En die draf is prachtig voor de kar maar onder het zadel is dat niet gewenst dus als je ermee wilt rijden moet je ze daar niet op uitkiezen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
herintreder1 schreef:Verder denk ik dat het goed mogelijk is om een draver goed te berijden maar zul je ook dan het paard moeten vinden waarmee het klikt. Vorige week nog op een KWPNer gezeten. Deze wou ik met geld toe nog niet in mijn box hebben. Ik denk dat de kans op het vinden van het juiste paard voor mij niet rasafhankelijk is maar de kans zal bij sommige rassen groter zijn.
anneliesdj schreef:Maar heb jij genoeg ervaring om een draver goed te kunnen rijden?
En die draf is prachtig voor de kar maar onder het zadel is dat niet gewenst dus als je ermee wilt rijden moet je ze daar niet op uitkiezen
liljebo schreef:Dat is ook het probleem wat ik in de draverij die; een overschot, wat nergens heen kan, voor een schijntje de deur uit gaat, met alle gevolgen van dien.
Het zou beter zijn als bij de fok al rekening werd gehouden met karakter (want er wordt in de draverij natuurlijk ook -net als in iedere sport- gefokt met onmogelijke karakters voor leken) en na de baan een goede omscholing werd gegeven door kundige mensen en de paarden vervolgens voor een normaal bedrag de deur uit gingen.
liljebo schreef:Ik denk dat daar ook het grote probleem met dravers zit... ze kosten niets, er wordt geen geld besteed aan een gedegen omscholing, geen tijd gestoken in het opbouwen van de spieren, nodig om als rijpaard te fungeren, en ze komen veelal in ondeskundige handen, om vervolgens van hop naar her te worden gesleept. Ik heb het idee dat geen enkel ander ras zo vaak van eigenaar wisselt als een draver.
Het is nu eenmaal zo dat mensen gewoon minder zorgvuldig omgaan met iets wat goedkoop is, dan met een dure aanschaf. Niet altijd natuurlijk... maar wel heel erg vaak,
Citaat:Er wordt enorm veel geroepen dat dravers kapot van de baan komen en die zullen er idd ook wel zijn (je hebt ook hier verstandige trainers en minder verstandige trainers)
In mijn ervaring worden echter de meeste dravers na hun sportcarriere gesloopt, omdat mensen geen oog hebben voor de nodige omscholing en vooral niet de tijd nemen om het lichaam compleet om te trainen, waarbij bepaalde spieren, die bv tot dusver vooral op lengte getraind waren, opeens op kracht getraind moeten worden.
Het moet tegenwoordig allemaal snel gaan, mag geen geld kosten en al helemaal niet bij een goedkope draver. En als ie het niet doet, kopen we lekker een nieuwe.
Judith_W schreef:Met het meeste van je reactie ben ik het eens, echter met je laatste alinea niet. Er wordt wel degelijk in de fokkerij rekening gehouden met karakter, aangezien alleen een meewerkend paard met een wil te winnen een koers zal winnen. Dat dat karakter voor een leek soms niet is weggelegd is natuurlijk totaal niet belangrijk, want daar worden ze niet voor gefokt. Dat zal ook nooit mogen meewegen in het fokdoel!
Er wordt geen overschot aan paarden gefokt, dit jaar zijn er 200 veulens geboren. echter de topsportcarrière van een draver is niet zo lang en aangezien er geen recreatieve tak is, zal er daarna naar een andere carrière moeten worden uitgezien voor het paard. Echter, dat heeft niks met een overschot aan paarden te maken.
kking schreef:liljebo schreef:Ik denk dat daar ook het grote probleem met dravers zit... ze kosten niets, er wordt geen geld besteed aan een gedegen omscholing, geen tijd gestoken in het opbouwen van de spieren, nodig om als rijpaard te fungeren, en ze komen veelal in ondeskundige handen, om vervolgens van hop naar her te worden gesleept. Ik heb het idee dat geen enkel ander ras zo vaak van eigenaar wisselt als een draver.
Het is nu eenmaal zo dat mensen gewoon minder zorgvuldig omgaan met iets wat goedkoop is, dan met een dure aanschaf. Niet altijd natuurlijk... maar wel heel erg vaak,
Ik denk dat je in het eerste gedeelte van deze quote een goed punt hebt. Het laatste vind ik naar om te moeten lezen, want het is en blijft een levend wezen. Ik hoop toch dat de mensen zich daarvan bewust zijn.
.
switt schreef:Deels ben ik het totaal met je eens maar toch denk ik dat er wel degelijk veel kapotte dravers van de baan komen of er zelfs nog op lopen. Dat je paard niet goed is moet je wel "willen" zien als eigenaar en volgens mij gaat het daar nog weleens fout in de drafsport. Zolang ze nog presteren is het al snel goed en (de meeste) hoeven alleen maar rechtdoor te lopen waardoor dingen natuurlijk minder snel opvallen. Zolang ze niet zo ongelofelijk scheef zijn dat ze de bocht niet meer doorkomen wordt er niets aan gedaan, een scheef paard lijkt me nooit bevoorderlijk voor zn gesteld. Wordt er wel wat aan gedaan gebeurd dit niet door een paard rustig en geduldig recht te richten, nee er wordt gewoon een stang aan de kar gemaakt die de kar de andere kant scheef optrekt..ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Zo zijn er veel meer problemen die niet vanuit het paard opgelost worden maar met dingen die snel en makkelijk zijn voor de trainer. Tong over het bit? Gewoon lekker vastbinden! Ik begrijp heel erg goed dat het niet veilig is als een paard zn tong over het bit gooit maar ik denk dan: "dat doet hij toch niet zomaar?!". Aan de andere kant begrijp ik ook ontzettend goed dat ze niet eindeloos de tijd hebben om met zo'n paard aan het werk te gaan, ze hebben er immers tientallen lopen. Verder lopen ze paarden lekker veel buiten, iets waar een gemiddelde pensionstal nog iets van kan leren...
Als je op een koers kijkt zie je tijdens het voorrijden meer dan eens paarden die echt niet helemaal rad zijn. Maar kennelijk niet erg voor een eigenaar/trainer want hard kan hij nog wel.
WendyBZ schreef:Maar het verschil is ook dat jij in Zweden woont en wij in NederlandIn Nederland wordt er écht niet teveel gefokt. De fokkersvereniging roept juist fokkers op: http://www.dutchtrotters.nl/Hot%20item.htm
liljebo schreef:Dat zou natuurlijk kunnen. Ik vind het een hele goede zaak dat ze daar in nederland dan iets aan doen.
Hier zijn ze erg secuur met welzijn van de dieren, maar op dit gebied vind ik dat er nog wel iets mag gebeuren. Eea hangt wellicht samen met het feit dat de zweden erg goklustig zijn.
mika11 schreef:Nou, volgens mij ook omdat ze vaak als veulen al meegaan als handpaard aan de sulky.
Zo worden ze wat geoefend.
En zo gaat het verder en als ze 2 zijn wordt er al mee gekoerst.
Daarom zijn er ook veel 'kapotte' jonge dravers, die als rijpaard worden verkocht.
Dat is heel jammer want het zijn leuke paarden.
Maar als je een gezonde draver hebt, heb je er waarschijnlijk een heel fijn paard aan.
En het kost inderdaad veel tijd om een draver om te scholen tot rijpaard.
fransje23 schreef:liljebo schreef:Dat zou natuurlijk kunnen. Ik vind het een hele goede zaak dat ze daar in nederland dan iets aan doen.
Hier zijn ze erg secuur met welzijn van de dieren, maar op dit gebied vind ik dat er nog wel iets mag gebeuren. Eea hangt wellicht samen met het feit dat de zweden erg goklustig zijn.
De drafsport is zo enorm veel groter in Zweden dan in Nederland, dat is geen vergelijk.
WendyBZ schreef:Over het al dan niet rad lopen: je zal je erover verbazen hoe veel mensen geen idee hebben hoe een töltend of telgangend paard eruit ziet. En laat veel dravers dat nou doen in bijvoorbeeld het defilé.
switt schreef:WendyBZ schreef:Over het al dan niet rad lopen: je zal je erover verbazen hoe veel mensen geen idee hebben hoe een töltend of telgangend paard eruit ziet. En laat veel dravers dat nou doen in bijvoorbeeld het defilé.
Ik heb hier 3 toltende en telgangende gangenpaarden staan en ik zie echt wel het verschil tussen lateraal lopen en niet rad zijn.
maaikj schreef:Zo onwijs veel kapotte jonge dravers zijn er niet hoor.. Dat word er van gemaakt...
Svp eerst je huiswerk doen...
switt schreef:Citaat:Er wordt enorm veel geroepen dat dravers kapot van de baan komen en die zullen er idd ook wel zijn (je hebt ook hier verstandige trainers en minder verstandige trainers)
In mijn ervaring worden echter de meeste dravers na hun sportcarriere gesloopt, omdat mensen geen oog hebben voor de nodige omscholing en vooral niet de tijd nemen om het lichaam compleet om te trainen, waarbij bepaalde spieren, die bv tot dusver vooral op lengte getraind waren, opeens op kracht getraind moeten worden.
Het moet tegenwoordig allemaal snel gaan, mag geen geld kosten en al helemaal niet bij een goedkope draver. En als ie het niet doet, kopen we lekker een nieuwe.
Deels ben ik het totaal met je eens maar toch denk ik dat er wel degelijk veel kapotte dravers van de baan komen of er zelfs nog op lopen. Dat je paard niet goed is moet je wel "willen" zien als eigenaar en volgens mij gaat het daar nog weleens fout in de drafsport. Zolang ze nog presteren is het al snel goed en (de meeste) hoeven alleen maar rechtdoor te lopen waardoor dingen natuurlijk minder snel opvallen. Zolang ze niet zo ongelofelijk scheef zijn dat ze de bocht niet meer doorkomen wordt er niets aan gedaan, een scheef paard lijkt me nooit bevoorderlijk voor zn gesteld. Wordt er wel wat aan gedaan gebeurd dit niet door een paard rustig en geduldig recht te richten, nee er wordt gewoon een stang aan de kar gemaakt die de kar de andere kant scheef optrekt..ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Zo zijn er veel meer problemen die niet vanuit het paard opgelost worden maar met dingen die snel en makkelijk zijn voor de trainer. Tong over het bit? Gewoon lekker vastbinden! Ik begrijp heel erg goed dat het niet veilig is als een paard zn tong over het bit gooit maar ik denk dan: "dat doet hij toch niet zomaar?!". Aan de andere kant begrijp ik ook ontzettend goed dat ze niet eindeloos de tijd hebben om met zo'n paard aan het werk te gaan, ze hebben er immers tientallen lopen. Verder lopen ze paarden lekker veel buiten, iets waar een gemiddelde pensionstal nog iets van kan leren...
Als je op een koers kijkt zie je tijdens het voorrijden meer dan eens paarden die echt niet helemaal rad zijn. Maar kennelijk niet erg voor een eigenaar/trainer want hard kan hij nog wel.
liljebo schreef:Judith_W schreef:Met het meeste van je reactie ben ik het eens, echter met je laatste alinea niet. Er wordt wel degelijk in de fokkerij rekening gehouden met karakter, aangezien alleen een meewerkend paard met een wil te winnen een koers zal winnen. Dat dat karakter voor een leek soms niet is weggelegd is natuurlijk totaal niet belangrijk, want daar worden ze niet voor gefokt. Dat zal ook nooit mogen meewegen in het fokdoel!
Er wordt geen overschot aan paarden gefokt, dit jaar zijn er 200 veulens geboren. echter de topsportcarrière van een draver is niet zo lang en aangezien er geen recreatieve tak is, zal er daarna naar een andere carrière moeten worden uitgezien voor het paard. Echter, dat heeft niks met een overschot aan paarden te maken.
Ik heb het met fok op karakter over de blik in de toekomst. Ik snap heel erg goed, dat gefokt wordt voor de drafsport en op het winnen, maar er zijn dravers (idd erg goede dravers) die totaal niet te hanteren zijn, maar waarmee wordt gefokt voor de draf. Snap ik wel... maar het is zo dat slechts een minimaal deel van de nakomelingen (en dat is toch een aanzienlijk aantal bij een veelgebruikte hengst) ooit in de sport uitkomt. De rest is noch geschikt voor de baan, noch geschikt voor een andere toekomst. En dat vind ik erg jammer.
Dat er geen overschot is, ben ik absoluut niet met je eens. Sorry. Niet alleen komt slechts een klein deel van de gefokte paarden op de baan, maar daarnaast is de carrière voor veel dieren maar heel erg kort en dat zorgt, hoe je het ook draait of keert, voor een overschot aan aangeboden dravers op de markt.
Ik kan je hier de zweedse marktplaats laten zien en percentages van (belachelijk goedkope) dravers en dan zul je toch echt je mening omtrent dat overschot moeten bijdraaien. Grote getalen dravers wordenv voor een schijntje en zelfs gratis aangeboden. Ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
En daar waar meer aanbod is dan vraag (en de vraag is beperkt) is er toch echt sprake van overschot.