Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:16

Ik woon in Friesland, dus als het zo uitkomt zou het me leuk lijken eens te komen kijken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:14

Afbeelding
Kwam deze nog tegen :).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:25

En deze van laatst :+. Dikke teddybeer is het ook...
Afbeelding

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:45

Ok, wel lekker meekijken en zelf niets plaatsen.....dat kan natuurlijk niet! :+
Hierbij mijn crack! (samen met mijn andere crack, maar die verstopt zich)

Afbeelding

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:31

Jammer dat ik van België ben, had het echt super gevonden om eens te komen kijken en nog ervaring op te doen :)

Wat een mooie vacht heeft hij (vooral die appeltjes? in zijn vacht!)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:27

Ben vandaag voor de eerste x een naar de piste (met de van) gegaan. op de van is geen probleem, maar tijdens het rijden breekt hij heel het kot af en staat hij helemaal onder stress.

Eens aangekomen ging ik met hem de piste in en liep rondjes aan het halster. Na 2 rondjes en 1x echt verschieten begon hij te kalmeren en iet wat te ontspannen. Ook even het volgen en stoppen mooi achter je geprobeerd, wat super ging!)

Daarna losgelaten dat hij zelf kon kiezen, en hij liep heel de tijd achter me aan! (Oké hij had niet echt een andere keuze, doordat ik de enige bekende was in die 'enge' piste, dus hij moest me wel vertrouwen. Maar het was toch een goede oefening! :) )
Toen zijn we beginnen spelen: ik liep weg en hij draafde, of galoppeerde (!) met af en toe een speels bokje achter me aan. Toen begon ik door te krijgen dat we toch al een goede band hebben! (was echt een ultiem penny-momentje :') )
Na 15min spelen begon hij zelf wat heen en weer te lopen (door de energie, enthousiast en ook gewoon nog wat zenuwachtigheid)
Na hem nog een beetje te laten doen en te borstelen hebben we hem opgezadeld en ben ik rustig aan een lang teugeltje vertrokken.

Hij was zeer actief en liep in een snelle stap (zo net niet de overgang naar de draf), draafde uit zichzelf aan en sprong ineens aan in galop! Hij begon ma daar ineens te crossen! (net voor het opstappen had de eigenaar van de piste me nog verteld dat sommige paarden uit stress gaan crossen om hun stress kwijt te geraken, en je hem gewoon moet laten gaan. Hij zei zelfs van ga dan maar in een verlichte zit en laat hem zo snel mogelijk)
Dus ik liet hem in het begin doen, maar hij werd sneller en sneller en in de bochten ging hij echt laag! (er stonden nog een paar hindernissen, dus hij draaide net om die hindernissen heen, ik dacht dat hij ze bijna omver ging lopen) Ik probeerde hem stilaan rustig terug te nemen, op de lange stukken ging dit, maar in de bochten versnelde hij om zijn evenwicht niet te verliezen, dus er kwam maar geen einde aan :')
Verlichte zit vond ik er toch net iets te veel aan, ik had al moeite met mijn evenwicht door dat hij elke keer zo laag ging. (ik vond het zelf toch wel heel spannend :D ) Uiteindelijk kreeg ik hem terug naar draf (heb niets geijsd , gewoon elke keer rustig gevraag om trager te gaan) Hij vond dat crossen trouwens super! :D
En hij heeft bewezen: HIJ KAN GALOPPEREN ALS DE BESTE! :D :D
Daarna heb ik de draf maar gelaten (hij was te zenuwachtig en zou terug direct beginnen crossen) Dus hebben we in stap geoefend.

Hij was wel nog zeer gestrest en de eigenaresse dwingt hem altijd om aan de teugel te lopen (wat we jammer genoeg hebben geleerd van haar, en mijn oude! lesgever)
Dus hij was bijna in heel zijn lijf gestrest, dus dan kan hij nooit aan de teugel lopen op de juiste manier (of zit ik nu fout?)
Ik heb gewoon geprobeerd te werken naar ontspanning, evenwicht en op mij gefocust zijn (wat hij héél moeilijk vond met een vreemd paard in de stapmolen, en daarna een vreemde merrie mee in de piste)

Ik wou hem nog even laten loslopen, maar dat ging niet met die andere merrie dus hebben we hem nog even lekker lang groen gras laten eten en hebben we hem terug op de van gezet (we hadden gedacht dat hij moeilijk ging doen, maar hij pleegt een moord voor wortels dus dat was geen probleem :') Ook op de terugweg was hij iets rustiger.

Ik heb er zeer veel van geleerd en ben echt super trots op hem! <3
Wat ik wel merk is dat je moet doen of alles de normaalste zaak van e wereld is en met de ingesteldheid 'rustig op 't gemakske'
Hij is zeer gevoelig en dwingen, gespannen, of gefrustreerd geraken werkt heel erg averechts.

Ik was nog aan het twijfelen of ik de camera zou meenemen, maar ik dacht 'ik ga het toch niet doen, een gestrest paard dat over zijn toeren is ziet er toch alleen maar nog zieliger uit op beeld.' Maar nu heb ik er dus echt wel spijt van, maar ik heb wel de herinneringen! :)

Het geeft me toch weer hoop nu dat ik heb gezien dat hij me ze vertrouwde in de piste (even geleden begon ik het toch een beetje op te geven doordat ik geen vorderingen zag en niet liet merken dat we een band hadden)

Sorry voor het lange verhaal, en knap als je het gelezen hebt! Ik ben gewoon ongelooflijk trots op 'mijn' kanjer! <3

Waar ik nu naartoe ga proberen te werken is werken op vertrouwen, niets eisen enkel vragen, verkeersmak maken, en de dressuur opbouwen zodat we hopelijk in april bij de lrv mogen!
Als dat niet lukt oefenen we gewoon verder tot september :)
Er is geen haast bij (wat ook niet mag bij hem ;) ) We zien wel hoe het loopt!

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:12

Door dat het gevroren heeft en ik dus niet op de weide met Siem kon longeren (nog steeds geen zadel, komen wel vrijdag 25 januari zadels passen op Siem :) ) ben ik vandaag gewoon een rondje met hem gaan wandelen, een deeltje door een zandweg en een deel langs een rustige baan.

Hij was super braaf en had heel veel aandacht voor mij.
Heb hem vandaag ook een klein oefeningetje aangeleerd, als ik zeg grond moet hij zijn neus tegen de grond aan houden en na een paar keer oefenen en belonen met koekjes was hij er zo mee weg.
Zo trots op mijn brave brave Siem

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:34

Super dat die dat zo snel oppikt :)

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:39

Wel stom van het weer nu, we kunnen nu met de sneeuw totaal niks meer doen :(

Is wel jammer zeker omdat ik Siem nog niet zo heel lang heb en dan wil je er toch vaak mee bezig zijn

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:49

Hier ook balen. Heb ik eindelijk geregeld dat ik 1x per week op een vaste dag Sil heb, is de bak stijfbevroren....

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:29

Ik ben dus wel gezegend met een binnenbak, en een super longeerbak die ook nu gewoon begaanbaar is, ondanks de sneeuw :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:59

Onze longeerbak is gelukkig ook goed te doen, maar in de rijbaan ligt 20 cm sneeuw :( Gelukkig kunnen de paarden zonder ijzers (waaronder Flash) wel lekker buiten staan, de meesten vinden de sneeuw geweldig :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:12

Ik kan helemaal niks nu, wel balen! Kijken of ik morgen een stapritje kan maken :).

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:14

Ess_Ramona schreef:
Ik kan helemaal niks nu, wel balen! Kijken of ik morgen een stapritje kan maken :).

Ik kan al een paar weekjes niks... balen inderdaad!
Ik houd mezelf maar voor dat Nevele straks dubbel gemotiveerd is, na deze wintervakantie. *D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:03

Wow Avalon, een paar weken? Wat balen zeg..
Wij pas sinds maandag middag niet gelukkig. Weet niet hoe het kan, maar onze bak is letterlijk altijd perfect.
(Geen allweather bodem, denk goede dreinage en dagelijks onderhoud als ploegen en slepen).
Heel fijn want op de vorige stal was dat echt wel anders! Konden we vanaf december gewoon niks meer..

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:15

Ik heb sinds vandaag de oude eigenaar gevonden van Rosa, ze heeft Z1 gelopen! :D maar ik heb me twijfels of het een hele draver is, ik denk wel dat er zoiezo wat in zit. maar alles?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:38

biancalaylo wat leuk dat je de oude eigenaar gevonden hebt!
Dan is het wel logisch dat alle knoppen er op zitten ja als ze Z gelopen heeft :p
Weet diegene haar afstamming niet? En met haar chipnummer kun je ook al een heel eind komen.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:50

Ik heb het indd aan der gevraagt, en het is geen draver, ze is KWPN x Engelse volbloed!

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:59

Ik heb gelukkig wel een binnenbak, maar het is zo vreselijk koud dat ik na tien minuten geen gevoel meer heb in m'n vingers en tenen. Veel van trainen zit er deze week dus niet in met Mazzel.. Afgelopen zondag heb ik nog wel met d'r gelest, ze liep zo fijn! Ze is echt vooruit gegaan, heel leuk. Binnenkort ga ik weer eens een HAW-tje maken, dan kunnen jullie dr ook eens onder het zadel zien :P . Maar ik moet toegeven, dat winterweer is niet echt geweldig als je paarden hebt...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:57

Nee he.. ik ga altijd graag naar mij paard, wordt altijd heel blij als ik daar ben, maar nu... ben ik ook wel weer blij als ik in mijn auto op weg naar huis ben ;)

Leuk pelousa, een HAW topic! :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:59

hallo! ik ben er ook weer eens, 3 weken met mn gat in de zon gezeten, aanrader hoor ;) en nu alweer 2 weken thuis maar nog bar weinig kunnen rijden behalve op de baan; ik ben maar weer gaan schaatsen!
Dus voorlopig even geen wedstrijden want we moeten toch een beetje oefenen...
Maar ik denk dat iedereen zonder binnenbak er wel last van heeft!

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:02

leuk topic!

Ik heb een merrie van 7 jaar, haar vader en moeder zijn onbekend maar het is duidelijk dat er iets van een draver in zit
en ga over 1,5 maand voor het eerst mee doen aan een oefendressuur wedstrijd in de klasse B
en over maximaal een maand is mijn startkaart binnen, dus kan ik meteen verder :)
ik heb er heel veel zin in!

Ik ga even zoeken naar een rij foto :)

Nog een vraagje:
Hoe kijken de mensen bij jullie als je aankomt zetten met een draver?

Groetjes

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:14

Niet anders als wanneer ik met een ander paard aan kom zetten eigenlijk... :+

Maar je denkt bedoel ik meer hoe mensen reageren wanneer ze het woord 'draver' horen?
Dat is wisselend, heb wel belachelijke dingen gehoord en ook hier teruggelezen op bokt. Ik heb altijd de neiging om de vooroordelen hard onderuit te halen.. Voor ons HK-topic ben ik de op bokt geplaatste vooroordelen aan het verzamelen en opzoeken.. Je wilt niet weten wat voor unieke dingen mensen wel niet weten te vertellen over dravers...

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:22

Avalaon_

ja inderdaad dat bedoel ik!

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:22

Ik vindt dit echt een leuk topic!
Ook om te lezen dat sommige zelfs tot ZZ licht zijn gekomen
En ook best veel mensen met hun draver in het L\M
Erg motiverend :)