De engels volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:06

die dunne rand tussen de zool heb ik ook gehad en inderdaad dikke miserie :o
hoop dat we dat probleem niet hebben met de volledige zolen want die zijn niet goedkoop :o

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:20

Punt schreef:
Ik moet zeggen dat het mijn paard wel echt ruim een jaar heeft gekost voor hij weer normaal op blote voetjes kan lopen. Ben er wel heel blij om dat ik het de tijd gaf, hij heeft nu echt ontzettend sterke hoeven op zijn bijna permanente scheur na dan.

Hm ja, het zal inderdaad wel een behoorlijke tijd duren voordat ze dan weer lekker lopen. Wat heb jij in die tijd gedaan? Wel gewoon gereden? Daar zit ik nu een beetje mee, vanaf volgende maand wil ik weer vol aan de bak met hem om te trainen voor mijn wedstrijden komende deze zomer en dan is het wel zo prettig voor hem (en voor mij) als hij weer gewoon goed loopt. IJzers zijn dan een makkelijke oplossing, maar ideaal is het niet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:25

Ik zou het geen optie vinden om mijn paard een jaar te laten 'strompelen' omdat ze er aan moeten wennen. Tenzij paard in kwestie op het weiland niks staat te doen al die tijd.

Het is bij ons heel stenig (hoefsmid vind het bijna een schande dat we een volbloed over dergelijke bodem laten lopen) en zonder ijzers haalt ze letterlijk de 500m tussen stal en weiland niet. De weides zelf zijn geen probleem.

Dus dan maar ijzers er onder. Zooltje hoeft gelukkig dan weer niet.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:32

Gisteren nog met DA en smid samen overlegd. en het ziet er echt niet goed uit :( ze heeft pijn. ik hoop dat die siliconen haar helpen anders vrees ik dat ik een moeilijke keuze ga moeten maken :(

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:52

Gekantelde hoefbenen zijn idd enorm pijnlijk. Hopelijk vinden ze nog een oplossing.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:23

Thioro schreef:
Ik zou het geen optie vinden om mijn paard een jaar te laten 'strompelen' omdat ze er aan moeten wennen. Tenzij paard in kwestie op het weiland niks staat te doen al die tijd.

Het is bij ons heel stenig (hoefsmid vind het bijna een schande dat we een volbloed over dergelijke bodem laten lopen) en zonder ijzers haalt ze letterlijk de 500m tussen stal en weiland niet. De weides zelf zijn geen probleem.

Nee precies, ik dus ook niet. Ik heb liever dat hij goed loopt met ijzers dan kreupel/gevoelig zonder.

He Samy wat een rot nieuws zeg. Ik duim voor je mee dat de zooltjes hun werk doen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:21

ben in elk geval zo goed mogelijk op het ergste voorbereid, als ze niet meer zonder pijn gewoon paard kan zijn is het afgelopen, is ook allemaal met dierenarts en smid besproken. dus nu kan ik enkel afwachten en hopen

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:53

Jeetje Samy wat een naar nieuws. Ik hoop dat het goed afloopt voor jullie. Heel veel sterkte. Ik was even bang ook zo'n beslissing te moeten maken maar ik heb voorlopig beter nieuws, alle foto's van de sprong zagen er goed uit. Wel is er wat irritatie te zien bij de ruggenwervels, dit verklaart waarom ze nog wat onregelmatig loopt. Ik mag weer gaan starten met trainen en moet d'r goed over haar rug laten lopen. Rustig aan begonnen met longeren, maar regen, ijs en bevroren grond helpen nog niet hard mee ;)

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:41

Unseen schreef:
Punt schreef:
Ik moet zeggen dat het mijn paard wel echt ruim een jaar heeft gekost voor hij weer normaal op blote voetjes kan lopen. Ben er wel heel blij om dat ik het de tijd gaf, hij heeft nu echt ontzettend sterke hoeven op zijn bijna permanente scheur na dan.

Hm ja, het zal inderdaad wel een behoorlijke tijd duren voordat ze dan weer lekker lopen. Wat heb jij in die tijd gedaan? Wel gewoon gereden? Daar zit ik nu een beetje mee, vanaf volgende maand wil ik weer vol aan de bak met hem om te trainen voor mijn wedstrijden komende deze zomer en dan is het wel zo prettig voor hem (en voor mij) als hij weer gewoon goed loopt. IJzers zijn dan een makkelijke oplossing, maar ideaal is het niet.

De eerste maand heb ik niet gereden, hierna liep hij op zacht ondergrond zo goed als pijnloos en kon ik het rustig oppakken.

Buitenrijden op harde ondergrond deed ik dus een jaar niet. Ach ijzers kunnen geen kwaad dus als je graag wil starten zou ik er gewoon ijzers onder laten zetten.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:44

Thioro schreef:

Al het "strompelen" zou zijn had ik dat een vorm van dierenmishandeling gevonden. Hij liep gevoelig op harde ondergronden en stond inderdaad altijd op en land of in de zachte zanderige paddock.

Ach dan zal ze wel echt veel pijn hebben, lekker ijzers er onderhouden

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:04

Heb na 6jr toch ook maar weer voor ijzers genomen ook met de hoefschoenen liep ze voorzichtiger dan normaal.van achter gebruik ik wel schoenen.mijn merrie is weer bijna jarig en word 21lentes nog nega fit niemand die denkt dat ze al 21 is hihi.denk dat ik dit jr misschien endurance start.ze gaat nu ook bitloos, eerst nooit gedurfd omdat ze zo trekt en enorm hard wilt, nu gewoon 1teugel met bit en 1bitloos.heb bit niet hoeven gebruiken als ze heet was en dramerig hield ik zr bitloos ook bij mij.stond er echt van te kijken

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:34

Hier komt morgen nog eens de DA voor naar mijn merrie haar voeten te kijken.

Ze heeft nu speciaal beslag met silliconen vulling en een leren zool.
toch loopt ze nog steeds heel gevoelig en met momenten echt kreupel !
Gisteren ging ze zelfs liggen van de pijn :(

Voor mijn gevoel is het goed geweest :( ze wordt zuur en heeft duidelijk pijn :(
zaterdag laat ik er nog 1x naar kijken maar ergens weet ik dat het is afgelopen.
Toch rijg ik van veel mensen te horen dat ik haar niet moet laten inslapen :(
Hoefsmid weet het niet meer en DA zegt ook dat hij het niet goed meer weet wat hij nog kan doen.

Haar hoefbeen is te ver gekanteld en haar zool gezakt :(
In haar hoofd wil ze nog maar haan benen willen niet meer mee :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:44

Dat klinkt niet al te best Samy... ik zou zeggen, jij kent je paard het best. Als je alle opties met Hoefsmid en DA besproken hebt, dan heeft niemand in jouw omgeving jouw keuze te veroordelen.

Met wat je hier schrijft, zou ik in jouw situatie ook eerder gaan denken aan inslapen. Ze hebben zo'n sterk karakter, maar soms moet je ze tegen zichzelf beschermen...

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:57

het moeilijke is dat ze op momenten wel ngo heel vrolijk en alert is. :(
maar ik wil niet wachten tot ze helemaal niet meer kan :(

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:18

Sterkte Samy, ik had op beter nieuws gehoopt. Maar je hebt alles gedaan wat je kon! Paard kon zich geen betere baas wensen. Luister naar je eigen gevoel zou mijn tip zijn. Het duurt nu al zo lang en als er niets verbeterd is, en geen zicht op verbetering op korte termijn, dan zou ik ook kiezen voor inslapen. Ik heb een Arabiertje gekend, die liep nog te showen op de dag dat hij ingeslapen werd. Hij kon bijna niet meer opstaan als hij lag, had nog 1,5 goed been maar als ie een merrie zag was ie weer helemaal het heertje. Ook hij kon in z'n kop nog wel jaren mee, maar lichamelijk echt niet meer.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:06

Morgen komt de DA nog eens langs en ga ik het met hem eens bespreken.
Ik voel mij zo schuldig :(

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:27

Niet schuldig voelen.
Je hebt altijd het beste voor haar gedaan en zal ook nu de juiste beslissing nemen. Welke dat is kan enkel jij oordelen.

Niet alles is te herstellen en soms ben je uitgedokterd.

Veel sterkte .

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:33

Maandag 23/03 wordt ze ingeslapen :'(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:36

wat een droevig nieuws, maar als er geen opties meer zijn is dit de beste keuze naar je paard toe. Sterkte :(:)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:35

er lijkt wel 100 kilo van mijn schouders te vallen nu de knop is doorgehakt

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:10

Sterkte! Maar zo te lezen heb je alles gedaan wat je kon en is dit de beste beslissing voor je paard!
Nu nog een week je paard keihard verwennen met alles wat ze graag eet/doet/... !

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:11

Binnen 2 weken heb ik mijn eerste officiële eventingwedstrijd! :D Na een eventingkamp en eventingstage vorig jaar, zien we het volledig zitten! :D Het is 80cm in W.aregem. (dat is B in Nederland maar in België is de B 90 cm)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:47

Sterkte Samy, goede beslissing maar o wat moeilijk!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:16

Sterkte Samy. Het is een zware maar ook volgens mij de juiste beslissing. Persoonlijk zou ik niet zo lang wachten. Ik begrijp het wel..

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:18

Ik heb eigenlijk al een hele tijd niet meer meegeschreven in dit topic. Ik heb het er wel eens over gehad met wat mensen hoe moeilijk het is om voor een engels volbloed een goed passend zadel te vinden wegens de schoft en lenden.. Ik ga mijn zadel te koop aanbieden gezien mijn EV verkocht is. Dit zadel is echt geschikt voor de engels volbloed. Mocht je nog een super goed dressuurzadel zoeken dan hoor ik het graag via pb :)