Dressuur met je draver. (serieus)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:14

Ja Siem heeft inderdaad al heel wat koersen gelopen dacht zo'n 145 maar ben niet zeker, hij is nu op pensioen in de draverswereld.
En we gaan nu een beetje dressuur rijden (geen wedstrijden) gewoon voor beide eerst wat bijschaven en dan zien we nog wel :)

Op volgende site (hopelijk lukt het) https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151281678479726.493032.735849725&type=3 kan je enkele foto's van hem zien, toen hij pas bij ons in de wei kwam staan.
De draver van een vriendin van mij staat ook in onze wei (bruine met witte vlek op zijn hoofd).

Hier nog eens een link naar de site moest de vorige niet werken
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 725&type=3

Laten jullie even weten of jullie zo de foto's kunnen zien

Frummels

Re: Dressuur met je draver. (serieus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:18

Wat een leuke zeg! Hij is heel mooi :) Heel veel plezier met hem!

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:10

Ik heb Siem vandaag gelongeerd, maar hij wil niet in galop, ook als ik op hem rijd wil hij niet in galop.
Iemand tips?

Ook draven lijkt hij niet zo graag meer te doen, treuzelt enorm om te beginnen draven, hij is echt aan het profiteren van mij vooral als ik op hem zit. Maar ik blijf telkens proberen tot hij een volledige ronde heeft gedaan.
Terwijl op mijn proefrit 2dec hij alles super deed. (Galop hebben we toen niet geprobeerd).
Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt of tips hiervoor?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:44

Wat lijken Siem en Kyara op elkaar :)
Mooi dier hoor!En de galop komt vast wel!Heb geen tips,Kyara galoppeerd juist wel graag.

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:48

Hey FireAndIce,

Siem en Kyara hebben echt wel wat van elkaar weg.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 03:48

We zijn nog eens 2x met hem gaan wandelen op straat, deze keer een hele andere route dan anders, dus toen we ineens de andere kant opdraaide dan normaal wist hij niet goed wat er gebeurde, maar voor de rest ging het supergoed! We hadden zelfs de indruk dat hij helemaal op het laatste zelfs een beetje kon ontspannen (we gaven hem een langere tuigel, en ipv zijn hoofd veeeel te hoog te houden liet hij het zakken! :) ) Ben al zo trots op hem! <3

Ook dachten we laten we eens zien hoe hij de van oploopt (aangezien we nu onmogelijk op de weide kunnen rijden en er geen piste in de buurt is, wel 20min stappen maar dat is langs een zeer drukke baan waar hij nog niet klaar voor is). En na even twijfelen liep hij er vanzelf op, hij was superbraaf dat hadden we echt niet verwacht (hij twijfelde wel even, maar hij wou de worteltje zó graag dat hij er achter liep, ook op de van was hij naar wortels op zoek ipv rond zich te kijken waar hij nu stond :') )

Morgen gaan we dus naar de piste met de van, maar we gaan het gewoon rustig aandoen. We gaan eerst zien dat hij kan ontspannen en de galop gaat nog een tijd duren voor we die gaan oefenen.

Hij heeft wel veel te weinig evenwicht, maar nu vroeg ik me af wat zijn goede oefeningen om dit te verbeteren? Ik weet wel dat op de 2de (of 3de) hoefslag lopen goed is.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 06:39

Ik rijdt voor de balans veel figuren en overgangen in tempo.
Het gaat bij Kyara al steeds beter!
Op de 2e hoefslag moet hij inderdaad meer op eigen benen lopen.
Momenteel rijdt ik zelf even niet,alleen even zonder zadel omdat het zadel niet goed meer past.
Ben benieuwd hoe Kyara op een ander zadel reageert! :j
Ze gaat in draf en galop vaak wat te snel of weigerde aan te draven/aan te springen.
Waarschijnlijk dus ook door het zadel wat haar irriteerde! ;(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:53

Net nog eens een half uurtje met Siem gereden zodat hij vandaag ook zijn beweging had :-)

Weer valt hij in de wendingen heel snel uit zijn draf en is hij nadien moeilijk in draf te krijgen, ik blijf telkens volhouden tot hij een volledige ronde heeft gedraafd, maar vindt het enorm raar dat hij dit zo slecht doet.

Weet iemand toevallig waaraan dit zou kunnen liggen, ik gebruik momenteel een zadel van een vriendin, misschien ligt dit niet zo goed, ik ga eind januari wel mijn eigen zadel kopen.

Maar ook bij het longeren gaat hij moeizaam in de draf, of zou hij na al het koers lopen nu gewoon even rust willen en na de winter terug aan het werk willen gaan?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:03

Evytje86 schreef:
Net nog eens een half uurtje met Siem gereden zodat hij vandaag ook zijn beweging had :-)

Weer valt hij in de wendingen heel snel uit zijn draf en is hij nadien moeilijk in draf te krijgen, ik blijf telkens volhouden tot hij een volledige ronde heeft gedraafd, maar vindt het enorm raar dat hij dit zo slecht doet.

Weet iemand toevallig waaraan dit zou kunnen liggen, ik gebruik momenteel een zadel van een vriendin, misschien ligt dit niet zo goed, ik ga eind januari wel mijn eigen zadel kopen.

Maar ook bij het longeren gaat hij moeizaam in de draf, of zou hij na al het koers lopen nu gewoon even rust willen en na de winter terug aan het werk willen gaan?

Ik denk niet dat het onwil is.
Eerder denk ik dat het met onbalans te maken heeft.
Kyara had dat in het begin onder het zadel ook,
en dat loste ze dan meestal op door harder te gaan lopen als ik bleef aanmoedigen om door te draven.
Zadel dat niet goed past is goed mogelijk!
Dat probleem hebben wij nu toevallig.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:59

Lastig probleem, ik zou zo snel ook geen oplossing weten. Misschien even een osteopaat naar zijn rug laten kijken? En het zadel zou ook heel goed het probleem kunnen zijn, tenzij je longeert zonder zadel, dan weet ik het niet..

Flash ging vandaag als een trein! Ben zo trots :o
We hebben zelfs nog een klein sprongetje gemaakt! (Let niet op mijn bagger houding, ik rij met een dressuurzadel en ellenlange beugels, dus normaal staan is een beetje moeilijk :+ )

Afbeelding

Hij wordt steeds constanter in de aanleuning sinds ik weer rechtop kan zitten, en we hebben sinds een paar weken een andere methode van rijden, echt een verschil van dag en nacht!

Afbeelding

Ik ben heel trots op mijn knappe man <3

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:12

Apart joh, een draver die niet draven wil... hoewel Bella aan de longe ook niet zo heel erg voorwaarts wil, draaft ze wel, en makkelijk. Ik longeer dan wel zonder zadel, ook als ik daarna nog ff rijden ga, longeer ik altijd zonder zadel.
Ik zou er denk ik toch wel iemand naar laten kijken... Sterkte in elk geval!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:15

Iedereen een heel goed en gezond 2013!!! :)
Afbeelding

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 23:45

thnxx!!
Ik wens ook iedereen veel geluk, succes en vooral plezier met jullie dravertjes :)

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:06

@ Dabo ja ik vindt het ook enorm raar en als ik longeer doe ik dit ook zonder zadel hoor.
Dan doet hij dit wel iets vlotter dan dat ik hem rijd onder het zadel.

Toen ik hem kocht op 02/12/2012 is hij wel klinisch goedgekeurd maar dit wel niets zeggen zeker...

Ik vandaag nog eens longeren met hem en eens kijken doet hij het nu nog niet vlot ga ik iemand laten langs komen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:18

Evytje86 schreef:

Wat voor gang doet hij dan ipv draf?

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:01

Hey WendyBZ hij valt dan in stap of gaat gewoon een aantal seconden stil staan.

Zo juist terug aan het longeren geweest en 1 keer hij nu in draf was ging het wel, ik kon goed merken wanneer hij dreigde stil te vallen en met dan een slagje van de longeerzweep op de grond ging hij weer wat vlotter draven.
Heb denk ik wel anderhalf uur gelongeerd en geoefend op zijn draven, hij was zelfs nat van het zweten.

Ik begin nu meer te denken dat het eerder is van te lang stil te staan, ma ben zelf ook nog niet heel lang terug actief in de paarden wereld dus ja weet ik eigenlijk ook niet zo goed.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:05

Het kan zijn dat als hij het niet weet, hij maar gewoon gaat stappen. Ik zou juist niet een rondje door blijven draven, maar veel overgangen rijden en schakelen; zorgen dat hij goed aan het been is. Heb je ook les?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:09

Ik heb een draver, een super lieve merrie! en ik wil met haar wedstrijden gaan doen, ze heeft het overgens wel bij een vorige eigenaar gedaan en heeft M2 gelopen! dus er zitten aardige knoppen op, maar die ken ik niet allemaal. in me onderschrift is er een linkje kan je haar zien. ze kan overgens SUPER goed wijken en schouderbinnen-buitenwaarts. ze kan ook strekken maar moet ik nog aan werken.

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:12

Ja krijg les van een vriendin van mij, die dressuur les geeft en zelf ook een draver heeft.

Ze zei me te blijven door doen tot hij een volledige ronde deed wat ik van hem vroeg.

Maar meer en meer lees ik dingen hier op bokt waaraan ik aan het lesgeven van mijn vriendin begin te twijfelen.
Zo kent Siem totaal niet meer wat galopperen is volgens mij, en toch moet ik dat proberen van haar, maar hij weet gewoon niet wat ik van hem vraag volgens mij.
Daarom dat ik nu begonnen ben met hem meer te longeren (naar mijn eigen buik gevoel) dan hem te rijden onder het zadel en dus les te krijgen.
Terwijl ik weet dat ik lang niet meer alles zo goed doe of misschien zelfs fout dan dat ik vroeger dressuur reed

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:23

Goed dat je naar jezelf en je eigen gevoel luistert, dat is vaak toch het beste leert de ervaring.
Longeren om de galop te leren is een hele goede stap, zo heb ik het met flash ook gedaan.
Heb me laten vertellen dat hij het al kon maar onder het zadel bleek echter anders, maar misschien ligt het aan mij en deed hij het alleen bij mij niet. Dat kan natuurlijk ook..
Longeren - vooral met dubbele lijnen- is voor zowel jou als je paard makkelijker. Jij kunt hem goed sturen zowel naar binnen als naar buiten, terwijl je kunt zien wat er gebeurt als je stuurt en hoe hij er op reageert, en hij kan zelf zijn balans vinden zonder jou nog te moeten dragen.
Heel veel succes, en hopelijk kun je een instructrice vinden waar je je wat prettiger bij voelt, dat is wel belangrijk namelijk, dat je er zelf achter staat! :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:38

@Evytje86: het is belangrijk alle hulpen bevestigd te krijgen. Anders snapt hij het idd gewoon niet en kom je nergens. Aan de longe kun je de stemhulpen aanleren, en die gebruik je vervolgens samen met de rijhulp om zo de stille commando's erin te krijgen.

Wat betreft de moeite met draven. Sil liep onregelmatig en zakte door zijn achterbenen en de dierenarts heeft hem nagekeken. Er was niets mis. Ze vertelde wel dat dravers dit soort dingen vaker hebben omdat hun knieschijf snel losjes gaat zitten. Dat los je op door de spieren op te bouwen. Dus het kan idd komen doordat hij een tijd niet heeft gewerkt. Veel overgangen stap-draf rijden, balkjes lopen is ook goed.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:10

Bo_Cassey schreef:
@Evytje86: het is belangrijk alle hulpen bevestigd te krijgen. Anders snapt hij het idd gewoon niet en kom je nergens. Aan de longe kun je de stemhulpen aanleren, en die gebruik je vervolgens samen met de rijhulp om zo de stille commando's erin te krijgen.

Wat betreft de moeite met draven. Sil liep onregelmatig en zakte door zijn achterbenen en de dierenarts heeft hem nagekeken. Er was niets mis. Ze vertelde wel dat dravers dit soort dingen vaker hebben omdat hun knieschijf snel losjes gaat zitten. Dat los je op door de spieren op te bouwen. Dus het kan idd komen doordat hij een tijd niet heeft gewerkt. Veel overgangen stap-draf rijden, balkjes lopen is ook goed.

Waar heeft jouw DA die kul vandaan?

Heb je Sil onder de scan gehad? Kun je daarop uitsluiten dat Sil niets mankeerd en dat het 'een losse knieschijf' is ?
Als een paard een losse knieschijf heeft, zal het dier geen stap meer verzetten hoor omdat dit ondraaglijk is, net zoals bij ons!

Wat mij aanneemlijker lijkt is de aandoening OC / OCD.
Losse / nog aan het bindweefsel vasthangend bot / botwoekering wat zich in verschillende gewrichten kan plaatsen.

Daar dit niet altijd in de weg zit maar wel soms verkeerd kan schieten loopt het beestje ook niet altijd kreupel
maar krijg je dat hij/zij zich af en toe eens verstapt of ergens doorheen zakt en dergelijke.

Dit komt bij 95% van de Dravers voor daar deze op zeer jonge leeftijd vaak al zwaar overbelast worden!

Evytje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:15

Ai ik hoop niet dat hij dat heeft, want dan is het rijden voorbij zeker?
Ik heb hem ook nog maar juist van 2 december

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:15

Ik ben niet de eigenaresse van Sil, ik heb al moeite moeten doen de eigenaar ervan te overtuigen dat de DA hem moest nakijken. Hij is dus niet gescand oid.
Volgens de DA kan de schijf wat losjes gaan zitten, ik weet het verder ook niet hoor.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:45

OC / OCD betekend zeker niet dat je niet meer kunt rijden.
In het ergste geval wel, dat klopt. Maar in een hoop gevallen valt er gewoon goed mee om te gaan hoor.

De mijne heeft het ook, heb me er heel erg in verdiept en heb er duizenden euro's aan uitgegeven dus als iemand informatie wilt, roep maar haha!