Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evytje86

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:43

Siem is ook zondag jarig, hij wordt al 13.

Zoals jullie weten kreeg ik nu lessen bij de LRV van Balen, ik ga daar stappend met Siem naar toe.
Nu woensdag met het na huis terug keren deed hij heel moeilijk bij het wachten om straat over te steken steigerde hij, toen passeerde een brommertje weer steigeren. Toen kwam ik in het open grasveld waar hij altijd met lange teugel van mij mag lopen als ontspanning, maar dacht nu ik ga hier ook even stoppen om te zien hoe hij reageert weer steigeren. Echt geen leuke rit na huis dus.

Vandaag heb ik hem gelongeerd met de bijzetteugels en ook nu is hij wel een 5 tal keer de lucht ingegaan.
Ik vindt het echt niet meer leuk zo en wil echt een manier vinden dat hij dat niet meer doet, iemand tips om hem dit af te leren?

Hij deed dit in het begin ook wel eens, maar alleen als hij van iets schrok.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:03

ik zou eerst proberen te achterhalen waarom hij zich verzet, misschien is er een reden voor zijn gedrag...

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:22

Ik vraag me af of hij niet ergens last van heeft? Misschien van zijn mond? Of zijn rug? Probeer eens of hij dit zonder bit ook doet, dan weet je meteen of het daar aan ligt. Sommige paarden reageren heel heftig als ze bv een haak in hun mond hebben, dat kan erg pijnlijk zijn als er dan een bit in zit.
Als hij het dan nog steeds doet kun je zijn rug even controleren (kun je sowieso doen) door met twee vingers aan weerszijde van de ruggengraat te drukken, als hij dan inzakt of intrekt dan heeft hij waarschijnlijk veel last van zijn rug.
allemaal het proberen wel waard denk ik, is zo gebeurd. :) Succes ermee!

Flash wordt trouwens 9 zondag :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:35

Ben je veranderd van voer?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:59

Als ik Kyara over haar rug poets gaat ze ook zakken met haar rug.
Alleen bij de zachte borstel doet ze dat niet.
Betekent dat misschien ook iets?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:11

Salty doet dat alleen als ze hengstig is, maar normaal gesproken horen paarden niet zo gevoelig te zijn op de rug dat ze hem met poetsen ook wegdrukken.

Tegen het in verzet gaan met bijzetteugel: Inderdaad even laten checken. Het kan zijn dat je paard het gewoon vervelend vindt om in die houding te lopen, omdat hij dan spieren moet gebruiken die hij anders niet gebruikt en daardoor in verzet komt, maar bij zo'n omslag van gedrag zou ik het toch eerst na laten kijken.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:58

Flash deed het eerst ook met poetsen, fysio laten komen en allerlei oefeningen moeten doen, en nu kun je er zo hard op drukken als je wilt, maar hij zakt helemaal niet meer :)
Misschien toch even naar laten kijken FireAndIce? Gewoon voor de zekerheid? :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:51

Dan zou ik inderdaad even een fysio/osteo laten kijken want als hij het met borstelen ook al doet dan heeft hij toch echt last van zijn rug. Mijn paard deed het ook als ik met de rosborstel in de buurt van zn ruggengraat kwam. Nu de fysio/osteo geweest is doet hij dat niet meer en staat hij gekke bekken te trekken van genot, haha :P

valesca_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:08

ja ik had een ook fysio laten komen voor haar rus en nu vind ze maseren met de bostel heeerlijk op haar rug:)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:31

Ok,fysio/osteo is toch wel een aanrader lees ik! :j
Ik zal wat info gaan inwinnen voor iemand in de buurt...

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:42

Siem reageert totaal niet bij het duwen op zijn rug, heb vandaag ook veearts gebeld en die heeft ook nog even gekeken, niks aan zijn rug ook in zijn mond is niks te zien.

Zou het ook kunnen dat hij zo reageert omdat ik geen watten in zijn oren doe? Vorige eigenaars deden dit altijd niet alleen als hij moest koersen

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:37

Arie wordt ongeveer 2x per jaar door osteo behandeld, ze vindt het niet echt fijn op het moment dat ze behandeld wordt, maar ik/we hebben er zoveel profijt van, ze is daarna heerlijk los met rijden en alles lukt met veel meer gemak, ik raad het echt aan! ook al hebben ze niet echt (duidelijke) klachten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:10

Mijne was lekker rustig toen de Osteo voor het eerst kwam, ook al zal het naar voor haar gevoeld hebben (zat goed vast in de hals en achter in de rug), maar ze had volgens mij wel door dat ze geholpen werd.

Een echte aanrader na de behandeling is het paard rust geven, stappen is oké maar verder niks forceren, moeilijks trainen.
Bij mij was het probleem weer snel terug doordat ze de dag erna weer stond te steigeren, te bokken et... :')
Ze voelde zich duidelijk goed in haar vel, maar niet voor lang.

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:15

Amaai het gaat van kwaad na erger met Siem.
Vandaag bij het opzadelen en zijn neus riem dicht te trekken ging hij al omhoog en echt kappen met zijn voorste poten om mij te raken.
Als hij zo blijft doen vrees ik dat ik hem toch weg zal moeten doen, het wordt echt gevaarlijk nu.
Snap echt niet waar dat lief beest van eerst na toe is...

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:58

Ik zou eerst zoeken naar de oorzaak voor je overweegt hem weg te doen, hij heeft duidelijk ergens ontzettend veel pijn?
Al naar de tandarts geweest? Er lopen heel veel zenuwen bij de neus en in de mond en kaak welke veel pijn kunnen veroorzaken.. Misschien eens zonder neusriem of zonder bit rijden, als het dan goed gaat weet je meteen waar je probleem zit.. :)

Edit: lees nu dat er naar zijn mond is gekeken.. is er echt een tandarts geweest of is er alleen naar 'gekeken'.
door die watten krijgen ze vaak alleen neigingen om panisch te doen als je aan de oren wilt komen. Die bollen werden er voor de finish uit getrokken zodat het paard harder gaat draven van het geluid. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:54

Evytje86 schreef:
Amaai het gaat van kwaad na erger met Siem.
Vandaag bij het opzadelen en zijn neus riem dicht te trekken ging hij al omhoog en echt kappen met zijn voorste poten om mij te raken.
Als hij zo blijft doen vrees ik dat ik hem toch weg zal moeten doen, het wordt echt gevaarlijk nu.
Snap echt niet waar dat lief beest van eerst na toe is...

Teken van pijn, een paard plaagt niet.
Mijne begon met zijn achterbeen optillen bij aansingelen, of met zijn neus tegen mijn billen duwen, even later was dat veranderd in gericht en flink uithalen met het achterbeen.
Osteo geweest, nieuw zadel erop en paard dreigde nog 2, 3 keer bij het aansingelen maar doordat de pijn weg was doet die nu niks meer.

Ene paard bijt, andere steigert. Zeker niet verkopen voor die door de molen is geweest.

Verder, waarom longeren met bijzet? Hoe moeilijker ik het de mijne maak, hoe meer verzet ik kan verwachten, logisch ook, paard heeft het al zwaar genoeg gehad op de baan. Als ik vrij longeer, of met een halster/kaptoom, heb ik echt een lieve pony die zo aan de longe springt et cetera, gewoon ontspannen is.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:30

een lief paard veranderd niet ineens in een "rot"knol omdat ie daar zin in heeft, er zal echt iets aan de hand zijn, en ik zou hem ook zeker niet weg doen vanwege dit, maar zorgen dat je de orzaak achter haalt en hem helpt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:43

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/64281_177088362445408_43611971_n.jpg

Zag vanmiddag deze foto in mijn timeline op facebook, paardje heeft rust de komende maand, alleen voor de wedstrijdjes zal ik opstappen (F6 en pinksterspringen op 80 cm), voor de rest mag ze lekker zo staan en word ze wat gelongeerd.
Volgens mij geniet ze er wel van, die rust... Sufferd. :)

Gelukkig heb ik er een die het wel oké vind, dat opstappen en rijden. Loopt liever maar 2 keer in 5 weken dan omgekeerd.

De rest hier ook zo een koele paardjes, die na weken rust het zelfde lopen als zonder rust? :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:44

Jep, dat is met de mijne ook! Heerlijk! Ik kan er zo mee naar buiten een rustig stapritje maken, nadat hij een maand niet gereden is. Geweldig vind ik dat :) Dan ben ik zó trots op hem.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:54

vandaag arie lekker in het bakje losgelaten, ze mocht eigenlijk nog niet der stal verlaten, maar de wond ziet er zo goed uit dat het wel even kon, ze heeft heerlijk liggen rollen en paar min flink uit der plaat gegaan en daarna heeft ze zo heerlijk van het zonnetje staan genieten! <3
de wond ziet er nog steeds bijzonder goed uit! maar rijden gaan we nog even niet doen, volgend weekend eerst eens longeren en kijken hoe dat gaat *\%/*

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:39

Waardoor heeft die een wond dan? :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:18

Flash kun je ook zo een paar weken laten staan en weer opstappen, handig met vakantie enzo :j . Toen ik net met Flash begon had hij al een half jaar stil gestaan, kon zo opstappen en wegrijden :)
Fijn dat de wond er beter uit ziet! Ben benieuwd hoe het gaat volgend weekend met longeren!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 23:29

Totaaaal onverwachts kon ik vandaag met iemand meerijden, en hebben we een strandrit gemaakt in Castricum. Ik hoopte toch altijd nog dat er nog een kansje zou komen voor de verhuizing. Als ik eenmaal op de Veluwe woon, kom ik nooit meer op het strand met Bella natuurlijk!
We hebben echt genoten!! Het weer was fantastisch, en ik heb veel foto's op mijn facebook staan, maar daar heb ik jullie niet op, dus hier post ik er ook een paar.
Kijk en geniet van mijn prachtige dressuur/recreatie draver! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3 <3

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 23:34

ai Evytje, dat klinkt toch niet zo goed.. Misschien inderdaad iemand naar laten kijken. Als Siem altijd zo'n braaf en lief paard was, veranderd dat niet zomaar zonder reden. Veel sterkte ermee!

Bella kan ik ook wel een week stilzetten er er zo weer opstappen, maar dat doe ik niet. :P Beter voor het wijffie dat ze in beweging blijft :D
Af en toe krijgt ze wel eens een dagje vrij hoor haha, zo hard hoeft ze niet te werken bij mij :D

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:35

dat ziet er idd uit als genieten!
woon zelf best dicht bij het strand maar ben al in geen jaren meer met een paard op het strand geweest! :\