Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:21

Kijk hier naar een van mijn favo filmpjes: Zenyatta in laatste positie en uiteindelijk toch winnen.
Zulke paarden willen maar 1 ding: zo hard mogelijk rennen.
Kijk naar Zenyatta op het eind van de race, ze wordt beloond door de jockey en galoppeert uit met de oortjes erop.
Niet bepaald het toonbeeld van een 'zielig' paard.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:36

gewoon rennen vindt ik niet zielig
maar met sprongetjes er bij
vindt ik zo'n onzin dan moet het paard met hoge snelheid
over de sprong heen plus nog slagen met de zweep
tja dan vraag je er om
ik vindt dat dit zielig is en niet kan ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:59

nadita schreef:
Kijk hier naar een van mijn favo filmpjes: Zenyatta in laatste positie en uiteindelijk toch winnen.
Kijk naar Zenyatta op het eind van de race, ze wordt beloond door de jockey en galoppeert uit met de oortjes erop.

ook de moeite;

heb niks met rensport, maar jeetje....dit is toch wel zo gaaf om te zien!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:09

Dit is wat ze bij de amish doen met uitgekoerste dravers.

liljebo

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:08

Kijk, die mensen hebben verstand...
Als we nu weer eens allemaal terug gaan naar wagen en paard, redden we het milieu en geven we alle dravers weer een mooie toekomst
:)

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:30

nadita schreef:

Je ziet wel de jockeys met hun zweep bewegen. Is dat nou slaan of alleen maar "laten zien"????

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:53

@ Bizzybijtje: zeker de moeite waard dat filmpje. Secretariat was een van de grootste renpaarden van de twintigste eeuw.

@ Romeoluver: mss gebruiken ze de zweep daadwerkelijk, ik weet het niet. Maar volgens eerdere posts is het een slap gewatteerd ding waar je nog geen vlieg mee dood kan slaan. Dus ik zie er geen kwaad in. En al was het geen slappe hap die zweep, die paarden lopen zo op adrenaline, die voelen een paar tikken met een zweep echt niet als pijn, alleen als aansporing om het uiterste te geven. Tenminste zo zie ik het.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:22

Over het algemeen hebben de volbloeden waarmee geraced wordt dermate veel karakter dat ze alleen racen als ze daar zelf zin in hebben.

Ik zou deze niet graag op stal willen hebben :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:27

Dat is wel een sneu paard Apple, die vertikt het gewoon om ingeboxt te worden omdat ie het waarschijnlijk toch niet zo leuk vind...
Maar het 'slaan' wt je ziet is geen slaan, het is alleen maar een beweging langs het paard. Er mag maar 7 keer 'geslagen' worden op de laatste 500 mtr oid.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:12

http://youtu.be/w2WIOLx4H7k?t=1m34s
kijk eens naar dit filmpje! Ik ben de rijder van Made in China! kijk vooral goed naar het laatste rechte eind! Ik ben gestopt met finish rijden en mijn tegenstander komt terug en mijn pony gaat vanuit haar eigen winnaarsmentaliteit een stuk harder! Ook kun je zien dat er voor de jeugd bij de ponyrennen geen zwepen toegestaan zijn, omdat je ook zonder zweep je paard goed naar de finish moet kunnen rijden! :D Ook staat er in mijn profiel het paard Rolex die vroeger ook een carriere als renpaard had.. ik heb haar omgeschool als recreatie/dressuurpaard en heb er nog een leuke tijd mee door gereden! Helaas als je fanatiek wil blijven rijden in de rensport moet je keuzes maken! Maar dit zeg ik om aan te wijzen dat ex-renpaarden heus niet allemaal een rot leven hebben want er zijn onwijs veel exjes die een super leuk leven hebben als endurance, spring en zelfs dressuurpaard..

Aleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:25

Ik vind het er altijd naar uitzien, ik weet niet waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:02

noomie1 schreef:
http://youtu.be/w2WIOLx4H7k?t=1m34s
kijk eens naar dit filmpje! Ik ben de rijder van Made in China! kijk vooral goed naar het laatste rechte eind! Ik ben gestopt met finish rijden en mijn tegenstander komt terug en mijn pony gaat vanuit haar eigen winnaarsmentaliteit een stuk harder! Ook kun je zien dat er voor de jeugd bij de ponyrennen geen zwepen toegestaan zijn, omdat je ook zonder zweep je paard goed naar de finish moet kunnen rijden! :D Ook staat er in mijn profiel het paard Rolex die vroeger ook een carriere als renpaard had.. ik heb haar omgeschool als recreatie/dressuurpaard en heb er nog een leuke tijd mee door gereden! Helaas als je fanatiek wil blijven rijden in de rensport moet je keuzes maken! Maar dit zeg ik om aan te wijzen dat ex-renpaarden heus niet allemaal een rot leven hebben want er zijn onwijs veel exjes die een super leuk leven hebben als endurance, spring en zelfs dressuurpaard..

Heeft die man die die witte pony vasthield er niets aan overgehouden mag ik hopen?
Die krijgt wel een flinke lel zeg :\

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:50

hahah ja die lag wel eventjes op de grond, maar uiteindelijk viel het gelukkig mee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:57

Ziet er gaaf uit, mooie baan zeg!
Die man maakt ook wel een stomme fout door dat beestje stil te zetten :')

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:59

Ja dat is de renbaan in mannheim, maar is een heel klein baantje haha! Krefeld en iffezheim enzo zijn veeeeeeel mooier haha! ja die pony's zijn soms best gevaarlijk :')

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:55

Heb geen ervaring met rennen, maar mijn verzorgpaard is een ex-draver, en ik merk dat hij het superleuk vind om lekker hard te draven :j

Cellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:53

@ Apple, dit hoeft niet alleen in de rensport te gebeuren en dit paard heeft geluk dat het op gras was. Heb zelf meegemaakt met een dressuurmerrie voor de keuring. 3 jaar, slaat achterover en heeft er een hersenafwijking aan overgehouden, zij viel op stenen. En dan stond ze gewoon te wachten tot ze de keuring in mocht... maar dat is dan weer niet gefilmd.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:16

@Apple
Het paard kon hier niks aan doen, hij bleek achteraf een hersentumor te hebben.
Zijn naam is Towns Ender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:18

Julez schreef:
@Apple
Het paard kon hier niks aan doen, hij bleek achteraf een hersentumor te hebben.
Zijn naam is Towns Ender.

Oh dat wist ik niet, maar het paard moet idd niet in orde zijn als ie dit doet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:32

In engeland is onderzoek gedaan naar het zweepgebruik en het effect daarvan.
Voor de geinteresseerden:
http://www.ingeteblick.be/
kijk onder blog en vervolgens de docu/lezing onder
'flogging a tired horse'

Let wel... het betreft onderzoek in engeland. Mogelijk zijn er verschillen in zweepgebruik tussen engeland/nederland.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:27

IS dit niet eigenlijk in Australie?
Ik vindt het onderzoek wel heel zwart wit overigens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:37

hmmm. ik dacht eigenlijk engeland? Of beter gezegd: U.K. Wales bv is toch echt U.K.
Waarom vind je het zwart/wit?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:52

Omdat het bij heel veel dingen is hoe je de gegevens interpreteerd.
Dat hij bijvoorbeeld op een gegeven moment zegt de paarden die vooraan lopen worden meer geslagen als de paarden die niet vooraan lopen.
Hij trekt dan als conclusie ze worden dus "gestraft"terwijl ze het goed doen.
Maar eigenlijk is het logisch want de paarden die vooraan lopen hebben nog iets over in de tank, kun je als jockey voelen, en degene die niet meer in de prijzen gaan lopen worden dus niet meer onnodig geslagen.
Zo wordt er op een gegeven moment ook iets gezegd over zweep in welke hand. Zegt hij linksom heeft meer als 90% de zweep aan de buitenkant, maar rechtsom heeft 35% de zweep niet aan de buitenkant.
OFtewel 65% wel maar ja als hij dat zo zegt maakt hij amper indruk.
Daarnaast houdt hij er helemaal geen rekening mee dat er paarden zijn die bijvoorbeeld als je links slaat naar rechts uitwijken, maar als je rechts slaat niet naar links uitwijken (of andersom natuurlijk)
Dan heeft hij het op een gegeven moment ook nog over tijden.
Wat de snelheid is tussen de verschillende trajecten en da ze dus steeds langzamer worden.
Echter is dit een soort van koersstrategie. Daar bedoel ik mee, in ieder land wordt er anders gekoerst.
Zo heb je bijvoorbeeld ook landen daar komen ze uit de startbox gaan ze heel rustig en wordt pas laatste 200m gas gegeven. Daarintegen heb je bijvoorbeeld Amerika waar ze vanaf de start volle poelen gaan.
Dus ik vindt het onderzoek niet echt veelzeggend.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:06

Zelf vind ik rensport helemaal geweldig! Wat een paarden en wat een adrenaline.. Lijkt mij ontzettend gaaf om mee te racen in die wedstrijden.. Allemaal spierbonken om je heen en op topsnelheid.. Wat wil je nog meer!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:38

kyrkelover schreef:
Omdat het bij heel veel dingen is hoe je de gegevens interpreteerd.
Dat hij bijvoorbeeld op een gegeven moment zegt de paarden die vooraan lopen worden meer geslagen als de paarden die niet vooraan lopen.
Hij trekt dan als conclusie ze worden dus "gestraft"terwijl ze het goed doen.
Maar eigenlijk is het logisch want de paarden die vooraan lopen hebben nog iets over in de tank, kun je als jockey voelen, en degene die niet meer in de prijzen gaan lopen worden dus niet meer onnodig geslagen.
Zo wordt er op een gegeven moment ook iets gezegd over zweep in welke hand. Zegt hij linksom heeft meer als 90% de zweep aan de buitenkant, maar rechtsom heeft 35% de zweep niet aan de buitenkant.
OFtewel 65% wel maar ja als hij dat zo zegt maakt hij amper indruk.
Daarnaast houdt hij er helemaal geen rekening mee dat er paarden zijn die bijvoorbeeld als je links slaat naar rechts uitwijken, maar als je rechts slaat niet naar links uitwijken (of andersom natuurlijk)
Dan heeft hij het op een gegeven moment ook nog over tijden.
Wat de snelheid is tussen de verschillende trajecten en da ze dus steeds langzamer worden.
Echter is dit een soort van koersstrategie. Daar bedoel ik mee, in ieder land wordt er anders gekoerst.
Zo heb je bijvoorbeeld ook landen daar komen ze uit de startbox gaan ze heel rustig en wordt pas laatste 200m gas gegeven. Daarintegen heb je bijvoorbeeld Amerika waar ze vanaf de start volle poelen gaan.
Dus ik vindt het onderzoek niet echt veelzeggend.

Ah oke, ik snap wat je bedoelt. Maar volgens het onderzoek heeft het slaan met de zweep geen impact op de snelheid. Dat wil zeggen dat het paard er dus niet sneller van werd. Wel zette het in bepaalde gevallen grotere passen, maar de snelheid nam niet toe.
Dat rijst bij mij de vraag of het dan wel zinvol is, of meer een gewoonte?
Ik kan mij best voorstellen dat voor het gevoel van de jockey het zweepgebruik als noodzakelijk wordt gezien om die laatste meters eruit te persen. Maar dat blijkt dus niet te kloppen
Met het links/rechts verwees hij dus naar het feit dat jockeys zeiden dat ze de zweep in de buitenhand hadden om ongelukken te voorkomen -en omschreven dat dus als doel van de zweep- en dat dat op zich logisch was. Maar in de praktijk niet om die reden gebruikt leek.