Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paljassofie schreef:het steigeren op zich is niet raseigen, maar het zijn gewoon geen eenvoudige paarden...
ponyzotje schreef:...op de grond luistert ze perfect. Ik heb gewoon het idee dat ik voor haar niet meer de grondpersoon ben als ik op haar rug zit. Dus moet ik even vanop haar rug ook duidelijk maken dat ik wel nog steeds de baas benIk denk dat dan het probleem verholpen is.
Paljassofie schreef:Maar de oorzaak hiervan, daar heb je als mens gewoon het raden naar.
Nina_rex schreef:Het is natuurlijk ook een ander verhaal als hij het al jaren doet, dan is de oorspronkelijke oorzaak misschien allang weg, maar heeft hij inmiddels geleerd dat hij er iets mee kan bereiken...
Maar doet hij alles dan met zoveel tegenzin?Mijn draver vindt zo'n beetje alles leuk (behalve als ik te weinig afwisseling geef), en als hij iets echt niet leuk zou vinden is voor mij de lol er ook wel af.
fransje23 schreef:Daar heb je inderdaad het raden naar maar het vinden van die oorzaak is wel heel erg belangrijk want anders kan je het ook niet oplossen. Dat hij onder het werk uit probeert te komen lijkt mij bij een draver niet zo snel mogelijk over het algemeen zijn die erg werklustig.
suus_ schreef:vooral bij intelligente paarden is afwisseling juist goed. die zijn dezelfde oefeningen zat als je het constant blijft herhalen, en kunnen in protest gaan
lastige situatie zeg. een paard is áltijd aan het leren, waarschijnlijk vind ie zoals je zegt, het fijner om niet te werken ipv iets te doen wat jij wil en hij niet. en is dat hem aangeleerd. jammer dat afleren altijd moeilijker is dan aanleren..
Paljassofie schreef:Hij is jammer genoeg niet zo werklustig neeals ik in de paddock kom met mijn halster dan draait die zich eigenlijk bijna altijd om, of gaat die tenminste blijven staan, nooit zal die op me af komen stappen
Paljassofie schreef:Ik heb altijd zo ergens in mijn achterhoofd gehouden dat hij het doet als hij iets niet snapt, waar ik dus meestal gewoon vanuitga in geval van protest. Hoewel ik er toch sterk aan begin te twijfelen... hij ziet van sommige dingen gewoon het nut niet in, hij heeft niet de spirit van toch te proberen als hij het moeilijk vindt... dat is wel jammer maar kan nog komen, hij heeft zowiezo geen makkelijk karakter (ook niet in de omgang met andere paarden, en op stal heeft die ook wel meer dan eens een waarschuwend voetje uitgestoken naar de mensen van stal)
Nina_rex schreef:Ik zou het in het begin omdraaien: jij op de grond, iemand anders op haar rug. De persoon op de rug geeft een hulp, reageert ze niet dan geef je vlak daarna dezelfde instructie vanaf de grond. Zo leert ze de link leggen. Wij hebben het met onze jonge draver ook zo aangepakt.
En mijn mening over het steigeren... als je het zover laat komen ben je i.m.o. al te lang doorgegaan. Als het goed is gaan er aan het steigeren (of ander heftig verzet) een hoop signalen vooraf, die aangeven dat het paard spanning en stress opbouwt. Daar moet je al iets mee proberen te doen, zodat ze snapt dat je weet dat ze gestresst is, en dat je er iets aan gaan doen.
Bovendien leert een paard dat zo gestresst is op dat moment niks, dus als je doorgaat is dat sowieso verloren moeite.