Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melkeasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:52

@Dabo en liana_shet, idd precies zoals Dabo zegt gewoon even uitproberen en helemaal als het paard uit zich zelf al met de neus in de lucht loopt rustig aan beginnen, en het rond rijden begint altijd met ontspanning.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 21:53

Ik rij al 8jaar met Bella buiten.. maar als het fris is met een windje heeft ze die wind ook in d'r kop hoor. :o
Als het heeel warm is, ja dan kunnen we wel lekker relaxt rijden met een lang(er) teugeltje. :)
melkeasy schreef:
@Dabo en liana_shet, idd precies zoals Dabo zegt gewoon even uitproberen en helemaal als het paard uit zich zelf al met de neus in de lucht loopt rustig aan beginnen, en het rond rijden begint altijd met ontspanning.

Inderdaad. En geduld hebben.. en houden! Uiteindelijk zal je geduld beloond worden :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:07

liana_shet schreef:
Ik heb eens een vraagje;
de draver die ik ga kopen is 9 jaar moet nog 2 koersen lopen is licht gereden,
maar hij loopt dus steeds met zijn neus in de lucht, hoe en zal ik hem nog aan de teugel krijgen?

Inderdaad vooral door geduld.
Flash heeft nooit gekoerst, wel getraind en is sinds zijn 4e als rijpaard aan de slag.
Hij wordt deze maand 9 en ik rij hem nu bijna twee jaar, waarvan hij pas sinds twee maanden nageeflijkheid begint te krijgen.
Om nageeflijk te kunnen zijn, moet de motor aan staan van achteren, en die stond behoorlijk uit bij Flash.
Het heeft heel lang geduurd om hem van achteren actief te krijgen, zijn rug los te kunnen laten, gelijke druk te krijgen, en hem ook nog eens aan beide kanten zo soepel mogelijk te laten zijn in de rug.
Longeren doen we altijd met dubbele lijnen en sinds een maandje met een elastiek (op de meest losse stand, tussen de benen en op het hoofd, dus puur om hem over de rug te laten lopen).
Als je in dit soort dingen constant blijft, wordt je paardje dat vanzelf ook. De een zal dit na een paar weken/maanden al op pakken, de ander zal er een jaar of jaren over doen. :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:11

valesca_x schreef:
mijn drave struikeld/hinkt nog wel is

De mijne ook!Met name in de galop :j
Maar dat komt denk ik vooral omdat ze dan haar balans verliest...

melkeasy

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:17

Vind het altijd zo grappig dat in het algemeen dravers veel op elkaar lijken haha, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er iemand met zijn of haar draver in de M zitten?

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:09

stalgenoot heeft met draver of kruising draver dat weet ik even niet in het Z1 gereden!

ik doe het iig niemand na!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 23:20

melkeasy schreef:
Vind het altijd zo grappig dat in het algemeen dravers veel op elkaar lijken haha, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er iemand met zijn of haar draver in de M zitten?

L2 ;)
Ik ga volgende maand weer starten... na anderhalf jaar! heb er wel weer zin in :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:29

Frummels schreef:
Ess_Ramona: neuh niet echt, Flash is nog al een droogkloot. Hij loopt overal langs en vindt letterlijk niks interessant of eng. Wel handig hoor buiten en met vrachtwagens, tractors, wapperende zeilen naast de bak etc. :D

Yesss, je zou hier zo Nevele kunnen beschrijven! Die kijkt ook werkelijk nergens van op of om... of nouja... een enge grote zwerfkei wil dan nog wel eens problemen opleveren.. :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:54

Cl_Fr schreef:
beter voorwaarts dan schrikken enzo. mijn draver is altijd wel voorwaarts (;.
iemand ook ervaring met buitenritten met een draver?

Super braaf :D.
Alleen zijn prullenbakken zooo eng :').

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:40

Frummels schreef:
liana_shet schreef:
Ik heb eens een vraagje;
de draver die ik ga kopen is 9 jaar moet nog 2 koersen lopen is licht gereden,
maar hij loopt dus steeds met zijn neus in de lucht, hoe en zal ik hem nog aan de teugel krijgen?

Inderdaad vooral door geduld.
Flash heeft nooit gekoerst, wel getraind en is sinds zijn 4e als rijpaard aan de slag.
Hij wordt deze maand 9 en ik rij hem nu bijna twee jaar, waarvan hij pas sinds twee maanden nageeflijkheid begint te krijgen.
Om nageeflijk te kunnen zijn, moet de motor aan staan van achteren, en die stond behoorlijk uit bij Flash.
Het heeft heel lang geduurd om hem van achteren actief te krijgen, zijn rug los te kunnen laten, gelijke druk te krijgen, en hem ook nog eens aan beide kanten zo soepel mogelijk te laten zijn in de rug.
Longeren doen we altijd met dubbele lijnen en sinds een maandje met een elastiek (op de meest losse stand, tussen de benen en op het hoofd, dus puur om hem over de rug te laten lopen).
Als je in dit soort dingen constant blijft, wordt je paardje dat vanzelf ook. De een zal dit na een paar weken/maanden al op pakken, de ander zal er een jaar of jaren over doen. :)

ok bedankt!!

melkeasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:04

@ Dabo Oh wat gaaf! heb je misschien wat leuke foto's of misschien wel een filmpje? Ik wil over een tijd misschien ook gaan starten met wedstrijden.
@ Milja, dat is echt geweldig!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 22:22

melkeasy schreef:
@ Dabo Oh wat gaaf! heb je misschien wat leuke foto's of misschien wel een filmpje? Ik wil over een tijd misschien ook gaan starten met wedstrijden.
@ Milja, dat is echt geweldig!

Heb wel wat leuke foto's op mijn profiel, en hier op dit topic heb ik wel wat filmpjes geplaatst dacht ik.. :D

laatste filmpje:

^^natuurlijk geen dressuurvoorbeeld, maar wel een lekker relaxmomentje :)

melkeasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:41

@Dabo, wat een knap paardje heb je zeg, ik vind het niet eens heel erg op een draver lijken, en het filmpje is super ontspannen, echt leuk dat je weer gaat starten in de L2! *D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:47

Dankje! Het is echt een draver hoor hihi. raszuiver Frans!
heb haar zelf uit Frankrijk gehaald :D
Toen ze kwam.. sjah, toen zag ze er nog wel uit als een echte draver hoor.. ff foto zoeken...
Dit was de 1e keer dat ik haar reed. Ze was 2 dagen in Nederland.
Zelfde bak als het filmpje ;)
Afbeelding
Geloof wel dat je nu verschil ziet.. toch? hihi

Jouwe is ook een knapperd trouwens! Helmaal geen aftekeningen zie ik..? Mooi hoor! :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:31

Wat leuk, nieuwe mensen nieuwe dravers :) Ze zijn gewoon leuk en werkwillig.
Ik heb morgen weer wedstrijd, we hebben wel wat problemen met rechts, met name bij wijken. gelukkig hoeven we dat niet te doen en mogen we een lekker B rondje rijden!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 13:34

Helaas moet ik wel wijken, blijft een rottige oefening. Doen we niet 'ff zomaar' Zit een hoop voorbereiding aan vast haha

melkeasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:19

@ Dabo, Haha ja je ziet duidelijk verschil hoor, houding en bespiering *D !Leuk dat je die foto's zo nog terug kan kijken, hoeveel verschil er komt na zoveel tijd trainen. Gaaf dat je dr zelf uit Frankrijk gehaald hebt haha dus echt een raszuivere draver. Ja klopt die van mij geeft geen aftekeningen, foto's zijn ook al wat ouder toen had ik heb net, hij was wat mager toen ik em kreeg en geen bespiering, hij heeft nu meer bespiering gekregen en wat dikker haha. :o

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:31

Avalon_ schreef:
Frummels schreef:
Ess_Ramona: neuh niet echt, Flash is nog al een droogkloot. Hij loopt overal langs en vindt letterlijk niks interessant of eng. Wel handig hoor buiten en met vrachtwagens, tractors, wapperende zeilen naast de bak etc. :D

Yesss, je zou hier zo Nevele kunnen beschrijven! Die kijkt ook werkelijk nergens van op of om... of nouja... een enge grote zwerfkei wil dan nog wel eens problemen opleveren.. :+

Ja of die eeuwige grassprieten he, als die bewegen nou hou je dan maar goed vast! Eten hoort niet te bewegen, en als het beweegt kun je je maar beter uit de voeten maken :+
(nou houdt flash niet van rennen als het niet hoeft, dus meestal schiet hij twee meter de lucht in om tien centimeter naar links weer te landen en heel cool om zich heen te kijken:' wat? ik deed niks? er was niks toch? zag jij wat? nee ik ook niet :') }:0 )

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:32

Mijn ventje wijkt ook niet tot nauwelijks. Balen is dat he? Ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Met andere paarden heb ik er geen moeite mee. Ik dacht altijd dat het te maken zou hebben met zijn blinde oog.

Edit; wat een lekkere deken trouwens op je filmpje! Van welk merk is die?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:36

Mijne kan fijn wijken (in stap en draf), ene kant is makkelijker en soepeler dan de andere, maar ik vind het redelijk voor een paard die het pas met 23 jaar leerde.

Mijne is trouwens wel fijn gevoelig voor het been, laat hem bewust weglopen op de volte, soepelheid erin krijgen zonder in de mond te zitten.
Ik ga trouwens wss dit jaar voor het eerst serieus en dagelijks trainen (verhuizing naar een pensioenstal, sta nu op een boerderij), kijken of het wat word. :)

Liesje, doet die het ook niet vanaf de grond? Heb het de mijne eerst zo aangeleerd, paard wist van te voren bij god niet wat ik vroeg. :o

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:49

Vanaf de grond heb ik het nog nooit geprobeerd. Ik hoef ook geen zweepje te pakken om te helpen want daar is hij als de dood voor.. Maarja, ik heb geen ambities om met hem tussen de paarden te gaan starten, dus het hoeft niet per se, ik dressuur wel serieus voor mezelf zonder wijken :P
Voor het rechterbeen gaat nu trouwens wel redelijk, alleen voor het linkerbeen wil niet echt. Het wijken wat hij doet is meer over de schouder weglopen, maar hij begint het principe een beetje te snappen, vanaf daar kunnen we het gaan finetunen. Alleen is een zadel dan wel handig haha! Maandag komt de msfc zadelpasser, ben benieuwd!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:51

Laten wennen aan de zweep? Mijne vrat me half op als die een zweep zag (paard is echt tig keer over de omheining gesprongen omdat ik een zweep in handen had), kan nu alles met de zweep, in een korte tijd.
Paard heb ik met ernaast staan en dan tikken tegen de buik (singelplek) en in de lies (?) porren, zachtjes, gewoon zodat hij zijn hele lichaam zijwaarts verplaatste.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:55

Ik kan nog een poging wagen, maar ik heb hem nu bijna 10 jaar en hij is al die tijd als de dood geweest. Ik heb al een paar keer geprobeerd om hem eraan te laten wennen maar hij raakt zo vreselijk in de stress dat het van mij niet meer hoeft :)

Maar ik kan jouw manier zonder zweepje proberen, wie weet werkt het prima :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:58

Wijkt die wel voor die druk, als je bijvoorbeeld op de poetsplaats bent en hij 'om' moet? :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:02

Ja dat doet hij braaf :)