jockeys slaan hun renpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabjeh

Re: jockeys slaan hun renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:03

stef schreef:
als je niet open staat voor de mening (en feiten) die een ander geeft, dan ben je snel uitgepraat ja....
Ik denk dat het namelijk toch wel een belangrijk punt is of er wel of niet langs het paard wordt geslagen
Niet erlangs (en dus raak) kan zielig zijn
wel erlangs (en dus niet raak) niet zielig

Ik vraag me af.wat het nut dan is als iemand langs t paard slaat??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:07

dus je weet niet van hoe of wat, maar je hebt wel je oordeel klaar?

Door middel van te "zwaaien" kan je een paard heel goed sturen, remmen of sneller laten gaan.
Als ik mijn paard longeer hoef ik maar met de zweep naar haar kont te wijzen en achter haar schouder te staan om haar te laten versnellen, de zweep richting haar neus en voor de schouder gaan staan om te vertragen...
Bij renpaarden kan je (erop) voorkomen dat een paard te ver naar binnen of buiten valt door de zweep langs het (binnen of buiten) oog te bewegen, waardoor je ze als het ware terug duwt.
Nogmaals, onder het zadel mag er 3x (tenzij dat verandert is, maar zo was het) raak geslagen worden. Daarna volgt diskwalificatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:09

Wat ik zo ontzettend opvallend vindt is dat mensen maar wat brullen. De meeste mensen hebben er geen verstand van en roepen maar wat om zich heen.

Net zoals de paarden bij western op 2jaar worden ingereden. Ja er zijn sommige mensen die dat doen. Maar dat gebeurd helaas in elke tak vd paardrijsport.

En er wordt nooit eens gezegd wat voor dingen er ook in de dressuur gebeuren, want dat is dan slechts een enkeling. Of iig zo zeggen veel dressuurruiters dat.

Maar waarom roepen ze dan bij elke sport die anders is dan de dressuur allemaal vooroordelen?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:12

dit wordt net zo'n discussie als over de horden Frusty

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:52

niels, heel simpel: Wat de boer niet kent vreet ie niet

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:06

stef schreef:
dus je weet niet van hoe of wat, maar je hebt wel je oordeel klaar?

Door middel van te "zwaaien" kan je een paard heel goed sturen, remmen of sneller laten gaan.
Als ik mijn paard longeer hoef ik maar met de zweep naar haar kont te wijzen en achter haar schouder te staan om haar te laten versnellen, de zweep richting haar neus en voor de schouder gaan staan om te vertragen...
Bij renpaarden kan je (erop) voorkomen dat een paard te ver naar binnen of buiten valt door de zweep langs het (binnen of buiten) oog te bewegen, waardoor je ze als het ware terug duwt.
Nogmaals, onder het zadel mag er 3x (tenzij dat verandert is, maar zo was het) raak geslagen worden. Daarna volgt diskwalificatie

Lees mijn berichtje is goed dan met je oordeel klaar..
pff
ik zeg toch..MIJN paard IS BANG voor een zweep? lees goed joh voordat je een hele discussie aangaat

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:24

maar jij zegt daar eigenlijk mee dat ze verrot geslagen worden waardoor jou paard bang i svan de zweep.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:29

dat paarden bang zijn voor een zweep, hoeft niks te zeggen over hoe ze daar voor die tijd mee behandeld zijn

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:30

nee helemaal niet,heb niet gelijk je oordeel klaar joh.
tis een open topic over jockeys die paarden slaan
dus laat ik horen dat mijn paard draver is en van de baan komt en hij bang voor de zweep is.en een trauma heeft met sulkys
zijn jullie echt zo dom dat jullie t niet begrijpe

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:34

nee, we zijn gelukkig niet zo dom dat we het niet begrijpen. Ik ben overigens wel van mening dat als een draver/renpaard een beetje nerveus reageert bij zijn nieuwe recreatiebaas dat deze meteen denkt dat ie een 'trauma' heeft opgelopen in z'n vorige carriere en dat vind ik al snel overdreven (is trouwens niet persoonlijk bedoeld)

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:36

Mackie schreef:
nee, we zijn gelukkig niet zo dom dat we het niet begrijpen. Ik ben overigens wel van mening dat als een draver/renpaard een beetje nerveus reageert bij zijn nieuwe recreatiebaas dat deze meteen denkt dat ie een 'trauma' heeft opgelopen in z'n vorige carriere en dat vind ik al snel overdreven (is trouwens niet persoonlijk bedoeld)

Kijk dat begrijp ik wel..
Alleen heb ik mijn paard al een paar jaar..
maar hij heeft niet voor niets een trauma
ik ken zn baasje van de renbaad,en toen is hij omgeklapt met de sulky.omdat het soms gewoon te ruig was!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:38

Citaat:
omdat het soms gewoon te ruig was!
??????????
wat bedoel je daarmee?

Er zullen vast ook wel redenen zijn waarom sommige springpaarden weigeren voor een hinderis...

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:43

classic_life schreef:
Citaat:
omdat het soms gewoon te ruig was!
??????????
wat bedoel je daarmee?

Er zullen vast ook wel redenen zijn waarom sommige springpaarden weigeren voor een hinderis...

Ja tis nogal een stress kip weetje.. dus soms was het wat te hard voor hem..
en inderdaad...alles heeft iets Knipoog

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:32

Wat hier even een beetje vergeten wordt denk ik, is dat de (D&R)=draf- en rensport uit 2 delen bestaat.
Aan de ene kant; de gokkers en geldinvesteerders
Andere kant; trainers en rijders
Ze kunnen nl. niet zonder elkaar, als er niemand zou gokken zou de D&R niet bestaan.
Daardoor is het VERPLICHT om finisch te rijden, als de rijder dit niet doet loop je kans om gestraft te worden. Dit hoort ook zo, omdat er anders nl. spelletjes in elkaar gezet kunnen worden. BV. je zet zelf je geld op nr. 3 (dat ben je zelf dan of dat is je eigen paard) terwijl je de favoriet bent, dus op papier moet je kunnen winnen. En je houdt je paard in om 3 te kunnen worden. Heb jij dus geld, en de gokkers worden voor de gek gehouden. Dit is pas slecht, degene die dit doen maken nl. de sport kapot.
DE RIJDER IS VERPLICHT ZIJN KANSEN TE VERDEDIGEN, dat betekent het best haalbare uit je paard te halen!
En inderdaad, officieel mag je het laatste stuk maar 3x licht aan te sporen, en daar wordt echt wel op gelet (worden regelmatig boetes uitgedeeld over teveel gebruik vd zweep) Ook zijn er veel regeltjes over een zweep, en mag er bv. niet met sporen gereden worden. Ook veel bitten zijn niet toegestaan.. (er mag onder andere niet met kinketting gereden worden)..
En dan nog even iets, de paarden die koersen zijn allemaal gezond en hebben vechtlust, de paarden die zichzelf niet voor de 100%geven, (of het zelf helemaal niet leuk vinden), heb je nl. niets aan, want die staken! die laten het de laatste paar honderd meter erbij zitten, tewijl de D&R sportpaarden juist het laatste stuk zelf ook moeten vechten om voor de ander te blijven. Zijn ze op dat moment niet helemaal lekker, of hebben ze niet een goed karakter, dan laten ze het er bij zitten en daar heeft niemand wat aan want dat kost nl. alleen maar geld.. Dat gebeurt vaak bij de paarden die al heel vaak gekoerst hebben, die zetten zichzelf niet meer voor de volle 100%in, en daardoor gaan ook de prestaties achteruit, deze paarden kunnen beter met pensioen. Op veel stallen wordt gezorgt dat de paarden het daar hun zin hebben. Dan pas kunnen ze goed presteren!
(VERGEET NIET, ER ZIJN ALTIJD UITZONDERINGEN!)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:32

Sabjeh schreef:
Mackie schreef:

Kijk dat begrijp ik wel..
Alleen heb ik mijn paard al een paar jaar..
maar hij heeft niet voor niets een trauma
ik ken zn baasje van de renbaad,en toen is hij omgeklapt met de sulky.omdat het soms gewoon te ruig was!

Hmm dan zou ik weleens willen weten uit welk jouw paard komt, want NL is het zeker niet. DAar wordt 'ruig' gedrag afgestraft Ja
En omklappen met de sulky... Weet je ook hoe dat kwam dan? En hoeveel paarden er niet omklappen bij gewone marathon-wedstrijden...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:34

goed gesproken maaike!!

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:35

griebels schreef:
Hmm dan zou ik weleens willen weten uit welk jouw paard komt, want NL is het zeker niet. DAar wordt 'ruig' gedrag afgestraft Ja
En omklappen met de sulky... Weet je ook hoe dat kwam dan? En hoeveel paarden er niet omklappen bij gewone marathon-wedstrijden...

Wel uit NL zowiezo..en wat ik ruig vind hoeven andere niet ruig te vinden..
tuurlyk klappe meerdere om met n sulky..maar ik leg daarmee uit dat mijn paard daar serieus bang voor is als hij er 1 tegen komt

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:39

roest schreef:
@ MiniMouse, ik was het volledig met je eens tot deze zomer, toen ik voor het eers op een quarter stapte en vanaf dag 1 bleek de stop er al in te zitten, daar lag ik op haar nek... lang leve haar goede karakter. Dus nu ben ik het gedeeltelijk met je eens... Tong uitsteken

@ Nadya, ondankts de dikke huid, ja, ze voelen die vlieg zitten. Ik doel er niet op dat je een paard kunt slaan omdat ie een dikke huid heeft, een paard is een gevoelig dier. Maar ik blijf altijd bij het paard zelf, hoe die elkaar aanpakken, daar kan ik nooit tegenop.
Maar ik geloof niet dat een paard op de renbaan snel mishandeld wordt, daar moeten wel (ook al weet ik daar niets van) regelementen voor zijn.

Ik weet dta je zegt weet neit hoe het in deze renstallen aan toe gaat.
Ik kan je zeggen op de renbaan in Alkmaar is dat níet zo Haha! daar staan ze zeg maar als ze neit gereden worden in een stand (dat is maar voor een paar uurtjes) en hebben ze stro, water en eten en veel aandacht van de mensen die daar rond kijken enzo.
En worden ze zéker neit zomaar geslagen Bloos

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:31

mensen.. waar gaat dit hele topic over?!?!?!!?! Boos! er wordt steeds wéér gestreden over welke tak van de paardensport wel of niet goed is??! er valt echt niets mee te bereiken hoor!
er wordt hier gedacht dat de bepaalde takken van de sport zomaar kunnen worden afgeschaft ofzoo?!

en voor de moderators --> jullie zien stééds wéér , dat deze topics worden geopend, en iedere keer weer sluiten jullie ze..?
SLUIT ZE DAN GEWOON METEEN A.U.B
Boos!
er worden meteen waarschuwingen gegeven voor msn taal enzo, en hier niet voor, t wordt steeds triester.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 21:43

Ik zou nog graag wat andere reacties van verschillende mensen horen, van alleen hun eigen mening

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:37

Ik heb zelf ook een draver, ik heb hem nooit met sulky laten lopen maar weet ook dat ik het nooit doe omdat ik het niet leuk vindt Bloos . Maar hij vindt het draven nogsteeds geweldig. Als ik met me beste vriendin ga rijden die een 7 jr oude renpaard heeft, gaan we op lange rechte stukken keihard draven.En hij vind het heerlijk!ZONDER AANSPOREN OF ZWEEPSLAGEN!Vaak als ik hem terug wil nemen wil hij alleen maar doorgaan. helemaal zijn hals naar voren en gaan Haha! Tis wel grappig om mijn vriendin der paard te zien die ook probeerd hard te draven ,maar grappig genoeg teweinig meters maakt waardoor ik altijd ruim 50 meter voor eindig.

Ik heb zelf ook op een renstal gewerkt. En de eigenarese was echt goed voor haar paarden. Elke ochtend werden ze getempratuurd, na gekeken, allerlei soorten homeopathische(Groene os) zalfjes en spray's voor de benen/rug/spieren als ze die nodig hadden.Met elke poestbeurt ook een massage. Ze lopen elke dag in de wei.Als ze een paard maar een beetje raar gedrag vond vertonen of i.d. werdt meteen de veearts gebeld. Met de trainingen op het strand worden er geen zwepen gebruikt, aan het eind van de training is er een eindsprint de paarden willen winnen op eigen kracht!! Daarna wordt er een coolingdown gedaan in de zee. lekker een stuk stappen door de zee. Deze vrouw heeft al aardig wat overwinningen op haar naam staan met haar arabieren.Het gezegde luid ook "een arabier kan je niet dwingen, als je een arabier zijn hart hebt gewonnen gaan ze voor je door het vuur" Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:07

Citaat:
er worden meteen waarschuwingen gegeven voor msn taal enzo, en hier niet voor, t wordt steeds triester.

Wat word steeds triester? Dat mensen hun mening geven over een bepaalde tak van de paardensport? hoe noem je dat ook alweer? Vrijheids van menings uiting? En waar is een forum als bokt voor bedoelt? Om je mening te geven en met elke te discusiëren, toch?

Mocht het je niet bevallen heb je volgens mij weinig te zoeken op bokt Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:15

Play_coy, wij kunnen niet àlle topics bijhouden die op Bokt geopend worden. En als er dan niet geTeMd wordt komen wij er ook niet achter als het ergens mis gaat. Dus voortaan eerder even een mod inseinen lijkt me dan handig Knipoog

Omdat ik inmiddels begrepen heb dat deze discussie nergens toe leidt gaat hier een slotje op...