zijn van Madness......nou heel lang al.

Me and my bestie, my Little Pony Madnes

Afbeelding

Petpa

Re: Maak kennis met onze draver Madness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:38

Op deze foto oogt Madness idd als een my Little Pony, zo mooi om te zien!

Totdat ik Madness op bokt ontmoette had ik niets met dravers, door Madness en alle achtergrond informatie is dat veranderd.

Woensdag was ik in Emmeloord afwezig, maar dankzij een bokker die daar aanwezig was heb ik op afstand mee mogen genieten! Ik hoop Madness snel een keer live te zien koersen.

Janoek, mag ik jou een vraag stellen?
Ik zie op de foto dat Madness "wat wits" om zijn voorbenen draagt, wat is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:45

Wauw Madness is er wel een van de categorie ik ben een vechter, opgewonden standje,jeutje.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:45

Die eerste foto van de doordravertjes, beide een vastberaden arrogante trek om die bekkies, zo van ..Kom maar op _O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 11:00

Petpa schreef:
Op deze foto oogt Madness idd als een my Little Pony, zo mooi om te zien!

Totdat ik Madness op bokt ontmoette had ik niets met dravers, door Madness en alle achtergrond informatie is dat veranderd.

Woensdag was ik in Emmeloord afwezig, maar dankzij een bokker die daar aanwezig was heb ik op afstand mee mogen genieten! Ik hoop Madness snel een keer live te zien koersen.

Janoek, mag ik jou een vraag stellen?
Ik zie op de foto dat Madness "wat wits" om zijn voorbenen draagt, wat is dat?

Natuurlijk. Vraag maar raak.
De witte banden om zijn voorknieen is gewoon wit sporttape voor mensen. De trainer brengt dat aan ter ondersteuning net boven de voorknie zoals sommige mensen bij een wedstrijd hun enkels of knieën intapen.

En super leuk als je een keer naar de baan komt om Madness live te zien lopen en na afloop Meet and Greet......met een wortel en aandacht kan je bij Madness altijd terecht

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:56

Voor mij is hij daaraan zo herkenbaar, net als het witte bandje rond zijn hoofd. :)F

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 12:05

Morganlefay schreef:
Wauw Madness is er wel een van de categorie ik ben een vechter, opgewonden standje,jeutje.

Ja, je hoeft Madness niet voorwaarts te drijven of bij de les te houden. Madness wil gewoon heel graag hard gaan en heel graag winnen. Bij het opdraaien van het rechte eind hoeft Yanick alleen maar te zeggen dat hij mag gaan en zich goed vast te houden, want dan geeft Madness even gas bij.
In de opleiding van Madness heeft de trainer heel veel tijd besteed aan het leren aan Madness om rustig te blijven en te wachten in de koers tot het laatste rechte eind ......... nu Madness het spelletje door heeft, is het een genot om hem te rijden en om naar hem te kijken in de koers hoe hij nu samen werkt met de pikeur.
Dit is wat Madness echt graag doet: gas geven op de baan met de andere paarden.

(Doet hij overigens ook graag op de wei: hard draven door de wei en beetje de rest irriteren :D }> om hem bij te houden )

Afbeelding

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:28

In het genre vraag maar raak...

Ik lees op internet dat Madness 4 jaar oud is.
Wanneer is een draver gemiddeld gezien op z'n hoogtepunt qua sportieve prestaties?
Wat is de pensioenleeftijd van een draver als ik ervan uitga dat het paard niet vroegtijdig uitvalt ivm blessures?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 14:59

Jouw vraag: wanneer is een paard op zijn hoogtepunt qua sportieve prestaties?
Dat is heel erg afhankelijk van veel factoren. Lichamelijk hangt het af van het gestel van een paard, de training, etc. en dat heeft wel een aantal jaar training nodig om op volle kracht te komen.
De laatste koers was Madness de jongste in de groep; de overige paarden waren ouder.

Maar dan heb je ook nog sportieve vorm.
Een menselijke atleet kan ook niet het hele jaar door in topvorm zijn. Het is het vakmanschap van de trainer om het paard te laten pieken voor grote koersen.
En ook op tijd weer afbouwen en lekker een paar maanden niksen is belangrijk in de ontwikkeling als koerspaard. Want net als bij menselijke atleten, is inzet, karakter, emotionele groei ook heel belangrijk bij paarden. Een paard dat het werk geestelijk even niet aan kan, zal nooit zo presteren als een paard dat het werk leuk vindt. Dan is dat het teken dat het paard extra tijd nodig heeft met rust en vakantie nodig heeft. Verder loopt Madness zelf in een groep ruinen/hengsten op de weide de hele dag, en dat is ook belangrijk: sociaal contact met de andere paarden.

De trainer houdt Madness goed in de gaten. Er is geen vast trainingsschema. Het trainingsschema wordt aangepast aan de behoeftes van Madness. De ontwikkeling van Madness is leidend. Wij hebben geen haast, we volgen Madness.

Je andere vraag pensioenleeftijd draver is gemakkelijker te beantwoorden: dat staat in de reglementen:
Merries moeten hun koerscarrière op 11-jarige leeftijd beëindigen en hengsten en ruins als zij 15 jaar zijn. De reden dat merries eerder hun koerscarriere moeten beëindigen is gelegen in het feit dat de merries op tijd de fokkerij in zullen gaan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:30

Deze achtergrond informatie is zooo leerzaam.
Als alles goed gaat kunnen we dus nog ruim 10 jaar van Madness genieten!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:37

Tenzij een paard zo'n hoge winsom bij elkaar loopt dat er (bijna) geen wedstrijden meer zijn. Dan is het meestal ook einde carriere ;) Zeker bij hengsten, die gaan met een paar ton winsom rustig op 7 of 8 jaar de dekdienst in. Is interessanter dan zo'n paard voor een paar wedstrijden waar hij dan nog mag starten in training te houden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 15:39

Ibbel schreef:
Tenzij een paard zo'n hoge winsom bij elkaar loopt dat er (bijna) geen wedstrijden meer zijn. Dan is het meestal ook einde carriere ;) Zeker bij hengsten, die gaan met een paar ton winsom rustig op 7 of 8 jaar de dekdienst in. Is interessanter dan zo'n paard voor een paar wedstrijden waar hij dan nog mag starten in training te houden.
Ook waar. :D je hoort mij niet klagen als Madness een paar ton bijelkaar loopt............

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:08

Er zijn uiteraard ook legio paarden die in zo’n zware klasse moeten starten dat ze er niet meer aan te pas komen. Dan stopt het ook natuurlijk.
Koersen is leuk, maar als er niets binnenkomt aan prijzengeld wordt het wel een heel dure hobby

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 16:14

thequeensmum schreef:
Er zijn uiteraard ook legio paarden die in zo’n zware klasse moeten starten dat ze er niet meer aan te pas komen. Dan stopt het ook natuurlijk.
Koersen is leuk, maar als er niets binnenkomt aan prijzengeld wordt het wel een heel dure hobby

als dat zo ver komt, vinden we vast wel iets anders leuks om Madness bezig te houden :D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:18

Ik zie jullie al scheuren in de marathon... :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:24

Martie schreef:
Ik zie jullie al scheuren in de marathon... :D

Dat wordt dan de snelste marathon ever. ~~}>
Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:26

_O-

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:22

janouk schreef:
[ Video ]

Yessss knappe Madness van kop af gewonnen en top gereden door Yanick Mollema. Madness is helemaal niet moe. Meteen eten......bijna net een Haflinger.

En een bokt meeting met fans van Madness. Dus veel knuffels voor Madness

[ [url=m/Jp7LuJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bambi1995, Janouk en Koper, ik heb het verslag bijna af en vroeg me af of deze foto van ons bij Madness in dat verslag gebruikt mag worden. Vinden jullie het goed als ik deze foto erin zet? En zo ja, weet janouk dan nog wie de fotograaf was? Want dan zet ik die naam er ook even bij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:35

Is wat mij betreft prima :)

Ik kijk uit naar het verslag, ben heel benieuwd hoe het geworden is :)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:39

Achter de schermen levert het al complimenten op, ben benieuwd als het morgen op VN komt.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 00:04

Jaa hoor prima

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 06:33

Ik zal de fotografe vragen......kom er op terug

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 09:16

Toestemming van de fotografe Mila van Stormbroek en toestemming van mij en van Madness

We zijn heel benieuwd hoe je een dag op de race heb ervaren. Enjoy the Madness