wie heeft hier allemaal en draver ??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:29

Ja ik heb er ook 1!
Hij heet Lucky het is een ruin en tussen de 12 en de 14 jaar oud!
Ze is gewoon recreatief paard want hij heeft iets in zijn heup.Daarom bij draverijen ook afgekeurd. Springen belast te veel dressuur doet hij niet echt.
Gewoon lekker voltes,buitenritten,enzoooo lekker rollen met zijn vriendjes: Jativa(arabier)willem(welsh)Calisha(??)
Echt lief zijn ze!

ponyzotje

Re: wie heeft hier allemaal en draver ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:53

Haha naja, het viel op, des te beter. Jonges wat kan jouw roan rennen suus!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:23

Paljassofie schreef:
het steigeren op zich is niet raseigen, maar het zijn gewoon geen eenvoudige paarden...

Het zijn hele gevoelige paarden die goed als spiegel werken. Jij nerveus..paard nerveus, Jij gespannen, paard ook. Ze pakken dat soort dingen heel snel op :)

Steigeren is in ieder geval geen rastrekje, de mijne kan het niet eens :D

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:39

dat het idd heeeeeele gevoelige paardjes zijn dat is 1000 % waar. tenminste die van mij wel, ik ben nog al een schijtert en in het begin dacht ik bv ooh daar rent een kat straks schrikt ze der van en ja dan schrok ze ook.. maar nu ben ik niet meer bang op haar, en nu denk ik er verder niet bij na en ik denk niet aan de dingen waar ze van kan schrikken en nu schrikt ze eingelijk ook niet zo veel meer! =)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:10

dat steigeren heeft in dit geval bijzonder weinig met het spiegelen te maken hoor ;) is bij Beau gewoon aangeleerd gedrag van bij de vorige eigenaar :j

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:30

Mijn beide dravers steigeren en bokken volop in de wei als ze aan het stoeien zijn, maar onder het zadel hebben ze het echt nog nooit gedaan. Bokken ook niet, tenminste mijn oudere, de jonge (net ingereden) wil nog wel eens een hupsje geven als hij het niet eens is met een aansporing. ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:33

Mja, bij Enya weet ik het niet zo. Ze is een keer "ingereden" voor ze twee was, omdat die mensen dachten dat ze ouder was. Is compleet fout gegaan, kon niet draaien, werd met zweep vooruit geslaan en wou gewoon niet. Ze zaten er ook al op toen bleek dat ze aan de longe "kon" lopen, de tweede keer dus. Denk dat ze daar haar aversie voor het bit en voor controle vanop de rug heeft opgedaan.

Maar ik moet eerlijk zijn, het is een mentaal sterk en veerkrachtig dier dus ze is er wel over imo (is nu 7 en ik heb er al opgezeten toen ze 6 was). Ze is vrij dominant, maar op de grond luistert ze perfect. Ik heb gewoon het idee dat ik voor haar niet meer de grondpersoon ben als ik op haar rug zit. Dus moet ik even vanop haar rug ook duidelijk maken dat ik wel nog steeds de baas ben :D Ik denk dat dan het probleem verholpen is.

Maarja... als je net vol met je borstbeen op een schoft bent geklapt... denk je echt alleen nog maar "Ademeeeen!!" en niet "nu moet ik doorzetten" :P En toen ik er terug op kon had ik inderdaad een schrik :D

Ik hoop dat ik het kan afleren door iemand anders haar te leren longeren (ze luistert alleen nog niet naar anderen, ook niet op haar rug dus niemand durft erop dus moeten ze leren longeren :P ), terwijl ik erop zit, en dan de longeerhulpen koppelen aan stemhulpen. Ik weet overigens wel dat dat de normale manier van doen is :D maar wegens haar aversie op het bit en enige vorm van controle op het hoofd was longeren lange tijd heel moeilijk voor een helper.

Ze loopt aan de longe bvb áltijd met haar hoofd zodanig naar buiten, dat ik soms haar oog van de buitenkant van haar hoofd zie :D Los kan ze wel prima lopen (al draagt ze zichzelf niet echt, tja je blijft wel een draver he). Dus ze moet het echt niet hebben, dat gepriegel in d'r mond :D

Ik vind het steigeren overigens ook niet echt erg, tenzij ze zo hoog gaan als Enya. Dan is het niet meer grappig. Ik ken twee mensen die eronder hebben gelegen, ene had niks maar de ander een dubbelgebroken bekken (was er dus recht op gevallen) en dat wil ik niet :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:59

ponyzotje schreef:
...op de grond luistert ze perfect. Ik heb gewoon het idee dat ik voor haar niet meer de grondpersoon ben als ik op haar rug zit. Dus moet ik even vanop haar rug ook duidelijk maken dat ik wel nog steeds de baas ben :D Ik denk dat dan het probleem verholpen is.

Ik zou het in het begin omdraaien: jij op de grond, iemand anders op haar rug. De persoon op de rug geeft een hulp, reageert ze niet dan geef je vlak daarna dezelfde instructie vanaf de grond. Zo leert ze de link leggen. Wij hebben het met onze jonge draver ook zo aangepakt.

En mijn mening over het steigeren... als je het zover laat komen ben je i.m.o. al te lang doorgegaan. Als het goed is gaan er aan het steigeren (of ander heftig verzet) een hoop signalen vooraf, die aangeven dat het paard spanning en stress opbouwt. Daar moet je al iets mee proberen te doen, zodat ze snapt dat je weet dat ze gestresst is, en dat je er iets aan gaan doen.
Bovendien leert een paard dat zo gestresst is op dat moment niks, dus als je doorgaat is dat sowieso verloren moeite.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:08

goh Nina_rex... als Beau gaat steigeren gaan daar ook vaak tekenen aan vooraf, moet ik daarom maar stoppen met vragen om tóch te doen wat ik van hem verlang? Het is zo dat hij dat gedrag aanleert hoor ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:36

Je kunt het zo bekijken inderdaad, maar je kunt het ook anders bekijken en zoeken naar de oorzaak waarom hij niet doet wat je wil. ;) In mijn ervaring doen dravers zelden iets (niet) zonder reden, en is het veel effectiever om die reden te achterhalen, dan door te gaan op de manier die je zelf voor ogen hebt.

En al helemaal als het gevaarlijk wordt, zoals Ponyzotje beschrijft. Ik vind haar situatie trouwens ook anders dan die van jou, mijn advies was ook voornamelijk voor haar bedoeld. Maar doe ermee wat je wil. ;)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:36

nina, ik ben hier echt al zooo lang mee bezig, heb ook al verschillende topics op bokt gehad. Maar de oorzaak hiervan, daar heb je als mens gewoon het raden naar.

Waarom loopt hij een hele buitenrit lekker vlotjes te stappen, af en toe eens omdraaien maar makkelijk te overtuigen, om dan plots uit het niets op één van "vaste plekjes" helemaal in de staak te gaan, achteruit lopend en steigerend een gracht in?

De vorige eigenaar stapte in zo een geval af, zo heeft hij het dus aangeleerd, eens ik op de grond sta is er zogezegd niets meer aan de hand.
pijn is het níet... waarom zou hij anders prima een leuk rondje kunnen dressuren, en geen probleem maken om thuis te springen (maar wel op de manege een giga-scène maken?).
vertrouwen? ook niet : In mei heb ik nog een hele cross uitgelopen met hem, lekker de afsprong af, over grachtjes enzo, lekker oortjes erop en heerlijk vooruit

Als hij het thuis doet is het altijd aan de uitgang van de bak... op buitenrit is er nooit een probleem richting huis... op jumping is richting de inrijpiste ook de enige "leuke" richting
conclusie voor mij : hij wil gewoon onder het werk uitkomen ;)

hij wordt inderdaad echt gevaarlijk, hoewel die momenten echt enooooorrm veel verminderd zijn al hoor ;)

dus de reden weghalen = hem niet meer aan het werk zetten :?

als je echt iets weet dat kan helpen, als je me echt kan helpen zoeken naar een oplossing (op een gegronde en doordachte manier) dan ben ik heel benieuwd wat je te vertellen hebt, maar eerlijk is eerlijk : veel mensen hebben het al geweten hoe het op te lossen, maar nooit kwam iemand met iets wat én toepasbaar was én hielp ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:29

Het is natuurlijk ook een ander verhaal als hij het al jaren doet, dan is de oorspronkelijke oorzaak misschien allang weg, maar heeft hij inmiddels geleerd dat hij er iets mee kan bereiken...
Maar doet hij alles dan met zoveel tegenzin? :? Mijn draver vindt zo'n beetje alles leuk (behalve als ik te weinig afwisseling geef), en als hij iets echt niet leuk zou vinden is voor mij de lol er ook wel af. :o

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:47

vooral bij intelligente paarden is afwisseling juist goed. die zijn dezelfde oefeningen zat als je het constant blijft herhalen, en kunnen in protest gaan

lastige situatie zeg. een paard is áltijd aan het leren, waarschijnlijk vind ie zoals je zegt, het fijner om niet te werken ipv iets te doen wat jij wil en hij niet. en is dat hem aangeleerd. jammer dat afleren altijd moeilijker is dan aanleren..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:24

Paljassofie schreef:
Maar de oorzaak hiervan, daar heb je als mens gewoon het raden naar.

Daar heb je inderdaad het raden naar maar het vinden van die oorzaak is wel heel erg belangrijk want anders kan je het ook niet oplossen. Dat hij onder het werk uit probeert te komen lijkt mij bij een draver niet zo snel mogelijk over het algemeen zijn die erg werklustig.

Gen_Cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:46

Sorry voor de late reactie (bezig met verbouwen :O )!! Maar dankjewel voor de complimentjes TigerBD, paljassofie, moika en prom!! zelf ben ik dolverliefd op mijn hengstje := ... haha. Op die foto was hij door het raam het flirten met een merrie die in de stal stond... dus vandaar dat hij zich zo laat zien hihi.
(heb pas nog recentere foto` s geplaatst *-:))

groetjes! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:54

Ik krijg van het najaar als alles goedgaat Derek Effe. Derek is een italiaanse draver en loopt nu op de kortebaan voor Stal Assendelft. Dit jaar is zijn laatste seizoen en dan mag hij bij mij met pensioen :D

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:14

Nina_rex schreef:
Het is natuurlijk ook een ander verhaal als hij het al jaren doet, dan is de oorspronkelijke oorzaak misschien allang weg, maar heeft hij inmiddels geleerd dat hij er iets mee kan bereiken...
Maar doet hij alles dan met zoveel tegenzin? :? Mijn draver vindt zo'n beetje alles leuk (behalve als ik te weinig afwisseling geef), en als hij iets echt niet leuk zou vinden is voor mij de lol er ook wel af. :o

fransje23 schreef:
Daar heb je inderdaad het raden naar maar het vinden van die oorzaak is wel heel erg belangrijk want anders kan je het ook niet oplossen. Dat hij onder het werk uit probeert te komen lijkt mij bij een draver niet zo snel mogelijk over het algemeen zijn die erg werklustig.

Hij is jammer genoeg niet zo werklustig nee :n als ik in de paddock kom met mijn halster dan draait die zich eigenlijk bijna altijd om, of gaat die tenminste blijven staan, nooit zal die op me af komen stappen ;)
Hij is ook niet zo expressief zeg maar, hij kijkt meestal wel beledigd :P maar stiekem heeft hij er soms wel plezier in hoor, kan toch niet anders als je naar zijn snoetje kijkt bij het springtopic :+:
suus_ schreef:
vooral bij intelligente paarden is afwisseling juist goed. die zijn dezelfde oefeningen zat als je het constant blijft herhalen, en kunnen in protest gaan

lastige situatie zeg. een paard is áltijd aan het leren, waarschijnlijk vind ie zoals je zegt, het fijner om niet te werken ipv iets te doen wat jij wil en hij niet. en is dat hem aangeleerd. jammer dat afleren altijd moeilijker is dan aanleren..

Afwisseling krijgt die imo voldoende, er zijn hier op bokt al mensen die zeiden dat zijn protest een teken is van teveel afwisseling (maar dat werd wel geroepen door rasechte dressuurruiterjes wiens paarden elke dag ongeveer hetzelfde doen).
Die afwisseling is er natuurlijk wat met periodes, ene periode veel dressuren en ertussen eens een wandeling, longeren, vrijspringen, vrijheidsdressuur, een sprongetje. Andere periode zal het dan eens wat vaker buitenrijden zijn en springen of zelf crossen. Ik rij zowel met bit als bitloos, doe ook graag wat parelli met hem... dus, afwisseling genoeg :Y)

Ik heb altijd zo ergens in mijn achterhoofd gehouden dat hij het doet als hij iets niet snapt, waar ik dus meestal gewoon vanuitga in geval van protest. Hoewel ik er toch sterk aan begin te twijfelen... hij ziet van sommige dingen gewoon het nut niet in, hij heeft niet de spirit van toch te proberen als hij het moeilijk vindt... dat is wel jammer maar kan nog komen, hij heeft zowiezo geen makkelijk karakter (ook niet in de omgang met andere paarden, en op stal heeft die ook wel meer dan eens een waarschuwend voetje uitgestoken naar de mensen van stal :P )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:08

Paljassofie schreef:
Hij is jammer genoeg niet zo werklustig nee :n als ik in de paddock kom met mijn halster dan draait die zich eigenlijk bijna altijd om, of gaat die tenminste blijven staan, nooit zal die op me af komen stappen ;)

Dat is toch geen teken van gebrek aan werklust. Doet mijn paardje ook. Werklust zie je pas als je met je paard aan het werk gaat.

Paljassofie schreef:
Ik heb altijd zo ergens in mijn achterhoofd gehouden dat hij het doet als hij iets niet snapt, waar ik dus meestal gewoon vanuitga in geval van protest. Hoewel ik er toch sterk aan begin te twijfelen... hij ziet van sommige dingen gewoon het nut niet in, hij heeft niet de spirit van toch te proberen als hij het moeilijk vindt... dat is wel jammer maar kan nog komen, hij heeft zowiezo geen makkelijk karakter (ook niet in de omgang met andere paarden, en op stal heeft die ook wel meer dan eens een waarschuwend voetje uitgestoken naar de mensen van stal :P )

Als ik het zo lees doet hij het als uiting van stress. Stress kan heel breed zijn van iets moeilijk vinden, iets eng vinden tot iets lichamelijk niet kunnen.
Paarden zien volgens mij van niets wat wij doen het nut in :D

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:17

fransje : het was maar effe als voorbeeld hoor. Moest hij alles wat wij samen doen zo leuk vinden, dan liep hij echt niet van me weg hoor ;)
en werklust sja, een paard wat tijdens een training (zelf bij het springen) zo hard op die uitgang gefocust is noem ik niet werklustig :n

en stress, jah, die bouwt hij pas op als hij protesteert. Hmm, hoe leg ik dat uit. Hij is bijvoorbeeld niet bezweet, plots gaat hij in protest en hij is eerst altijd heel kalm, pas als hij merkt dat het niet pakt, gaat hij in de stress, begint hij alsmaar meer te zweten en uiteindelijk gaat hij omhoog.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:10

Nina_rex schreef:
Ik zou het in het begin omdraaien: jij op de grond, iemand anders op haar rug. De persoon op de rug geeft een hulp, reageert ze niet dan geef je vlak daarna dezelfde instructie vanaf de grond. Zo leert ze de link leggen. Wij hebben het met onze jonge draver ook zo aangepakt.

En mijn mening over het steigeren... als je het zover laat komen ben je i.m.o. al te lang doorgegaan. Als het goed is gaan er aan het steigeren (of ander heftig verzet) een hoop signalen vooraf, die aangeven dat het paard spanning en stress opbouwt. Daar moet je al iets mee proberen te doen, zodat ze snapt dat je weet dat ze gestresst is, en dat je er iets aan gaan doen.
Bovendien leert een paard dat zo gestresst is op dat moment niks, dus als je doorgaat is dat sowieso verloren moeite.

Het probleem is dus, dat er niemand op haar rug wilt. Die hebben ze natuurlijk allemaal al zien steigeren. Ene is er zelf opgekropen (zonder mijn toestemming) en eraf gevallen, zal ook geen goed hebben gedaan aan het proces. Er is gewoon niemand die ik ken in de buurt die goed genoeg kan rijden en erop wil, en dan nog meerdere keren ook, zodat het er goed in zit.

Wbt het te ver gaan: daar heb ik natuurlijk ook aan gedacht. Echter, wat vraag ik van haar? Ik vraag dat ze stapt en stopt. En dat doe ik zonder teugels, gewoon op het gewicht. Eveneens draaien, dat doet ze ook puur op gewicht. Ik rijd nog geen vijf minuten, en dat meen ik letterlijk. In die paar minuten wil ze dan niet meer draaien (ervoor wel), waarna ik, met opbouw van hulpen (eerst gewicht, dan fermer gewicht, dan benen, dan opemen teugels), haar probeer te sturen. Maar ze wil niet, ze gaat de andere kant op, waardoor er druk op de teugel komt (niet eens in haar mond want ze heeft geen bit in), en dan steigert ze. Ja, dat zie ik aankomen. Maar moet ik dan maar zeggen oh ok, vandaag oefenen we niet het sturen, doe maar je zin? En als ze niet wil stilstaan dan wil ze ook nog weleens omhoog komen. Lijkt me niet dat ik veel vraag dan, want stilstaan is nu op stemcommando en zit.... Ben je nog steeds van mening dat ik teveel vraag? Misschien heeft ze stress ja, maar het is ook een vreselijk dominante merrie, dus misschien is ze een beetje te zelfzeker?

Wat ik nu doe is inderdaad stoppen wanneer het goed gaat. De laatste paar keer heb ik er dus 1 a 2 minuten opgezeten. Maar geen verbetering hoor ;-) Wel een keer langs de Leie gewandeld met vriendje die haar leidde, zeker toch 10 minuten en dat ging zonder problemen, want ik vroeg niets en zat gewoon. Vriendlief had wel moeite om haar in bedwang te houden maar dat is een ander verhaal, dat heeft niets met mij erop te maken (als hij ze leidt zonder mij erop is dat ook erg moeilijk :D ).

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:30

Lastig, zo te horen heb je erg weinig tijd en ruimte om mee te werken.
Teveel vragen is altijd relatief natuurlijk, als ik met mijn oudere draver 6 uur rij vraag ik niet teveel, maar 3 uur met mijn jonge wel. ;) Maar jouw merrie reageert wel erg heftig dan... :=

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:54

Mijn merrie is nu twee jaar onder het zadel en kan nog steeds moeilijk stilstaan hoor :+ Was ook geen lieverdje met inrijden. De eerste keer dat er iemand opzat hebben we er met twee man aan gehangen om haar vast te houden, ook helemaal over de zeik.
Is het geen idee om haar gewoon voorwaarts te houden tot ze wat rustiger is onder het zadel? Afstappen kan ook best als ze stapt. Misschien is er iemand die aan de hand mee kan lopen om te sturen, dat je heel voorzichtig mee gaat sturen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:01

Wel, dat was inderdaad het plan, maar als er iemand meeloopt op de grond gaat ze zodanig hard schuren tegen die persoon (echt om die aan de kant te krijgen) dat er dus helemáál niets mee aan te vangen is :+
Iemand die op haar zit vindt ze helemaal niet erg. Kan erop rondjes draaien en rechtstaan bij wijze van spreken. Ze is eigenlijk van niets onder de indruk. Zwaaiende armen, keer roepen naar iemand, geen probleem. Dat onderscheidt ze ook mooi van commando's. Alleen ja, soms wil ze gewoon niet, heeft ze geen zin. En dat is wel érg snel ja :n

Teveel vragen is idd relatief dat probeerde ik ook wel aan te tonen. Ik heb niet het idee dat een 6/7-jarige merrie, compleet dominant over alle paarden en perfect luisterend naar de mens (ik doe met haar tot schouderbinnenwaarts aan de hand, springen aan de hand, achterwaarts etc etc), zomaar over de zeik mag raken als je vraagt van naar rechts of links te gaan :D

Maargoed, nu wacht ik even op mijn zadel waarin ik hopelijk steviger zit (tot nu toe was het zonder zadel, ten eerste omdat ik geen had maar ook om zadelproblemen uit te sluiten), en ik denk dat ik dan gewoon een keer moet doorrijden.

Ik twijfel wel nog hard hoor. Moet ik het juist supervoorzichtig aanpakken en inderdaad al na een minuutje stoppen en elke dag een minuutje langer en overzetten van commando's aan de longe (wat ik ook al gedaan heb maar aan de longe steigerde ze toen ook, mss omdat de persoon in het midden geen baas over haar was), of moet ik gewoon een keer ferm doorzetten met het risico dat ze omklapt, daar heb ik geen zin in :n

Ik heb eigenlijk veel minder moeite gehad om bange en nerveuze paarden aan het zadel en de ruiter te laten wennen dan deze dominante 'trien' :o

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:27

Morgen komt mijn eerste eigen aanwinst op stal :D
Jepz een draver :+ :D

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:44

ik meld me ook even:

heb sinds donderdag ook een draver. (heb al eerder een draver gehad)
Ze is een wit schimmel en pas 12 jaar.
Zal binnenkort foto;s maken.